Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns en annan tråd uppe om vikter nu hittar jag den inte.
En fråga till er alla som kan.
Om lastvikten är 800kg (transporten) så får jag bara last en häst o lite tillbehör men nu kommer min fråga, min man håller på att ta BE kort
hans bil väger 2ton så han kunde inte köra släpet på B kort ens tomt.
Vi kan väl inte lasta mer i transporten när han väl får BE kortet?
Lastvikten är det inte nått som tillverkaren har satt för att visa att den är godkänd för just den vikten, el tänker jag helt fel varför jag frågar är om vi behöver köra 2 hästar.
Och med en liten lätt bil så förändras egenskaperna/säkerheten ännu mer. Om släpet börjar vobbla bakom en liten bil jämfört med en stor, så vet ju iaf jag vilket ekipage jag föredrar att ratta i den situationen... Skulle never ever ens tänka på att t ex koppla på en häst bakom våran lilla Citroen, trots att det finns möjlighet att göra det helt lagligt. Bakom Landcruisern så märks det knappt knappt när man har något som hänger på kroken.
Men reglerna är ju helt snedvridna, så jag förstår verkligen Linnea_s fundering där. Med våran Landcruiser får man med B-kort dra 790 kg och med våran Citroen C3 får man dra 1130 kg... Det finns ju ingen logik i det alls, så jag hoppas verkligen på att det blir krav på att man måste ha ett speciellt körkort för att få dra släp överhuvudtaget. Oavsett om man har mycket eller lite last i släpet, stor eller liten kärra, tung eller lätt bil osv, så är det ju helt annorlunda att köra med släp än utan.
Ett fordons egenskaper ändras en hel del när det lastas och får ökad tyngd. Många är tyvärr inte medvetna om det, vilket märks tydligt ute i trafiken.
Bull shit det beror enbart på vad för bil man har....
.
Håller helt med. Jag har en ganska rejäl bil (SUV) som får dra 1350 på b-kort. Jag har ett släp med totalvikt på 1200 kilo (en och enhalv-hästars boogie) varav max-lastvikt är 650 kilo. Borde alltså inte vara någon större skillnad på köregenskaperna med maxlastat släp egentligen. Men självklart märks det att man har släp efter sig. Dels blir ju accelerationen och bromssträckan längre och sedan tar ju även släpet en del vind vilket gör att det känns lite svajigare än normalt.Det är sådana där uttalanden som får mig att verkligen tycka att INGEN bör köra något som helst släp utan utbildning.
För ALLA bilar får ändrade egenskaper när det drar släp/lastas och får ändrad tyngd. Varendaste lite en. ÄVEN din Saab 93a
MEN, det beror väldigt mycket på bil och släp hur mycket du märker det i 'vanlig körning'.
Tack vi har insätt nu att med de två bilar vi dragit med
har kört olovligt, har för tungt släp.
Lite är väl mitt fel då jag sade att mannen håller på att ta be kort
o försäljaren inte trodde vi skulle kör en tid med b kort.
Ja nu får vi hyra annat släp till be kortet kommer, surt.
Men tur att vi inte blev stoppade.
Det är sådana där uttalanden som får mig att verkligen tycka att INGEN bör köra något som helst släp utan utbildning.
För ALLA bilar får ändrade egenskaper när det drar släp/lastas och får ändrad tyngd. Varendaste lite en. ÄVEN din Saab 93a
MEN, det beror väldigt mycket på bil och släp hur mycket du märker det i 'vanlig körning'.