Sv: Ändrad dragvikt 2011?
Allt påverkar ju eg, inkl farten.
Men hela ekipaget reagerar ju annorlunda när du kör bil och släp jmf med bara bil. Du får en annan bromssträcka, du får en annan accelerationssträcka, du får ett annat vindfång, du har en annan vänd-/svängradie, du har ett släp som du inte kan kontrollera på samma sätt som bilen, som kommer att påverka bilen. Du får en annan tyngdpunkt. Om du i hög hastighet gör en tvär sväng med bil jmf provar samma sak med bil + släp får du helt olika 'resultat' och risk. Osv osv.
Och om du lastat det snett/för tungt/förskjutet ändrar det ytterligare parametrarna. Sen ang tomt eller lastat så det beror lite på bil och släp. Vissa kombinationer är betydligt otrevligare att köra tomma än att köra lastade t ex.
Men det jag tycker folk glömmer mest är just hur ett släp påverkar bromssträcka, acceleration och framförallt hur släpet påverkar bilen. Om släpet tar vind och 'rycker till' t ex, så är det inte bara släpet som påverkas, utan bilen med. Hur mkt beror på bil och släp.
Jag har sett ett - tack och lov tomt - hästsläp välta i en rondell. Föraren kom in i rondellen i 50 km/h och körde som om h*n INTE hade släp. Resultatet blev inte bara att det gick för fort in i rondellen, utan att släpet skar upp på 'mittdelen' med innerhjulet, fick slagsida utåt och det i kombination med hastigheten gav resultatet med ett släp på sidan mitt i rondellen.
Eller den gången jag låg bakom ett hästsläp på 90-väg. Vinterväglag. Ekipaget höll 80 km/h vilket var för fort under de omständigheterna, men föraren satt i en jeep och kände sig nog trygg. Hursom, på en raksträcka, utan vind/annat släpper släpet och får sladd. Bilen hade inte en chans, släpet slet med sig bilen (trots att den var mkt tyngre) i sladden, och släpet gick av vägen och välte i diket, medan bilen stod med bakänden ner i diket och fronten upp 'tvärs över' vägen.
Jag råkade veta precis vad det släpet vägde och hade för lastvikt på B-kort (400 kg...) då jag kikat på ett sånt tidigare men backat pga den låga lastvikten som blev på B, och pratade lite med föraren medan det väntades på bärgare osv. Och tyckte 'vad får du lasta i det där eg på B-kort eller har du BE?' och föraren svarade att 'Jag har B, då får man lasta en sån här på plutt på 400 kg' och så pekade h*n på det 170 cm höga fullblodet som varit i släpet. No need to say att både jag och föraren visste att den hästen vägde INTE några 400 kg inte (dessutom var det höbalar och utrustning i släpet med)
Det ironiska i det hela? Föraren var till yrket... trafikpolis..