angående alla diskutioner om hästens nacke

Sv: angående alla diskutioner om hästens nacke

Oj sorry för dubbelt - det förra :confused:

Så här tror jag nu...

Anledningen...... till att man vill ha nacken som högsta punkt är att man vill säkerställa att hästen jobbar i en "naturlig hållning" alltså förenlig med dess skeletts naturliga kurvatur.
Detta för att musklerna skall kunna jobba dynamiskt.

Nacken är ett kvitto

Diagonalen ett annat.

OM man inte har pilbåge -utan sänkt länd - så hamnar ju bakbenen bakom. (ingen diagonal och fyrtakt....)

Och har man inte pilbåge - utan sänkt bröstrygg (resultat av aktivt höjd hals, ev hopdragen också ) så får man ju mer framben - än bakbenen någonsin kan matcha... :devil:

Allt har en orsak.....

Tack TS och Crille ;)

En tränare sa till mig en gång - att det är ytter tygel som bestämmer hur ramen på hästen ska vara - alltså hur lång halsen är, var hästen har sin nos.

Motsatsen är ju berg och dalbanan - eller sjöodjuret...
Jag snokade rätt på fler bilder...
samma häst NU bakom skänkeln iaf

Bakbenen är inte med ....
Denna är ju inte från sidan, men det är inte relativ elevation utan active. Halsen uppe men... Manke och kors på samma höjd fortfarande...

- "gubben i en hängmatta i mitten"

http://www.puterbaughdressage.com/Amsterdam.jpg
Det finns värre bilder - men detta är samma häst

Jag förstår inte hur du ser allt detta i den bilden:confused: Är det den bilden du menar, eller la du in fel, möjligen:confused:

Här en referensbild. Jämför bäckenets vinkling på första och dess naturliga baäcken..
http://www.puterbaughdressage.com/12... Hannoverian

Förstår inte detta heller:confused:

Jämförde du dessa två bilder eller den sista med ngn annan:confused:

Fattar inget, så jag måste fråga. De visar ju helt olika fom bla så jag fattar inte vad du ville visa, förklara gärna.

Ang piaffen:

_jag tror_ inte att den är bakom skänkeln - då skulle den inte vara så diagonal och ativ bak. Men det vet man inte förrän man ber den går fram ur piaffen.

Nej, men det är ju just det, tycker jag, att jag inte ser att den skulle svara framåt - längre, för den är inte kvar på hjälperna - i det läget.

Senast ändrad av en moderator:

Man kan INTE jämföra denna piaffen med Rustys:mad:
Som natt o dag.
Det jag såg vid ngt tillfälle var att han ryckte upp hö. bak ibland.

Denna häst kommer heller inte att kunna ta sig ur piaffen- lätt.
Den andra bilden är fotad på proffsvis- med lutad kamera.:rofl:

här märker man vad praktisk erfarenhet spelar för roll.:D

att du inte anmärker på var sadeln ligger:confused:
Det är en lång häst. karlar kan nog inte sadla:devil:

titta igen på de där kottasbilderna. halsen får mer kurvatur vid höggradig samling, även om jag tycker att den krullar ihop sig väldeliga.
för att hålla ihop med bukmusklerna behövs nog resningen- kanske

Oj, jag såg andra bilder än den första du har från F:s inlägg - inte konsdtigt att vi pratar förbi varandra...
Jag kunde se att bäckenet vinklats på ett bättre vis i den första? bilden, och att aktionen var helt annorlunda i den andra.

Idag kom polle upp med ncken högre än nånsin då jag tömkörde - hon ville in i en hage, så hon stegrade, mycket vackert.

Nu fattar jag inte, var det andra bilder:confused:

Det var så mycket bilder nu och så många inlägg från F så jag känner mej lite förvirrad...Eller var bilderna bytta eller, hur menar du?

Oj, jag såg andra bilder än den första du har från F:s inlägg - inte konsdtigt att vi pratar förbi varandra...
Jag kunde se att bäckenet vinklats på ett bättre vis i den första? bilden, och att aktionen var helt annorlunda i den andra.

Just

hållningen påverkar aktionen

Att frambenen blir för höga, eller att bakbenen är kvar i stallet - beror - på - hållningen - eller brist på snarare. :angel:

det är därför man kan se ganska mycket även på en stillbild. :cool:

Bäckenet var enormt vinklat på den första bilden.

När Hästen är framför skänkeln så är den det pga av att den vinklat bäckenet - så den kan vara -framför....:angel:

Så länge den inte vinklat bäckenet - får man den aldrig framför sig....

Du vet ju detta med att skjuta bollen framför dig - du känner ju när ditt bäckenet föser hästens bäcken framför dig - Det är att ha hästen framför sig istället för bakom.

När du har hästen framför din "rumpa" Så kan den svara framåt för att den är i balans under sig. ( skapat av bäckenet)

Den blir aktiv bak för att den är i balans under sig....(skapat av bäckenet)

Det som faktiskt går att se på diagonalbilden är just det
- bakbenet är efter = bäckenet inte på plats :devil:

En möjlig spekulation är att ;skenan på det lyftade bak hamnar någonstans i rät vinkel mot bäckenets vinkel :angel: ( har jag inte kollat upp - men det är inte omöjligt med tanke på den reciproka apparaten = has och bakknå böjs simultant. )

jag är fortfarande så fascinerad över att ngn ansåg denna som framtung.

http://www.puterbaughdressage.com/piaffe.jpg

Hur förändras en gungbräda...

Jag tittar och tittar på lutningen - korset rejält lägre än manken, och ser genomtrampet bak resp fram - det ÄR ju belastningen som gör att kotleden böjs....

Att hästen vinklar bakbenens leder är ju själva definitionen på samling...

Sorry kan inte släppa det. Ja frambenet backar - men det raderar inte allt annat. det enda det säger är ju att den inte är Sååå stark. Den råkade luta vippbrädan för mycket.

Om man inte ser dessa kvitton - så ser man ju heller inte när de saknas.. :angel:

Appropå din stegring - var nacken högsta punkt :D

Man måste ju se till helheten. samla kvitton

Här saknas flera kvitton - än frambenens placering.. :angel:

http://www.sustainabledressage.com/collection/false_collection/kittel_piaffe.gif

Ingen diagonal. Frambenen höga - bakbenen inaktiva

manke och kors på samma nivå

följaktligen likadant genomtramp fram och bak.....

Men en och annan kanske tror den är samlad för den där lilla raden att "famdelen lättar" när vikten förskjuts bakåt.
Men det har den ju inte gjort här - det är ju bara frambenen som lyfts. För att halsen lyfts - se den sitter inte ihop

mellan hals och rygg.

jag är fortfarande så fascinerad över att ngn ansåg denna som framtung.

http://www.puterbaughdressage.com/piaffe.jpg

Har någon verkligen skrivit att den är framtung?

Däremot har den frambenen för långt mot mittpunkten och har krupit ihop i fronten (konstigt att ni som alltid diskuterar nacken som högsta punkt tycker att denna bild är ultimat?)
Man känner i hela kroppen när man tittar på denna bild hur bakom hjälperna den är.

Däremot tycker jag att den ser ut att ha satt sig fint med bra bakbensaktivitet.

Ja jag tror att vi är överens om den teckningen också.

Den råkade luta vippbrädan för mycket.

Ja just precis! Och därför orkade den inte vara kvar och därför är den inte längre på hjälperna och därför får den svårt framåt, (det du skrev skulle vara kvittot, jag tycekr man SER att den inte har lätt framåt) Så det man ser på bilden är en häst som inte är på hjälperna har kommit in för långt under sig med fram som resultat av "lutat vippbrädan" för mycket.

Jag säger inte heller att den inte har bakbensaktivitet.....

Man måste ju se till helheten. samla kvitton

Här saknas flera kvitton - än frambenens placering.. :angel:

http://www.sustainabledressage.com/collection/false_collection/kittel_piaffe.gif

Ingen diagonal. Frambenen höga - bakbenen inaktiva

manke och kors på samma nivå

följaktligen likadant genomtramp fram och bak.....

Men en och annan kanske tror den är samlad för den där lilla raden att "famdelen lättar" när vikten förskjuts bakåt.
Men det har den ju inte gjort här - det är ju bara frambenen som lyfts. För att halsen lyfts - se den sitter inte ihop

mellan hals och rygg.

Ja man måste se till helheten och det är det jag saknar när man fastnar i diagonaler hit och dit på en enstaka stillbild och lägger linjaler för att mäta punkter. Kanske är intressant men man kan se mer än så på en bild av helheten.

Den där teckningen är det väl ingen diskussion om och den är väl dessutom gjord för att visa precis det:o.

(konstigt att ni som alltid diskuterar nacken som högsta punkt tycker att denna bild är ultimat?)

men det har ingen gjort serru :) :idea:

Tvärtom har jag hundra ( nätt överdrift- men ändå :angel:) skrivit att jag valde den bara för att den har så tydligt kom upp med sadel/manke att hela U:et (nästan) belv ett _____

Att ni läser så slarvigt :p

DEN ÄR INTE ULTIMAT

Okey :)

- den visar upp några kvitton fler än den andra där frambenet backade.

jag fattar inte att ni läser så slarvigt....

Och missar sammanhanget där bilden användes

Jag la in den i ett svar till Cristobal där "komma upp med manken" diskuterades.

Vissa ( inte du) verkar tro att hästen har gångjärnsleder överallt.

i själva verket går det inte att påverka en specifik led i ryggkotpelaren särskilt mycket ( med få undantag bara ngn grad) - istället måset man påverka många leder - skall manken upp - så måste halsen sträckas rakt fram. Och om manken skall upp så lyfts ryttaren uppåt
det illustrerar bilden

jag vill inte skriva det igen :devil:

Jag är inte sur :) - och accepterar din och fios upplevelse.

Ni kan givetvis ha rätt i att den inte kommer att gå fram

Du gillade hela överlinjen- i synnerhet halsen.

Om man anser att högt samlade hästar eller vilken tävlinghäst som helst ska gå så- så är det slutdiskuterat för min del.

*Nu ska jag mata fåglarna. Ni får klara er utan mig ett tag:devil:- för intresseklubben*

Ni kan givetvis ha rätt i att den inte kommer att gå fram

Du skrev:

Fuxen igen....

_jag tror_ inte att den är bakom skänkeln - då skulle den inte vara så diagonal och ativ bak. Men det vet man inte förrän man ber den går fram ur piaffen.

Du såg alltså inte att den är bakom och du såg inte att den inte kommer att kunna gå fram lätt. Har du ändrat dej nu :cool:?

(Nu har du antytt i km-långa inlägg att "vissa" inte ser det ena eller andra och jag börjar bli riktigt trött på det. )

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 391
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård