angående alla diskutioner om hästens nacke

Sv: angående alla diskutioner om hästens nacke

Å jo.
du har nog frågat med ironisk ton vilken nivå jag är på:rofl: som tar mig ton. fast jag trianglar inte som du.:p

Ok. Det är helt Ok att döma ut alla dressyrryttare förutom ngn favorit då:confused: Du vet att det är därför som jag alltid reagerar på dina inlägg.- ingen kan rida utom Hella då.

Men jag förstår faktiskt inte varför ni härsknar till. Inga specifika namn nämns, ingen kan bli kränkt?
Återigen, då skulle vi inte kunna ha musikrecensenter, eller filmrecensenter - om man inte skulle få uttala sig om vad man ser/hör om man själv inte kan göra bättre?

När simhopparna får överslag kan ju t o m jag som aldrig ens hoppat från 5:an se det och inse att det är fel. Men det är ok att påpeka, ingen skulle få för sig att börja skriva ironiska kommentarer eller tycka "gör det själv då!"?

Jag fattar inte att det blir så personligt hela tiden? Man MÅSTE väl kunna diskutera ridning helt objektivt?!

:bow: :bow: :bow:

*KL*

Jag förstår inte heller var i problemet ligger när det inte är någon enskild person som angrips?

Jag förstår mig inte på denna trampad-på-tårna-mentalitet som råder inom hästvärlden. :confused:

Har så många ryttare så extremt dåligt självförtroende så att de ska behöva ta åt sig så när en kritisk röst hörs??

Jag förstår inte hur man kan uppröras av icke-personlig kritik. Och jag förstår inte heller hur man kan uppröras över fenomenet "läktarryttare". Kritik kan framföras på olika sätt och vara befogad eller obefogad. Oavsett vilket så skänker det alltid någon förtjänst genom att den otvunget leder till eftertanke hos en mottagare innan denne kan skaka kritiken av sig som obefogad. Är den befogad så är det bara att tacka och ta emot eftersom det ger en chans till förbättring. Är den obefogad så är det bara att virra på huvudet och gå vidare.

Utan de kritiska ögonen hade vi aldrig kunnat komma framåt. Att kunna vara kritisk och aldrig vara riktigt nöjd är det som har fört många framstående idrottsutövare till toppen.

Och de personer som är kritiska till i stort sett allt. Låt dem vara det. Varför öht ta åt sig om man inte tycker att kritiken är befogad? Då är det väl bara att stänga öronen? Kritiker finns det överallt i världen, men med en egen grundtrygghet så kan man lyssna till dem, reflektera över vad de säger, och sedan välja att se kritiken som obefogad eller befogad. Din egen värld rasar inte bara för att någon annan inte tycker den är bra.

Och att behöva kunna utföra något bättre själv bara för att få ha rättigheten att vara kritisk är enligt mig helt befängt. Det är en mentalitet som framförallt förekommer inom hästvärlden.
Hur mga kritiska elitfotbollstränare som tycker att allt annat upplägg en deras eget, är helt värdelöst, har själva spelat elit-fotboll? Inte många...

Jag måste bara få undra -reflekterar du inte över att du så ofta får höra att du drar ner diskussioner till personnivå? Att du gör angrepp på person?

Tycker du inte alls att det stämmer, eller förstår du inte vad de som framför kritiken menar?

Fast det andra bildexemplet ser ju ut att vara "för" hög i nacken i förhållande till formen, spänd och låst i framdelen? :crazy:
Kan du inte rota fram lite bättre bilder så vi får lite ögongodis? :d...

Men jag har inte så många bilder....

Just denna häst var extremt högställd .
Om den höjde halsen mer än resten av kroppen så skulle inte manken och ryggen kunna komma upp, som de gör på bilden.

Däremot kan det alltid vara bättre. Jag vet inte vad du menar med att komma loss - jag vill att hästen skall sitta ihop - så att konturen kan förändras i överlinjen. Och det gör den ju
Jämför de blå linjerna.

Men den lite för ihopdragen den gick inte fram till bettet som den skulle - förmodligen hade den säkert släppt halsen lite till om denna hade varit helt frisk. Den hade både ataxi och "bruten nacke" och pålagringar, kankse är det den stelheten du ser?

Men
- jämför konturen på de blå linjerna
Exteriör
Ping.jpg

Här har du huvudet lägre - men ingen pilbåge
pingost.jpg

helt utan formgivning - över tygeln
Pingo.jpg

igen spänd pilbåge.
Pingosta.jpg

Det är ju så olika exteriör på olika hästar.

Denna som har en hög hals skulel ha nacken somhögsta punkt även om den gick lägre i lång och låg.

Nordisen med en låg hals - altså en hals som pekar rakt ut från kroppenistälelt för uppåt kan ju inte ha nacken som högsta punkt i lång och då - då skulle man iten kunan spänna någon pilbåge

Så alla vet - detta är INTE perfekta bilder.
det är diskussiosnunderlag

Första bildexemplet tycker jag är ypperligt för att demonstrera hur man (jag iaf) vill att hästen ska vara formad, och ändå är det ju ingen jätte-samlingsgrad. Känns som en rimlig målbild - inte så höga krav på samling men däremot på "ärlighet" i formen så manken höjs lite och framdelen börjar komma loss! :idea:

Btw, Bombastic:
Tänk på att den som kritiserar andra i regel kritiserar sig själv lika hårt...

jamenvisst teckningen är ju en illustration.
Först spänner man pilbågen.

har man gjort det så spänner ju halvhalten den liiite extra.

och ja absolut - inte dömmer man sig själv snällare - snarare tvärtom

Senast ändrad av en moderator:

Ögongodis till totola + TS

diagonal.jpg

Skritt.jpg

.....................

Här kommer ögonblä :D
falsk fomgivning. Lyft hals - blockerat bakben - den har tappat den diagonal som demonsteras i den första teckningen
Kopiaav7.jpg

här med
hej.jpg

inte tillstymmelse till pilbåge på ovanstående - två hästar formade framirfrån
- utan formgivning bakifrån - bakkärran är kvar där bak.

Det hänger ju ihop liksom :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Ok. Det är helt Ok att döma ut alla dressyrryttare förutom ngn favorit då:confused: Du vet att det är därför som jag alltid reagerar på dina inlägg.- ingen kan rida utom Hella då.

Man behöver inte reagera alls - det väljer man själv

Nu är det ju så att detta är ett forum med mer eller mindre anonyma människor som debatterar.

Ingen av oss har ett namn som gör oss betrodda till att förbättra dressyrsporten.
Diskussionerna bör ha en varierad nyans istället för att några är helt anti sporten som helhet o anser att allt är fel.
Då är diskussionen över!

Det blir så trist när man hela tiden faller tillbaka på att endast tyska ryttare kan rida bra.

Våran f.n bästa unghästtränare som får lovord av utländska domare( även tyska) sägs här rida hästarna helt fel.
Har du missat skillnaden på när ex-proffsfotbollspelare blir tränare.

titta på kaoset i skidåkningen, som nu kom till ro med en tränare som har egen erfarenhet- Gunde.
Du har Knape som hjälper sin dotter m. fl att bli toppsimhoppare- dem med.

Sen är det inte så att en skicklig idrottsman alltid blir en bra tränare eller pedagog bara för att han kan själv- men det hjälper.

Men jag har inte så många bilder....

Just denna häst var extremt högställd .
Om den höjde halsen mer än resten av kroppen så skulle inte manken och ryggen kunna komma upp, som de gör på bilden.

Däremot kan det alltid vara bättre. Jag vet inte vad du menar med att komma loss - jag vill att hästen skall sitta ihop - så att konturen kan förändras i överlinjen. Och det gör den ju
Jämför de blå linjerna.

Men den lite för ihopdragen den gick inte fram till bettet som den skulle - förmodligen hade den säkert släppt halsen lite till om denna hade varit helt frisk. Den hade både ataxi och "bruten nacke" och pålagringar, kankse är det den stelheten du ser?

