Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått lära mig att när man sätter ut en sak på annons så om jag vill ha ett visst pris för saken, så ska jag sätta ett litet högre pris, så de som vill prutar kan pruta ner till det priset jag tänkte från början.

T ex, en sak som säljaren vill ha 30 000 kr för, lägger ut den på annons för säg 40 000 kr, intresserad köpare ser saken och vill ha den, prutar och köparen spelar med, köparen prutar ner till 30 000 kr, köparen går med och såld.

Jag får uppfattningen idag att många sätter det pris de vill ha redan från början, utan prutmån, då blir det klart jobbigare när de som vill pruta tar kontakt. Folk vill oftast pruta för att se om det går att få det lite billigare.

Jag tror att du har 100% rätt i detta.

Samtidigt är det komiskt hur idiotiskt det är.. Det har liksom blivit en sådan kultur kring detta med att pruta att ett utsatt pris för många är helt orimligt oavsett vilken nivå det ligger på. Blir ju bara så otroligt mycket jobbigare för alla inblandade :meh:

Samtidigt är det komiskt hur idiotiskt det är.. Det har liksom blivit en sådan kultur kring detta med att pruta att ett utsatt pris för många är helt orimligt oavsett vilken nivå det ligger på. Blir ju bara så otroligt mycket jobbigare för alla inblandade :meh:
Jo, det är det ju. Lite därför jag drar mig för att sälja både min hästtransport och bil privat. Känns mycket enklare att byta in hos handlare, trots att man förlorar lite pengar på den. :angel:

uybh
På vilket sätt är det uppenbart? Om det står i annonsen, så borde det vara det, men du har inte svarat på om det gör det eller inte och hur ska vi då veta vad som är uppenbart när vi inte får all fakta?
Har jag redovisningsplikt gentemot buke, eller?

Jag väljer att inte dra några detaljer så det inte skall uppfattas som om jag annonserar här i tråden, det är ju inte tillåtet.

uybh

Har jag redovisningsplikt gentemot buke, eller?

Jag väljer att inte dra några detaljer så det inte skall uppfattas som om jag annonserar här i tråden, det är ju inte tillåtet.
Hur svårt är det att svara på om det står i annonsen eller inte? Att svara på den frågan är inte att annonsera. Det är en form av en ja/nej fråga.

Nu kan jag bara dra slutsatsen eftersom jag inte har fåt motsatsen bevisad, att det står inget i annonsen om det och då är det inte konstigt att folk försöker pruta, även om du som satt priset tycker det är uppenbart att det inte ska prutas. Just saying.

Hur svårt är det att svara på om det står i annonsen eller inte? Att svara på den frågan är inte att annonsera. Det är en form av en ja/nej fråga.

Nu kan jag bara dra slutsatsen eftersom jag inte har fåt motsatsen bevisad, att det står inget i annonsen om det och då är det inte konstigt att folk försöker pruta, även om du som satt priset tycker det är uppenbart att det inte ska prutas. Just saying.
Hur svårt kan det vara att vara lite trevlig? Det är inte en form av ja/nej fråga.

Du får dra alla slutsatser du vill och bevisa eller motbevisa vad du nu vill bevisa. Det är också, men det kanske jag måste bevisa det med, många som är intresserade utan att pruta.

Hur svårt kan det vara att vara lite trevlig? Det är inte en form av ja/nej fråga.

Du får dra alla slutsatser du vill och bevisa eller motbevisa vad du nu vill bevisa. Det är också, men det kanske jag måste bevisa det med, många som är intresserade utan att pruta.
Jag har varit trevlig hela tiden. Så vem är det som vill tolka mig som otrevlig?
Jag försökte bara förklara lite utifrån andras perspektiv, men det verkar inte vara av intresse och då går det heller inte att föra diskussionen vidare. Oh well..

Jag har inte märkt någon skillnad i mängden prutare oavsett vad som står i annonsen. Folk läser vad de vill och många chansar och hoppas få ett billigare pris (eller rentav gratis).
Ah, det är sant förstås. Folk är allmänt lata och läser inte allt (resulterar att de tolkar som de vill), tänkte inte på det. :p

Jag har varit trevlig hela tiden. Så vem är det som vill tolka mig som otrevlig?
Jag försökte bara förklara lite utifrån andras perspektiv, men det verkar inte vara av intresse och då går det heller inte att föra diskussionen vidare. Oh well..
Vill? Nja, det är din tolkning. Resten också fö.

Jag har inte märkt någon skillnad i mängden prutare oavsett vad som står i annonsen. Folk läser vad de vill och många chansar och hoppas få ett billigare pris (eller rentav gratis).

Herregud för det mesta läser folk inte alls.. Förstår inte hur man inte kan LÄSA annonsen om det är något man är intresserad av att köpa, speciellt när det gäller typ bilar eller djur som man vill veta precis allt om. Sen ringer folk och frågar samma sak som står tre gånger i annonsen typ. Skänkte bort en bil en gång. Kort annons var det. Stod att den är avställd och inte startar. Får då frågan om jag kan köra den sju mil.. Eh, nej? Intressant det där.

Såg nyligen annons som jag undrar hur många svar den får. Där söktes det foderhäst - som ägaren skulle betala uppstallning, skoning mm för. Fodervärden hade ej råd. OK om det är till en tränare, men bara för att någon annan ska ha nöjjet av min häst? Kanske om jag skulle åka bort ett tag och behövde ha den motionerad under tiden? (Stod inget om annonsörens hästkunskap, inriktning etc så man kanske kunde tänka sig att hen "red till" hästen åt ägaren).

Såg nyligen annons som jag undrar hur många svar den får. Där söktes det foderhäst - som ägaren skulle betala uppstallning, skoning mm för. Fodervärden hade ej råd. OK om det är till en tränare, men bara för att någon annan ska ha nöjjet av min häst? Kanske om jag skulle åka bort ett tag och behövde ha den motionerad under tiden? (Stod inget om annonsörens hästkunskap, inriktning etc så man kanske kunde tänka sig att hen "red till" hästen åt ägaren).

Ja och jag har sett en annons om foderhäst utlånas "minst ett år" och "för inridning och utbildning".

Unghäst söker rutinerad ryttare som kan rida in hästen
Inlagd: 2015-08-12 Annonsid: 72924
Kategori: Foderhäst Annonstyp: Utlånas
Har en väldigt snäll unghäst som behöver någon rutinerad fodervärd som vill satsa på en unghäst. Tanken är att hon ska få komma ut o tävla i hoppning/dressyr eller något annat så småningom.Så bara till dig som vill lägga ner tid o intresse av ev tävling sen. Hon är ett 5 årigt vbl liten ca 150 - 155 cm hög . som ej är körd/riden men har haft sele/sadel/träns på sig o blivit tömkörd. Behöver jobbas med när det handlar om allt omkring tex bilar. Mycket kontaktsökande o snäll på alla sätt. Gå bra att lasta o verka. Går oskodd idag men vid träning vill jag att hon får skor på sig fram.Vill inte att hon blir körd. Mycket noga med rätt hem o att kontakten hålls under fodervärds tiden. Minst 1 år men gärna längre.

Det är någon som totalt missat vad ordet fodervärd innebär...

Jo fast jag ser faktiskt inte det idiotiska i att diskutera pris.
En varas värde är ju det någon är villig att betala.
Det är inte alltid en hästägare är helt realistisk över hästens "marknadsvärde".
Eller om man säljer en begagnad sele, kanske man inte är rätt ute med prissättningen.

Jag har svårare för de annonser där man inte ens antyder vilken prisklass man tänkt: slumpas bort nästan gratis eller kring 20000kr på projekt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 472
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 419
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka