Ang. svininfluensavaccin, hur ställer ni er till denna artikel?

N

nybakad__

Klicka HÄR för att komma till artikeln?

Alla bara tjatar på mig att jag ska vaccinera mig; jobbet, sambon, svärföräldrar, sambons syskon, pappa, syster. Alla utom mamma!

Jag vill mest höra er åsikt kring denna artikel, tycker själv den är ganska intressant.

Har hela tiden sagt att jag inte ska vaccinera mig, men visst velar jag hit och dit, beroende på alla andras åsikter kring mitt beslut. Vad säger ni?

Sv: Ang. svininfluensavaccin, hur ställer ni er till denna artikel?

Att ditt barn kommer utsättas för mer kvicksilver genom det du äter och dricker under hela gravidieten än vad en vaccinationsspruta innehåller.

Och jag håller med jerseyko...

Att ditt barn kommer utsättas för mer kvicksilver genom det du äter och dricker under hela gravidieten än vad en vaccinationsspruta innehåller.

Genom vilken typ av mat och dryck tänker du på?
Är det inte skillnad lite om det kommer "mycket på en gång" eller "utspritt under hela graviditeten"?

Det är inte mycket på en gång, det är samma mängd som i tre portioner fisk. Personligen hade jag definitivt vaccinerat mig som gravid. Jag blev sjuk i v35 och fick problem pga förkylningsastma. Eftersom bebis låg som högst och lungorna var hopklämda blev resultatet att jag hostade sönder musklerna. Fick så ont en natt att jag knappt kunde andas. Och det är ett elände att behandla sjuka gravida. Både att hitta hostdämpande, smärtstillande och att de inte vågade röntga mig. Bara att vänta på om det blev bättre eller sämre, och ha ångest för hur min bebis mådde av det. Tackolov blev det bättre. Men jag tycker man har ett stort ansvar som gravid att vara en frisk värdkropp åt barnet, och att då utsätta sig för risken att få influensa när det är så enkelt att undvika känns bara dumt!

Det är inte mycket på en gång, det är samma mängd som i tre portioner fisk.

Gädda är den mest "sjuka" fisken den innehåller 1 mg/kg och inte portion som jag uppfattade det!

WHO:s rek. förut var ingen insjöfisk till gravida, nu är det ändrat till att man kan äta 3 portioner utan att det är farligt.

Gränsvärdet för vatten är 0,001 mg/l och för "ofarlig" fisk (alltså ok för gravisa) är gränsen 0,5 mg/kg.

Försökte hitta kvicksilverhalten i grönsaker men hittade det här
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/fakta_tradgard_fritid/FTF40/FTF40.HTM

Någon från SLU, som räknat fram att man får i sig 5,7 mg kvicksilver om dagen om man har en normaldiet.

Kl

Men jag tycker man har ett stort ansvar som gravid att vara en frisk värdkropp åt barnet, och att då utsätta sig för risken att få influensa när det är så enkelt att undvika känns bara dumt!

det är ju precis detta jag tänker på och jag hade aldrig förlåtit mig själv om det hade hänt Kotten där inne något. Men vem är det som säger vilket som är rätt och riktigt i denna fråga? Om jag skiter i vaccinet och blir sjuk så är det för jävligt för det eftersom Kotten kan bli lidande.
Å andra sidan, om jag vaccinerar mig och Kotten blir dålig av det eller får bestående men, så hade jag aldrig förlåtit mig själv.

Hellre ett barn med ADHD än ett dött barn eller i värsta fall, ett döttbarn och en död mamma.

Har hela tiden sagt att jag inte ska vaccinera mig, men visst velar jag hit och dit, beroende på alla andras åsikter kring mitt beslut. Vad säger ni?

Är du gravid? Att man vaccinerar gravida är ju för att skydda mamman i första hand. Om du får svininfluensa i slutet av graviditeten är chansen stor att barnet klarar sig, trots att du (om du har extrem otur) stryker med.

Så om man tvekar inför vaccinet tycker jag det är viktigt att ta ställning till ifall pappan och eventuellt övriga släktingar skulle klara att ta hand om barnet själva. Den risken ska vägas emot risken att fostret tar skada av vaccinet.

Risken att bli smittad är ju inte större för man är gravid, men risken att bli allvarligt sjuk är väl 4-5 ggr högre, och främst då i slutet av graviditeten eftersom det stora fostret påvekar lungkapaciteten hos mamman.

Det är ju inte bra med feber över 38 grader i början av graviditeten heller. Det är inget de kunnat fastställa mer än att man upptäckt på djur att hög feber lett till missfall. Det har gjorts en dansk studie bland mödrar som fått missfall och 1/5 hade haft feber. Men de kan inte säga att det är febern som är anledningen till missfall.

Diarre/kräkningar som man oxå kan få av svininfluensan är ju inte heller så bra att få i slutet av graviditeten eftersom det kan sätta igång en förlossning!

Sen fortsätter ju immunförsvaret vara nedsatt under tiden man ammar, man drar lättare på sig virus och släpar med dem hem och vad pussar man på då? Den nyfödda bebisen, och barn mellan 0-2 år är de som är löper störst risk att dö av influensan!

I USA är antalet sjukvårdade barn mellan 0-4 år tre gånger så hög som de mellan 18-49 år.
Australien och storbritannien har oxå barn under 5 år som är de som behöver mest vård.

Senast ändrad:

Hur gravid är du? Jag har nu hört två stycken med kopplingar till mitt jobb som vaccinerat sig när de var gravida runt 12e veckan, missfall 2 dagar efter vaccineringen. För stort sammanträffande att jag ska tro att det är en slump. OM jag absolut skulle vaccinera mig som gravid skulle jag vänta längre in i graviditeten iaf.

Men det som finns i maten är METYLkvicksilver och det i vaccinet är ETYLkvicksilver som jag har förstått debatten. Det är en ruskig skillnad på tillgänglighet för kroppen och hjärnan eftersom det är två vitt skilda molekyler. ;)

Men jag kan ha fel.....

//Alice

Här kan man läsa mer om triomersal

http://www.lakemedelsverket.se/Alla...ammanfattning-av-kunskapslaget-for-tiomersal/

I Pandemrix ingår konserveringsmedlet tiomersal som är en kvicksilverförening som i kroppen snabbt bryts ner till etylkvicksilver.
Tiomersal har ingått i vacciner och vissa andra preparat som använts i hela världen sedan 1950-talet, och uppskattningsvis har flera miljarder doser givits under åren.
Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMEA:s bedömning från 2004 är att omfattande epidemiologiska studier inte har visat något samband mellan vaccinering med vacciner som innehåller tiomersal och störningar i utvecklingen av nervsystemet.
Dessa bedömningar baseras på erfarenhet av vacciner som i de flesta fall innehållit 50 mikrogram tiomersal per dos. Pandemrix innehåller betydligt mindre, 5 mikrogram per dos, av vilket 2,5 mikrogram utgör kvicksilver.
Både metylkvicksilver i födan och etylkvicksilver i en vaccindos tas upp nästan fullständigt i kroppen.
Det är vidare oklart i vilken form som kvicksilvret är mest toxiskt; i form av etyl/metylkvicksilver eller i form av oorganiskt kvicksilver som bildas i hjärnan genom sönderfall av etyl/metylkvicksilver.

Det rör sig alltså om kring nästan 60 års erfarenhet av kvicksilvret i vaccin och för mig räcker det mycket väl till för jag inte behöver känna mig orolig för fostret.

Hur gravid är du? Jag har nu hört två stycken med kopplingar till mitt jobb som vaccinerat sig när de var gravida runt 12e veckan, missfall 2 dagar efter vaccineringen. För stort sammanträffande att jag ska tro att det är en slump. OM jag absolut skulle vaccinera mig som gravid skulle jag vänta längre in i graviditeten iaf.

Jag vet inte exakt hur långt gången jag är :o Någonstans mellan v. 12 och v. 15 skulle jag tro.

Oj, två stycken med missfall?? Och det är ändå bara på ditt jobb. Håller med dig, känns som ett för stort sammanträffande faktiskt.

Jag har funderat på att ta den hit och dit som sagt, i vilket fall väntar jag nog till längre in i graviditeten, precis som du nu skriver.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/10/30/allvarliga-biverkningar-ka/index.xml

Om en miljon gravida kvinnor vaccineras kan man förvänta sig att 397 missfall inträffar dagen efter vaccination – men de skulle också inträffa utan vaccinationskampanj.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Missfall/
Cirka 10–20 procent av alla graviditeter som registreras inom mödrahälsovården resulterar i missfall.

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=3402
En av tio graviditeter slutar med missfall, merparten de tre första graviditetsmånaderna.

En mycket sällsynt anledning till missfall är infektion av vissa sällsynta virus, i övrigt kan man känna sig helt lugn om man får förkylning, influensa eller svårare infektioner som till exempel lunginflammation - bara man inte får mycket hög feber (mer än 39 grader C) under längre tid.

Senast ändrad:

Som sagt, jag kan ha fel...! ;)

//Alice

Eller också - inte! Konsekvenserna av kvicksilvret kan ju dyka upp långt senare och maskerat till oigenkännlighet. Det behöver heller inte vara just kvicksilvret som är riskabelt. Det finns många som menar att den lavinartade ökningen av allergier hos barn t.ex. är kopplad till vaccineringen. Våra barn (även mitt!) är vaccinerade mot betydligt fler sjukdomar än vad våra föräldrar någonsin var. Och har betydligt fler allergier t.ex. Det finns inga bevis till kopplingen men man kan ju fundera. Som jag nämnde i en tidigare tråd så är exempelvis astma hos barn mycket vanligare i "friska" rika samhällen i väst, än hos barn som vuxit upp i smutsiga, förorenade miljöer i "fattigare" länder med mkt värre luftförorening etc tvärtemot vad man alltså borde anta. Barn som alltså knappast vaccinerats alls...
ADHD sen. Varifrån kommer detta???
Jag har som sagt vaccinerat min dotter mot alla tänkbara sjukdomar (dock ej svininfluensan ännu) så jag är mitt i smeten jag med. Men kan inte låta bli att fundera...

Eller också - inte! Konsekvenserna av kvicksilvret kan ju dyka upp långt senare och maskerat till oigenkännlighet. Det behöver heller inte vara just kvicksilvret som är riskabelt. Det finns många som menar att den lavinartade ökningen av allergier hos barn t.ex. är kopplad till vaccineringen. Våra barn (även mitt!) är vaccinerade mot betydligt fler sjukdomar än vad våra föräldrar någonsin var. Och har betydligt fler allergier t.ex. Det finns inga bevis till kopplingen men man kan ju fundera. Som jag nämnde i en tidigare tråd så är exempelvis astma hos barn mycket vanligare i "friska" rika samhällen i väst, än hos barn som vuxit upp i smutsiga, förorenade miljöer i "fattigare" länder med mkt värre luftförorening etc tvärtemot vad man alltså borde anta. Barn som alltså knappast vaccinerats alls...
ADHD sen. Varifrån kommer detta???
Jag har som sagt vaccinerat min dotter mot alla tänkbara sjukdomar (dock ej svininfluensan ännu) så jag är mitt i smeten jag med. Men kan inte låta bli att fundera...
Håller med dig!

Sambon och jag har resonerat fram och tillbaka ang vaccinet och om vi ska vaccinera oss. Han är helt emot det med tanke på just det du säger. Hans argument är att de som vaccinerar sig mot det ena och det andra är just de som blir sjuka. De anställda får varje år vaccinera sig mot den vanliga säsongsinfluensan och han hävdar att det är ju dessa som ofta är hemma i div förkylningar, medan de som undviker vaccinerna klarar sig bättre mot det mesta för deras immunförsvar får jobba. En högst ovetenskaplig "studie" han och hans kollegor gjort, men jag tror att det ligger mycket i det!

Jag är personligen mycket tveksam till att vaccinera mig då jag tycker godkännandet av vaccinet gått på tok för fort och för mycket är hemligstämplat och höljt i dunkel! Å andra sidan så drabbas jag ganska hårt i luftvägarna vid förkylningar och denna influensa sätter ju sig i luftvägarna.

//Alice

Hellre ett barn med ADHD än ett dött barn eller i värsta fall, ett döttbarn och en död mamma.

Och adhd kan man leva med. Jag är ganska övertygad om att jag själv har en lindrig form av det. Jobbigt men det blir bättre när man är vuxen.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 607
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 068
  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
337 246
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat