Ang. inspektion av min hästhållning

Sv: Ang. inspektion av min hästhållning

Det där brukar inte djurskyddsinspektörerna kontrollera. De har ju dessutom inte den komptensen.

Länsförsäkringar däremot har besiktigat hela vår elinstallation. De börjar bli hårdare än de varit innan.

Många av de som specialicerat sig på djurskydd är miljö-och hälsoskyddsinspektörer i botten. I de flesta kommuner har man delat upp det så att djurskyddsinspektören även inspekterar övriga delar som hör samman med tvärvillkoren, dvs även miljö och växtskydd samt foder och livsmedel. Här är informationen som går ut till tillsynsmyndigheterna angående detta http://www.sjv.se/amnesomraden/stod...yndigheterna.4.17e53c910471ed6a6a8000313.html

I DFS 2004:17, 1 kap. 13 § står följande;
"Fönster, belysningsanordningar och elektriska ledningar som djuren kan nå ska vara försedda med lämpliga skydd eller vara utförda så att skaderisk inte föreligger."

Kommentarer till detta i tvärvillkoren gällande hästar är;
"Fönster, belysningsanordningar och elektriska ledningar som är åtkomliga för djuren ska vara försedda med lämpligt skydd som i sig inte utgör skaderisk för djuren.
Armaturer för glödljus- och lysrörslampa ska ur brandsynpunkt i djurstallar och andra utrymmen för djur vara försedda med skyddsglas eller skyddshölje av lämpligt plastmaterial"

Inspektören får då även kontrollera sadelkammaren om det är en del av stallet ur brandsynpunkt.

knapplån.

Är det inte kommunen som varje år besöker X antal gårdar?
Dvs miljö och hälsa, inte någon från djurskyddsmyndigheten.

Hörde en interjuv i veckan på lokalradion då de vart många anmälningar här i en kommun, den personen som interjuvades sa att vid gårdsbesök hade de både personal från kommunens miljö & hälsa och djurskyddsmyndigheten. Hade dessa jobbat på samma sätt och kollat samma saker hade det ju räckt med att bara en av dem åkte ut.

Hos de lantbrukare jag känner har de vid årliga inspektioner även tagits hygienprov på foder och vatten.

I vissa frågor har inte kommunen befogenhet att fatta beslut även om de har tillsynsansvaret, då är det vanligt att djurskyddsinspektören tillsammans med den beslutsfattande myndigheten, i det här fallet då antagligen djurskyddsmyndigheten, åker ut till objektet det gäller. Djurskyddsmyndigheten kan även ha tillsynsansvar på vissa anläggningar, vid deras besök är det då vanligt att kommunens djurskyddsinspektör är med. Hur som helst så är det inte det vanliga förfarandet att två myndigheter är med vid inspektionen.
I min kommun finns det några ställen där kommunen, länsstyrelsen och djurskyddsmyndigheten besöker gården, detta beroende på att man har fått tillstånd att prova en ny teknik, i detta fall en utfodringsmaskin för grisar. Länsveterinären har där huvudansvaret för att kontrollera hälsotillståndet, kommunen har sin vanliga tillsyn och djurskyddsmyndigheten ska utvärdera den nya tekniken jämfört med konventionella metoder.Så det kan vara tre myndigheter inblandade i samma verksamhet.

länsstyrelsen brukar kolla nya anläggningar och sånt men även en del annat. länsveterinären åker dessutom ut och kollar när det börjar talas om djurförbud.

Okey, rörigt ;)

Detta gällde en anmälan om dålig djurhållning och de sa lite snabbt att det var mörkt i stallen och lite strö i boxarna, sen pratade de mest om gödslet som runnit iväg och kan/har förorenat grundvattnet istället för att hamnat i gödselbrunnen.

Jag tror nog på de ni säger om fukten osv.
Något jag tänkt på är ... sadelkammare ska egentligen vara låsta va ? för att gälla vid försäkring ?
Inte för att det har med inspektionen att göra.. bar akom o tänka på de ang sadelkammare :P

Många av de som specialicerat sig på djurskydd är miljö-och hälsoskyddsinspektörer i botten. I de flesta kommuner har man delat upp det så att djurskyddsinspektören även inspekterar övriga delar som hör samman med tvärvillkoren, dvs även miljö och växtskydd samt foder och livsmedel. Här är informationen som går ut till tillsynsmyndigheterna angående detta http://www.sjv.se/amnesomraden/stod...yndigheterna.4.17e53c910471ed6a6a8000313.html

I DFS 2004:17, 1 kap. 13 § står följande;
"Fönster, belysningsanordningar och elektriska ledningar som djuren kan nå ska vara försedda med lämpliga skydd eller vara utförda så att skaderisk inte föreligger."

Kommentarer till detta i tvärvillkoren gällande hästar är;
"Fönster, belysningsanordningar och elektriska ledningar som är åtkomliga för djuren ska vara försedda med lämpligt skydd som i sig inte utgör skaderisk för djuren.
Armaturer för glödljus- och lysrörslampa ska ur brandsynpunkt i djurstallar och andra utrymmen för djur vara försedda med skyddsglas eller skyddshölje av lämpligt plastmaterial"

Inspektören får då även kontrollera sadelkammaren om det är en del av stallet ur brandsynpunkt.

Visst finns väl viss kunskap om el och elsäkerhet hos djurskydssinspektörer men inte alls på den nivån som hos en elbesiktningsman.

Min erfarenhet är att Länsförsäkringar är bra mycket tuffare än djurskyddsinspektörerna när det gäller krav på elsäkerhet och brandskydd. LF besiktigar dessutom samtliga byggnader som skall försäkras.

Ja, försäkringsbolagen kan elsäkerheten bättre än de flesta inspektörerna, men inspektörerna kollar det också när de är ute ( inte alla då eftersom det inte är så bra samsyn över landet...)

tycker det låter konstigt att dom ska titta i sadelkammaren o dyl. det är väll hästarna dom ska ha koll på eller..:confused: i mitt stall har dom varit redan 2 ggr, tror dom kollar vart 4-5 år eller sånt!!
djurskyin. har BARA kollat in stallet + hästarna och naturligtvis hagarna.

:bump::bump:

Har du inte säker el i sadelkammaren kan det börja brinna där och ligger sadelkammaren i stallet, vilket den i de flesta fall gör, är det stor risk att ev. brand sprider sig i stallet där djuren är.

Men om jag fattade trådskaparen rätt så var hennes sadelkammare inte en del av stallet, utan låg i en egen liten bod... Så jag förstår i så fall inte alls vad djurskyddet hade dit att göra.

Även om sadelkammaren eller annan byggnad ligger på ett sk icke brandsäkert avstånd från stall där djur vistas kan man kontrollera den byggnaden ur brandsäkerhetssynpunkt. Det icke brandsäkra avståndet är olika beroende på i vilket material byggnaden är i. Börjar det brinna i en sadelkammare som ligger på icke brandsäkert avstånd från t ex ett stall så är det stor risk att även stallet tar fyr om det börjar brinna, därför ska även närliggande utrymmen ha säker el.

Även om sadelkammaren eller annan byggnad ligger på ett sk icke brandsäkert avstånd från stall där djur vistas kan man kontrollera den byggnaden ur brandsäkerhetssynpunkt. Det icke brandsäkra avståndet är olika beroende på i vilket material byggnaden är i. Börjar det brinna i en sadelkammare som ligger på icke brandsäkert avstånd från t ex ett stall så är det stor risk att även stallet tar fyr om det börjar brinna, därför ska även närliggande utrymmen ha säker el.

Vårt bostadshus ligger på icke brandsäkert avstånd från stallet. Skall bostadshuset besiktigas då?

Vet du eller ELLE12 hur stort avstånd behövs för att räknas som brandsäkert avstånd?
Är det olika avstånd på byggnad med pannrum & byggnad utan?

Den enkla förklaringen är att de vill se vilken utrustning och hur du tar hand om den som du har. Dålig utrustning eller otillåten utrustning är dålig hästhållning.

De ser gärna också att man varmhåller utrymme för torkande av utrustning.

Om hästarna används regelbundet tycker jag definitivt att det är en del av hästhållningen som ska inspekteras.

Så länge hästarna är harmoniska och i fint skick och ingen otillåten utrustning påträffas på hästarna tycker jag, faktiskt, att djurskyddet inte har att göra med vad folk har i sina sadelkammare. Hänger nån gammal torkad sele och några rostiga hemska gamla bett kvar i en sadelkammare betyder inte det att dessa används, och vad skulle egentligen djurskyddsmyndigheten kunna göra åt det? Kräva att man slänger eller flyttar denna utrustning till en annan lokal? Ska utrustning inspekteras tycker jag det är bättre att djurskyddet gör flygande besiktningar av hästekipage på vägar, ridbanor och ridhus.

Om man däremot misstänker att hästar far illa av utrustning på grund av märken eller liknande på hästarna upptäcks, eller om det finns en anmälan på det har jag full förståelse för en inspektion av sadelkammaren.

Likaså när det gäller att besiktiga brandsäkerheten - javisst! Men i den text elle12 klistrade in verkar detta bara gälla "djurstallar och andra utrymmen för djur", inte friliggande byggnader inrymmande sadelkammare, och med stor sannolikhet inte heller slutna sadelkammare innuti djurstallet där hästarna inte kommer in heller?

Så är det någon som VET om inspektörer har rätt att kräva att få se sadelkammaren och inspektera utrustning och dylikt, och vad man då lutar sig mot för bestämmelser/lagar?

Du har haft en väldigt tur och ni andra somhar haft det förmånligt med avgifter.

Vi hade besök här för ca 2 månader sedan.

KOSTADE 1600:- de ni, snacka om avgift.

När vi strax innan hade en storm och väggen i det ena uteboxen, för 5 hästar, gav sig, skall de komma tillbaka i höst.

Skulle inte förvåna mig att vi får betala lika mkt igen.:mad:

Nej, det vet jag inte.

Men jag ser inte djurskyddsinspektörern som motståndare utan tar gärna emot tips om hur man kan göra stallet mer väl fungerande. Sedan kan man själv sortera i råden man får.

Och om inspektören skulle fråga om han/hon fick se sadelkammaren och stallägaren vägrar skulle det verka lite mysko.

Givetvis måste ett formellt "klagomål" från inspektörens sida göra gällande att utrustningen faktiskt används - vilket inte alls kanske är fallet. Men om all utrustning ser ut som f-n och det är ett aktivt ridstall finns ju möjligheten att hästarna far illa. Och då är det väl bra att inspektören får veta det?

Inspektörerna har rätt att få veta hur rutinerna kring skötseln av hästarna och verksamheten fungerar (det ska beskrivas i ansökan om paragraf 16-tillstånd), och i det borde man ha rätt att inspektera en så viktig funktionsyta som en sadelkammare.

Fast egentligen har ju inte inspektören rätt att beträda några låsta lokaler i sin myndighetsutövning utan hjälp av polis med åklagarbeslut- men vill man ha hästar måste man ju se till att följa lagen och gå med på inspektionerna....

Hade jag vart djurskyddsinspektör hade jag nog kollat in i sadelkammaren, inte för insperation eller se hur de förvarar täcken och om shabraken är skitiga. Utan kolla efter t.ex. brandsläckare, det kanske ligger något "mysko" preparat framme eller så kanske det ligger något skadat djur där inne, hund, katt, kanin....vad vet jag vad folk "kastar" in i sin sadelkammare?

Rent personligen har jag glatt visat upp min sadelkammare för inspektören. Men jag kan också förstå att det finns människor som inte vill ha obehörigt folk i sina utrustningsutrymmen i onödan - helt utan att det handlar om att vilja dölja djurskyddsvidrig utrustning/preparat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Derivata
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 777
Senast: LadySara
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar