amstaff/pitbull = era erfarenheter tack!

Sv: amstaff/pitbull = era erfarenheter tack!

Eller inte behandlad alls kanske. Den kan vara osäker i grunden, inget har gjorts. Folk som har närmat sig har fått morrningar och skall, och har då backat. Hunden lär sig steg för steg att det är bäst att säga till om man ska vara ifred,

Ägaren vet att hunden gör utfall, spänner sig, förväntar sig det, hunden gör värre utfall.

För att jag tycker att dom är lätta att provocera och att dom har en kamplust? Det är väl typ det enda jag skrivit om mina åsikter om raserna.

Men om du tycker det, förståndigt iof, varför funderar du på en sådan ras när du har ett litet barn?
Var du förståndig hela linan ut.

Fast här överdriver du väl lite?
Inte räcker det med att älska sin kamphund?

men allvarligt??

jag gjorde en snabb jämförelse om hur två hundar behandlats - en som är behandlad med respekt, uppfostrad, ej slagen och är trygg i sin mattes närvaro. den andra är knäckt och misshandlad - då älskar man inte sin hund.. ska jag göra utförligare beskriviningar?? ta upp träningsmetoder, måltider, antal borstningar bla bla bla,,

du fattar nog vad jag menar när jag ställer två jämförelser mot varann på de sättet. men det känns jäkligt onödigt att dra upp rspektive hunds hela livshistoria för att nån ska förstå så då är det väl lätt att bara säga älskad och slagen - de har nog helt olika innebörder.

för jag tycker att älskar man sin hund så slår man den ej, och slår man sin hund så älskar men den inte..

sen finns det självklart osäkra hundar i botten - men jag tror inte att en hund blir de va sig själv. en hund föds inte osäker på männikor. den föds för att vara oss tillags. så om en hund e osäker så anser jag den vara dåligt behandlad i nått led.

Senast ändrad:

Fast här överdriver du väl lite?
Inte räcker det med att älska sin kamphund?

Såklart det inte räcker att uppfostra en hund enbart med kärlek ( eller det beror ju på ), men det gäller ju oavsett ras.

Kärlek och konsekvent handlande räcker gott och väl för att uppfostra en kamphund .

sen finns det självklart osäkra hundar i botten - men jag tror inte att en hund blir de va sig själv. en hund föds inte osäker på männikor. den föds för att vara oss tillags. så om en hund e osäker så anser jag den vara dåligt behandlad i nått led

Nja det kan ju faktiskt komma utifrån dålig avel.

Min GD är ett lysande exempel på att man kan vara extremt osäker på människor ( och jag kan lova dig att jag inte slog eller behandlade honom dåligt )!

okej. jag har hittills inte täffat någon sådan, men det finns säkerligen. de jag har träft som varit osäkra har haft sina orsaker om jag säger så.

fast tror du din GD skulle gå så långta att han biter ihjäl någon?? det tror jag inte de föds med. visst osäkerhet och attd e kan göra utfall och kansnke bita - men döda?? det tror jag beror på grövre grejer.

Nej jag tror inte att han går så långt, men han bet folk för att han var osäker/ rädd .
Jag uppfostrade honom på samma sätt som ex nuvarande hund och hon är tryggare än tryggast och älskar människor
( för att ta ett exempel )

För mig känns ditt uttalande ganska nedvärderande, jag gjorde ALLT som stod i min makt för att den hunden skulle fungera i vardagen, men misslyckades.

Jaja, jag vet att jag gjorde allt och det ska egentligen räcka .

Fast schäfrar är ju inte heller avlade för att bita sina förare direkt. Jag försvarar inte blandrasavel med olämpliga schäfrar på något sätt, men jag tvivlar inte ett dugg på att en amstaff eller pitbull kan bita helt på egen hand om det vill sig illa, utan vallhundsinslag.

Fast det stämmer faktiskt det radon skriver. En tjej på stallet jobbar på Hall och det har ju preci startats en förundersökning här i Botkyrka med tanke på "kamphundsproblemet" för att man ska kunna vidta åtgärder. Det har visat sig att dom aggressivaste hundarna som angripit både människa+djur är korsningar av amstaff el pitbull och schäfer eller rottweiler ev dobermann. Kamphundar har ju sällan mycket till aggressionspaket, det är bara "kamp kamp kamp" , blandar man in en ras som har ett naturligt aggressionspaket slutar det ofta ganska illa.

för jag tycker att älskar man sin hund så slår man den ej, och slår man sin hund så älskar men den inte..

Bara för att du tycker så så innebär det inte att det är så. Det finns folk som påstår sig älska sin hund men ändå inte alls behandlar den väl.

så jag tycker att man försämmrar oddsen om man blandar in raser som inte tillhör deras egen kategori (dvs kamphundar utan aggresivitet.)
Precis, en kamphund kan ju kampa för kampandets skull. Det gör den iof inte mindre farlig, men det blir inte precis bättre när schäfer eller rottis blandas in.

Precis!

En kamphund kampar av "glädje" och kampen är "positivt" för raserna.

En Schäfer/Rottis kampar på aggression..

Tillsammans i en mix = vidrig kombination :(

sen finns det självklart osäkra hundar i botten - men jag tror inte att en hund blir de va sig själv. en hund föds inte osäker på männikor. den föds för att vara oss tillags. så om en hund e osäker så anser jag den vara dåligt behandlad i nått led.

Där anser jag, med min lilla erfarenhet, att du har ett stort fel.
Jag vet att det gjorts forskning om just detta i valpkullar och där det är bevisat att i samma valpkull föds individer som är helt olika varandra vad beträffar lynnet.
Valparna är studerade från scratch och studierna påbörjades direkt när valparna föddes.
Det tydliga var att en del föddes osäkra, och de individerna var faktiskt svårare att uppfostra på ett bra sätt sedan- fast de blev älskade.

Precis!

En kamphund kampar av "glädje" och kampen är "positivt" för raserna.

En Schäfer/Rottis kampar på aggression..

Tillsammans i en mix = vidrig kombination :(

Ja..hade en rottis/pit korsning i huset som jag inte sett röken av på en månad nu (avlivad?). Den hunden ville man INTE träffa på om man var ute på söndagsvängen. Grannens hund blev påflugen (jämthund), två små hundar blev påflugna och ytterligare en som jag inte minns vad det var (ägaren var dessutom försedd med flexikoppel på vidundret:crazy:) . