Sv: Ändrad dragvikt 2011?
Blir ett lite blandat knapplån här...
Egentligen är inte utbildning helt fel, men som några påpekat så kommer det tjejer med helt nytaget körkort som glatt lastar på släp med häst och åker iväg, och eftersom man faktiskt får dra en hel del på sitt b-kort så kanske det skulle ingå i vanliga körkortstagningen också. Och visst, jag är medveten om att det skulle öka kostnaden för körkortet, men det vore inte helt fel...
Jag är själv inne på att ta BE-kort, kan dock redan backa med släp (varit tvingad till det sen jag köpte släp, eftersom jag var tvungen att backa intill stallet för att lasta hästen första tiden och eftersom man alltid ska backa när man ska parkera dem...). Och det är säkert jättebra med lastsäkring, men jag kör bara häst och kan jag lastsäkra dem på så mycket annat sätt än att binda upp dem framtill (eller i mitt fall, fram och i sidan)? Ingår halkkörning på BE kortet? Hur ska jag annars lära mig att hantera bil med släp, om jag inte får uppleva hur det känns när allt kanar iväg...
På tal om gamla mostrar och mammor som kunde få köra men inte gör det, det är ju där pudelns stora kärna ligger, att man är medveten om sina begränsningar och kör efter förmåga oavsett om man har släp eller inte! Att man håller givna hastighetsbegränsningar, inte ger sig ut i skitväder (om man inte absolut måste), har rätt däck, lasten där den ska. Mkt är logiskt tänkande.
Har sista tiden sett alltför många totalt olämpliga ekipage (små bilar stora tunga släp) framföras med förklaringen att föraren har BE-kort... (som de helst fick i lumpen sisådär 25-30 år sedan, jättebra nu när dottern skaffat häst...). Egentligen kanske alla körkort skulle omprövas när man ska förnya dem, finns många som inte borde sitta bakom ratten, pga försämrad syn, reaktionsförmåga, ålder mm. Då skulle ju alla hållas uppdaterade på nya trafikregler. Men det är nog också för dyrt.
Vidhåller fortfarande att det är föraren och inte dennes körkort som avgör hur ekipage framföres på vägen. Teoretisk kunskap skall inte föraktas och är en stor grundsten, men vissa delar måste upplevas och nötas innan de sitter.
Som hoppning, jag vet hur det ska göras, men sen är jag för feg iallafall, men jag är grym att stå på backen och hjälpa till (efter år som hästskötare åt hoppryttare) och kan se problemen. Men att lösa det praktiskt, nej, inte min grej
Oj, blev en hel uppsats...