angående alla diskutioner om hästens nacke

Sv: angående alla diskutioner om hästens nacke

å vad ni tjafsar;)
Lodrät linje vet väl alla vad det är, liksom en vågrät.

om man sen tar TVÅ punkter som ska följa lodet så är det objektet- i detta fallet hästens huvud, som ändrar läge efter var man nu sätter punkterna.

Jag har hela tiden pratat om lodLINJEN som alltså dras genom ögat o mungipan eller ögat o näsborren. Vad diskuterar du? Att dra en LINJE genom bara en punkt kommer knappast att ge något tillförlitligt resultat, den LINJEN kan landa lite var som helst (dras till önskat läge). Att lodPLANET är 90 grader mot underlaget håller jag med om. Ett plan är ett plan och en linje är en linje.;)

:bow:

Immer

Tack!

Axel: Tjafs eller ej, något måste man ju fördriva tiden med :angel::D
Ska nu återgå till nyttigheter istället (jobba)

å vad ni tjafsar;)
Lodrät linje vet väl alla vad det är, liksom en vågrät.

om man sen tar TVÅ punkter som ska följa lodet så är det objektet- i detta fallet hästens huvud, som ändrar läge efter var man nu sätter punkterna.

Precis:bow:

Man kan ha en lodlinje genom bara ögat och linjen är fortfarande 90 grader mot marken men hästens huvud kan ha nosen mot himlen, om så är. Den LODRÄTA linjen går fortfarande genom ögat......ointressant, med andra ord.

Med två punkter som linjen ska gå igenom så måste huvudet ha ett visst läge annars följer inte huvudet lodlinjen.

T o m jag som inte är bra på fysik (om det är fysik:confused:) fattar det......

ärligt talat jag har inte tagit upp det och frågat, vad som skrivs i böcker och vad som sker i värkligheten har alltid varit lite åtskillda i alla fall i de olika typer av svenska ridutbildningar jag har gått. (då pratar vi om folk som är hippologer / utbildade ridlärare, eller hur det ser ut när man tittar på de som tränar för RS ridlärare)

Men det gick ju enkelt att att starta en diskution..

Men jag har en utmaning: är det någon som kan hitta en bok där de beskriver om varför och hur man ska rida sin häst bakom lod och vad som är fördelarna med det.

Men varför är många så fixarade vid lodplan?

Det kan jag inte förstå. Koncentrera er på vad som händer manken och bakåt i ett par år, sen kan man börja tänka på resten! :idea:

Det har du alldeles rätt i! :bow:
När det som ska hända bak verkligen händer så kommer det som ska hända fram att följa efter. En ung/inte så stark häst som har nosen bakom lod är inget problem så länge den jobbar rätt genom kroppen. I takt med att hästen blir starkare så blir formen ännu bättre. ;)
Släpper hästen kontakten fram så har den redan släppt kontakten med bakbenen också.:crazy:

Men varför är många så fixarade vid lodplan?

Det kan jag inte förstå. Koncentrera er på vad som händer manken och bakåt i ett par år, sen kan man börja tänka på resten! :idea:

För att det är lättare att se tydliga symptom där innan man kommit så långt att man kan avgöra små nyanser genom känslan i rumpan? :p
Eller för att lättare kunna bedöma ett ekipage trots att man inte sitter på hästen själv och kan känna känslan.?

Fast håller med, huruvida manken är lyft eller inte är ju t ex en riktigt viktig bit. Men hals och huvud kan ändå tala om en hel del. Om hästen t ex går stjärnkikare med huvudet och manken plötsligt reser sig lite - var det verkligen av rätt anledning då? ;)
Och om hästen höjde ryggen lite men samtidigt drog in nosen nån decimeter - behöll den verkligen överlinjen avslappnad då eller spände den upp ryggen istället för att lyfta upp den med magen? Osv.

För att det är lättare att se tydliga symptom där innan man kommit så långt att man kan avgöra små nyanser genom känslan i rumpan? :p
Eller för att lättare kunna bedöma ett ekipage trots att man inte sitter på hästen själv och kan känna känslan.?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med detta, men för att svara på Jackos fråga om varför så tror jag snarare att förklaringen är att många saknar kunskap helt enkelt om vad en ärlig och ändamålsenlig form är, och hur den uppnås samt hur den framför allt ser UT. Man tittar på huvudet punkt slut oc h tror att är huvudet nere så är hästen på tygeln och jobbar rätt.
anledningen är inte konstigare än när det gäller annat runt hästar - hästägandet har ökat massivt de senaste 20 åren och med det kommer en ökad okunskap. det är mindre vanligt att man rider på ridskola i många år innan man skaffar häst tex.
Många ridskolor jag sett är dåliga dessutom på att förklara vad god form är och vad som spelar roll i jakten på en god form. Man använder tex snodd på lektionshästarna utan att förklara varför. Det handlar ofta om att spara hästarna lite och locka dom att få en ngt bättre arbetsform som minskar slitaget på dem osv. Men detta glömmer man förklara för barnen, som drar sina egna slutsatser om att det handlar om att huvudet skall ner och in punkt slut.

tycker också att många tränare tyvärr hängt på trenden, man ser oerhört mkt ponny elever som uppmuntras rida på graman för sina tränare tex. Ofta slarvas det även där med att motivera och förklara vilken typ av ridning och vilken form som är eftersträvansvärd.

osv osv.

Jag håller med om själva tanken - sluta fokusera så himla mycket på huvudet.
Särskilt om det börjar gå så långt att man tror att "i form" innebär att hästen har huvudet på ett visst sätt.

Samtidigt tycker jag inte man gär sig själv någon jättetjänst genom att totalt strunta i hur hästen har huvudet (om man har tillräckligt bra känsla och "vet" vad som känns rätt - ja, men de flesta har ju trots allt inte kommit till det optimala än utan jobbar sig dit). Om hästen har huvudet för högt i förhållande till rumpans vinkling - då kommer mittlinjen på kusen bli lång och överlinjen "bruten" så man inte får någon riktigt ärlig form, vanligt om man "plockar upp hästen" med hjälp av tyglarna när man vill höja formen skulle jag tro. Om kusen går innanför lod är i regel överlinjen spänd, om kusen går för kort i halsen likaså, med mera.
Om inte annat kan man ta det som symptom snarare än ett fel i sig för det är ju det det är. man botar inte ett symptom, man rättar till orsaken osv, men för att hitta orsaken måste man kunna se (eller känna) symptomen. Som givetvis inte bara handlar om huvudet, men är EN del av det.

Fast formen blir inte mer rätt för att du plockar in huvudet.
det är ju just där folk gör sitt misstag, att de tror det, för att det rent tekniskt sett förefaller se bättre ut än om hästen går med huvudet över tygeln. :D

Jackos poäng, om jag tolkar henne rätt, är ju precis det - att vågar man faktiskt just det - dvs strunta totalt i vart hästen har huvudet för ögonblicket, och som ryttare har förmågan att rida, så hamnar huvudet i rätt läge. end of story : )

Det är ju det jag säger! :p
Att man bör se det för vad det är- ett symptom.
Och behandla det utifrån vad det är - ett symptom (och som bekant botar man inte symptomen, man tar reda på grundorsaken och jobbar på att få bort den).
Men sitter man och struttar på med känslan att "oj, vad bra det går!" med en häst med alldeles för kort hals och innanför lod - då missar man tydliga symptom (förmodligen inte bara gällande huvudet) på att hästen faktiskt inte går bra utan behöver gå bättre för att gå "bra". Går man bara på känslan så är det ju inte säkert man enligt känslans erfarenhet kan säga att det behöver bli bättre. Men vet man vilka symptom man ska titta efter och på ett ungefär vad de kan betyda så kan man konstatera att "oj! min häst har spänt ihop sig! bäst jag försöker få den länga överlinjen!" och även om man inte klarar av att lösa hela problemet just då så sitter man förmodligen inte runt och finåker med sina 2dm för korta tyglar vecka ut och vecka in. :p
Det är en viss skillnad mot att tänka "oj! min häst går för högt med huvudet! bäst jag börjar med graman så han går fint!" då har man ju dessutom sett fel symptom.

KL
Om man tar bort det felaktiga begreppet- "Går NER på tygeln". så löser sig ganska mkt.

Nja man ska ju inte stirra sig blind på nacken eftersom det bara är en liten liten del av formgivningen, jag tycker att det är viktigast att hästen för över tyngden på bakdelen, trampar under sig, tyvärr ser man hästar som går bakom lodplan, 3:e kotan är högsta punkten och ryggen arbetar inte, och bakebenen sparkar bakår istället för att svinga in under hästen, man har börjat att dömma efer hur hästen går med frambenen nu för tiden, om det swichar upp dem stiligt eller inte, det är synd, egentligen så ser jag bara "falsk formgivning" när jag ser folk som rider, väldigt få hästar rids rätt.....

Nja man ska ju inte stirra sig blind på nacken eftersom det bara är en liten liten del av formgivningen, jag tycker att det är viktigast att hästen för över tyngden på bakdelen, trampar under sig, tyvärr ser man hästar som går bakom lodplan, 3:e kotan är högsta punkten och ryggen arbetar inte, och bakebenen sparkar bakår istället för att svinga in under hästen, man har börjat att dömma efer hur hästen går med frambenen nu för tiden, om det swichar upp dem stiligt eller inte, det är synd, egentligen så ser jag bara "falsk formgivning" när jag ser folk som rider, väldigt få hästar rids rätt.....

Vad bra att du vet hur man ska göra och hur det ska se ut!:bump:

Då kan du väl lägga ut en bild på när du själv rider, och visa hur man gör rätt?

Men jag förstår faktiskt inte varför ni härsknar till. Inga specifika namn nämns, ingen kan bli kränkt?
Återigen, då skulle vi inte kunna ha musikrecensenter, eller filmrecensenter - om man inte skulle få uttala sig om vad man ser/hör om man själv inte kan göra bättre?

När simhopparna får överslag kan ju t o m jag som aldrig ens hoppat från 5:an se det och inse att det är fel. Men det är ok att påpeka, ingen skulle få för sig att börja skriva ironiska kommentarer eller tycka "gör det själv då!"?

Jag fattar inte att det blir så personligt hela tiden? Man MÅSTE väl kunna diskutera ridning helt objektivt?!

Jag fattar inte att det blir så personligt hela tiden? Man MÅSTE väl kunna diskutera ridning helt objektivt?!

Exakt , den sortens ridning blir ju inte MER rätt bara för att det är svårt att få till det på rätt sätt.

Men jag förstår faktiskt inte varför ni härsknar till. Inga specifika namn nämns, ingen kan bli kränkt?
Återigen, då skulle vi inte kunna ha musikrecensenter, eller filmrecensenter - om man inte skulle få uttala sig om vad man ser/hör om man själv inte kan göra bättre?

När simhopparna får överslag kan ju t o m jag som aldrig ens hoppat från 5:an se det och inse att det är fel. Men det är ok att påpeka, ingen skulle få för sig att börja skriva ironiska kommentarer eller tycka "gör det själv då!"?

jag vet inte. Tycker du det är kul när du är på träning och har folk sittandes på läktaren som har diverse åsikter om vad du gör fel och hur du borde göra? sånt brukar inte uppskattas av ngn vad jag vet, och kallas för läktar ridning.

Jag tycker det är helt okej att diskutera rent generellt som du säger, men jag kan störa mig på när man uttalar sig i termer som att ingen kan rida, samtidigt som man inte själv direkt är presterande på ngn nivå alls. Då blir det lite att predika för prästen så att säga.

Självklart får man diskuera, men jag tycker det mest verkar vara en bunt fegisar som sitter och leker expertpanel.

Och om vi nu ska blanda in simhopp: Jag skulle aldrig skriva kommentarer i ett simhopps-forum om hur alla andra gör fel, om jag inte själv kan visa hur man gör det bättre.

Det som stör mig är när någon börjar kommentera hur alla andra gör fel. Då tycker inte jag att det är en konstruktiv diskussion längre. Visa då hur det SKA se ut istället!

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 391
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård