angående alla diskutioner om hästens nacke

Sv: angående alla diskutioner om hästens nacke

Sorry :o
När jag klickade på bilden - kunde man backa så jag trodde det var offentligt. :o

Jag tänkte också senare på att Poängen med med "regeln" I Ridhandboken och TR är ju att när man kommer upp ur lång och låg så skall nacken vara högsta punkt
- som ett kvitto på att man gjort rätt jobb där nere i lång och låg...
Att man fått tag i det där bäckenet...

De flesta regler är ju olika sorts "kvitton" på att man är på rätt väg i sin utbildning av hästen

Roligt att vi var överens om något :)

Tack för civiliserad diskussion :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Varför inte prova att tävla själv o se hur svårt det är:confused:

Det är inte bara formen som bedöms, utan du har en massa saker att tänka på- samtidigt.
Sen uppträder de flesta hästarna inte likadant inne på en tävlingsbana- ny plats varje gång. även från framridning till själva tävlingsbanan. Det är massor med saker som ska klaffa- för att man ens ska kunna komma till en bra ridning- känsla.

:bow::bow:
Vad är väl teori mot praktik och känsla?

Jag tänkte också senare på att Poängen med med "regeln" I Ridhandboken och TR är ju att när man kommer upp ur lång och låg så skall nacken vara högsta punkt
- som ett kvitto på att man gjort rätt jobb där nere i lång och låg...
Att man fått tag i det där bäckenet...

De flesta regler är ju olika sorts "kvitton" på att man är på rätt väg i sin utbildning av hästen

Japp, tur att vi har lite såna "kvitton" att titta efter och att det finns ett standard-bra att utgå ifrån, men självklart kan det som sagt se lite olika ut från häst till häst och vara konstruktivt även om det inte är perfekt! :idea:

Angående det där med "pilbågen" så har jag funderat på en sak;
Du (liksom de flesta andra?) vill ju gärna ha pilbågen först. Men det brukar kunna vara ganska svårt att få hästen slappna av och släppa efter i hela överlinjen innan en massa annat sitter?
T ex- lydnad, för att undvika onödiga missförstånd eller motstånd som leder till spänningar, hyfsad rakriktning (som på bilden jag la ut i tråden så upplevde jag att den spände emot i halsen bl a som resultat av att den var icke-rakriktad och la mycket vikt på inner fram), att den är i balans och mao lite samlad.

Anser du att man kan åstakomma bra pilbåge först eller att en riktigt bra pilbåge kan uppstå först när det här fungerar bra?

Undrar jag också.
Kan en spänd häst spänna pilbågen, eller blir det en falsk variant då?

En annan fråga är, aktuell för mig med en häst, om jag släpper fram i lång o låg, och hästen drar ned nosen i ett läge fem cm från marken, och vill ha kvar den där - då har jag väl gjort ngt fel? Ska jag låta bli att släppa fram o ned så mycket? Hästen frustar o går på då, och det är inte så svårt att få upp den igen från det läget. Om jag då successivt jobbar med att driva in rumpenstumpen, så kommer nacken efter hand upp (så mycket som hästen just nu orkar).

Undrar jag också.

En bokstavligt talat spänd pilbåge kanske? :p

En annan fråga är, aktuell för mig med en häst, om jag släpper fram i lång o låg, och hästen drar ned nosen i ett läge fem cm från marken, och vill ha kvar den där - då har jag väl gjort ngt fel? Ska jag låta bli att släppa fram o ned så mycket? Hästen frustar o går på då, och det är inte så svårt att få upp den igen från det läget. Om jag då successivt jobbar med att driva in rumpenstumpen, så kommer nacken efter hand upp (så mycket som hästen just nu orkar).

Bara en teori angående det, om hästarna vill avlasta så går de ju gärna lite lågt eller lite högt, brukar oftast vara det läge de till en början inte vill gå i som är bäst? Inget fel i att släppa efter om man vill låta hästen vila, men vill man söka optimala framåt/nedåtläget är det nog sällan det ultimata, vissa hästar behöver ha huvudet i princip i normalhöjd medans andra måste ha det nästan så lågt som du beskriver, men blir nog lätt att överlinjen blir överstretchad så strukturen faller isär?

KL

Angående bilderna

Jag tänker iten slinka in på sidospår utan hålla mig till trådens ämne.

Tvåbilder med god kvalitet.

Den först med nacken som högsta punkt - den andra inte

Jag tror inte att det står i TR att nacken skall vara högsta punkt bara för att det var roligt att skriva - jag tror att det finsn en orsak

- och jag menar att det är något som inte hänt - på den gråa. Det innebär inte att den är helt utan kvaliteter - bara att det kan hända ngt mer.

Jag tror inte att det står i TR att nacken skall vara högsta punkt bara för att det var roligt att skriva - jag tror att det finsn en orsak

- och jag menar att det är något som inte hänt - på den gråa. Det innebär inte att den är helt utan kvaliteter - bara att det kan hända ngt mer.

:bow:
Kunde inte sagt det bättre själv!

Angående det där med "pilbågen" så har jag funderat på en sak;
Du (liksom de flesta andra?) vill ju gärna ha pilbågen först. Men det brukar kunna vara ganska svårt att få hästen slappna av och släppa efter i hela överlinjen innan en massa annat sitter?
T ex- lydnad, för att undvika onödiga missförstånd eller motstånd som leder till spänningar, hyfsad rakriktning (som på bilden jag la ut i tråden så upplevde jag att den spände emot i halsen bl a som resultat av att den var icke-rakriktad och la mycket vikt på inner fram), att den är i balans och mao lite samlad.

Anser du att man kan åstadkomma bra pilbåge först eller att en riktigt bra pilbåge kan uppstå först när det här fungerar bra?

Jag kan skriva detta till dig och du förstår vad jag menar.... utan att ta illa upp.

Vi har alla våra referenspunkter i den egen dagliga ridningen.
Vi som diskuterar här har ibland helt olika referenspunkter - och därmed helt olika erfarenheter.

Just när man talar om spänning så vill jag gå ett steg till.

Jag vill börja i en annan ände

Vi har två nervsystem i kroppen
- det för jämvikt som är det naturliga tillståndet som gör att vi bevarar vår hälsa.

- och det som måste till för fight or flight - när kroppen är utsatt för fara.

Jämnvikt balans - är det naturliga tillståndet.

Så om hästen är spänd - ställer jag mig omedelbart frågan varför - jag ser det inte alls som ett naturligt tillstånd. Rent psykologiskt så triggas spänning igång av stressorer - jag undrar genast vilken - vilka.

För vill man få hästen att slappna av så är det ju logiskt att ta bort dessa stressor - då finns det ju ingen anledning för hästen att vara spänd. Om vi nu pratar utifrån ett Dressyrperspektiv. (alltså föll alla hästar som går löp bort)

Jag ser alltså inte en stressad häst som ngt naturligt - eftersom jag då har ett psykologiskt perspektiv.

När jag är ute och undervisar i koordnination - så är stressen alltid under ridningen orsakad av att hästen blir rubbad i sin balans - och får dubbla budskap.

Jag tycker många gör ett tankefel här

- de utgår ifrån att de besitter en sådan kroppskontroll och koordination att de är herre över situtuationen - och att därmed problemen sitter hos hästen.

How can you expect to be master of your horse - if you aren't master of yur own deeds and aktions

Vem kan ärligt säga att den är det. Alltså i fullständig kontroll över den egna kroppen :confused:

Vi tänker helt olika och börjar därmed i helt olika ändar.

Jag börjar med min koordination
Efter att jag skrittat fram börjar jag rida lätt på nästan hellång tygel.
Jag känner av hästen och placerar mig på hästens tyngdpunkt. jag rider cirklar och bågar med min position only, dvs axlar och bäcken och tyngdpunkt. Det går också att göra halvhalter, och hålla hästen i jämnvikt enbart med mage och lättridningsteknik.

Ovanstående är bara andra ord för takt, losgelasenheit och contakt.
För dessa övningar koordinatiosnövningar hos ryttaren får ALLTID hästen att söka sig framåt nedåt och fram till den långa tygeln

När jag under visar lär jag elever att göra det samma. Och det blir alltid samma kvitton som svar

den blir rak när ryttaren hittar sin position
Den blir ren i sin takt när häst OCH ryttare hittar sin jämnvikt.
och pilbågen får sin grundspänning av att hästen börja bära ryttaren istället för att skydda sig mot ryttaren.

Pilbågen kommer på köpet när man fokuserar på det andra.

Pilbågen är inget man skapar utan ett tillstånd som hästen bjuder på när den litar på ryttaren.

Jag tycker många gör ett tankefel här

- de utgår ifrån att de besitter en sådan kroppskontroll och koordination att de är herre över situtuationen - och att därmed problemen sitter hos hästen.

Vem kan ärligt säga att den är det. Alltså i fullständig kontroll över den egna kroppen :confused:

Vi tänker helt olika och börjar därmed i helt olika ändar.

Jag blir alltid lika nyfiken när du pratar om detta. Jag känner inte alls igen att så många skulle tänka helt olika. Jag tycker det finns en ganska bra grundförståelse hos de flesta som nått lite längre än att vara rena skära nybörjar ridmässigt, att det mesta hänger på ryttarens insats och koordination för att hästen skall funka. sen finns det många inklusive mig själv där det är bra att ha en tränare som aktivt understödjer och jobbar med detta. . Men som sagt, att det skulle vara så revolutionerande unikt resonemang känner jag inte alls igen.

Undrar jag också.

En spänd häst är spänd i sin ryggmuskel och kan inte spänna pilbågen bakifårn - eftersom den då ger efter i ryggmuskeln

Musklerna i överlinjen arbetar under förlängning i pilbågen.

När man rider fram hästen, och letar efter att den släpper halsen och söker sig framåt nedåt, så är denna sökning och den mjuka frustningen ett kvitto på på att hästen ÄR losgelassen.
Det sägs att när hästen slappanar av i sina revbensmuskler - då kommer frustandet

Om den går så lågt som du beskriver så stretchar den förmodligen också.

Skall den arbeta - så bestämmer du hur långt framåt nedåt

Det är ju det som är skillnaden med att rida hästen fram till bettet - och att ryttaren halar in tygeln och pressar hästen mot.

Dvs du börjar på en lång tygel - den gräns för hur långt fram och ned den får gå, dvs en tidvis glappkontakt och rider hästen in i en kontakt på den längden.

Men för att lyckas så måste du veta vad du skall göra med bäckenet

Har man ridit hästen in i en kontak _ där framme_
- då är nacken också högsta punkt när den kommer upp

Även på låghalsare

När jag under visar lär jag elever att göra det samma. Och det blir alltid samma kvitton som svar

den blir rak när ryttaren hittar sin position
Den blir ren i sin takt när häst OCH ryttare hittar sin jämnvikt.
och pilbågen får sin grundspänning av att hästen börja bära ryttaren istället för att skydda sig mot ryttaren.

En häst blir inte alls automatisk rak bara för att ryttaren hittar sin position.

Nu förstår jag hur du diskuterar spändhet:idea:

Att det är ryttaren som på ett eller annat sett påverkar den till att bli sån.

Det gör inte jag, utan att det är yttre faktorer som hästen blir spänd av- tävlingsmiljö då. Det är väl det vi diskuterar:confused: inte grundridning.
Det finns ett forum för det med:idea:

Är hästen alltid spänd är det ett helt annat ämne.

Det låter mycket vettigt, men utifrån det - kan man verkligen säga att pilbågen spänns FÖRST?
För sitter balans och avslappningsbitarna så har man ju automatiskt lite samling?
Tänker på det du uttryckte tidigare - först spänner man pilbågen (vilket ju blir ett väldigt stort projekt i sig med tanke på kroppskontroll, kommunikation m.m.) och sen kan man jobba vidare.
Känns som att pilbågen i sig kan vara ett evighetsprojekt om många andra pusselbitar inte sitter, eller om man inte får till det där med kroppskontrollen.

(Det lustiga är att jag personligen dragit till med ovanan att luta mig framåt FÖR ATT hästen blir mer avslappnad i det läget, mentalt och lite fysiskt, lite motsägelsefullt eftersom kroppskontrollen blir kass men troligen var den såpass i framvikt från början)

Fast det har jag läst flera isisorakel tal om - att om hästen spänner sig så ska man genast inta lätt sits, gärna luta sig en aning framåt, för att lossa bogarna.
Så om jag känner att hästen spänner sig, gör jag ofta så. Länger tyglarna och intar avlastningssits.

Freddan; Jo, det funkar bra i början av passet, att komma från lång olåg, upp genom att aktivera bäckenet etc. Det är i slutet av passet, eller om jag gjort krävande övningar med hästen, som denna i mitt tycke överdrivna längingen/sänkningen kommer.
Jag undrar ju varför den gör så, även om jag numer klarar av att "få upp den" igen.

Apropå spänd häst, så kan de ju förstås vara spända av en mängd olika anledningar, precis som vi. Men jag tycker att det oftast funkar att ge den uppgifter i lösgörande syfte, även om det stormar hästätande sorkar ur alla hål.

Ja får man inte koll på den egena kroppen - så gör det aldrig. Sedan är jag inte riktigt säker på hur du menar

Om vi vänder på frågan.

Att rida på hästen utan pilbåge sliter oerhört.
Dels så är ryggmusklerna i konstant hopdraget läge. Ämnesomsättningen i musklerna fungerar inte då.

Sedan så fungerar inte stötdämpningen i bakbenen

och hästen hamnar ju på bogarna och det brukar inte framkotorna klara en längre tid.

Om vi pratar unghäst igen - så först måste den ju förstå "hjälperna"
- sedan hur lydig den är; handlar ju om hur stark den är och i vilken balans.
och balansen hittas i pilbågen.

Vi pratar ju här om de första tre kvaliterna.
Det sägs ju att hela första året skall gå ut på att stärka hästen så att den orkar gå med denna pilbåge.

Så man visar hästen dit - och den behåller det så länge den orkar.

Vilket blir längre och längre tid.

Likaså behövs ju styrka för övergångar

En unghäst behöver ju ganska många steg för att göra en halt tex,medan en mer utbildad kan gå från en högre gångart till en halt mycket snabbare - för den orkar förberedelsen innan. Den orkar spänna pilbågen lite extra

KL

Tvåbilder med god kvalitet.

Den först med nacken som högsta punkt - den andra inte

Den andra är också riktigt fin, det är svårt att veta var i ridpasset ryttaren befinner sig, man rider ju inte konstant med nacken som högsta punkt. Jag menade mumsfilibabba för att det var läckra och fina hästar *vill ha*. :banana:
/Malin

Tänk om fler skulle göra som er - istället för att mecka ned huvudet :)

Omman tippar överlivet framåt - flyttar man sin egen tyngdpunkt framåt, man avlastar därmed ryggen på hsäten. Man ger den en chans att låta bakbenen swinga igenom utan belastning.

Unghästar / feltränade hästar står man ju i remnontsits på, då att de skall kunan spänna pilbågen obelastad. Först när hsäten är starkare orkar den swinga igenom- även med ryttare.
Förutsatt att ryttaren är genomsläpplig....

jag är helt övertygad att den stretchar.

Man talar ju om att lägga ned hästen efter arbetet.
Även det är ju ett kvitto

Hästen skall så att säga "tugga tygeln" ur händerna på ryttaren

Så vad glad för detta kvitto :)

Ja jag skrev knapplån för att jag tycker också det var fiina hästar.

Så jag håller med

Jag bara håller igång trådens ämne

Just den grå tycker jag att det är svårt att säga något om.
den kan ju ha en speciell exterör, men det ser ut som om den kunde vinkla bäckenent mer, men det är inget jag kan säga tvärsäkert.

Jag håller också med att man inte behöver rida med nacken som högtsa punkt hela tiden.

Men om man inte gör det alls, så stärker man ju inte hästen i den formen. och då får man ju sitta och lyfta fram nosen och då handlar det ju inte längre om relativ elevation

Låter bra det!:idea: utan lampa...

Annars tänker jag på hur högt våra hästar kommer med "nacken"; det måste väl också komma succesivt med ökad styrka hos hästen, att man i början får vara nöjd med att det faktikt är nacken som är högsta punkten.
Sedan kanske nacken kan komma närmare manken, ännu högre upp, med ökad styrka, balans och grad av samling?

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 391
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård