angående alla diskutioner om hästens nacke

Sv: angående alla diskutioner om hästens nacke

Ja, men alltså man drar en rodlät linje genom hästen öga ner till marken. Nosen kan ju sedan pendla mellan "bakom lodplan" till "framför lodplan". Det var det jag menade. Att man utgår från hästens öga. Ibland får man känslan av att många tror att det är pannan på hästen som man utgår från, och då blir det ju att man bedömer "Lite bakom lodplan" som "Mycket bakom lodplan" (eftersom man drar linjen vid pannan istället för genom ögat). Men det kanske inte alls stämmer! Lite svårt att vara tankeläsare genom en dator... ;) Huvudsaken är ju att hästen arbetar korrekt, oavsett vart man har placerat nosen!

Jag förstår precis hur du menar, men vän av ordning skulle säga att du ju kan placera lodplanet lite var som helst på marken i så fall, t.ex. dra lodplanet från hästens öga och ned till marken mellan frambenen. Då lär det ju bli lite svårt att hamna bakom lodplanet... ;)Lite överdrivet visserligen, men förstår du hur jag menar?
I övrigt så håller jag med dig att det är viktigast att hästen arbetar rätt. Samt att det här med lodplanet nog kan vara knepigt många gånger.:o

Lite petig på morgonkvisten: lodlinjen kan inte enbart dras genom ögat på hästen, den måste dras mellan TVÅ punkter, t.ex. näsborre (som en del lärt sig) eller mungipa (som en del lärt sig). Om man säger att lodlinjen går genom ögat så kan nosen fortfarande placeras precis var som helst. Slut på petighet ;)

Fast kan den det? Om man tänker lodrätt rakt ner till marken...?

Men då är markplanet punkt 2.

Ett lodplan dras alltid genom två punkter.

Jag har en annan åsikt. Ryttare på msv nivå i sverige håller inte så hög standard om man jämför internationellt. Jag är kanske onödigt kritisk, men bilderna på PF:s häst nedan tycker jag t ex inte uppvisar msv-form. Max LA. Och det säger jag inte för att vara taskig. jag har bara en avvikande åsikt än er.
I jämförelse med vilka länder?
Sen är det just- bilder. Säger de ngt om HUR den använder sin kropp?
Jag har sett andra bilder som säger annat.

Sen undrar jag om o vad du tävlar själv? Eller bara en paragrafryttare:idea:

Lodlinjen kan inte dras genom bara EN punkt. Om du använder marken som punkt 2 så kan ju det vara i princip var som helst. Sätt punkten för långt bak = nosen alltid framför lod, sätt punkten för långt fram = nosen alltid bakom lod. Om du tänker linjen lodrätt rakt ned så kommer den att passera punkt 2 på HÄSTEN, av vilket man nu lärt sig, näsborre eller mungipa.

Ja precis, marken (lodrätt ner från ögat) som punkt två, så ska nosen vara lite framför lodlinjen, av det jag fått lära mig.

Nej det är väl inte fel? Ett lod hänger ju rakt ner mot jordens inre pga gravitationen.

På sin väg mot jordens mitt passerar lodplanet t ex hästens manke och hästens armbåge. Eller hästens sittben och bakhov. osv osv.

Nej, man kan ju inte dra linjen hur som helst, för då är den ju inte lodrät Lodrät betyder ju att den går i 90 graders vinkel mot marken.

Fast jag såg ett citat någonstans;
"Litet snett är också rakt"
Tycker det är sympatiskt...

KL Men är det då nosen som då antingen är framför el bakom denna linje? Hästar har ju väldigt olika långa nosar, om man nu ska vara sådan...
Tyckte på senaste GP att det var många som isf hade nosen ganska rejält bakom, men det bverkar inte ge avdrag. Många också med tedje kotan som högsta punkt.

Tycker det här är jättesvårt att avgöra. Man får nog se hur hästen arbetar med kroppen för övrigt, och inte bara hänga upp sig på vart den har näsan...

Piaffbilden tycker jag är ett bra exempel på hur det lätt "kollapsar" när hästen blir mentalt spänd som det kan bli när man ställer högre krav eller lär in ett nytt moment.

Förstår inte riktigt vad du menar med "kollapsar"? Du får gärna förklara vidare!

Förstår inte riktigt vad du menar med "kollapsar"? Du får gärna förklara vidare!

Den biten med högsta nackkota och nosen lätt framför lod.
blir de mentalt spända som i en situation där man kräver mer/något nytt så spänner de lätt ihop sig fysiskt också.

Tycker det här är jättesvårt att avgöra. Man får nog se hur hästen arbetar med kroppen för övrigt, och inte bara hänga upp sig på vart den har näsan...

Fast samtidigt - i det "perfekta" eller rättare sagt när man börjar jobba med form och detaljer snarare än rent grovjobb i grundutbildningen, så idealet blir intressant, då bör man ju utgå ifrån att bra = framför lod med nosen och nacken som högsta punkt. Annars är det helt enkelt inte riktigt bra även om man ändå kan ha ett "jobbläge" där hästen har vissa pusselbitar rätt...

Symptom är ju liksom tecken på något även om de inte är ett fel i sig! :p

Ja precis, marken (lodrätt ner från ögat) som punkt två, så ska nosen vara lite framför lodlinjen, av det jag fått lära mig.

Vem har du lärt dig det av?
Som sagt, när du säger att marken ska vara punkt 2 så är det ju så att marken är ett stort område. Om jag skulle använda mig av marken så skulle den för mig bli punkt 3 iom att punkt 1 och 2 är på hästen, och det jag lärt mig är genom öga (punkt 1) och näsborre (punkt 2). Det har diskuterats om inte punkt 2 skulle vara mungipan istället för nosen, och det kan nog tänkas. Men, som sagt, att lodlinjen skulle enbart dras genom ögat, eller mellan öga - mark, har jag aldrig hört.

Ungefär den här delen av halsen är högsta punkt på min häst. Dock så är jag inte särskilt duktig och rider på högst L:B nivå.
Vad tycker ni om det?

Såg att jag markerat en väldigt stor del av halsen, men det beror ju lite på från dag till dag.
Hoppas ni kan säga något om det ändå :)

Kan inte låta bli: :)

En lodlinje från ögat (punkt ett) kan bara "träffa" marken på ett ställe, lodrätt ner från punkt ett, det behövs ingen punkt två.

Jmfr:

lodlinje, tyngdkraftens riktning, vertikalriktningen (den riktning som ett upphängt lod i vila intar).
Källa: Nationalencyklopedin

:idea:

Kan inte låta bli: :)

En lodlinje från ögat (punkt ett) kan bara "träffa" marken på ett ställe, lodrätt ner från punkt ett, det behövs ingen punkt två.

Äntligen någon som fattar vad jag försökt säga hela tiden!

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 391
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård