Ang. inspektion av min hästhållning

Sv: Ang. inspektion av min hästhållning

Bra fråga, och jag har inte en aning måste jag erkänna.
Hos oss kollade de bara stall (inkl sadelkammare) och hagar. Hade en superduktig inspektör som pluggade till agronom så det var ett trevligt besök. Ordinarie personal är tyvärr inte lika duktiga eller trevliga.

Denna hästinspektör har tydligen för vana att kolla upp både det ena & det andra, om hon har rätt att göra det eller inte kan jag inte svara på.

Jag vet att hon anmärkt på att en hästägare hade en oljetank, tydligen är det lag på att de ska anmälas att man har en sån samt besiktas( vilket denna ej gjort).

Denna hästinspektör har tydligen för vana att kolla upp både det ena & det andra, om hon har rätt att göra det eller inte kan jag inte svara på.

Jag vet att hon anmärkt på att en hästägare hade en oljetank, tydligen är det lag på att de ska anmälas att man har en sån samt besiktas( vilket denna ej gjort).
Jo oljetankar brukar de vilja kontrollera. Hon som inspektera på vår förra gård frågade om vi hade dieseltank eftersom hon såg traktorn. Hon frågade också lite om hur jag hanterar oljor osv. Det är helt ok för mig men det som inte känns ok är om inspektören vill leta igenom gården för att se om något olagligt hittas.

Hon som insekterade hos oss litade på mig när jag sa att jag hade koll på spillolja osv. Hon gav mer intrycket av att vilja informera än leta fel och det är så det skall vara!

Om vi får insptektioner som går ut på att utrymmen skall letas igenom för att se vad som hittas så är vi helt fel ute i tycker jag.

Lite bakgrundshistoria!

Februari-06 kom inspektören på besök(chef för miljö & bygg)
Hon kollade så hästarna hade ligghall, hage, foder samt att hästarna mådde bra( hull, hovar, päls) Detta besök var gratis!
Allt gick bra UA:)

Oktober-06 kommer ytterligare en inspektör på besök, denna gång är det ett projekt, besöket kostar 668kr/ timme.
Hon gick med sin tumstock & mätte, hästarna bedömde hon genom att titta på dom( behörigt avstånd, hästrädd??):angel:

I utskicket jag fick stod det att inspektion ska ske minst vart tredje år. Jag har nu haft TVÅ ggr inom loppet av 8mån. Orsaken till detta var att jag flyttat mina hästar.
Jag kan förstå det om jag haft massa anmärkningar, men nu var det ju UA. Varför då inte lägga resurserna på att åka ut till dom som inte haft inspektion de senaste åren??

Jag tycker det är jättebra att hästägare "kontrolleras" men det får inte å till överdrift!!

oh, wow. Kan hålla med om detta med överdrift ... vår första inspektion kostade 300,- och återinspektion (en mindre anmärkning) var gratis. Därtill god dialog och de kollade både byggnader OCH hästhållning samtidigt.

Vore jag som du skulle jag kontakta berörda avdelningar på kommunen och fråga varför det är så här hos er.

Jag ifrågasatte detta, anledningen jag fick till detta andra besök var att jag flyttat på mina hästar. Jag menar, bara för att jag flyttar mina hästar 5km ändras väl inte min hästhållning:)

Men du har väl dörr till sadelkammaren? eller är dom rädda att fukten sipprar ut? Det är väl ändå din ensak om du har fuktigt i din sadelkammare ibland..:confused:

Det där med fodret kan man ju förstå, men ligger verkligen kanyler och liknande hos djurskyddsinspektören (kan ju förstå att de anmärker på det om de ser det) att gå och leta efter..?

Hehe... jaaa.. om fukten sipprar ut så hamnar den ju utomhus :rofl:
Sadelkammaren är typ en bod bara, hästarna går ju i ligghall... :crazy:
Man kan ju tycka att man borde få ha en dyngblöt sadelkammare om man vill ;)

Hehe... jaaa.. om fukten sipprar ut så hamnar den ju utomhus :rofl:
Sadelkammaren är typ en bod bara, hästarna går ju i ligghall... :crazy:
Man kan ju tycka att man borde få ha en dyngblöt sadelkammare om man vill ;)

:D Tja, växthuseffekten?:idea: :rofl:

Jo förvisso är det så. Men hur är det tex med förvaring av oljor? Har en kommun rätt att söka igenom en gård för att leta efter miljöfarliga produkter?

Svar på den sista frågan är ja. Många kommuner kombinerar inspektionen djurhållning och inspektionen miljö i lantbruk när man ändå är där. Vid den senare inspektionen tittar man på t ex cisterner som man ska ha besiktningsprotokoll på, de ska besiktigas vart 6:e eller vart 12:e år beroende på typ, kemiska bekämpningsmedel ( man ska ha en förteckning över dessa och hur mycket man har),förvaring av ev. andra miljöfarliga ämnen ( de + kem. bek. medel ska förvaras i ett låst utrymme med skyltning och utan golvbrunn). Man ska vidare kunna ange var man gör av ev. spillolja, batterier, ensilageplast och eventuellt annat avfall. Man kollar även om det finns t ex tillstånd för transport av farligt avfall, om man har sprutbehörighet för bekämpningsmedel och storlekar på gödsellagringsutrymmen.

Det jag kan tänka mig att inspektören ville se i sadelkammaren var om det t ex fanns någon apparat som krävde ström från en kontakt, t ex en radio, i sådana fall bör man ha en jordfelsbrytare alternativt dra ur sladden när man ej är i stallet. För ens egen del så kräver många försäkringsbolag detta, händer det något får man ej ut på försäkringen om något med det elektriska ej är 100 % rätt, detta gäller även belysningen, det kanske fanns en lampa i sadelkammaren som skulle kollas?

Naturligtvis ska man få svar på varför man kontrollerar vissa saker, men en del verkar tro att det är inspektörerna som stiftar lagar och regler. Inspektören har ett arbete att sköta som till stor del består av att kontrollera att de som besöks följer lagar och regler som finns. Länsstyrelsen kommer varannat-var tredje år och kollar på kommunen vad inspektören har uträttat, lagar och regler bestäms av våra politiker. Dessutom är det alltid verksamhetsutövarens skyldighet att ta reda på alla regler och lagar som man berörs av.

Jag tror inte att inspektörerna har tid att rota i sådant som inte angår dem, de har tillräckligt att göra ändå, men som sagt om man tycker att de börjar rota i något man inte tror de ska så fråga vilket stöd i lagen de har för att få göra det.

*knapplån*
När miljöinspektören var hos mig så ville han inte kolla sadelkammaren, synade inte hästarna nåt spec. heller utan tittade mest så att de va fina i hull o frågade vilken hovslagare jag hade :) Besöket kostade typ 260 kr.
Inspektören tyckte inte att man skulle gå till överdrift o mäta boxarna/takhöjden m.m på millimetern för det var bara löjligt enligt honom. Han mätte f.ö inte alls utan använde väl ögonmåttet :)
Mycket förnuftig människa tycker jag!

Senast ändrad:

För ett par veckor sedan hade jag "hästinspektören" från kommunen på besök.
Inspektören ville även titta på sadelkammaren:confused:
Vad har min sadelkammare med min hästhållning att göra?? Har mina ponnisar på lösdrift.
Jag frågade henne men fick inget direkt svar...

Bara nyfiken.... NÅN som kan svara mig på denna fråga???

Brandrisken kanske... Vet inte vad du har för dörr men om nån häst kommer lös och tar sig in skaderisken kanske... Slut på förslag!!

Jag tycker det är förbannat (Ursäkta uttrycket)onödigt det dom håller på med!!
Sadelkammare....???!!!
Vore det inte bättre att dom la ner tid på sånt som verkligen behövs?! Att tex vara snabbare på ingripanden när det behövs, men av någon anledning så "glöms" även dessa stall bort vid inventeringar och kontroller... bedrövligt!!
I vårat område finns ett stall där hästarna och hundarna sköts under all kritik, trots x antal anmälningar händer ingenting!!
Det verkar som om dom riktar in sig på stall som är "lätta" dvs där man kan ranka ner på sadelkammare osv istället för att hjälpa djur i nöd. Usch jag brukar nästan aldrig bli arg men nu är jag riktigt upp jagad!!!

De kollar ventilationen först och främst när de kollar sadelkammare...
Det hänger egentligen ihop med inspektioner de gör på landets ridskolor - ridskolehästar ska inte behöva gå sin lektion nr 2 med blöt/fuktig vojlock. Denna koll har de sedan applicerat på alla.

/Malin

Ha ha ha :o jo mycket!!!

Men det är stranger i ett nötskal:angel: poppar upp där man minst anar det:D

Allvarligt - det måste vara minst 10 gången i år jag gör så fast jag fattar inte hur jag lyckas för det är ju inte så att jag sitter och letar upp gamla trådar. De kommer upp när jag går in på olika forum och då läser jag och svarar - kollar aldrig på datumen! får väl börja med det...

Jag hade också en så förnyftig inspektör här för några veckor sedan. Hom hade inte häller framme tumstocken utan såg ju att det var tillräckligt stort för de hästar jag har. När det gällde takhöjden gav hon lov till att ha hästar 5 cm högre än vad bestämmleserna säger bara för att det är så luftigt.
Hon ville också se sadelkammaren men då den inte är färdig ännu så fick hon ju inte se så mycket av hur det ska bli. Men jag berättade och hon tyckte det var bra att den skulle bli uppvärmd då detta tydligen skulle dra ut en del av fukten i stallet.
Sen tror jag att de kollar runt i största allmänhet för att se om det är rörigt där inne. Det säger väl en del om hur det brukar vara i stallet när man inte har inspektören där.
Men det är bara en gisning.

knapplån

anledningen till att dom kollar sadelkammaren lär väl vara att det är väldigt vanligt med att ställa dit eldrivna element. vilket kan vara väldigt brandfarligt om det ligger något över!

sen är ju inte äldre stall och ladugårdar kända för att byta ut sina elledningar ständigt har jag sett. :idea:

knapplån

anledningen till att dom kollar sadelkammaren lär väl vara att det är väldigt vanligt med att ställa dit eldrivna element. vilket kan vara väldigt brandfarligt om det ligger något över!

sen är ju inte äldre stall och ladugårdar kända för att byta ut sina elledningar ständigt har jag sett. :idea:

Det där brukar inte djurskyddsinspektörerna kontrollera. De har ju dessutom inte den komptensen.

Länsförsäkringar däremot har besiktigat hela vår elinstallation. De börjar bli hårdare än de varit innan.

knapplån.

Är det inte kommunen som varje år besöker X antal gårdar?
Dvs miljö och hälsa, inte någon från djurskyddsmyndigheten.

Hörde en interjuv i veckan på lokalradion då de vart många anmälningar här i en kommun, den personen som interjuvades sa att vid gårdsbesök hade de både personal från kommunens miljö & hälsa och djurskyddsmyndigheten. Hade dessa jobbat på samma sätt och kollat samma saker hade det ju räckt med att bara en av dem åkte ut.

Hos de lantbrukare jag känner har de vid årliga inspektioner även tagits hygienprov på foder och vatten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Derivata
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 777
Senast: LadySara
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar