Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är felet med det?

Alla fullblodsraser är godkända inkorsningsraser och ger raskod 04.
Jaha, det hade jag inte koll på. Tack för att du upplyste mig:) Jag reagerade mest på att en fbl/hbl-korsning klassades som svenskt halvblod för mitt huvud är svenskt halvblod detsamma som swb, alltså endast halvblod i de närmsta leden.

Jaha, det hade jag inte koll på. Tack för att du upplyste mig:) Jag reagerade mest på att en fbl/hbl-korsning klassades som svenskt halvblod för mitt huvud är svenskt halvblod detsamma som swb, alltså endast halvblod i de närmsta leden.

En häst kan ha 99.5% fullblodsraser i sig och ändå vara rasren SWB om den sista 0.5% är av rätt ras.

Kolla in Jovial 369 http://www.sporthorse-data.com/d?i=553309

Nu läser jag ditt inlägg en gång till och undrar om du tror att SWB betyder endast det du kallar halvblod i de första leden? Det stämmer alltså inte.

Gäller det endast fullblodsraser eller även andra raser?

Endast fullblodsraser per automatik. Många andra varmblodiga ridhästraser brukar godkännas.

Våra moderna varmblodiga ridhästar, SWB, är framavlade genom att korsa in xx, ox och x. Det finns alltså inget som heter korsning arab/halvblod, fullblod/halvblod, anglo/halvblod utan de får alla raskod 04 vilket är raskoden för SWB.

Endast fullblodsraser per automatik. Många andra varmblodiga ridhästraser brukar godkännas.

Våra moderna varmblodiga ridhästar, SWB, är framavlade genom att korsa in xx, ox och x. Det finns alltså inget som heter korsning arab/halvblod, fullblod/halvblod, anglo/halvblod utan de får alla raskod 04 vilket är raskoden för SWB.
Tack för info! Ska sluta kapa tråden nu :)

Jag har en häst som är registrerad SWB. Pappan är ett "halvblod", mamman är fullblod.

Trillade över en annons igår kväll (hittar den dock inte nu) om en 4-åring som i rubriken har det mycket säljande "byter i vartannat!".. och i annonstexten trycker man på att den är långt "framme" i sin utbildning och byter ned till vartannat.

Vet inte om jag tycker att det är en merit på en fyraåring...

Trillade över en annons igår kväll (hittar den dock inte nu) om en 4-åring som i rubriken har det mycket säljande "byter i vartannat!".. och i annonstexten trycker man på att den är långt "framme" i sin utbildning och byter ned till vartannat.

Inte i mina ögon. Får mig att tänka på Don Dorn.

Inte i mina ögon. Får mig att tänka på Don Dorn.

Inte i mina heller, tänker att det ligger ganska långt fram i tiden (eller i alla fall i utbildningsgången).
Ok att en fyraåring lärt sig byta galopp mellan hinder, men inte seriebyten. (sedan av bilderna och film att döma var inte detta något dressyr-underbarn heller, långt ifrån),

Såg också den annonsen, tänkte i mitt stilla sinne att de bytena var nog inte helt rena och hände nog bara en gång... När jag sedan såg filmen så bekräftades mina tankar.

Ärlig säljare som är trött på folk :p

"
Efter att ha utsattt min häst för den ena ryttaren efter den andra som inte lyssnat på min beskrivning av hästen alt saknat plånboken i rätt storlek så kommer här en fullständig bild av hur han i dagsläget är att provrida och hur vi ägare känner för kommande visningar.

Tysken är född 2008 och utbildad LA/Msv men behöver efter min graviditet stärka upp sig för att orka med uppgifterna förankrade med dessa klasser. Han är e Don Crusador - Wittinger och 167 cm hög (155 cm lång om du absolut behöver veta om gamla hästens täcken kommer att passa). Han både trampar och byter om ryttaren kan, dvs du kan inte sitta upp efter att ha ridit på LC-nivå hela livet och förvänta dig att ha förvandlats till en grand prix ryttare bara för att det i annonsen står att hästen är begåvad. Han är snäll att rida ut. Älskar att ridas omväxlande. Detta är ett bekymmer när provridningar är inbokade 5 av 7 dagar i veckan.

Så hästens kvalitéer då? Tre fantastiska gångarter. Hög ridbarhet. Skadefri historik. Kan gå till toppen med rätt ryttare. Han är helt okomplicerad i all hantering. Snygg att se på. Trevlig att ha med på bortaplan. Röntgad och besiktad ua. Barn kan rida honom. Mannen i huset kan rida honom. Beridaren har inga problem att rida honom och inte heller annonsskrivaren som ridit in och utbildat har några som helst bekymmer med ridningen.

Vad jag förväntar mig av dig som ringer på min annons: Att du kan rida. Att du lyssnar på vad jag berättar om honom. Att du tar råd om hur han är att rida när du väl sitter på hans rygg. Att du inser att han helst skulle slippa bli utsatt för nya ryttare var och varannan dag och att han är bussig till en viss gräns. Att du redan nu läser att han kommer att protestera genom att stanna om du drar hårt i innertygeln för att svänga honom. Att om du tänker provrida fyra gånger och sedan pruta för att du anser dig erbjuda snabb affär så kan du sluta läsa nu och maila på någon annan häst istället. Om du köpt tre hästar med kissing spines och nu tror att även tysken har det och tänker vara misstänksam mot påståendet att hästen är frisk och kry så behöver du inte heller höra av dig.

Min häst har nu varit tingad två ggr av folk utan pengarna att fullfölja affären så nu gör jag ett sista försök att hitta ett 5-stjärnigt hem.

Sammanfattning: Svart häst. 167 cm. Piaff och passage. Snäll i stallgången. Snäll i skogen. Inga gamla skador. Försäkrad A1 100000:-. Röntgad.

Provridningar är kul för den som provrider. Inte för ägaren som åker 7 mil enkel väg till stallet där hästen står för att se på när hennes svarta pärla återigen utsätts för nya äventyr. Det är heller inte kul för beridaren som stressar från andra uppdrag för attt visa hästen och sedan får vänta 2 timmar på försenade spekulanter. Så kom om ni är genuint intresserade. Inte annars. 58 provridningar är okej OM 20% handpenning sätts in efter den 2:a i raden.

Vi är rätt trevliga försäljare egentligen. Bara oerhört trötta på tidskrävande onödigt arbete.

Filmer finns via MMS."

Jag förstår verkligen inte trenden med att ha paddar under lindorna som nästan släpar i marken och sitter högt över knä/kota?! Såg precis en film i en annons där hästen knappt kunde röra frambenen ordentligt. Visst, den hade säkert fina gångarter men nu såg det mest ut som att hästen fick kämpa med balansen..

Vad tycker vi om den 11-årige hästen med kissing spines och för knappt två år sedan fraktur/fissur ena fram, som säljs som "multitalang"???

Vad tycker vi om den 11-årige hästen med kissing spines och för knappt två år sedan fraktur/fissur ena fram, som säljs som "multitalang"???

Fast frakturen behöver ju inte betyda någonting. Allt beror på hur det ser ut nu. Har en egen häst som hade en griffelbensfraktur för 1,5 år sedan som inte påverkar henne alls idag.
Vad gäller kissing spines tycker jag att det beror helt på hur det ser ut i övrigt och vad veterinär säger om prognos.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 420
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka