amstaff/pitbull = era erfarenheter tack!

Sv: amstaff/pitbull = era erfarenheter tack!

Jag satte ut en tråd här för att se om det är en hund som kan passa mig, skulle det bli aktuellt med denna hund så kommer jag givetvis ta reda på mer information om själva hunden och mera anledningar till omplaceringen innan jag slutligen bestämmer mig.

Hade du vart säker på att det var en hund som skulle passa dig skulle du antagligen inte gjort denna tråden, och det viktigaste är ju vad du tycker/vill!

Jag tycker inte att du ska ta hunden då du verkar osäker på om du vill ha den, och osäkerhet är det sista som ska finnas när det gäller en omplacering!

Raserna i sig säger jag inget om men jag vet hur omplaceringshundar av "snälla" raser kan bete sig!:eek:;)

Frågan är ju då hur lång tid det tar att avla bort/minska/förändra kampen? En hundgeneration går ju relativt snabbt. Om vi tar amstaffen så avlas den ju inte på kamp i Sverige idag på samma sätt, åtminstone inte av de uppfödare som är med i SKK.

En del pb har reggats under falskflagg som amstaff i sverige. Jag vet inte om de använts i renrasavel men det är kanske inte helt osannolikt. Det var därför man började inför blodtypning som ett krav.

*kl*

nu svara jag alla som skriver aveln angående osäkra hundar.

ja de t vet jag med att aveln kan ställa till det - jag är ingen idiot.

det jag menar är att en hund som föds osäker kan hugga - men jag tror inte för mitt liv att den går in för att döda. där är skillnaden på vad jag menar och det ni snackar om...

Senast ändrad:

Jasså?

På dom sidor jag läst har det varit ungefär såhär i snabba drag .

bull and terrier ( nu mer bullterrier och staffordshire bullterrier ) ---> American staffordshire terrier ---> pitbull. Men jag kan ha vimsat till allt i huvudet ..

Same shit, hade väl föga med tråden att göra iaf ;)

hmm ...

Jo det har med tråden att göra iallafall.
Då hunden i TS frågeställning faktiskt inte är en korsning om man ska ha lite lösa tyglar.

kniper lite från en annan tråd, skrivet av mig själv.

En American pitbull terrier.
Här har du massor av information.
Finns även nyttig läsning på http://www.amstaffklubben.se/ klicka på historia.

American staffordshire terrier är pitbull, om man ska göra en lång historia kort, utställningsvarianten av pitbullen.

Trevlig läsning. :D

Nej men dessa två går under olika namn och för att förtydliga så blir det en blandning mellan dessa två, hänger du med?

Nu frågar jag inte för att vara spydig på något sätt, men hur mycket FAKTA besitter du igentligen om kamphundsraserna.

Nu talar jag INTE om det du läser/hör i media, utan om relevant och sanningenlig fakta!

Jag talar heller inte om kompisens barns granne som har någon kamphundsliknande best, utan som sagt fakta!?

Vad är skillnaden på relevant fakta, media o grannens buse?

Hade du vart säker på att det var en hund som skulle passa dig skulle du antagligen inte gjort denna tråden, och det viktigaste är ju vad du tycker/vill!

Jag tycker inte att du ska ta hunden då du verkar osäker på om du vill ha den, och osäkerhet är det sista som ska finnas när det gäller en omplacering!

Raserna i sig säger jag inget om men jag vet hur omplaceringshundar av "snälla" raser kan bete sig!:eek:;)

Vad du är duktig som kan tolka något sånt ur en tråd för själv skulle jag bara se en person som vill veta mer om blandningen innan personen bestämmer sig. Jag skulle ställa precis samma frågor om vilken ras som helst som jag inte träffat på för att veta hur rasen/raserna upplevs. Klart jag inte vet om hunden passar mig eftersom jag inte har träffat den än!! Men blandningen och hunden anser jag vara 2 olika saker även om dom hänger ihop.

Ett exempel på min syn om detta; blandningen kan vara ökända för sin aggresivtet men du kan få tag på en hund med denna blandning som inte ens skulle skada en fluga. Även om raserna påverkar hur hunden blir så är det mycket mer som spelar in på en hund.

Media ger jag inte ett mycket alls för när det kommer till att berätta om kamphundar ( dom vill sälja och en 1a sida med en kamphund som bitit ett barn säljer mer än om hunden i självaverket var en jackrussel ) och inte heller omväga fakta som gått från en mun till en annan mun till en annan mun osv..

Senast ändrad:

Media ger jag inte ett mycket alls för när det kommer till att berätta om kamphundar ( dom vill sälja och en 1a sida med en kamphund som bitit ett barn säljer mer än om hunden i självaverket var en jackrussel ) och inte heller omväga fakta som gått från en mun till en annan mun till en annan mun osv..

och det är inte sällan det vart en hund med lite längre hår och så skriver dom pitbull :o jag skulle vilja se en pitbull som har 5-10cm päls :devil:

dom tycker det låter bättre med pitbull än goldenkorsning.. jävla media. och om det hade vart så att det vart en pitbull/golden som bitit - då skriver dom pitbullblandning - inte goldenblandning.. :crazy: snacka om att vilja hänga ut en ras.

Hej, ja e en gubbe på 34 som e ny här, ni får skylle på en av era buke vänner som visat mig erat lilla kryp in. Nyfiken som man är, så kunde jag inte låta bli. Är inte en häst mäniska och är allvarligt rädd för dom då jag blev biten som liten , men har börjat följa med eran buke vän te stallet och tycker att hästarna är magnifika djur och jag får full respekt för er som sköter / rider hästar, ni e mycket modiga! =)
Ja menar jag e en stor en, på 128kg, men jämfört med dom bestarna till djur känner även jag mig ganska liten ^^.

För att återgå till topic, känner jag att jag vill svara lite...

Alla hundar, oavsett ras kan vara farlig eller skör. Spelar ingen roll om det är bland eller ren rasig.
Men om det nu är en omplacering vi talar om, så är ju bakgrunden av riktigt stort intresse, särskilt om du har barn i närheten. Man ska ALDRIG lämna barn ensamma med djur, och särskilt inte med en kraftig hund.
Pitbulls är inget farligt djur i sig, i usa används dom ofta som vilket husdjur som helst utan någe problem. Dom är människo kära och leker som "vanliga hundar". Men, dom är absolut inte att "leka" med ( syftar på att driva hunden utanför din egen kunskaps gräns ), kraften och det intensiva i dom kan ta över , tex om dom blir hotade av andra djur, då kan det gå väldigt illa. Rasen är framtagen för att skydda / försvara och kampa. ( kampa behöver inte alltid vara hund vs hund, finns många sätt att kampa på..) Men uppväxt, föräldrar , ägare, miljö, gener, och olika situationer leder givetvis till olika beteenden, en del önskvärda en del lite mindre uppskattade. Så rasen i sig själv är inte problemet.
Amstaffen: I Staffordshire ( England ), 1935 bestämde sig ett gäng med staffe människor att deras ras skulle "bli en ras" officelt, och hade från börjat använt bland annat "Old English Terrier" i sin framavling av rasen Staffordshire Bullterriers.
Det va människor som endast ville avla fram en ras som kunde kampas med. Dom som skapade rasen va utråkade gruvarbetare som ville kunna "betta" pengar på hundar som slogs, och endast dom som vann avlades på. Så att man va säker på att få fram dom starkaste, mest drivna och tuffaste av dom alla.
Det fanns på den tiden en ganska stor skillnad på små och stora exemplar av denna ras, vilket gjorde att man tog dem större hundarna med sig över till USA, där rasen sen blev Amerikansk staffordshire. ( finns även info om att dom använt och avlat fram med hjälp av andra raser )
Idag ser läget annorlunda ut, amstaffen som nu e en egen ras, är en väldigt rolig och skojig ras. Kräver dock en fast hand så som oftast, annars får du en hund som tar över ( gäller väl dom flesta raserna iofs ).
Hur det kommer gå med denna hund, har ju inte mest med hunden att göra, utan ditt eget sätt att sköta det. Jag har hjälpt många med hund problem och säger att ofast är det inte hundens fel att det går sentt utan ägarens. Vi människor är ganska värdelösa på att ta vårat ansvar och ser saker selektivt.
Jag tycker att du ska kolla upp allt runt om, och sedan sätta dig ner med nån som verkligen kan hund, så kan ni tillsammans gå igenom, hur mycket tid har du att lägga på hunden, vart tar du vägen om nått händer utanför din egen kunskaps gräns?, och i första hand, LEDARSKAP, nått 80% av alla "misslyckade" hundägare saknar.
Nu för att äntligen kanske kunna svara på din fråga.. =) ( japp jag vet att ni tänker att det va på tiden ) ..blandningen är vanlig idag, då många vill tjäna snabba pengar på nått som är lite av ett mode för tillfället. pittbull blandningen ses ju överallt idag. Söta långbenta valpar som hänger och slänger med öronen, men som sen växer till sig och blir kraftpaket som heter duga. Alla hundar men särskilt "kamphundsraser" behöver , som valp eller vuxen, en fast hand, med en människa som gör hunden trygg, och lugn. Du bör veta va du gör när du tar hand om en pittis mix vovve. Du kan dyka på problem som inte är av denna värld. Men har du möjligheten att stärka ditt ledarskap först gör det , sen ta han om hunden, för lyckas du så får du en riktigt trevlig livskamrat som ger dig många timmars lycka!

Tänkte avsluta mitt "korta" inlägg med två stories om hur jag personligen har sett pitbulls vara:

Den tråkiga, en rednose pittbull , som under senaste året bott granne med oss, har fått gått lös och har släppts på andra hundar för att lära sig slåss. den levde ett liv som jag inte ens önskar min ovän, den blev mer och mer agressiv, tills en dag för ett par veckor sen, anföll en hund till, en annan grannes lilla söta fluff boll, och slet av hela halsen på den på nolltid. Den lilla söta vovven dog på ett par minuter medans mina grannar hade tagit bort pitbullen...kan tillägga att polisen tog hand om pittbullen , en dag, sen fick dom den tillbaka.....orkar inte ens börja skriva va ja tycker om det....

Den roliga: En tjej i sthlm, en bekant , har en mix, pittis och amstaff. Hon va ute på en promenad med sin hund och släppte sin tik löst så hon kunde kuta runt och lukta lite. Helt plötsligt blir tjejen på hoppad av en som försöker råna henne med kniv och tvingar ner henne på marken. Hennes hund hör ju givetvis detta och ger sig på mannen som från början måste missat att se att hon va i närheten. Tjejen kom undan med skrapsår på knäna, och hunden e nu hennes nya idol......och min med.

Jag läste att man inte får göra reklam, så kan kan tyvärr inte slänga ut web adressen till mig egen hemsida , där du skulle kunna lära dig mera via mina externa länkar. Men pma mig så får du den. Alla frågor ni har om detta svarar jag gärna på i mån om tid.

Hoppas ni inte somande halvägs ner igenom mitt svar. men då jag jobbar ganska hårt för rasens (läs alla hundars) bästa, så blir jag lite ivrig.

Jag citerar en go vän, som ja kallar för sveriges "mannen som talar med hundar", micke:

"Vad är lydnad i min värld? Jo, det är när hunden vill göra någonting till 100% men föraren vill någonting annat, och hunden gör som sin förare säger. Inte för att den är rädd utan för att föraren har lärt hunden på ett sätt som den kan förstå"

Oj jäklar vilket inlägg :o

Men det var en sak jag kände att jag ville ta upp för du skrev:

Alla hundar, oavsett ras kan vara farlig eller skör. Spelar ingen roll om det är bland eller ren rasig.

Visst alla hundar kan bli aggressiva ( jag vet inte om jag tycker att en papillon som är aggressiv är farligt ;) ). Men det har ju mycket med vilken skada hunden kan göra och när det smäller och vilka raser ska man INTE mixa ..

Dvs kamphund vs brukshund ( rottweiler ) :crazy:

En kamphund gör mycket skada om den väljer att gå in i ren kamp och jävlar anamma, det är inte många andra raser som kan stå emot.

Sedan läste jag mig till igår ( efter att ha fått lite bannor ) att det är pitbullen som kommer ur Bull and terrier hundarna ( dvs staffen och den vanliga bullterriern ) och ur pitbullen kommer amstaffen .

Så nu fick jag det skrivet.

Senast ändrad:

Hej hej!

Jag har haft pitbull i 8år och har fortfarande, inget konstigt med honom. Han blir allas favorit och har ALDRIG gjort en fluga förnär.
Det man bör tänka på när man skaffar en sådan hund är att den behöver "jobba".
Långa promenader räcker inte alltid utan bäst är att varva med lite hjärngympa. Gå gärna kurser med hunden (när min hund var valp var jag inte välkommen på brukshundklubben...).
Och låt den träffa många hundar, var inte rädd att hälsa på andra hundar med din hund. Som valp behöver den (och alla hundar) mkt positiv kontakt med andra hundar för att få en sund och avslappnad hund.
Min kompis har nu en blandning amstaff/pitbull, hon blev såld efter att träffat min hund Cujo så hon köpte en blandis!
Det är barnkära, människovänliga hundar som är kloka och mkt lättlärda.
Man bör undvika kamplekar dvs dragkamp m pinnar m.m.
De är hårda på utsidan men mjuka på insidan! De gör vad som helst för att vara matte/husse tillags.
Mvh
Maria
:)

Ja, eftersom det är en "kamphund" skall man inte trigga fram kampen hos dessa hundar... genom dragkamp...

undrar jag med. Jag kampar trasor, pinnar, däck osv med mina utan problem.

man bör ej göra detta pga av att det är just denna ras.. Men funkar det för er så är det väl ok..
Fortsätt med det, alla hundar är ju individer så man skall ju inte generalisera. Jag skulle bara vara vänlig och ge råd...
Jag gör det inte

Kampen ligger djupt rotad i dessa raser och risken om man inte låter hunden få "utlopp" för sitt arv är att hunden istället finner "kampen" någon annanstans.

Jämför det med en BC som inte får valla, den börjar slutligen valla på egenhand.
Likadant med en BC som aldrig har vallat, men som får prova på det senare i livet och vet precis hur den ska göra.

Tro mig, du kan inte väcka något i hunden som redan är vaket!

Senast ändrad:

Ska bara meddela att det inte bara är min åsikt detta utan även utbildade "kamphundsinstruktörer"..

Kampa du med din kamphund, ja låter bli.. Valet är upp till var och en, ja tänker inte ge mig in i någon patetisk diskussion om man ska kampa eller ej..
Ni får göra som ni vill och jag gör som ja vill.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 565
Senast: IngelaH
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 462
Senast: KasperTim
·
T
Övr. Hund Jag fick ett mail idag om att Norge förbjudit försäljning och överlåtning av amstaff och amstaffkorsningar.Redan sedan tidigare har det...
2
Svar
29
· Visningar
8 262
Senast: Calazirya
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 463
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka