angående alla diskutioner om hästens nacke

Sv: angående alla diskutioner om hästens nacke

Kl
så här ser jag på nacken.ju mer samlad den är, desto högre hamnar nacken.
i det ultimata så bör näsan få komma fram lite. i levad så ska den fram, annars blir det värre påfrestning på nackligamenet än i HF.
tänker på den där vita hästen som Kottas tränade.

sen är det viktigt hurdan ganaschfrihet den har. Är den trång, så går det bara inte.
vet att det är ett kriterium som proffsen tittar på när de ska skaffa ny unghäst.

okej, då fattar jag. Har aldrig hört det uttrycket förut. Men har hört om själva innebörden. 8)

Jag ser inte samma sak heller.
Bild 1, sänkt rygg - bakbenen bakom
Bild 2, byten - inte mycket att säga, uppe i manken dock
Bild 3, fin tycker jag
Bild 4, bedrövlig - bakom hjälperna, kryper ihop

Så Jacko har rätt i att det kanske är viktigare att titta på manken än på nacken...

Kl
så här ser jag på nacken.ju mer samlad den är, desto högre hamnar nacken.
i det ultimata så bör näsan få komma fram lite. i levad så ska den fram, annars blir det värre påfrestning på nackligamenet än i HF.
tänker på den där vita hästen som Kottas tränade.

sen är det viktigt hurdan ganaschfrihet den har. Är den trång, så går det bara inte.
vet att det är ett kriterium som proffsen tittar på när de ska skaffa ny unghäst.

Innan hästarna kommit så långt i utbildningen som till de riktigt samlade rörelserna t ex galoppiruetter så upplever jag att de kan ha rätt stort register ändå inom samma "höjd".
Att en häst som går "lång och låg" i själva verket kan gå med riktigt höjd manke i förhållande till rumpan - vilket ju är poängen med samling, att lyfta fram. Och så samma sak fast åt andra hållet - att kanske 90% av alla hästar som rids med hög nacke (grov gissning) i själva verket inte är särskilt samlade utan höjd i halsen som Fredrik uttryckte det.
Skulle man utgå ifrån att alla är ärliga i sin form så skulle det där med nackhöjden stämma. Men jag tror vi är alltför många ryttare som själva vill placera hästens huvud snarare än att samla upp hästens huvud för att det ska vara något självklart! :p

Det är ju en avvägning det där.
att rida en häst i låg form, men ändå ha aktivitet o manken uppe är inte så lätt.
ju mer energi hästen har- desto mer kommer den upp i fram.
Skottkärreridning är förkastligt.

Hela hästen ska ju tippa ngt bakåt.
får hästen ingen hjälp så försvårar man med att rida den för låg- bättre då att rida den i en fri form.

Det är ju en avvägning det där.
att rida en häst i låg form, men ändå ha aktivitet o manken uppe är inte så lätt.
ju mer energi hästen har- desto mer kommer den upp i fram.
Skottkärreridning är förkastligt.

Hela hästen ska ju tippa ngt bakåt.
får hästen ingen hjälp så försvårar man med att rida den för låg- bättre då att rida den i en fri form.

Hmm, vet inte riktigt om jag håller med, men det har nog lite att göra om vilket ridsätt det handlar om.
Western- hästarna bör komma upp fram även i lång och låg så tidigt som möjligt, eftersom man inte kommer satsa på att "jobba upp" den även i nacken.
Akademiskt- även i lång och låg ska hästen helst kunna vara bärig.

Sen kanske det beror lite på typen av häst, men huvudhöjden i lång och låg kan ju som sagt variera rätt mycket beroende på hur hästen är byggd. Från normalhöjd till nosen i backen beroende på vilket läge kusen lättast får upp överlinjen... Om man lyckas anpassa huvudhöjden bra utifrån hästen så är ju själva poängen att det inte ska försvåra för den utan underlätta till att börja vinkla bak. :idea:

Hmm, vet inte riktigt om jag håller med, men det har nog lite att göra om vilket ridsätt det handlar om.

Tror jag inte. Det spelar väl inte roll vilket ridsätt man har, det är svårt att lägga låg och samtidigt rida upp manken.

OT, jag har sett en hel del western på hög nivå, de rider lågt och manken är sannerligen med där nere.Men jag kanske inte har sett tillräckligt.

Tror jag inte. Det spelar väl inte roll vilket ridsätt man har, det är svårt att lägga låg och samtidigt rida upp manken.

OT, jag har sett en hel del western på hög nivå, de rider lågt och manken är sannerligen med där nere.Men jag kanske inte har sett tillräckligt.

Jag har faktiskt sett ett par westernekipage med manke väl uppe trots låg form, och eftersom jag inte sett såå många westernekipage IRL är det rätt bra statistik! ;)

Hur svårt det är har knappast med ridstilen att göra, men hur man prioriterar det och hur man kommer rida i övrigt.
Grejen är väl att om man inte har det där ärliga manklyftet i "lång och låg" (anpassat efter vilken höjd som fungerar bäst utifrån hästen) när det är liten samlingsgrad vi pratar om, då kommer det nog bli grymt jobbigt för kuse att gå ärligt i högre eller "normal" form när man behöver högre samlingsgrad för att det ska bli ärligt! :p

Ja o det inträffar om man rider för sakta- pleasure t. ex som ska vara markbundet- bara för att ryttaren ska transporteras skönt.

Ja o det inträffar om man rider för sakta- pleasure t. ex som ska vara markbundet- bara för att ryttaren ska transporteras skönt.

Tänker inte argumentera för westerns formgivning överlag, men att det finns hästar som faktiskt kan gå med höjd manke som rids à la western, det vet jag. Hur stor andel det är kan jag inte heller argumentera för eftersom jag inte sett tillräckligt med ekipage.

Min ena häst har hög manke.
då går den alltid rätt:rofl:

Min ena häst har hög manke.
då går den alltid rätt:rofl:

Japp, min ena häst går också alltid rätt med sin älgmanke! :angel:

Ska såklart kombineras med en lätthet fram och välvd rygg, annars försvinner poängen! Nu har ju westernhästarna rätt svårt för att komma loss fram, men det är som sagt inte omöjligt trots den låga huvudpositionen! Om vi pratar riktigt hög samlingsgrad - ja, då är det förmodligen omöjligt, om vi pratar "mellanhög" samling - förmodligen omöjligt också, men en hyfsad samlingsgrad - inte omöjligt, och det är nog ärligt talat inte majoriteten som ens når upp till den graden i en ärlig form. Är ju "ärligheten" som är svårast att få till, sen är det bara att träna upp styrkan - den lätta biten! :p

Japp, min ena häst går också alltid rätt med sin älgmanke! :angel:

Ska såklart kombineras med en lätthet fram och välvd rygg, annars försvinner poängen! Nu har ju westernhästarna rätt svårt för att komma loss fram, men det är som sagt inte omöjligt trots den låga huvudpositionen! Om vi pratar riktigt hög samlingsgrad - ja, då är det förmodligen omöjligt, om vi pratar "mellanhög" samling - förmodligen omöjligt också, men en hyfsad samlingsgrad - inte omöjligt, och det är nog ärligt talat inte majoriteten som ens når upp till den graden i en ärlig form. Är ju "ärligheten" som är svårast att få till, sen är det bara att träna upp styrkan - den lätta biten! :p

de westernhästar jag ridit i USA var oerhört självbäriga med vikten på bak, och lätta i fram.
det är bara i sverige jag sett verkliga mardröms exemplar med framtunga och markbundna hästar något så in i vassen.

Intressant!
Kanske är som du säger att det är väldigt varierat på den fronten i sverige.?

Hursomhelst - en häst kan inte komma till maximal samling med lågt huvud. En häst kan inte gå upp i levad med nosen i backen, så är det bara! ;)
Så en viss gräns finns det där huvudhöjden måste höjas, men den form som westernhästar i "ärlig" form går i tycker jag räcker långt. Hellre det än höjd nacke utan "ärlig" form.

Så Jacko har rätt i att det kanske är viktigare att titta på manken än på nacken...

Absolut.

Det är ju ett utryck "upp med manken". Men kanske lite missvisande ändå. Då man kan läga in vilken betydelse som helst i ordet.:angel:

Men kanske skulle man säga "upp med sadeln" istället.

Jämför; Ligger sadeln i en hängatta mellan manke och kors - eller Lyfter hästen sadel och ryttare ????

Om du tittar på fuxen.
(Ja vi kommer alla att se olika saker i alla bilder.)
Det finns ju ingen häst med en helt spikrak rygg - så ngt har ju hänt på denna hästen.
http://www.puterbaughdressage.com/piaffe.jpg

Motsatsen är ju berg och dalbanan - eller sjöodjuret...
Jag snokade rätt på fler bilder...
samma häst NU bakom skänkeln iaf :D

Bakbenen är inte med ....
Denna är ju inte från sidan, men det är inte relativ elevation utan active. Halsen uppe men... Manke och kors på samma höjd fortfarande...

- "gubben i en hängmatta i mitten"

http://www.puterbaughdressage.com/Amsterdam.jpg
Det finns värre bilder - men detta är samma häst

Här en referensbild. Jämför bäckenets vinkling på första och dess naturliga baäcken..
http://www.puterbaughdressage.com/12yr. old Hannoverian

Det finns många kvitton på samling.- vissa syns på bild tom...

Detta med "sadeln upp är ju förutsättningen för...

Det börjar med det omvinklade bäckenet,
följs upp över länd
bröstkorg ( sadeln lyfts)
halsen rätas ut

om hästen är samlad skall korsett vara lägre än manken

Den skall trampa igenom mer bak

Dn skall behålla sin diagonal ( beror på bäckenet skenan bak "hänger automatiskt med" och blir parallell - när bäckenet vinklas)

Och ja fuxens piaff

halsen tänker framåt
den har sänkt korsett
trampar igenom
den är diagonal

Bäst att tänka själv - och leta "kvitton".

det är nog ytterst sällan som nån rider och får alla kvitton.....

menmed en kvittolista så kan mna ju pricka av det man har - och konstatera det man saknar.

Nu tror alla alltid att man lagt in den perfekta ridbilden varje gång man lägger in en bild. Och kommer genast och skall rätta till det hela :p

Men jag valde den - för den har verkligen lyft sin ryttare uppåt mellan manke och kors - det har hänt ngt i överlinjen - det syns tydligt :D

Senast ändrad av en moderator:

Absolut.

Det är ju ett utryck "upp med manken". Men kanske lite missvisande ändå. Då man kan läga in vilken betydelse som helst i ordet.:angel:

Men kanske skulle man säga "upp med sadeln" istället.

Jämför; ligger sadeln i en hängatta mellan manke och kors - eller Lyfter hästen sadel och ryttare ????

Om du tittar på fuxen.
(Ja vi kommer alla att se olika saker i alla bilder.)
Det finns ju ingen häst med en helt spikrak rygg - så ngt har ju hänt på denna hästen.

Motsatsen är ju berg och dalbanan - eller sjöodjuret...
samma häst NU bakom skänkeln iaf :D

Bakbenen är inte med .

Denna är ju inte från sidan, men det är inte relativ elevation utan active. Halsen uppe men... Manke och kors på samma höjd fortfarande...

- "gubben i en hängmatta i mitten"

http://www.puterbaughdressage.com/Amsterdam.jpg
Det finns värre bilder - men detta är samma häst

Här en referensbild. Jämför bäckenets vinkling på första och dess naturliga baäcken..
http://www.puterbaughdressage.com/12yr. old Hannoverian

Det finns många kvitton på samling.- vissa syns på bild tom...

Detta med "sadeln upp är ju förutsättningen

Det börjar med det omvinklade bäckenet,
följs upp över länd
bröstkorg ( sadeln lyfts)
halsen rätas ut

om hästen är samlad skall korsett vara lägre än manken

Den skall trampa igenom mer bak

Dn skall behålal sin diagonal ( beror på bäckenet skenan bak "hänger automatiskt med" och blir parallell - när bäckenet vinklas)

Bäst att tänka själv - och leta "kvitton".

Allting kanske är bättre att titta på än huvudet :D

Fuxen igen....

_jag tror_ inte att den är bakom skänkeln - då skulle den inte vara så diagonal och ativ bak. Men det vet man inte förrän man ber den går fram ur piaffen.

Det finns många sätt att sätta igång reflexer i kroppen.

Både hästar, kroppsbyggare, och barnaföderskor drar in hakan för att stabilisera nacken och skuldrorna och frigöra mera Chi o kroppen.

Barnaföderskor uppmanas, tyngdlyftare hittar läget själva liksom hästen. :)

Jag kan inte exakt förklara hur och varför det funkar men om man "drar in hakan" anänder man nackleden som brytpunkt och avståndet till muskelns fäste så ökar man anspänningen i halsens hållningsmuskel Semispinalis Capitis.

Vissa menar (bla Udo Bürger) tom att den är med och lyfter manken i samling ( den har sitt ursprung där i manken nämligen...)

Jag tror att det är det den gör på bilden.

En annan häst som ofta gjorde så var Rusty, det var också diksussioner i domarkretsar om det. Om den skulle få så höga poäng är den gjorde så...

Det är inte korrekt - hästen tar i för mycket, Dressyr skal ju se lätt ut

men det var ju inte en bild på den perfekta piaffen - utan användes som illsutration på att kurvaturen i överlinjen förändras ( läs rätas ut) - när pilbågen spänns
- och här spändes den helt enkelt för hårt, det är ju därför frambenet backar också.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 391
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård