Det är inte idiotiskt att diskutera pris men normalt funtade människor borde förstå när de hittat något billigt, inte bara för att pruta på något som redan ligger lågt i pris är rent ut sagt ohyfsat utan om man har otur kanske du blir helt utan då säljaren blir irriterad på dig.
Min syster sålde nyligen en cykel med nypris på över 5000 kr, den var under ett halvår gammal och i perfekt skick, prislappen var satt till 1000kr. Det fullkomligt drällde in bud på så lågt som runt 100-lappen.... Den såldes efter bara ett par dagar där köparen blev glad då det ju var så billigt.
Så nej jag tycker absolut inte att det "alltid" finns prutmån och funderar på om de som sysslar med sånt bara är snåljåpar eller bara fick dålig uppfostran som barn.
Kanske det (syftar på snåljåp eller uppfostran).
Eller så tänker man att "priset är lågt satt, säljaren är angelägen att bli av med och ofta finns en prutmån".
Jag anser mig vara en rätt normalt funtad person.
Men jag tycker fortfarande att det absolut kan finnas utrymme för prutning. Både när jag svarar på hästannons och i ett läge där jag kan tänka mig att sälja.
Men jag förstår också om man inte vill pruta ner ett redan lågt satt pris och då är det ju enkelt att tacka nej till lägre bud.
Eventuellt ska jag sälja en av mina hästar. Jag tror att marknadsvärde är ca 65000kr för honom (när jag kollar annonsmarknaden och hästens styrkor och svagheter). Jag har begärt 50 av den aktuella köparen, hon vill diskutera priset. Jag ser det inte som en oförskämdhet eller snålhet, men jag måste förhålla mig till om och i så fall hur mycket jag kan tänka mig att gå ner.
Jag "behöver" inte sälja hästen men kan tänka mig att göra det. Personen är vettig och mån om hästen.
För hennes bruk "behövs" inte en så pass flott häst som detta handlar om, hon har inte särskilt gott om pengar.
Jag förstår hennes fråga.
Jag har inte angett ett "snorbilligt" pris men en bit under marknadsvärde.
Dock tror jag inte riktigt att den eventuella köparen har koll på att det faktiskt är ett relativt snällt pris utan hon ser att det är mycket pengar (vilket jag också tycker).