Annonsera mera hundar 2

Men nu tar du väl i? Vadå krav, vadå Riktig Hundägare och var har jag eller någon annan nämnt någonting om stamtavlan?

Likväl som du får tycka att det är fullt normalt får jag väl lov att tycka att det är lite konstigt att man lyckas undvika det?
Jag minns fortfarande stamnamnen på mina hästar och flera sköt/ridskolehästar också trots att det inte var vad de hette i allmänmun. Det stod ju där på skylten. :)
Du skrev "noll koll" om vad som stod i pappret hemma. Jag tänker att det ju inte alls behöver vara så att man har noll koll på vad som står för att man inte kan hela namnet. Delar av namnet om det är långt? Och det skrev jag ju trots allt i inlägget också tidigare. Nu tänker jag inte leta upp inlägget, men evighetnamnet i ett inlägg längre upp där någon nämnde några för mig random ihop satta "ord", flera stycken dessutom, utan synlig logik, det är ju inte alltid så lätt att komma ihåg om man ens ser det få gånger om året. För mig betyder inte det noll koll. Hundens mamma kan ha ett enklare namn att minnas tex alternativt att man åtminstone vet kenneln ens hund är ifrån. Det är ju simpelt att ta fram pappret och glo vid behov, huvudsaken är väl att man inte glömmer vad man brukar kalla hunden till vardags.

Jag minns mina egna hästar och stammar och även en del andras, men jag ser inte alls det som konstigt att någon faktiskt inte har samma namnminne. Jag tycker inte att det tyder på att man är oengagerad alls. Men visst får du tycka att det är konstigt, jag får ju trots allt svara i tråden och inte bara ranta med.

Jag kan tycka att det är skillnad på om man är intresserad av avel och sin ras generellt, är intresserad inom en viss sport och hur det går för uppfödare och syskon där, jämfört med att vara en sällskapshundägare där intresset för själva hunden inte alls behöver vara ett dugg mindre, intresset för aveln, släktingar och uppfödares resultat osv inte är ett dugg intressant, men ens egen hud är huvudfokus. Det ena behöver inte betyda mer engagerad hundägare än det andra, som låtits påskina här (inte av dig). Bara olika intresseområden. Och det är väl ändå ok?

Tycker man ser det på mängder av annonser. Alltid blandrashundar. Gärna ”inte registrerad i SKK men däremot i Jordbruksverket!” Som om det var en nästintill likvärdig sak och en fördel med just den hunden… och inte helt obligatoriskt 😅
Det ÄR på många sätt en fördel att hunden inte är registrerad i SJV eftersom majoriteten av de hundarna är svårt inavlade.

Det ÄR på många sätt en fördel att hunden inte är registrerad i SJV eftersom majoriteten av de hundarna är svårt inavlade.
Det är så intressant att följa din framfart på forumet där du hugger nåt slumpmässigt utvalt inlägg från ett år tillbaka för att skrika om inavel såpass slarvigt att du nu skriver att det är en fördel att hundar inte är registrerade i Jordbruksverket! :rofl:

För alla utomstående som läser så har registrering i SJV (Statens Jordbruksverk) inget med inavel att göra utan det är lag på att alla hundar och katter ska märkas och registreras i deras register.

Du skrev "noll koll" om vad som stod i pappret hemma. Jag tänker att det ju inte alls behöver vara så att man har noll koll på vad som står för att man inte kan hela namnet. Delar av namnet om det är långt? Och det skrev jag ju trots allt i inlägget också tidigare. Nu tänker jag inte leta upp inlägget, men evighetnamnet i ett inlägg längre upp där någon nämnde några för mig random ihop satta "ord", flera stycken dessutom, utan synlig logik, det är ju inte alltid så lätt att komma ihåg om man ens ser det få gånger om året. För mig betyder inte det noll koll. Hundens mamma kan ha ett enklare namn att minnas tex alternativt att man åtminstone vet kenneln ens hund är ifrån. Det är ju simpelt att ta fram pappret och glo vid behov, huvudsaken är väl att man inte glömmer vad man brukar kalla hunden till vardags.

Jag minns mina egna hästar och stammar och även en del andras, men jag ser inte alls det som konstigt att någon faktiskt inte har samma namnminne. Jag tycker inte att det tyder på att man är oengagerad alls. Men visst får du tycka att det är konstigt, jag får ju trots allt svara i tråden och inte bara ranta med.

Jag kan tycka att det är skillnad på om man är intresserad av avel och sin ras generellt, är intresserad inom en viss sport och hur det går för uppfödare och syskon där, jämfört med att vara en sällskapshundägare där intresset för själva hunden inte alls behöver vara ett dugg mindre, intresset för aveln, släktingar och uppfödares resultat osv inte är ett dugg intressant, men ens egen hud är huvudfokus. Det ena behöver inte betyda mer engagerad hundägare än det andra, som låtits påskina här (inte av dig). Bara olika intresseområden. Och det är väl ändå ok?
Jag tänker att stamtavlenamnet och födelseåret är ungefär det som står ut på papperet, och uppfödaren. Har man ingen aning om de tre är det lite "noll koll" tycker jag, sedan gör det ju varken av eller till för hunden... det känns bara så himla främmande för mig om man gått igenom hela proceduren med att köpa valp från en uppfödare.
Först ska man välja ras, sedan hitta uppfödare, sedan eventuellt (förmodligen) ställa sig i kö och vänta på besked! När man får besked (HURRA!) ska man iväg och hälsa på, oftast har nog hela familjen vid det här laget (om man har familj) bidragit till vilda diskussioner och spekulationer runt namn och liknande... när man väl är där bland alla yrväder till valpar surrar man väl med uppfödaren... och jag tänker att särskilt för någon som köper just sällskapshund och inte sätter så stor vikt vid stamtavlor och sportande ligger väl just valet av namn, kanske tema och liknande nära till hands.
Jag har bara svårt att föreställa mig att allt det där skulle ske samtidigt som uppfödarens val bara "swooosh" inte existerar när man kommer hem med valpen. Men det är ju jag!
Jag tycker att stamtavlenamn är skitkul och är mycket besviken över att shibans inte är mer pretentiöst och svårt att komma ihåg! :p

Ja, alla har ju sin grej i hunderiet och min stora grej är ju detta med genetisk mångfald, alltså fullspektrumavel och det är ganska akut nu när världsläget ser ut som det gör.

För utomstående som läser detta LARM, inte SJV men SKK (Svenska kennelklubben) sysslar i huvudsak med svår inavel beträffande de flesta raser. Kraftigt vilseledande information som som för massorna bakom ljuset.

Själva grejen att det här möts med negativitet är oroande i sig.,
Att avla för genetisk mångfald är dock inget som bemöts med negativitet här på buke. Det går alldeles utmärkt att vara negativ till din diskussionsteknik och oerhört positiv till genetisk bredd, inkorsningar mm. Det är helt olika saker.

Jag tänker att stamtavlenamnet och födelseåret är ungefär det som står ut på papperet, och uppfödaren. Har man ingen aning om de tre är det lite "noll koll" tycker jag, sedan gör det ju varken av eller till för hunden... det känns bara så himla främmande för mig om man gått igenom hela proceduren med att köpa valp från en uppfödare.
Först ska man välja ras, sedan hitta uppfödare, sedan eventuellt (förmodligen) ställa sig i kö och vänta på besked! När man får besked (HURRA!) ska man iväg och hälsa på, oftast har nog hela familjen vid det här laget (om man har familj) bidragit till vilda diskussioner och spekulationer runt namn och liknande... när man väl är där bland alla yrväder till valpar surrar man väl med uppfödaren... och jag tänker att särskilt för någon som köper just sällskapshund och inte sätter så stor vikt vid stamtavlor och sportande ligger väl just valet av namn, kanske tema och liknande nära till hands.
Jag har bara svårt att föreställa mig att allt det där skulle ske samtidigt som uppfödarens val bara "swooosh" inte existerar när man kommer hem med valpen. Men det är ju jag!
Jag tycker att stamtavlenamn är skitkul och är mycket besviken över att shibans inte är mer pretentiöst och svårt att komma ihåg! :p
Jag tror inte riktigt du förstår vad jag menar. Att kunna delar av stamtavelnamnet kan väl en del men är det verkligen så konstigt om det finns människor som inte kan ett namn som består av en hel "mening" av "ord"? Behöver det verkligen signalera ointresse? Om uppfödaren skulle vara intresserad av harry potter och välja namn därifrån skulle jag vara helt tappad och definitivt inte minnas särskilt mycket om det var längre än ett ord. Skulle hen vara intresserad av The Walking Dead vore det en helt annan sak.

Andra kanske inte tycker att stamtavelnamn är skitkul, men huvudsaken att hunden är det, tänker jag ;) Jag kan se det från båda sidor faktiskt, förstår bara inte varför det ena är konstigare än det andra.

Jag menade såklart SKK, eftersom de flesta raserna är så grovt inavlade.

SJV resgistreras ju alla hundar i och vi har som tur ett växande antal blandraser och att de som föder upp dem blir allt mer för att testa för hälsa och selektera efter mål.

Usch såg en ”annons” på Facebook där en kvinna skrev ”om ingen kan tänka sig ta min hund X innan imorgon blir det avlivning. Hunden är jätte snäll men har svårt att gå i koppel”. Anledningen var att hennes läkare ringt och sagt att hon testat för hundallergi! Kan inte hunden få lite tid på sig liksom? Eller var det verkligen allergin som var problemet och inte så att en XL bully med koppel problem inte är så kul att ha? 🤔

Min hunds uppfödare har en annons på en ”minivalp wawadoodle”. Jag har aldrig sett wawadoodle innan, men det är väl mer unikt än chipoo 🙄 Får verkligen hoppas att den inte kommer från samma släkt som mina för de har haft både allergi, rädsla, artros, hjärtfel, lätt till bett, tandlossning, dövhet och hornhinnedystrofi. Jag kan har glömt något. Tjohoo för friska blandraser :grin:

Edit: lägg till urinsten och glaukom också

Min hunds uppfödare har en annons på en ”minivalp wawadoodle”. Jag har aldrig sett wawadoodle innan, men det är väl mer unikt än chipoo 🙄 Får verkligen hoppas att den inte kommer från samma släkt som mina för de har haft både allergi, rädsla, artros, hjärtfel, lätt till bett, tandlossning, dövhet och hornhinnedystrofi. Jag kan har glömt något. Tjohoo för friska blandraser :grin:

Edit: lägg till urinsten och glaukom också
Går det att anmäla på något vis, om inte annat till skatteverket?

Usch såg en ”annons” på Facebook där en kvinna skrev ”om ingen kan tänka sig ta min hund X innan imorgon blir det avlivning. Hunden är jätte snäll men har svårt att gå i koppel”. Anledningen var att hennes läkare ringt och sagt att hon testat för hundallergi! Kan inte hunden få lite tid på sig liksom? Eller var det verkligen allergin som var problemet och inte så att en XL bully med koppel problem inte är så kul att ha? 🤔
Jag tycker inte sådana annonser är hemska. En död hund lider inte och med tanke på rasen och vad den redan i så fall varit med om behöver en avlivning inte vara dåligt. Tänk en sådan hund vandringspokal pga liknande ägare...

Jag tycker inte sådana annonser är hemska. En död hund lider inte och med tanke på rasen och vad den redan i så fall varit med om behöver en avlivning inte vara dåligt. Tänk en sådan hund vandringspokal pga liknande ägare...
Fast då behöver man ju inte skriva ut det i annonsen. Jag tänker annars som du, det kan vara så att det är ”lika bra” att en sån hund avlivas, även om det såklart är tråkigt att det ska behöva bli så. Men att lägga ut en annons och skriva att den behöver hämtas idag för att det annars blir avlivning lär inte direkt öka chansen att hunden får ett bra hem.

Fast då behöver man ju inte skriva ut det i annonsen. Jag tänker annars som du, det kan vara så att det är ”lika bra” att en sån hund avlivas, även om det såklart är tråkigt att det ska behöva bli så. Men att lägga ut en annons och skriva att den behöver hämtas idag för att det annars blir avlivning lär inte direkt öka chansen att hunden får ett bra hem.
Nej men folk är konstiga. Eller så är det just det de tror, att folk inte tänker efter utan bara kör? personligen hoppas jag nästan att varje sådan annons slutar med avlivning, de hundar är sällan "normala omplaceringshundar" utan brukar många gånger vara bullyras med något fel eller annat skumt bakom. Det är sällan en 4 årig golden utan olater vars ägare plötsligt dött eller så...

Ja alltså jag tycker det där kan vara så individuellt för att denna hund kanske hade fått det bra hos någon som har kunskap och tid. Det är ju inte säkert att det är ens en problematisk hund. Med tanke på att den är 4 och personen i fråga har 2 små barn och katt så verkar den ”funka” iallafall i en familj (de verkar haft den sen valp efter lite undersökning). Man hade ju behövt mer info om vad som faktiskt är problemet. Jag anser inte att avlivning alltid är bästa utvägen. Sen såklart lider inte en avlivad hund men hur vet vi om den lider/inte lider just nu.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 786
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
566
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 727
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 016
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025