Men
- jämför konturen på de blå linjerna
Exteriör
Ping.jpg

igen spänd pilbåge.
Pingosta.jpg

Det är ju så olika exteriör på olika hästar.

Denna som har en hög hals skulel ha nacken somhögsta punkt även om den gick lägre i lång och låg.

Nordisen med en låg hals - altså en hals som pekar rakt ut från kroppenistälelt för uppåt kan ju inte ha nacken som högsta punkt i lång och då - då skulle man iten kunan spänna någon pilbåge

Så alla vet - detta är INTE perfekta bilder.
det är diskussiosnunderlag

Ja det är mycket möjligt att det är den spänningen jag ser. Men det jag tänker på är väl mest hur mycket vikt den ser ut att lägga på ytter fram, i förhållande till hur mycket den tar bak, och manken i förhållande till huvudets höjd (är en sån som utgår från att det finns spänningar eller är för hög huvudposition så snart manken inte är lyft motsvarande hur mycket nacke och hals är lyft - och rumpan motsvarande undervinklad.
Lägger in en egen bild bara för att visa vad jag menar (var snälla! ;) )

klicka för större bild

Här har hästen själv valt att höja sin huvudposition högre än vad den "borde" ha i förhållande till formen. Det blir en "brytning" mellan manke och hals (sen är halsen lite kort också = spänning). I det läget skulle jag vilja ha hästen lite mer framåt/nedåt och lång i halsen för att få upp manken, först då skulle jag tycka att det var en harmonisk form. Inte samlad - men den ÄR inte samlad heller :angel: så kanske hade manken ändå kunnat komma upp lite tack vare längningen av överlinjen.

Sen så ser jag överlinjen som hela vägen från hästens bakhov, runt bakbenen, rumpan, ryggen, manken och ända fram till nacken. Den hade jag velat ha lite längre på den bilden du demonstrerade. Håller med angående det där med förutsättningarna, att självklart får man ta individen med i beräkningen. Fast "idealet" tycker jag är hyfsat lika oavsett, bara med lite variationer i samlingsgrad?

Senast ändrad:

Jag håller med dej ang formen på den bilden dvs den med strecken. Tittar man noga kan man nog se att båda strecken på den bilden skulle nog dragits annorlunda faktiskt De följer inte hästens punkter. Ser inte vad den gula följer alls på den suddiga bilden och den blå linjen följer inte rygggen vid manken. Jag ser inte att den hästen har någon spänd pilbåge. Spänd ja, men inte pilbåge:cool: Där håller jag med dej.

I övrigt lägger jag mej inte i denna diskussion om bilder o annat.

Jag lägger ner. Du och jag kan inte diskutera.

For the record: jag vet inte hur många ggr jag skrivit att jag t ex tycker att AvG är världens skickligaste ryttare, konstigt att du inte minns det - du minns bara sånt som passar i din egen marknadsföring.

Men om du är så himla intresserad av vad jag tycker (fastän jag UPPENBARLIGEN inte utgör något hot för dig) så tycker jag hur många ryttare som helst är otroligt otroligt skickliga.

Om du söker på mina inlägg i ex dressyrgnägg ser du att jag enbart kommenterar positivt, så var du får ifrån att jag klankar ner vet jag inte. Jag tycker verkligen att du tecknar en orättvis bild.

Jag talar på ETT ANNAT PLAN. Att man måste få diskutera ridning helt objektivt, utan att dra ner det på personnivå. Nu var det femte gången jag skrev det.

Fridens liljor från Anna-Karin och Ralph, den holländska sportponnyn!

Vilka är helt anti dressyrsporten?

Jag VÄGRAR inordna mig i det facket, men jag har fått uppfattningen att du slänger in mig där?

Det finns SKITMYCKET bra i dressyren, den svenska, den danska, den tyska, den engelska, den holländska och den spanska!

jag tycker du ger en bild av att vara ödmjuk, snäll och öppensinnad :bow: Något som tyvärr inte verkar vara så vanligt på just dressyr, vissa verkar ju gå in för att vara så elaka som möjligt och dela in folk i fack :crazy: Det är synd, men låt det rinna av dig som vatten på en gås :) det sitter ju många med kunskap här inne, så man får plocka russinen ur kakan och ignorera det negativa så att man själv inte blir neddragen i dyn, för de som förlorar mest på att hålla på är ju faktiskt de själva.

Ibland tycker jag det stirras för mycket på vad som är fel och hur det inte ska se ut, man måste ju försöka se vad som är bra också, det är ju lika viktigt att fokusera på, ibland är det lätt att glömma :idea:

Ögongodis till totola + TS

diagonal.jpg

Skritt.jpg

.....................Här visas en bild på hur en 3-åring ska gå

Här kommer ögonblä :D
falsk fomgivning. Lyft hals - blockerat bakben - den har tappat den diagonal som demonsteras i den första teckningen
Kopiaav7.jpg

Päron o genmanipulerade äpplen jämförs här.Detta är en teckning av anky- som rider passage- ngt helt annat än den som dt jämförs med. Till på köpet är det som vanligt. man förfular bilden o påstår att såhär ser det ut- jämnt.

Som bilden nedan.
Vem rider så- en karikatyr bara.

Det absolut vanligaste är att man rider i en form där inte bakbenen bär upp hästen- ens med skjutkraft o sen blir den i framvikt.

här med
hej.jpg

inte tillstymmelse till pilbåge på ovanstående - två hästar formade framirfrån
- utan formgivning bakifrån - bakkärran är kvar där bak.

Det hänger ju ihop liksom :angel:
Att diskutera påhittade dåliga ögonblicksbilder- samma om igen- som det skulle vara kutym- ger inte mig ngt.[/COLORAtt rida i samling är inte lätt. Man kan då heller inte rida på en häst som har knäppt av, utan hästen hålls ihop med säte, bålstabilitet, skänkel o de parader som behövs för tillfället. I övrigt hålls en lätt lätt kontakt- eftersom en utbildad häst inte längre behöver ngt stöd o heller inte samma support från sin ryttare.
en bra ryttare låter hästen gå i en ändamålsenlig form- tills den orkar gå i TR-form- i det stadie den är på just då.

vi rider ju bl. a dressyr för att få en stark o smidig häst. arbetet dit är ständigt under omvandling. Sen får man hoppas att hästen håller sig frisk under resans gång.:crazy:

en häst som går med nosen för fritt jobbar sällan med bröstryggen o då sällan med sina magmuskler

Varför skall vi vara snälla mot dig - detta är buke här siktas det alltid på strax ovanför anklarna ....

Nä skämt å sido.

Tråden handlar ju om nacken som högsta punkt.

Och det är ju spännandet av pilbågen som skapar att nacken kommer högst. Spännandet av pilbågen sker ju med bäcknet som hävstång. Det sker en dragning i musklerna bakifrån som lyfter farmdelen

Jag tycker inte du fått tag i det på dina bilder, det finns ju exteriörbilder som referenspunkt i ditt album.

På min ( icke perfekta) bild så är ju bäckenet mer vinklat än vad den har som exteriör - på dina bilder mindre

Sedan undrar jag om denna sänkning som alla Ar'are skriver om.

Om man tittar på min bild så har ju överlinjen rätats ut.
Rita av de blå strecken och jämför kurvaturen.

Manken kan inte komma upp - om inte det sker:crazy:

OCH så har ju hela linjen börjat luta i uppförsbacke. Det är vad som kallas relativ elevation, rent biomekansikt så kan den inte göra det utan att vikten förksjuts bakåt.:confused:

Så vad du ser är för mig en gåta

( Jag påstår inte att denna häst är samlad for the reord - den går i en grundform, i och med deess exteriör så blir det uppförsbacke)

Jag tycker alla verkar se på så olika saker, så att diskutera rätt eller fel blir helt meningslöst. Vi har också olika "bok"

Mina bilder var till för att illusterar att nacken kommer högst när man får tag i pilbågen bakifrån.

No offense - but ; jag tycker inte du gör det på dina bilder.
Halsen är oftast mer formad än resten av ryggraden. Och då blir ofta 3:e 4:e halskotan högst och hästen bakom lod.

Jag tycker bäst om den här

http://good-times.webshots.com/photo/2512761100065461816ivssXz

Nu har vi ju olika bok, men ryggmusklernas jobb är ju att lyfta framdelen och färmed avlasta frmbenen, Halsen sitter ju på framdelen.

Du har ju helt rätt i att det inten skall ske en aktiv elevation - att bara halsen lyfts - men om det sker så felböjs pilbågen och överlinjen böjs uppåt istället för att rätas ut.

Det är i ryggraden med bäcken och hals som det händer - eller inte händer

Precs som Jacko skrev tidigare så är det mest intressant vad som sker strax framför och bakom sadeln.

Och för att åtreknyta till tråden.
Om nacken skall vara högsta punkt så måste man få tag i bäckenet och ge halsen plast framåt. Om ryggraden skall rätas ut så blir den längre.

jämför U med ___

Jag måste bara få undra -reflekterar du inte över att du så ofta får höra att du drar ner diskussioner till personnivå? Att du gör angrepp på person?

Tycker du inte alls att det stämmer, eller förstår du inte vad de som framför kritiken menar?

jag tror inte man föstår

eller så är man inte alls intresserad av att diskutera

Läs vad jag skriver istället för att hoppa på mig:cool:
Nej jag insinuerar inte att jag är kompis med världsnamn:p

om du ser var framhoven lättar i förhållande till var bakhoven ska sättas ner så ser man att hästen inte trampar under sig, utan rör sig kort med bak. då kan ingen pilbåge börja bak.
det handlar inte bara om hur bäckenet ser ut. hästen på din bild har en god exteriör- som påverkar.
inte heller totalas bilder visar på vinklade aktiva bakben.

Hittade en bild som jag tycker omhttp://www.ridehesten.com/Files/Picture/Cache/200/e2ac8b79-5765-4f30-9108-9b472a43a9b3.jpg

En i trav http://www.ridehesten.com/Files/Picture/Cache/200/6552e71d-2742-4ba3-8b38-8960d5e6b9ac.jpg den senare kunde gärna få komma fram med nosen lite, men den rids ju av en hoppryttare:angel:

Jag tycker att det ligger mycket i det du skriver.

KL

När inte ens en "verklig" bild säger nåt egentligen, hur kan man se något på "hemmagjorda" teckningar:confused: Dessutom kan man på en sån lägga till och dra ifrån efter vad man vill visa...

OM man ska använda teckningar ska de vara professionellt gjorda, och realistiska. (Och inte ens då stämmer de alltid med hur en häst rör sej)
Man kan rita av mot dataskärmen (vanligaste sättet antar jag) men man får ändå inte en rättvisande bild. (har provat)

Nej man behöver inte läsa och inte svara om man inte instämmer i folks inlägg- men var är då diskussionen om det som visas:confused:

Japp, lite olika referenspunkter, men tycker det är himla intressant att diskutera vad olika personer "ser"! :)

Använd helst inte andra bilder i albumet som referens i tråden (hade jag velat visa alla offentligt hade jag lagt ut albumet! :o ) men ja, jag håller med om att pilbågen som jag ser det är "bäst" på den bilden du plockade ut, även om den fortfarande har mycket vikt fram.

Jag upplever att skillnaderna brukar se större ut (väldigt tydligt för ögat) på hästar med mindre bra vinklar bak när de väl börjar hamna rätt bak, för de behöver ju trots allt ändra mer för att börja bära upp vikten bak. Det förutsätter iofs att man är van att se hästen i rörelse när den går oformad. Varmblodet ser totalt annorlunda ut när den börjar få struktur på kroppen (vinkla bak) mot när den rör sig oformad. Och olika hästar behöver ha huvudet olika högt/lågt för att länga överlinjen. Men sen är det såklart massa andra pusselbitar som ska till också innan det blir bra.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 391
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård