angående alla diskutioner om hästens nacke

Sv: angående alla diskutioner om hästens nacke

nacken skall ju komma upp pga av hela pilbågen lutar dvs relativ elevation, nacken kommer upp för att korset sänks.

Så nacken skall inte komma närmare manken utan tvärtom. Så fort nacken tänker bakåt så bryts pilbågen (kallas active elevetion - när hästen lyfter halsen istället för hela framdelen)

Skall se om jag hittar bild

Svårt att hitta bilder där det syns tydligt, det fisnns vissa piaffbilder.
har för mig det demonstreras i proffsryttarens ridlära...

hittade detta...
Här är två olika gångarter men visar ändå hur skelettet förändras av pilbågen. Se hur manken lyfts på den nedre bilden och sätter ihop halsen och hästen
http://www.horsemagazine.com/ARTICLES/D/Dierks, Clemens/Part 6/6.jpg

http://www.horsemagazine.com/ARTICLES/D/Dierks, Clemens/Part 6/5.jpg
Ser du att nacken är närmare manken på travbilden än på galoppbilden?

Här tänker nacken nästan bakåt ( aktive elevetaion :angel: )
http://www.horsemagazine.com/ARTICLES/D/Dierks, Clemens/Part 6/7.jpg Ryggen en linje - halsen en annan :o

Jämför med denna
http://www.puterbaughdressage.com/piaffe.jpg

Här är det tygellängden som hindrar nacken att vara högsta punkt. Inte bristen på pilbåge, eller brist på relativ elevetaion = Kosret sänkts och framdelen lyfts

inga problem för bakbenen att var aktiva med den bäckenomvinklingen

Se överlinjen är nästan rak...

Nu skall jag bada....

Senast ändrad av en moderator:

Okej, så här är det. Mot slutet av maj är det planerat att min dotter skall ut och tävla sin ponny i LC:2, det är debut för de båda. Jag är lite "Kalle Bakom" vad det gäller att hästen går i lod och nackens högsta punkt och min dotter (11 år) vet jag med säkerhet inte kan förklarar detta för mig. Så för att se om jag har fattat det hela lägger jag in tre bilder på ekipaget. (Hoppas bara att fixar att lägga in bilder nu :crazy:)
Bild 1 - Här är hästen för ihopkrullad och har inte nacken som högsta punkt, korrekt?!
pic_show_id19833490.html

Bild 2 - Nacken är inte högsta punkt men hästen går i lod?
pic_show_id19833491.html

Bild 3 - hästen har nacken som högsta punkt och den går i lod, eller nästan i lod?
pic_show_id19833491.html

Jag måste ju passa på när ni har tråden aktuell :D

PLIIIIIS :bow: gör mig klokare

SK*T - jag börjar att bli för gammal för de här nymodigheterna :rofl:
Bild 1

Bild 2
Bild 3

:rofl::D:banana::rofl::bump: Min glädje är fullkomlig - jag lyckades :rofl:

Tänk dej en lodrät linje som går genom ögat och mungipan.
Då ser du att hästen går bakom lodlinjen på alla tre bilderna.

Immer

Och det är inte bra ? Ska mulen fram mer? :cool: Trodde att det hade med att nosryggen låg i lod, dvs en rak linje. Du ser vad jag "kan" . hehe

Ja vi ser inte samma saker.
den sista triangulerar o kryper bakom- sänker även framdelen.
som den sista bilden på den mörkbruna är fin- kolla bakbenen o den kommer upp ur manken-

Ursäkta att jag är gnatig men jag vet att ni kan :smirk:
I mina ögon sett så går det en rak linje mellan ögon och mungipa på den här bilden har jag fel - jag vill ju fatta (och jag är dryg)
Triangulerar?

Här är det tygellängden som hindrar nacken att vara högsta punkt. Inte bristen på pilbåge, eller brist på relativ elevetaion = Kosret sänkts och framdelen lyfts

inga problem för bakbenen att var aktiva med den bäckenomvinklingen

Se överlinjen är nästan rak...

Nu skall jag bada....

Nja det undrar jag, jag tror mer att hästen har kommit bakom hjälperna här faktiskt.

glöm mitt postar i egen tråd =)

I en L:C behöver nacken absolut inte vara högsta punkt! (bör snarare inte vara det). Först i svårare klasser som kräver en högre samlingsgrad ska nacken komma upp så mycket. Som domare kollar man mer på att hästen söker sig framåt nedåt, är avslappnad och samtidigt energisk, taktmässig, att ryttaren rider i ett lagom tempo, samt sits och vägar.

Oj Bombastic :eek: nu blev jag lite orolig, det är så här de ser ut till 90 % tillsammans, du menar att vi ska försöka att räta ut halsen till en mer vågrät linje ?

Ursäkta att jag är gnatig men jag vet att ni kan :smirk:
I mina ögon sett så går det en rak linje mellan ögon och mungipa på den här bilden har jag fel - jag vill ju fatta (och jag är dryg)
Triangulerar?

Axels svar var till Fredrik (Kolla på den gulgröna raden överst i inlägget. Där står det "Svar på : xxxxx av Fredrik). Det är alltså inte din dotters häst som triangulerar osv.
På bilden du lagt in i inlägg nummer 169 ser det riktigt trevligt ut. Förutom att hästen tycks gå i vänster varv och vrider halsen åt höger.

Immer

Senast ändrad:

Ja vi ser inte samma saker.
den sista triangulerar o kryper bakom- sänker även framdelen.
som den sista bilden på den mörkbruna är fin- kolla bakbenen o den kommer upp ur manken-

Jag undrar också! Vad är triangulera???

I korthet:
Hästen är på bogarna, har frambenen för långt inunder sig. Det bildas en triangel mellan fram- och bakben. Dvs den lyfter inte framtill.

Det finns säkert en exakt förklaring till vad triangulering är, men detta är vad jag kunde komma på just nu :p

Immer

Det räcker väl utmärkt som förklaring:idea:

Benen är för tätt ihop på för liten yta, så att säga. Framdelen är inte lätt utan bär mkt vikt.

nacken skall ju komma upp pga av hela pilbågen lutar dvs relativ elevation, nacken kommer upp för att korset sänks.

Så nacken skall inte komma närmare manken utan tvärtom. Så fort nacken tänker bakåt så bryts pilbågen (kallas active elevetion - när hästen lyfter halsen istället för hela framdelen)

Skall se om jag hittar bild

Jo, känner verkligen igen det från islandsvärlden...
Men den diskussionen tar vi på annat ställe!

Det är bara så svårt ibland att ha tålamodet att jobba rätt:crazy: Att låta hästen få arbeta rätt.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 391
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård