Sv: Ändrad dragvikt 2011?
2 enligt mig bra alternativ.
1: Låt alla som har haft körkort i minst 5 år köra alla släp enligt dagens BE behörighet. Samt lägg in obligatoriskt körprov i körkortet med släp!
-klipp-
Min gamla 944a fick dra 1480 på B medans kompisens 945a fick dra 1560
Båda dom bilarna klarar lätt av att köra vanliga 1550 hästsläp så varför krångla till det?
Du skulle alltså tycka det var helt okej att min MOSTER körde en bil med lastat hästsläp efter? Min moster har haft körkort i 40 år. Hon har inte kört bil en enda meter senare 20 åren...
Min mamma har haft körkort senaste 40 åren, och kör rätt mycket/år. Hon är livrädd de FÅ gånger hon kört släp, och kan INTE backa med släp ALLS.
Nu är båda damerna ovan i besittning av självinsikt, och kör inte släp alls. Men med ditt resonemang så är de mer än väl kvalificerade att dra släp - för de har haft körkort i minst 5 år...
Sen ang vad bilen får dra etc. Jag har en Citroen C4, dvs en bil av 'mellanstorlek'. Den drar 1410 kg på B-kort och 1630 kg på BE-kort. Jag skulle inte under NÅGRA omständigheter oavsett körkortsbehörighet dra ens 1400 kg med den. Helt enkelt för den t ex blir väldigt vindkänslig med släp. Den orkar dra rent styrkemässigt, det har den inga som helst problem med. Men den har för kort hjulbas och är just för vindkänslig för att vara en riktigt bra dragbil när det blåser, och reagerar tillräckligt mkt vid vind med dryga tonnet på kroken för att jag som sagt aldrig i livet (möjligen om det bokstavligt talat gällde livet) hänga på 1410 kg på kroken på den.
Min förra bil, mycket längre schabrak fick dra 1490 på B och 1500 på BE, så ingen vits rent så ha BE. Men den låg som en padda på vägen och var inte alls vindkänslig etc.
Så på pappret ganska likvärdiga dragbilar för den med B-kort, 1410 kg vs 1490 kg, och med BE så är den mindre 'bättre' då den får dra 1630 jmf med en begränsning vid 1500 kg på den större. Observera att även om jag har BE och hänger på 1630 kg på kroken på min C4a så är bruttovikten vid olastad bil 3050, och att tillverkaren satt en max tågvikt även på C4an (begränsning vid 3100 kg) så med fullastad bil är det inte meningen ens från tillv sida att man ska dra 1630 kg.
Men det är IDIOTI att stirra på siffrorna. Även om tillverkaren bestämt och anser att min C4 klarar att dra 1630 kg så skulle det vara rent idiotiskt att hänga på det. Att den större bilen fick dra såpass lite på BE var för att TILLVERKAREN hade satt en maximal tågvikt, och de har ju sina skäl till det.
Men att bara tycka att t ex, i enlighet med ditt ex: 'min C4 klarar utan problem dra 1500 kg så varför skulle inte en B-korsförare få göra det' är att trots allt orerande om praktik ha blivit alldele för fast i det teoretiska. För ingen vettig förare värd namnet skulle hänga på 1500 kg efter min bil om det inte fanns en vindstyrkegaranti under heeela resan..
Jag är ledsen, men du framstår som skrämmande okunnig och nonchalant i mina ögon, och jag vill inte möta dig med tungt släp på vägarna.
Jag har inte varit 'rabiat' ang att 'ingen släpkörning alls utan utbildning för det' - även om jag alltid tyckt det är vansinne att man kan haka på ett tungt släp och tuta och köra dan efter man fått körkort, utan att nånsin kört släp. Men jag börjar BLI rabiat och tycka att man inte borde få dra NÅGOT släp (ens under 750 kg) om man inte har särskild körkortsbehörighet för släp. (Alt att körkortsutb görs om och man blir tvungen att lära sig köra släpför att få sitt B)