Ang. inspektion av min hästhållning

Sv: Ang. inspektion av min hästhållning

Vårt bostadshus ligger på icke brandsäkert avstånd från stallet. Skall bostadshuset besiktigas då?

För sin egen skull ska man ha brandsäkrat sitt bostadshus tycker jag, och jag antar att försäkringsbolagen kräver det också.

Det är vanligt att man möts av att stallet är helt nybyggt och bra elsäkrat, men har inte försäkringsbolaget varit där kan det mycket väl finnas någon gammal lada e d nära med elektricitet som inte är säker.

*kl* Liten avstickare här men MÅSTE man ha sadelkammare?

Nä det är väl mer en försäkringsgrej?

När stallet min häst står i byggdes fanns ingen sadelkammare, utan allt förvarades i gamla ladugårdsdelen tillsammans med fodret. Vi besiktningen så godkände försäkringsbolaget det då de satt lås in dit och alla värdesaker hängde utom synhåll från fönstrena.

Nej, det vet jag inte.

Men jag ser inte djurskyddsinspektörern som motståndare utan tar gärna emot tips om hur man kan göra stallet mer väl fungerande. Sedan kan man själv sortera i råden man får.

Och om inspektören skulle fråga om han/hon fick se sadelkammaren och stallägaren vägrar skulle det verka lite mysko.

Jag har inget mot att visa sadelkammaren. Det jag dock vill hålla på är att en myndighetsperson skall kunna kräva att få inspektera det han/hon är ålagd att inspektera och just inget mera. Det är en principsak. Vi har många myndigheter och alla vill skriva regler och sedan kontrollera att vi följer dem. varje enskild regel är ofta vettig men summan blir att det kan bli för mycket. Därfär vill jag hålla emot lite grann.

Så det räcker helt enkelt med de regler vi har. Jag vill inte att en inspektör på eget bevåg utökar sina inspektioner. Men samtidigt kan det givetvis i många fall vara relevant att besiktiga en sadelkammare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Derivata
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 777
Senast: LadySara
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar