angående alla diskutioner om hästens nacke

Sv: angående alla diskutioner om hästens nacke

. Visa då hur det SKA se ut istället!

Men det finns i de vettiga ridlärorna.

Ridhandboken och ffa Proffsryttarens ridlära har fantastiska bilder på hur det SKA se ut när det är rätt. :angel:

jag önskar faktiskt att de studerades lite mer av gemene man...

KL
Skillnaden med simhopp och mänskliga sporter är att människan väljer själv - det gör inte hästen.

jag tror inte ngn har åsikter om den "förhärsknade formen" av tekniska skäl, utan snarare av omsorg om arten häst.

Det stora problemet är ju att det inte kryllar av tränare som kan visa vägen så ATT DET FAKTISKT SER UT SOM I RIDHANDBOKEN.

Det som är tråkigt tycker jag ära att om man inte kan hitta dit* så menar man att det inte går. :crazy:

Varför inte mer nyfikenhet?

* till en korrekt form med böjning bakifrån som följs upp framåt över hela ryggen och som resultarar i en jämnt välvd nacke med nacken som högsta punkt ( när man kommer upp ur lång och låg)

Senast ändrad av en moderator:

De som ÄR skickliga är mkt ödmjuka inför svårigheterna- läs t.ex. Knape o skulle inte drömma om att dömma ut alla andra.
Hon o de flesta andra har självinsikt o sätter inte sig själva på ngn piedestal.

De flesta dressyrdomare- som tävlat själva- skriver ofta det eller det vore Önskvärt.

Såg en spelexpert på V65 som tyckte att en kusk som slängde huvudet bakåt för att kusken bakom låg för nära( vilket kan leda till olyckor) störde den bakomvarande hästen- påverkade spelet

Allla kuskar var dock helt ense om att det var rätt.
De sa med betoning- De som har kört lopp SJÄLVA vet om faran med att ha en bakomvarande häst som trampar upp i vagnen.!!!:eek:

Då kan du väl lägga ut en bild på när du själv rider, och visa hur man gör rätt?

Du får två bilder på häst formad bakifrån enligt *

Proffsyttarens ridlära; Halvhalt
Spnnanpilbgenienhalvhalt.jpg

Unghäst formad bakifrån - nacken högsta punkt
Pingosta.jpg

Eftrsom folk läser in saker som inte står....

- jag har ingenstans påstått att den är perfekt - så... don't waste your breath...

men det går att arbeta hästen korrekt över ryggen och med nacken som högsta punkt men för oss vanliga dödliga är det inget som vi glassar runt i.
Vi hittar dit ibland - eller i närheten men tappar det oftare :crazy:

Därifrån till att påstå att det inte går eller att man skall göra på annat sätt.

jaja - envar blir salig på sin fason :crazy:

Men att strunta i idealet för att det är svårt :confused:

Eller ge sig på andra användare för att det är svårt = fyrdubbel :confused:

De som ÄR skickliga är mkt ödmjuka inför svårigheterna- läs t.ex. Knape o skulle inte drömma om att dömma ut alla andra.
Hon o de flesta andra har självinsikt o sätter inte sig själva på ngn piedestal.

Tror att du menar ungefär samma sak som jag försöker få fram. Jag blir bara så j-kla irriterad på de som skiver och påpekar hur alla andra gör fel. Kan knappt behärska mig! :angel: Här sitter man dagligen och kämpar med sina hästar så gott man kan, och de flesta vet faktiskt vad som är bra och dåligt, och då klarar man sig utan kommentarer om hur fel man gör. Det är inte så lätt att rida. Annars hade väl alla varit Grand Prix- ryttare.

Du har missförstått mig helt. Jag undrar inte hur det ska se ut. Jag blir bara så irriterad på de personer som sågar alla andras ridning, och säger att alla andra gör fel. Därför ber jag de som anser att alla andra gör fel att visa hur rätt de själva gör.

Teori o praktik är svårt när ingen häst är den andra lik. ej heller ryttarens förutsättningar. Det handlar till syvende o sist mest om känsla.

Varför tror du att det är så svårt?
De som kommit en bit på vägen- blir ödmjuka inför konsten.

INGEN påstår att de är perfekta. De lär hela tiden.

De första bilden som du visar- har jag aldrig sett en häst gå som.

Den andra dras ju i munnen i hindras arbeta genom kroppen- ingen unghästform- formad framifårn.

den ska först trampa på bak- över ryggen o sen fram till bettet.

haha ser att halvhalten inten har nacken som högtsa punkt

Det blir avdrag :rofl:

Du har missförstått mig helt. Jag undrar inte hur det ska se ut. Jag blir bara så irriterad på de personer som sågar alla andras ridning, och säger att alla andra gör fel. Därför ber jag de som anser att alla andra gör fel att visa hur rätt de själva gör.

En god instruktör klarar av att sitta upp o visa. de som ej vill sitta upp- fast hästen är snäll- ger jag inte mkt för:angel:

Men jag tror inte att det är det de säger.

Det är inte vad jag läser in i texten som du reagerade på. Jag menar inte att min tolkning är mer rätt än din, bara att man tolkar olika.

Hon skrev såhär

egentligen så ser jag bara "falsk formgivning" när jag ser folk som rider, väldigt få hästar rids rätt.....

*och - det kan ju vara för att för att korrekt formgivning bakifrån helt enkelt är svårt.

*eller att en del hoppar över att få hästen att arbeta enligt normen.

*Eller att utbidlningen till att få hästen att arbeta enligt normen helt enkelt är undermålig.

*Eller att man valt en annan väg

OM detta vore ett diskussionsforum så borde det gå att få till en diskussion runt "normen", på ett sakligt konkret sätt utan personpåhopp, utan att användare härsknar till och går i försvar.

......................................

KL

Om man stämndigt härsknar till på att andra inte tycker som en själv - varför är man då på ett diskussionsforum.

På ett diskussionsforum måste det få plats olika syn och åsikter.

TIPS. Om man inte gillar ämnet i en tråd - gå inte in på den :angel:

Fast det andra bildexemplet ser ju ut att vara "för" hög i nacken i förhållande till formen, spänd och låst i framdelen? :crazy:
Kan du inte rota fram lite bättre bilder så vi får lite ögongodis? :d

Första bildexemplet tycker jag är ypperligt för att demonstrera hur man (jag iaf) vill att hästen ska vara formad, och ändå är det ju ingen jätte-samlingsgrad. Känns som en rimlig målbild - inte så höga krav på samling men däremot på "ärlighet" i formen så manken höjs lite och framdelen börjar komma loss! :idea:

Btw, Bombastic:
Tänk på att den som kritiserar andra i regel kritiserar sig själv lika hårt...

Tänk på att den som kritiserar andra i regel kritiserar sig själv lika hårt...
Nu var du rolig:rofl:

De som kritiserar mest, utsätter sig inte själva för kritiskt bedömmande- läktarridning. Varav bristande ödmjukhet för konsten. De vet precis- hur det ska SE ut.

Dressyr handlar om känsla.
Om man har upplevt en korrekt känsla o oxå fått den verifierad av en skicklig!- ser man- via känslan.

Nu tolkar du in för mycket i mitt inlägg.

Jag har inte dömt ut.

Jag drog parallellen med överslag för att det är lätt att se, även om jag inte kan göra något simhopp själv öht.

Ingen speciell har diskuterats här, ändå blir det irriterat.

Mackan> det är jättetråkigt när sådant händer, men jag tycker det är skillnad på när någon sitter på läktaren och viskar och när man är på ett publikt forum och diskuterar hästens form som sådan? Självklart blir man ledsen när man får kritik rakt mot sig som person! Det blir vi alla! Men det var inte riktigt det det handlade om här, tyckte jag.

Axel> du har helt rätt, de som kan mest - har insett att de inget kan. De brukar ju heller inte angripa på ett personligt plan, utan på ett mer övergripande plan. Och det tycker jag är helt ok.

Senast ändrad:

Varför inte prova att tävla själv o se hur svårt det är:confused:

Det är inte bara formen som bedöms, utan du har en massa saker att tänka på- samtidigt.
Sen uppträder de flesta hästarna inte likadant inne på en tävlingsbana- ny plats varje gång. även från framridning till själva tävlingsbanan. Det är massor med saker som ska klaffa- för att man ens ska kunna komma till en bra ridning- känsla.

Hästen kanske lägger av eller blir tokspänd:crazy: för en blomma eller en solskugga:eek:

Beröm av sin tränare kan man ju få, men det är ju oxå beoende av vilken nivå man är på.

en oberoende bedömning kan vara ett uppvaknande eller så kan inte domaren sin sak;)

Du drar ner det till mig som person.

Det är just det jag vill undvika. Jag kan inte uttrycka mig klarare än jag gör, så jag lägger ner.

Tack ska du ha för din input.

Du skrev att du kan se om nerslaget i simhopp är bra eller inte.
det kan nog alla, men... allting annat.
Även simhoppare har nerver som kan spoliera hoppet helt.

Men snälla Jacko.
Det är ju våra erfarenheter som gör oss rikare.
skaffa lite mer o man är inte mer än människa för att kunna ändra sin åsikt.

Var med om samma på barfotadebatterna.
Den mest envisa barfotaanhängaren skodde till slut sin häst o fick en annan häst- en glad o samarbetsvillig sdn.:banana: som helt plötslig började röra sig helt annorlunda o villigt.

hon skrev det:bow: ödmjukhet.

Senast ändrad:

As I said, closed case.

Jag har full förståelse för hur svårt det är att tävla. :bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Hur kan du ha det?
Prova istället o se om du kan lära dig mer o hur din häst fungerar.
Det är ju egentligen din dröm- såg att du skrev det.:bow:

Man ska bara ångra det man INTE har gjort.:)
du skulle ju starta en LC förra våren. var tog de ambitionerna vägen?
Hälften vågat ......

Tror att du får en självförtroendeboost av det- oavsett.
Kom igen nu:banana:

Nu var du rolig:rofl:

De som kritiserar mest, utsätter sig inte själva för kritiskt bedömmande- läktarridning. Varav bristande ödmjukhet för konsten. De vet precis- hur det ska SE ut.

Dressyr handlar om känsla.
Om man har upplevt en korrekt känsla o oxå fått den verifierad av en skicklig!- ser man- via känslan.

Jag kan bara utgå ifrån mig själv och det jag själv upplevt - men så ser jag det iaf.
Ju mer petig och kritisk man är själv när man t ex tittar på bilder, tittar på andra som rider (och helt annat icke-hästrelaterat också) desto mer petig och kritisk är man mot sig själv. Så fungerar jag, och åtminstone ett par personer till som jag känner.

Självklart kan man se via känsla också. Oavsett hur skicklig eller oskicklig man är, har snarare att göra med hur man är som person och hur mycket man utvecklat att "se" med känsla. För det betyder ju inte nödvändigtvis att känslan är rätt, eller rättare sagt att det inte finns någon känsla som är ÄNNU bättre.

Men det där att inte öppet (för automatiska tankar kan vara svårare att styra! :p ) kritisera och såga andra, särskilt som bevisligen inte har lika höga krav och inte har bett om åsikter, det har nog med mognad att göra.?

Varför drar du ner det till mig som person?
Det har inte här att göra och jag har i typ 3 inlägg försökt förklara.

och vad mer är - jag tycker inte det är ok.

Du vet allt om mig och min häst, det bjuder jag på. Men du behöver inte dra upp det gång efter annan. Jag drar aldrig upp dig och din häst (Dina hästar?) - jag tycker inte det är god ton.

Jag diskuterar på ett annat plan. Men det går dig förbi.

Vad menar du med "hur kan du ha det?". Tror du att jag aldrig tävlat i hela mitt liv? Tror du inte jag umgås med folk som tävlar?

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 391
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård