Annonsera mera hundar 2

Ja alltså jag tycker det där kan vara så individuellt för att denna hund kanske hade fått det bra hos någon som har kunskap och tid. Det är ju inte säkert att det är ens en problematisk hund. Med tanke på att den är 4 och personen i fråga har 2 små barn och katt så verkar den ”funka” iallafall i en familj (de verkar haft den sen valp efter lite undersökning). Man hade ju behövt mer info om vad som faktiskt är problemet. Jag anser inte att avlivning alltid är bästa utvägen. Sen såklart lider inte en avlivad hund men hur vet vi om den lider/inte lider just nu.
Å andra sidan vet man ju inte framtiden heller, med en sådan annons kan vem som helst nappa. Det är trist när hon blir vandringspokaler och att inte ge hundar tid på sig för att hitta hem ser jag som en stor varningsklocka i alla fall. Man älskar väl sin hund? Då behöver man också vara noga med vem som köper den. men dessa raserna är som slit och släng i en del folks ögon. Tragiskt.

Det här måste ju vara bland det stolligaste! 😂

Två pomeranianvalpar säljes, de är fyra månader gamla. Priset är £4000 (osäkert om det är per styck eller för båda).

"two adorable sisters for sale
both have been vaccinated available to take away immediately.only bought about 2months ago I wouldn’t have sold them only because my daughter has an allergy to them so I want to sell them as soon as possible.
They have also been to four paws training (£2500) so have basic knowledge of following instructions almost toilet trained very calm and playfull great around children."

De har alltså pungat ut nästan trettiotusen spänn för någon slags lydnadskurs för två sexton veckor gamla valpar?! Alltså va?! 😅
De ser dessutom gräsliga ut med tårmärken runt ögonen redan.

Jag ser whippet och lurcher (vinthundblandning) annonseras som lämpliga för nya hundägare. Anses de förarveka eller väldigt enkla hundar att äga, eller varför är det så? Jag har ingen erfarenhet av vinthundar. :D

Jag ser whippet och lurcher (vinthundblandning) annonseras som lämpliga för nya hundägare. Anses de förarveka eller väldigt enkla hundar att äga, eller varför är det så? Jag har ingen erfarenhet av vinthundar. :D
Varför skulle dom inte vara det tänker du?
Det är ju generellt enkla hundar :)

• Gilla
Reactions: Sel
Generellt okomplicerade, friska och vänliga hundar som kommer överens med både andra hundar och människor. Jag tycker de är jättefina och bra sällskapshundar så länge man har koll på att det är koppelpromenader som gäller. :)
Lurchern beror ju en hel del på vad det är som korsats in. Oftast är det mer föriga hundar.

Min fråga var av ren nyfikenhet vad det beror på. De har annonserats som så oavsett hundens ålder och bakgrund, så jag undrar om det är pga. någon speciell egenskap hos just vinthunden.
Tror det är att dom är allmänt vänliga och lättsamma och det värsta som kan hända är att dom jagar iväg om man släpper dom på icke inhägnat område 😀

Signalkänsliga, språksäkra, orädda, lätthanterade, friska, kräver ingen extrem mental träning... Tämligen enkla generellt m.a.o.

Dock har jag tyvärr sett flertalet lurcher från "adoptionsföreningar" annonserats som enkla nybörjarhundar trots att det är unghundar eller vuxna hundar utan någon direkt uppfostran, och inte sällan med terrier inkorsat vilket knappast gör dem enklare, alternativt en del rädslor eller ett srörr behov av aktivitet än nya ägaren väntat sig.

Jag har pga detta träffat ett större antal lurcher som ägarna haft ordentliga problem med. Ägare som blivit bitna av sina hundar, eller som inte kan ha dem med andra hundar för att lurchern går på som en bulldozer (tänk ettrig terrier på 60cm med vinthundshastighet). Eller "bara" vanliga problem som rejält skalliga (även inomhus) och fullständigt omöjliga att lämna ensamma pga separationsångest.

Jag älskar vinthundar. Tveklöst. Jag har spenderat nästan hela mitt liv med vinthundar och kan inte tänka mig ett liv utan dem. Men jag är djupt skeptisk till hela grejen med att skeppa hit massvis av lurchers och sälja dem till helt ovana hundägare. Den bästa hunden för en helt ny, ovan hundägare är ytterst sällan en rescue-hund, oavsett ras eller hundtyp.

Att sitta i sängen och läsa den här tråden innan det var dags att sova fick mig förövrigt att drömma ganska lustigt. Jag drömde att någon i min bekantskapskrets(?) skulle skaffa just en lurcher, av vad som verkade vara stökig och svår modell. Jag avrådde och berättade om mina erfarenheter, varpå personen frågade hur många jag haft själv. "Nähä, så du har inte haft några EGNA?! Då kan du ju inte säga sådär!" och med triumferande, tjurig min deklarerade personen att man inte lär sig något alls om andra hundar av att bara träffa dem, så länge man inte faktiskt inte har en själv :rofl:

Godmorgon :p

Det här måste ju vara bland det stolligaste! 😂

Två pomeranianvalpar säljes, de är fyra månader gamla. Priset är £4000 (osäkert om det är per styck eller för båda).

"two adorable sisters for sale
both have been vaccinated available to take away immediately.only bought about 2months ago I wouldn’t have sold them only because my daughter has an allergy to them so I want to sell them as soon as possible.
They have also been to four paws training (£2500) so have basic knowledge of following instructions almost toilet trained very calm and playfull great around children."

De har alltså pungat ut nästan trettiotusen spänn för någon slags lydnadskurs för två sexton veckor gamla valpar?! Alltså va?! 😅
De ser dessutom gräsliga ut med tårmärken runt ögonen redan.
Herregud
https://www.fourpawstraining.uk/programme/puppy-school-2-weeks

Är det vanligt med den typen av kurser utomlands? Dvs inte att man är där och tränar med sin hund, som vi gör i Sverige, utan istället att man skickar iväg sin hund några veckor och att det är andra som tränar hunden? Som att skicka en unghäst på inridning, men hundversion

Precis vad jag tänkte!

Här är "perfect pet-programmet":

"
Too often, pet owners find themselves with a pup that doesn't quite fit their lifestyle. That's where we come in. With a personalised phone consultation led by our expert, Steve, we delve into your daily life, considering factors like work schedules, living arrangements, and family dynamics. Based on your unique circumstances, we'll recommend three breeds that align perfectly with your lifestyle.

Once you've selected your perfect match, we'll guide you through the process of finding a reputable breeder. From there, our Head Trainer, Steve, takes over, providing a bespoke board and train residential program designed to meet your specific needs. With daily video updates, you'll witness your pet's progress first-hand.

Our residential training programs last a minimum of two weeks, ensuring comprehensive skill development under Steve's expert guidance. Upon completion, we'll facilitate a seamless handover session, equipping you with the tools and knowledge to maintain your pet's training effectively.

Our commitment doesn’t end there. We offer ongoing post-boarding support as part of our service package, ensuring a smooth transition for both you and your new pup."

Jag menar, de första två bitarna förstår jag, det är ju en toppenservice egentligen att hjälpa folk hitta rätt hund och uppfödare i djungeln... men vill resten?
Det är för övrigt en tjänst som inte är prissatt. ;)

Är det vanligt med den typen av kurser utomlands? Dvs inte att man är där och tränar med sin hund, som vi gör i Sverige, utan istället att man skickar iväg sin hund några veckor och att det är andra som tränar hunden? Som att skicka en unghäst på inridning, men hundversion
Jag har bara varit med om att fok skickar iväg för jakt eller vallträning, jag tror inte att det är mycket vanligare här än i Sverige att skicka iväg dem på reguljär träning.

Lustigt att jag läste tråden. Det finns tydligen här också. Vi gick precis idag i ett hundtätt område i Stockholm och jag blev av en random hundägare vi mötte med samma ras som vi har rekommenderad att skicka iväg unghunden på hundträning. Nog för att lilla Virrpannan är jobbig ( har skrivit tråd om henne här) men jag skulle aldrig skicka iväg henne till någon annan. Personen vi mötte hade skickat iväg sin hund till tränare och den var nu ” så lydig och fin”. Jag tyckte den hunden såg lite försiktig och ängslig ut.
En annan hundägare försökte ge mig en lektion i hur jag skulle hålla i kopplet.
Suck liksom. Jag har förståelse för att man skickar iväg blivande ledarhundar o hundar som behöver specialdressyr för uppgifter men en vanlig familjehund ....
Och sen vill jag inte ha uppfostringsråd av personer ute som inte har en aning om hur mycket vi jobbar med hunden.

Precis vad jag tänkte!

Här är "perfect pet-programmet":

"
Too often, pet owners find themselves with a pup that doesn't quite fit their lifestyle. That's where we come in. With a personalised phone consultation led by our expert, Steve, we delve into your daily life, considering factors like work schedules, living arrangements, and family dynamics. Based on your unique circumstances, we'll recommend three breeds that align perfectly with your lifestyle.

Once you've selected your perfect match, we'll guide you through the process of finding a reputable breeder. From there, our Head Trainer, Steve, takes over, providing a bespoke board and train residential program designed to meet your specific needs. With daily video updates, you'll witness your pet's progress first-hand.

Our residential training programs last a minimum of two weeks, ensuring comprehensive skill development under Steve's expert guidance. Upon completion, we'll facilitate a seamless handover session, equipping you with the tools and knowledge to maintain your pet's training effectively.

Our commitment doesn’t end there. We offer ongoing post-boarding support as part of our service package, ensuring a smooth transition for both you and your new pup."

Jag menar, de första två bitarna förstår jag, det är ju en toppenservice egentligen att hjälpa folk hitta rätt hund och uppfödare i djungeln... men vill resten?
Det är för övrigt en tjänst som inte är prissatt. ;)
Ja, det börjar fint, och sen börjar det låta som "vi färdigprogrammerar valpen åt dig". :crazy:

Ja, det börjar fint, och sen börjar det låta som "vi färdigprogrammerar valpen åt dig". :crazy:
Precis. Bara rubriken är lite läskig tycker jag... och så ska valpen åka direkt från uppfödaren till någon som hårdtränar och bondar med den några veckor för att sedan skeppas vidare till den väntande familjen som sett den på video och förväntar sig sin perfekta lilla sällskapshund liksom.

Jag antar att om det inte är som förväntat skickar man bara tillbaka den för att tränas lite till.

När jag pratar med inbitna amerikanskt huldfolk så är det visst rätt så vanligt med att skicka iväg hunden på träning, fast mest för problemhundar eller om du har problem med att uppfostra den.

När jag pratar med inbitna amerikanskt huldfolk så är det visst rätt så vanligt med att skicka iväg hunden på träning, fast mest för problemhundar eller om du har problem med att uppfostra den.
Precis. Aldrig sett upplägget att man skickar en valp på träning innan man ens skapat en relation till den. Lite roligt att man betalar så mycket för grundträning... jag hade köpt några hundböcker istället.

Precis. Aldrig sett upplägget att man skickar en valp på träning innan man ens skapat en relation till den. Lite roligt att man betalar så mycket för grundträning... jag hade köpt några hundböcker istället.
Varför skaffar inte dessa människor bara en äldre lugn hund direkt?
Jag tycker just grundträningen är det roliga med att skaffa valp men hade jag haft noll intresse för det hade jag köpt en äldre hund eller en katt.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 964
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
918
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Uppdateringstråd #2