Annonsera mera hundar 2

Du håller inte alls med känner jag :D

Jag kan se det framför mig. En kollega skaffade collie som första hund. Har inte koll på om hon kan hela hundens egentliga namn eller så men hon är en sådan person som jag verkligen kan se plocka ur papperna ur pärmen och ta med till veterinären och räcka över. :) Hon vet uppfödare och hundens del av namn som hon ju kallas, men allt? Tror inte det. ;) Inget ont om henne, hon tar väl hand om sin hund, tränar lite och gör gott med sin hund. Hon går bara inte i hundförarkläder eller tillbringar varje vardagskväll på Brukshundsklubben :D

Ang att veta hundens stamtavlenamn så vet ju endel inte ens vilken ras de har eller hur gammal hunden är 😅
Eller vad hunden äter, ’ljusbruna kulor i en påse som är blå med en hund på’ 😅

Du håller inte alls med känner jag :D

Jag kan se det framför mig. En kollega skaffade collie som första hund. Har inte koll på om hon kan hela hundens egentliga namn eller så men hon är en sådan person som jag verkligen kan se plocka ur papperna ur pärmen och ta med till veterinären och räcka över. :) Hon vet uppfödare och hundens del av namn som hon ju kallas, men allt? Tror inte det. ;) Inget ont om henne, hon tar väl hand om sin hund, tränar lite och gör gott med sin hund. Hon går bara inte i hundförarkläder eller tillbringar varje vardagskväll på Brukshundsklubben :D

Nej jag gör inte det men jag svarade nog mer på att jag tycker det är svårt att missa vad de heter i kennelnamn 🙂
Inte så mycket att en skulle vara sämre hundägare eller nått utan det va mer ”lite dålig koll”
Iom namnet har iaf jag hittat saker som avelsindex och lärt mig mer.

Det ligger ju också i hur SKK kommunicerar tänker jag? Även som kritisk läsare får man inte direkt en tydlig bild av hur mycket man "behöver" gräva för att det ska bli rätt, när både SKK och rasklubbar mest lyfter att det är reggade hundar med valphänvisning man ska välja. Sen är det ju snudd på omöjligt för många att faktiskt ta till sig den kunskapen om man inte redan har en bra ingång i rasen (och hur ska man veta att ens kontakt är bra innan man själv har erfarenhet)?

Jag kan hitta saker i avelsdata och liknande, jag kan en hel del om avel och hälsoarbete generellt eftersom jag suttit i internationella avelsrådet för min kattras, men jag kan inte säga att jag kan göra en bra utvärdering av en kombination utifrån den info som finns i avelsdata eftersom jag inte har erfarenhet nog att tolka vad som är bra resultat för rasen eller hur hög tillförlitlighet statistiken har i relation till hur många individer som är testade osv. När man inte vet är det väldigt svårt att värdera vad det är man behöver ta reda på.
Jag tycker inte det är nån stor grej att googla en ras och läsa på om dess sjukdommar. Det är nummer ett. Att sen fråga efter intyg på att uppfödaren testat för sjukdommarna är nummer två.
Men de flesta gör inte ens detta.
Det är få som ens försöker hitta kunskap.

Nästa steg är att googla svenska kennelklubben och köpa hund så kommer fler råd upp.
Visst, det kanske är tråkigt för många att lägga några timmar på att googla runt men liiite hum om fällor mm hittar man ganska så lätt.

Sen att fördjupa sig i avelsdata och mentaltester är kanske långt bort.

Folk lägger mer tid på att läsa på om bilköp och resmål på semestern än ett hundköp-min uppfattning.

Med de hittepånamnen som kan vara rätt ologiska och långa är det väl inte alls konstigt? Har hunden ett annat namn till vardags känns ju inte det alls konstigt. Jag kan inte ens stava till spionens ryska variant av namn med sina kyrilliska bokstäver... Enda anledning till att jag kan lilltösens namn är att det är kennelnamn samt ett enkelt ord, men hon kallas ju inte det heller så om jag glömmer det någon dag tänker inte jag skämmas...
Jag tycker det är otroligt märkligt faktist.
För mig visar det ett rätt bristande intresse för vad man köpt sig. Är man lite engagerad i sin ras så är man ju nyfiken på de hundar man träffar och då är ju stamtavlenamnet väldigt relevant - att jag träffar dobbisen "Anna" säger mig ju ingenting.

Folk lyckas memorera allt möjligt liksom och för mig är det lite samma sak som att man inte kan sina barns personnr.

Det tycker jag inte är helt konstigt, tävlar man aldrig så används ju aldrig stamtavlenamnet. Däremot när folk inte ens kommer ihåg vem som är uppfödare...
Du använder ju dock stamtavlenamnet till andra saker än tävling?
Särskilt om du har minsta lilla intresse för att hjälpa din uppfödare att utvärdera sin kull.

Jag tycker det är otroligt märkligt faktist.
För mig visar det ett rätt bristande intresse för vad man köpt sig. Är man lite engagerad i sin ras så är man ju nyfiken på de hundar man träffar och då är ju stamtavlenamnet väldigt relevant - att jag träffar dobbisen "Anna" säger mig ju ingenting.

Folk lyckas memorera allt möjligt liksom och för mig är det lite samma sak som att man inte kan sina barns personnr.
Jag kan mina barns personnummer, födelsevikt, födelselängd och födelseklockslag. Jag har förstått att de tre senare inte alls är lika vanligt. Jag kallar inte föräldrar för mindre engagerade för att de inte kan det.

Heter hunden som något av det ovan som nämndes så tycker jag inte det är konstigt. Lilltösens namn är ju betydligt enklare med kennelnamn och endast ett ord efter, men alla har ju inte det så simpelt.

Jag kan förstå på ett sätt att det är så många blandras, oreggade och rescuehundar. Priset på hund är rätt högt och människor vill ha hund ändå, ofta som sällskap. Då blir det marknad för sådana hundar. Jag tänker inte döma någon som inte skaffar hund enligt vad vissa människor anser vara korrekt. Det är fel väg att gå. Att det inte är "korrekt" sätt att skaffa hund på i vissas ögon må väl så vara, men då får man väl arbeta för vikten av att skaffa hundar från riktiga uppfödare och fundera på varför folk inte gör det. Inte fördumma dem.

Helt enkelt ställa frågan vad det är som lockar och vad man kan göra för att locka sådana hundägare till rätt ställe istället.

Tyckte hundtidningen som säljs i affären var rätt så bra med att utbilda i sin artikel under sin blandrasspecial. Typ att blandraser inte alls är garanterat eller väldigt friska i jämförelse med renrasiga och att hunden kan få hälsoproblem från båda, information om smuggelhundar, hur krävande en rescue kan va, att doodles inte är en ras utan blandraser osv. men inte heller "läxade" folk, utan gav råd om man skulle vilja skaffa blandras och på ett seriöst, informerat sätt.

Tyckte hundtidningen som säljs i affären var rätt så bra med att utbilda i sin artikel under sin blandrasspecial. Typ att blandraser inte alls är garanterat eller väldigt friska i jämförelse med renrasiga och att hunden kan få hälsoproblem från båda, information om smuggelhundar, hur krävande en rescue kan va, att doodles inte är en ras utan blandraser osv. men inte heller "läxade" folk, utan gav råd om man skulle vilja skaffa blandras och på ett seriöst, informerat sätt.
Jag läser inte hundtidningar men det är ju bra att det togs upp på ett bra sätt :)

Jag kan mina barns personnummer, födelsevikt, födelselängd och födelseklockslag. Jag har förstått att de tre senare inte alls är lika vanligt. Jag kallar inte föräldrar för mindre engagerade för att de inte kan det.

Heter hunden som något av det ovan som nämndes så tycker jag inte det är konstigt. Lilltösens namn är ju betydligt enklare med kennelnamn och endast ett ord efter, men alla har ju inte det så simpelt.
Att inte kunna alla detaljer eller hela stamtavlan utantill är ju en annan femma (precis som exakt alla detaljer om sina ungar) men namnet är ju ett minimum i min värld.
Normalt sätt ser man ju stamtavlenamnet när man kollar sina vaccinationer liksom, de brukar ju sitta tillsammans med stamtavlan på svenskfödda hundar - de flesta har ju inte pass liksom.

Att inte kunna alla detaljer eller hela stamtavlan utantill är ju en annan femma (precis som exakt alla detaljer om sina ungar) men namnet är ju ett minimum i min värld.
Normalt sätt ser man ju stamtavlenamnet när man kollar sina vaccinationer liksom, de brukar ju sitta tillsammans med stamtavlan på svenskfödda hundar - de flesta har ju inte pass liksom.
Jag vet att de flesta inte har pass? Jag håller bara inte med dig i att det på något vis är märkligt att inte ha koll på sin sällskapshunds hela stamtavelnamn. Det är lite annat om man har ett större intresse i hund eller har flera hundar, men jag tycker inte det är ett dugg märkligt att ha köpt en sällskapshund och inte ha koll på fullständiga namnet när hunden kallas för Fido vardagligt och man bara deltar på lite kurser här och där, vaccinerar och liknande.

Jag vet att de flesta inte har pass? Jag håller bara inte med dig i att det på något vis är märkligt att inte ha koll på sin sällskapshunds hela stamtavelnamn. Det är lite annat om man har ett större intresse i hund eller har flera hundar, men jag tycker inte det är ett dugg märkligt att ha köpt en sällskapshund och inte ha koll på fullständiga namnet när hunden kallas för Fido vardagligt och man bara deltar på lite kurser här och där, vaccinerar och liknande.
För mig tyder det bara på ett ointresse för den individ man köpt sig.
Lite som att jag bara skulle kunna mina vänners smeknamn och inte deras fulla namn bara för att jag bara använder smeknamnet i vardagen.
Att jag tog upp det med pass är att där behöver ju inte hela namnet stå med, men har du en svenskfödd hund lär du ju se stamtavlenamnet vid jämna mellanrum när man kollar vaccinationer och liknande.

Lite som att jag bara skulle kunna mina vänners smeknamn och inte deras fulla namn bara för att jag bara använder smeknamnet i vardagen.
Att jag tog upp det med pass är att där behöver ju inte hela namnet stå med, men har du en svenskfödd hund lär du ju se stamtavlenamnet vid jämna mellanrum när man kollar vaccinationer och liknande.
För mig tyder det på att man antagligen har gjort de eftersökningar som krävts för att köpa en hund av en registrerad uppfödare, fått en hund med stamtavla, döpt den till Fido och fixar med kurser i lydnad och liknande, vaccinerar enligt konstens alla regler, men är inte särskilt intresserad i hundens föräldrar eller syskon som sådana, utan i sin egen hund och hur den är, gör och mår. I dina ögon verkar man vara en sämre ägare för att man inte kan hundens fullständiga namn utan måste titta på stamtavlan för det, för att man inte lägger det på minnet, att det inte räcker med att veta vilken kennel hunden kommer ifrån och den egna individens framgångar och hälsostatus. Många stamtavelnamn är ju rätt långa och krångliga så för mig är det inte alls konstigt att inte minnas namn som nämnts i något inlägg ovan. Det är lite av tungvrickare ibland.

Jag kan lilltösens hela namn, vem uppfödaren är och även hennes mammas namn och dennes uppfödare, men spionen kan jag inget sådant på och bryr mig nada heller. Jag ser inte behovet av det. Ingen bryr sig. Jag har aldrig ens fått frågan om vilken kennel han kommer ifrån. Ryssland, en stad i närheten av Västkazakstan eller någonstans, om jag minns rätt av det jag kollade en gång i tiden. Troligen dragavlad. Det kan ju vara intressant för en hard core dragintresserad som tävlar drag och avlar, men för mig? För den som har en sällskapscollie och går till veterinären ibland och tränar lite lydnad?

Jag är varken ointresserad eller oseriös för att jag inte längre tränar på SBK eller ställer ut. Hundarna har sina journaler hos veterinären, det kollas chipnr när vi kommer dit men jag släpar inte med mig pass eller stamtavla utan det noteras i journalen vid besök, vad det än är. Varulvens journal är över 10 år, allt jag behöver veta finns där även om jag kan hans kennelnamn utantill. Bägge har pass.

Ingen av hundarna har gått MH, deras förra ägare var inte intresserade så jag grävde själv reda på allt jag ville veta om deras linjer innan jag övertog dem från deras uppfödare som tagit tillbaka dem. Kullsyskon och tidigare generationer finns dokumenterade och jag har gått igenom dem och tidigare hundar jag ägt ända till 70-talet i en del fall. "Ynglingen" som fyller nio körde jag från Sthlm till Oslo över dagen för att hämta för det var den hunden jag ville ha, det hade varit mycket enklare och billigare att bara peka på en annons på måfå på Blocket om jag bara ville ha vilken hund som helst.

Jag drar inte med mig papperna på katterna heller de gånger vi är hos veterinären. Lille Skrutt har sin egen fanklubb på Ultuna.

Jag hade ett par år en sambo vars egentliga namn jag fick fundera innan jag fick fram. :angel: Alla har inte den typen av minne. Med mina egna avelskatter; importerade, noggrant utvalda, väntetid på över två år innan någon med passande linjer föddes, fick jag ibland söka på pawpeds för att jag inte kunde komma ihåg vilket år de var födda. :idea:

Min veterinär vill absolut inte journalföra dem med stamtavlenamn på 27 tecken, på thailändska. Nuvarande heter "Sillen" om du frågar vet. :rofl:

Nu är ju Gissa import, så stamtavlan har bara varit med på hälsotester o mentalprov, i övrigt är det passet som gäller.
Och vad gäller stamtavle namnet så kan jag inte tala om det ens om jag läser innantill , för det går inte uttala 4 konsonanter i rad 🙈

• Haha
Reactions: Sel
Jag dömer inte någon som en bättre eller sämre djurägare beroende på om de har koll på stamtavlenamnet eller inte, men jag skulle tycka det var himla konstigt om någon hade papperet hemma och hade noll koll på vad som stod i det liksom. Oavsett djurslag.
En heeelt annan femma att kunna uttala det korrekt. :D

Jag dömer inte någon som en bättre eller sämre djurägare beroende på om de har koll på stamtavlenamnet eller inte, men jag skulle tycka det var himla konstigt om någon hade papperet hemma och hade noll koll på vad som stod i det liksom. Oavsett djurslag.
En heeelt annan femma att kunna uttala det korrekt. :D
Fast vem har pratat om noll koll? Man kan kanske inte hela utan bara delar? Man kan kennel men inte delar av resten utan bitar? Man kan mamman men inte pappan?

Är det verkligen himla konstigt för en sällskapshundsägare? Är det sådana krav på att få ha hund förstår jag blandrasägare. Där räcker det med Fido. Man slipper snobbigt folk som tycker att namnminne är det viktigaste för att vara En Riktig Hundägare.

Fast vem har pratat om noll koll? Man kan kanske inte hela utan bara delar? Man kan kennel men inte delar av resten utan bitar? Man kan mamman men inte pappan?

Är det verkligen himla konstigt för en sällskapshundsägare? Är det sådana krav på att få ha hund förstår jag blandrasägare. Där räcker det med Fido. Man slipper snobbigt folk som tycker att namnminne är det viktigaste för att vara En Riktig Hundägare.
Men nu tar du väl i? Vadå krav, vadå Riktig Hundägare och var har jag eller någon annan nämnt någonting om stamtavlan?

Likväl som du får tycka att det är fullt normalt får jag väl lov att tycka att det är lite konstigt att man lyckas undvika det?
Jag minns fortfarande stamnamnen på mina hästar och flera sköt/ridskolehästar också trots att det inte var vad de hette i allmänmun. Det stod ju där på skylten. :)

Nu var jag tvungen att kolla upp om hon fortfarande höll på och det gör hon 😞 Bara hoppas att hundarna är bättre skötta än marsvinen och kaninerna som hon fick omhändertagna pga vanvård. Hon köpte flera marsvin av mig och hade också ett gäng på foder när jag var sjuk och inte kunde ta hand om dem just då. Jag fick tillbaka tre, resten dog 😭 Jag har inte ens försökt räkna hur många av mina som dog för det gör för ont trots att det är så många år sedan nu, men under det 1,5 året jag hade kontakt med henne så dog det minst 150-300 marsvin har jag fått veta av andra som också haft kontakt med henne och det är nog lågt räknat för hon lär knappast ha berättat om alla som dött utan många blev nog ”sålda”
Vi köpte Dixie som omplacering när hon var fem år gammal, eller något sådant, så jag har ingen aning om hur hundarna var skötta hos hennes uppfödare (eller ens vem uppfödaren är) 😕

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 786
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
566
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 727
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 016
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025