Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är någon som totalt missat vad ordet fodervärd innebär...
Känns lite så ja... Annonsören har inte använt ordet fodervärd, men annonserat under rubriken fodervärd/medryttare, så...

Har lättare att förstå den som försöker få ut sin unghäst på foder - kanske finns någon som vill börja lära sig rida in/rida till unghästar men som inte har erfarenhet och därför ej kan ta betalt. Tycker det inte är särskilt ovanligt med unga hästar som folk lägger ut för foder ett tag. Känns som omd et är lite det man är ute efter. MEN, vet inte om jag skulle vilja lämna bort min häst till någon så - för frågan är ju just hur mycket det som åtar sig uppdraget kan? (om man nu hittar någon..)

Jo fast jag ser faktiskt inte det idiotiska i att diskutera pris.
En varas värde är ju det någon är villig att betala.
Det är inte alltid en hästägare är helt realistisk över hästens "marknadsvärde".
Eller om man säljer en begagnad sele, kanske man inte är rätt ute med prissättningen.

Jag har svårare för de annonser där man inte ens antyder vilken prisklass man tänkt: slumpas bort nästan gratis eller kring 20000kr på projekt?

Det är inte idiotiskt att diskutera pris men normalt funtade människor borde förstå när de hittat något billigt, inte bara för att pruta på något som redan ligger lågt i pris är rent ut sagt ohyfsat utan om man har otur kanske du blir helt utan då säljaren blir irriterad på dig.

Min syster sålde nyligen en cykel med nypris på över 5000 kr, den var under ett halvår gammal och i perfekt skick, prislappen var satt till 1000kr. Det fullkomligt drällde in bud på så lågt som runt 100-lappen.... Den såldes efter bara ett par dagar där köparen blev glad då det ju var så billigt.

Så nej jag tycker absolut inte att det "alltid" finns prutmån och funderar på om de som sysslar med sånt bara är snåljåpar eller bara fick dålig uppfostran som barn.

Det är inte idiotiskt att diskutera pris men normalt funtade människor borde förstå när de hittat något billigt, inte bara för att pruta på något som redan ligger lågt i pris är rent ut sagt ohyfsat utan om man har otur kanske du blir helt utan då säljaren blir irriterad på dig.

Min syster sålde nyligen en cykel med nypris på över 5000 kr, den var under ett halvår gammal och i perfekt skick, prislappen var satt till 1000kr. Det fullkomligt drällde in bud på så lågt som runt 100-lappen.... Den såldes efter bara ett par dagar där köparen blev glad då det ju var så billigt.

Så nej jag tycker absolut inte att det "alltid" finns prutmån och funderar på om de som sysslar med sånt bara är snåljåpar eller bara fick dålig uppfostran som barn.

Kanske det (syftar på snåljåp eller uppfostran).

Eller så tänker man att "priset är lågt satt, säljaren är angelägen att bli av med och ofta finns en prutmån".

Jag anser mig vara en rätt normalt funtad person.
Men jag tycker fortfarande att det absolut kan finnas utrymme för prutning. Både när jag svarar på hästannons och i ett läge där jag kan tänka mig att sälja.

Men jag förstår också om man inte vill pruta ner ett redan lågt satt pris och då är det ju enkelt att tacka nej till lägre bud.

Eventuellt ska jag sälja en av mina hästar. Jag tror att marknadsvärde är ca 65000kr för honom (när jag kollar annonsmarknaden och hästens styrkor och svagheter). Jag har begärt 50 av den aktuella köparen, hon vill diskutera priset. Jag ser det inte som en oförskämdhet eller snålhet, men jag måste förhålla mig till om och i så fall hur mycket jag kan tänka mig att gå ner.
Jag "behöver" inte sälja hästen men kan tänka mig att göra det. Personen är vettig och mån om hästen.
För hennes bruk "behövs" inte en så pass flott häst som detta handlar om, hon har inte särskilt gott om pengar.
Jag förstår hennes fråga.
Jag har inte angett ett "snorbilligt" pris men en bit under marknadsvärde.
Dock tror jag inte riktigt att den eventuella köparen har koll på att det faktiskt är ett relativt snällt pris utan hon ser att det är mycket pengar (vilket jag också tycker).

Jag tänker aldrig att jag kan pruta, det finns liksom inte i min värld. Letar just nu efter en sak begagnad som det finns ett stort utbud och många olika sorter av. Jag vet vad jag vill ha och priset kan variera enormt. Jag låter bli att svara på de som jag tycker har ett alldeles för högt pris, har faktiskt inte ens reflekterat över att det skulle finnas en prutmån.

Jag är tämligen medveten om vad det jag behöver/vill ha ligger i pris och även beg-värdet på de sakerna (fördelen med att ha vuxit upp i ett auktionshem ;)). Det ska mycket till innan jag inte prutar på något (ännu en fördel av uppväxten, min pappa var en mästare på att pruta :D).

GIVETVIS prutar jag på ett trevligt sätt och lägger inga rena skambud. Vill säljaren inte pruta är jag inte påstridig, utan antingen köper jag ändå eller tackar för mig. ALDRIG att jag prutar per telefon, det gör jag på plats.

Det har funkat väldigt bra ;)

förlåt men får man slå folk på käften eller? Blir så jävla frustrerad.

Säljare ska sälja "hur mycket som helst" och fotar sitt garage, fyllt som en hästbutik. nämner i förbifarten att det säljs täcken och bett och lindor och träns och gud vet vad, fråga vid intresse.

Jag frågar. Ska ha ganska mycket och vet ju liksom inte vad säljaren säljer, mer än "det mesta". Får kortfattat svar. Får veta att jo, det finns. Frågar om lite mer info + pris och det kan man inte få, jag måste vara specifik, för säljaren säljer massor.

Jag fucking smäller av. Jag vet väl inte vad som lurar i säljarens garage, det vet hen väl bäst själv. Hur ska jag kunna veta om jag är intresserad om jag inte får veta priser och typ VAD det är som säljs? Blir nog ingen affär där, hen verkar ju inte vilja sälja.

förlåt men får man slå folk på käften eller? Blir så jävla frustrerad.

Säljare ska sälja "hur mycket som helst" och fotar sitt garage, fyllt som en hästbutik. nämner i förbifarten att det säljs täcken och bett och lindor och träns och gud vet vad, fråga vid intresse.

Jag frågar. Ska ha ganska mycket och vet ju liksom inte vad säljaren säljer, mer än "det mesta". Får kortfattat svar. Får veta att jo, det finns. Frågar om lite mer info + pris och det kan man inte få, jag måste vara specifik, för säljaren säljer massor.

Jag fucking smäller av. Jag vet väl inte vad som lurar i säljarens garage, det vet hen väl bäst själv. Hur ska jag kunna veta om jag är intresserad om jag inte får veta priser och typ VAD det är som säljs? Blir nog ingen affär där, hen verkar ju inte vilja sälja.

Fast om säljaren som du säger har typ en liten hästbutik så kan jag förstå att det kan bli knepigt att radda upp allt hen har, enklare då att fråga dig specifikt vad du letar efter?

Fast om säljaren som du säger har typ en liten hästbutik så kan jag förstå att det kan bli knepigt att radda upp allt hen har, enklare då att fråga dig specifikt vad du letar efter?
"hej, vad har du för [...] i strl [...]?"
"lite olika bla dessa: [...]"
"ok, vad är det för pris på dem?"
"du måste vara mer specifik, har skitmycket grejer"

Jag fattar allvarligt inte hur jag kan vara mer specifik än jag redan var. Jag söker inte ett specifikt bett utan vill ha lite olika i storleken min häst har, för att variera. vill veta vad säljaren har att erbjuda och till vilket pris i den storlek jag söker, för att veta om jag är intresserad eller ej. cant narrow it down.

Jag tycker att det är normalt vett att göra en kategoriserad lista och med pris, för sin egen skull, om man säljer 68 begagnade hästgrejer. Alternativt ha "hemloppis" ett antal timmar en lördag. Blir skitsvårt att annonsera hela klumpen "hästsaksfyllt garage" på internet om man inte vill/orkar ge köpare info om sak, skick och pris i den lilla kategori köparen frågar.

Känner igen det där @Cherarriduracell , därför svarar jag aldrig på såna annonser där folk säljer "lite av varje", "alla mina hästgrejer säljes", "har allt i olika storlekar" osv. Det verkar sällan bli några affärer av det ändå eftersom folk frågar efter saker och sen slutar säljaren svara seriöst... (alltså, inga klara svar)

Jag blir lika ledsen varje gång någon tycker att ston som inte slutar halta passar som avelssto.

Då XXXXX inte blir ren på böjprov och försäkringspengarna är slut kollar jag intresset för henne som avelssto.

Håller med.
Just nu ligger det en annons ute på en fyraåring som reagerar båda bak på böjprov, säljs som avelshäst.
Håller inte hästen som fyraåring, utan att det beror på ett yttre trauma, så tycker jag att den är ovanligt Olämplig som avelsmaterial.

Håller med.
Just nu ligger det en annons ute på en fyraåring som reagerar båda bak på böjprov, säljs som avelshäst.
Håller inte hästen som fyraåring, utan att det beror på ett yttre trauma, så tycker jag att den är ovanligt Olämplig som avelsmaterial.

Instämmer men har svårt att se att den skulle vara lämplig i avel även om det skulle ha varit ett yttre trauma. Den har inga meriter så man vet inte om den skulle ha hållit för arbete ändå.

Undantaget är om den har en vansinnigt lovande stam med högt meriterade förfäder i flera led, då kan man testa den i avel iaf. Något säger mig att hästen i annonsen inte hör till den kategorin :meh:

Håller med.

Såg den. Det är en sak om säljaren vet exakt vad som hänt så att man som spekulant kan ta ställning till skadan, något annat om säljaren ridit på utan att märka av det.

Såg den. Det är en sak om säljaren vet exakt vad som hänt så att man som spekulant kan ta ställning till skadan, något annat om säljaren ridit på utan att märka av det.

Fast jag funderar ändå på ett ordentligt skambud:D typ en tusenlapp eller så. Då kan man ta risken att den inte fungerar.

Instämmer men har svårt att se att den skulle vara lämplig i avel även om det skulle ha varit ett yttre trauma. Den har inga meriter så man vet inte om den skulle ha hållit för arbete ändå.

Undantaget är om den har en vansinnigt lovande stam med högt meriterade förfäder i flera led, då kan man testa den i avel iaf. Något säger mig att hästen i annonsen inte hör till den kategorin :meh:

Nej men det vet du väl att det är meriterande i sig att vara ett sto...

skämt åsido men jag kan tänka mig att den hästen är en av alla de westernhästar som pressats igång för tidigt, i och med att man startat den i paint-tävlingar. Antagligen (ren spekulation från min sida, har ingen bakgrundsinfo utan bara lite fördomar om western som jag ju själv också ägnar mig åt) inriden och påbörjad utbildning som tvååring.

Nej men det vet du väl att det är meriterande i sig att vara ett sto...

skämt åsido men jag kan tänka mig att den hästen är en av alla de westernhästar som pressats igång för tidigt, i och med att man startat den i paint-tävlingar. Antagligen (ren spekulation från min sida, har ingen bakgrundsinfo utan bara lite fördomar om western som jag ju själv också ägnar mig åt) inriden och påbörjad utbildning som tvååring.

Jo, jag vet... :devil: plus att ALLA vet ju att pissmärrar lugnar ner sig bara de får föl :grin:

Jag kan tänka mig att ditt scenario stämmer och räcker det med att gå i unghästklasserna antar jag att inom den världen anses den meriterad.

Fast det är väl jättebra, särskilt om den nu är så flott så att olämpliga köpare kanske blir frestade? Annars tycker jag det vanliga är att liksom i förbifarten nämna hästens brister i slutet av ett låååååångt textsjok.

Fast det är väl jättebra, särskilt om den nu är så flott så att olämpliga köpare kanske blir frestade? Annars tycker jag det vanliga är att liksom i förbifarten nämna hästens brister i slutet av ett låååååångt textsjok.

Jo det är ju absolut mer bra än dåligt! :) Tyckte bara det lätt märkligt med kombon flott och lättskrämd... klingade dåligt liksom ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 420
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka