angående alla diskutioner om hästens nacke

Sv: angående alla diskutioner om hästens nacke

Kopierat från Daddes hemsida:

Under hela programmet skall hästens nos vara framför lodplanet genom ögat (lodlinjen ska gå genom ögat och mungipan). Någon främre gräns för nosen finns inte angiven, men vid förhållande tygelverkan ska nosen antingen vara still eller röra sig mot lodplanet. Detta kallas eftergift.

Immer

Vem är Dadde?

KL
Det är faktiskt lite kul med de där gamla militärerna som faktiskt oxå förordade Gramanen.
Att dra in nosen med graman var vanligt.
Det märks att han tycker att man drar dit nosen i HF.

Sen red han väl aldrig dressyr eller tränade ngn i dito.

Senast ändrad:

Jag rider alltid min häst i en ganska avslappnad låg form eftersom att hon har problem med sina ryggmuskeler och hon behöver bygga upp dom!:D

Menar du Dadde så red han säkert en hel del dressyr även om han kanske inte tävlade så mycket.
Och vad gäller gramantygeln har han en hel del att säga om den - eller åtminstone hur mycket den kan förstöra om den används fel.

Immer

Ja fast han är elev till en som använde den m y c k e t!

det är stor skillnad på en hoppryttares markridning o dressyr- idag iallafall:D

Vem var Dadde elev hos? Du får gärna PM:a.

Men, för att läraren förespråkade graman betyder ju inte att eleven anammade det? Det finns ju människor som har egen vilja och egna idéer, tack och lov. Det är sådant som gör att utvecklingen går framåt.

Immer

Jo men han hann bli gammal innan han upptäckte bristen hos gramanen- i de flestas händer.

Vem är Dadde?

Dadde är väl den som öppnat ögonen på många i Sverige.

När man talar om ridning så kan man ju ha flera perspektiv.
Tex att ha tävlingsresultat som "norm" dvs - det som premieras av Dressyrdomaren är "rätt"
Men frågan är hur bra den normen är norm utifrån hästens perspektiv:smirk:

För ett faktum är att många hästar slås ut, och de med häst som yrke börjar ju ngn gång fundera över varför går så många hästar sönder.

Om man jämför så betalar jag nästan 800:- i månaden i försäkring för mitt Halvblod. Och 67:-
- jag säger 67:- i månaden för min Nordis

(Livvärde är 30 respektive 10 000. Och halvblodet har dubbel veterinärvård ( nordisen var för gammal) men det förklarar inte alls den enorma skillnaden. )

Vad handlar det om då - jo risk. Och risken avgörs av användningsområde....

En travare eller galoppör går inte ens att försäkra för användbarthet.
och att försäkra en ridhäst är DYRT

pga risken = användningsområdet.

Försäkringsbolagen anser alltså att det är en stor risk för hästen att vara avlad för tävling

Jag säger igen, många av de som har häst som yrke är bekymrade. Särskilt de som har hästhälsa som yrke

Dadde hade väl luftat sina funderingar med en bunt veterinärer som stödde honom i hans upplevelse av att ridkonsten började utvecklas snett.

Tyvärr så var de av en annan åsikt när Dadde gick ut i pressen. och backade.
Bla Ridsport och Hästen runt 95.

Dadde anmälde också användandet av graman till jordbruksverket som djurplågeri, fick dock avslag.

Tyvärr kan man inte säga vissa saker offentligt, för det väcker helt enkelt raseri:crazy:

Jag tycker att Dadde är hedervärd för han värnar om hästen som art. Det kan man aldrig ta ifrån honom.
Jag kanske inte köper allt, och har svårt för att han kan vara otidig. Men såsom pressen har behandlat honom är gräsligt.

Precis som alltid så bemöts kritiker med personangrepp, så tystar man dem.

Men faktum kvarstår.

De med häst som yrke är bekymrade över hur hästarna förbrukas. Dadde är bara en av ganska många. En del har gått ut offentligt. Balkenhol, Heuscman, Zettl osv. Men många fler är eniga Off the record.

Dadde är en av dem som stått upp för hästen. Man kan håna honom och andra hur mycket som hellst.

Men faktum kvarstår - många hästar slås ut

67:- ------------- 800:-

Ett tydligt svar på varför kan an inte ge, förmodligen aldrig någonsin.
Det är inte så enkelt som SIS, men att hästarna inte håller för det sätt som de används - är ju uppenbart.

För mig är det självklart att vi måste söka kunskap utifrån. Den egna åsikten kan aldrig fungera som norm. (alltså vad som är RÄTT)
Nu är ordet horsemanship stulet, men annars borde det ju ligga i ett gott horsemanship att ständigt försöka förbättra sina träningsmetoder och den egen förmågan - för hästens skull

Det som är rätt kan bara hästen svara på
och hästen kan ju inte tala. Därför tycker jag att det är vår skyldighet att lära mera.
Utan kunskap kan man inte rätt läsa hästen.

De flesta ögonöppnare kritiserar utifrån en allt bredare kunskapsbas.

Dadde har sin - andra sin.

För att skapa sig en egen måste man kanske ta del av andras. Lyssna och fundera och sedan själv ta ställning.

I en tråd nämndes det i förbifarten om alla de hästar som "faller ifrån" för att de inte klarar träningen. Det finns en "acceptans" för det som jag personligen tycker är horribel.

Och vad jag tycker är tragiskt är att för så många är det så viktigt att bevara Dressyrens glans - att de vill få bort funderingarna kring

67 :- -------------- 800:-

HUr många gånger man än kastar sig över personer som tar upp frågan så kvarstår faktum

67:- ------------------800:-

1000 %

Det är väl upp till var och ens samvete om det bekymrar en, eller om man vill bortförklara......

Dadde är en av många som är bekymrad

bring it on.....

Senast ändrad av en moderator:

ja vad är det som ska vara högsta punt?

I böckerna (ridhandboken) som vi använder som kurs material på strömsholm:

Hästen går med falsk eftergift.
Ryttaren har försökt tvinga fram stöd genom att verka bakåt med händerna. Hästens nacke är inte högsta punkt utan halsens första del, mellan tredje och fjärde halskotan. Detta är ett alvarligt fel, som bara kan rättas till genom långvarig och konekvent träning, om det i över huvud taget går att rätta till.

Men endå det är ofta man ser det hära och jag vet många som tränar hästen att gå på detta visset..

jag tror...

Att det finns logik i systemet.

nacken skall vara högsta punkt som ett av kriterierna för att hästen arbetar "rätt" dvs hållbart.

Som någon skrev tidigare i tråden så om man arbetar hästen bakifrån och "rätt" så sker en relativ elevation dvs bakdelen sänks något och framdelen höjs ngt.

Gör man fel så blir det en aktiv elevation dvs halsen lyfts men utan att sänkning sker bak.

Och det beror helt enkelt på att man inte fått till 'det', som gör att nacken blir högsta punkt
:angel:

och *Det* sitter i korrekta halvhalter som flyttar vikten bak. När hästens vikt flyttats bak så kan den ge efter på rätt plats. Fulkroken försvinner :idea:

Får man inte vikten bak - så blir fulkroken kvar... :devil:

simple as that

Blir bara trött på dåliga jämförelser:crazy:

Ta då ett halvblod i samma ålder, samma form av Vet. vård o förs. belopp!!!

Vad jag vet så är det farten som dödar- varav det inte går att A1 försäkra kapplöpningshästar alls.

en nordis används i skritt eller trav- på sin höjd- i normalt bruk- brukshäst.

Det är massor med faktorer som spelar in, inte bara hur den rids.

Blivande topphästar "faller ifrån"- för att de inte räcker till- till att vara på toppen. Inte för att de knäcks eller rids sönder.

Det är betydligt mer hobbyhästar som inte blir gamla o dressyrhästarna är knappast mest utsatta för skador.

topphästar följs upp i förebyggande syfte o hanterar av proffs som har erfarenhet o känsla- inget slit o släng- bara.

De kan ha medfödda fel eller såna uppkomna p g a trauma.
Många får nackskador i stallet eller i övriga kroppen för att de kastar sig eller går omkull.

Även hagrelaterade skador byggs in i statistiken.
Förr stog hästarna inne o kunde bara gå sönder vid hantering/ ridning.

Först o främst rider man väl inte med fulkrok? Då gör man fel.
Det är bara att lätta i handen o rida igång bakbenen.

Att hästen jobbar i en rund form är inte av ondo- även om du predikar det.
Allt är avhängigt av hur man uppnår det. Om man drar eller sätter på skarpa bett för att uppnå det- så ja.
Är hästen väldigt lång i formen får den jobbigt att bära upp sig- får springa ikapp huvudet:angel:

Om hästen inte orkar bära sig med nacken högst, så ska den inte behöva göra det mer än stundom.

Kopierat från Daddes hemsida:

Under hela programmet skall hästens nos vara framför lodplanet genom ögat (lodlinjen ska gå genom ögat och mungipan). Någon främre gräns för nosen finns inte angiven, men vid förhållande tygelverkan ska nosen antingen vara still eller röra sig mot lodplanet. Detta kallas eftergift.

Immer

Tackar! ;)

Lodlinjen går genom ögat och mungipan, ja. Jag har hört ögat-näsborren, men det torde vara mer korrekt att säga ögat-mungipan. Fast nu lär man sig uppenbarligen något annat....

Dadde hade väl luftat sina funderingar med en bunt veterinärer som stödde honom i hans upplevelse av att ridkonsten började utvecklas snett.

Tyvärr så var de av en annan åsikt när Dadde gick ut i pressen. och backade.
Bla Ridsport och Hästen runt 95.

Dadde anmälde också användandet av graman till jordbruksverket som djurplågeri, fick dock avslag.

Tyvärr kan man inte säga vissa saker offentligt, för det väcker helt enkelt raseri

Jag tycker att Dadde är hedervärd för han värnar om hästen som art. Det kan man aldrig ta ifrån honom.
Jag kanske inte köper allt, och har svårt för att han kan vara otidig. Men såsom pressen har behandlat honom är gräsligt.

Precis som alltid så bemöts kritiker med personangrepp, så tystar man dem.

Vet inte vad man får skriva eller inte om folk. Men det finns de som anser att Dadde är ja .......lite speciell......:o åt rättshaveristhållet.....

DET är nog anledningen till att man ......hm backade.. som du säger, dvs inte hans åsikter, utan annat. Det ska man nog ha klart för sej.:cool:

Det som är rätt kan bara hästen svara på
och hästen kan ju inte tala. Därför tycker jag att det är vår skyldighet att lära mera.
Utan kunskap kan man inte rätt läsa hästen.

De flesta ögonöppnare kritiserar utifrån en allt bredare kunskapsbas.

Dadde har sin - andra sin.

För att skapa sig en egen måste man kanske ta del av andras. Lyssna och fundera och sedan själv ta ställning.

Nu var det väl så att i en annan tråd konstaterade vi att man faktiskt inte VET varför ridhästar inte håller, det var åtminstone vad som stod i den forskningsrapport som jag hittade på nätet....och som du då sa dej referera till hela tiden. (Den från SLU)

Man har faktiskt inte forskat mycket på det tidigare. Därför gör man det nu. Så vad Dadde eller andra har rätt i när det gäller DEN frågan vet vi ju inte, eller har jag fattat fel?
Sen kan man tycka att Dadde är sympatisk men man ska inte blanda ihop saker och påståenden alltför mycket tycker jag. Varken Dadde eller vi eller SLU eller försäkringsbolagen vet säkert varför ridhästar inte håller.

Att ridhästar inte håller är väl just vad man forskar om skälen till...... (Sen vet jag vad en vet sa på en ATG-klinik en gång om hobbyryttare som inte ens känner igen en misstänkt senskada när de har den framför ögonen.... )

Sen detta:

I en tråd nämndes det i förbifarten om alla de hästar som "faller ifrån" för att de inte klarar träningen. Det finns en "acceptans" för det som jag personligen tycker är horribel

Är inte säker på vad du menar men om det är vad jag TROR så var det ett mycket löst påstående från någon utan någon som helst källhänvisning ang att hästar inte höll för ryttarens träning. Det invändes då av bla mej att det alltid finns hästar som "faller ifrån" hos en elitryttare. Vem säger att "faller ifrån" innebär något negativt för hästen:confused: Det innebär bara att den inte räcker till för de högsta klasserna men hästen kan naturligtvis få ett lika bra liv hos en mindre kvalificerad ryttare på lägre nivå. Vad är negativt med det?

KL

Jag tycker att dagens topphästar håller extremt länge för att vara under den situation de ändå är..

Ta Briar eller Flippan som exempel...

Sen är jag ju såklart övertygad om att det i detta långa land, och länder i övrigt rids hästar på ett felaktigt sätt, som därför går sönder, men det är nog en överdrift att dra hela dressyrsverige över en kant... för detta händer nog mest i glada amatörers (som har tittat på Grand Prix på tv) händer. Det ligger i oss (i alla fall mig) amatörers ansvar att ta reda på hur vi bäst behandlar våra hästar, och ödmjukt ta hjälp av en tränare som verkar vara på samma linje, och givetvis kritiskt granska olika synpunkter och "tips och råd" man får, och även sätta sig in i vad olika utrustningsprylar faktiskt gör med hästen och fråga sig själv kritiskt om man verkligen vet hur man ska använda det...

Ha en bra dag!:)

KL

Jag tycker att dagens topphästar håller extremt länge för att vara under den situation de ändå är..

Ta Briar eller Flippan som exempel...

Sen är jag ju såklart övertygad om att det i detta långa land, och länder i övrigt rids hästar på ett felaktigt sätt, som därför går sönder, men det är nog en överdrift att dra hela dressyrsverige över en kant... för detta händer nog mest i glada amatörers (som har tittat på Grand Prix på tv) händer. Det ligger i oss (i alla fall mig) amatörers ansvar att ta reda på hur vi bäst behandlar våra hästar, och ödmjukt ta hjälp av en tränare som verkar vara på samma linje, och givetvis kritiskt granska olika synpunkter och "tips och råd" man får, och även sätta sig in i vad olika utrustningsprylar faktiskt gör med hästen och fråga sig själv kritiskt om man verkligen vet hur man ska använda det...

Ha en bra dag!:)

Håller med dej:bow: Och det finns många fler som hållit väldigt länge, också. Sen håller inte alla, för de extrema kraven, men tyvärr håller inte alla hos amatörer heller, och en del skadas ju av hantering, pga okunnighet, innan de ens är ridna t o m:crazy:

Rena amatörer är nog kanske de som ligger mest bakom hästar som skadas, pga ren okunnighet om vad man ska vara orolig för, oförmåga att uppfatta varningssignalerna, som man borde, osv.

Tackar! ;)

Lodlinjen går genom ögat och mungipan, ja. Jag har hört ögat-näsborren, men det torde vara mer korrekt att säga ögat-mungipan. Fast nu lär man sig uppenbarligen något annat....

Nu står det ju inte riktigt så som du vill tolka det. Det står att lodlinjen SKA gå genom ögat och mungipan om hästens huvud är i lodplanet. Lodplanet går genom ögat (och lodrätt rakt ner i backen)! Om något är lodrätt så är det i 90 graders vinkel mot underlaget!

Senast ändrad:

Nu står det ju inte riktigt så som du vill tolka det. Det står att lodlinjen SKA gå genom ögat och mungipan om hästens huvud är i lodplanet. Lodplanet går genom ögat (och lodrätt rakt ner i backen)! Om något är lodrätt så är det i 90 graders vinkel mot underlaget!

Jag har hela tiden pratat om lodLINJEN som alltså dras genom ögat o mungipan eller ögat o näsborren. Vad diskuterar du? Att dra en LINJE genom bara en punkt kommer knappast att ge något tillförlitligt resultat, den LINJEN kan landa lite var som helst (dras till önskat läge). Att lodPLANET är 90 grader mot underlaget håller jag med om. Ett plan är ett plan och en linje är en linje.;)
Sedan har du nog tolkat lite fritt också... Det står inte att "lodlinjen SKA..." utan "lodlinjen ska..." Lite skillnad i betoning.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 391
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård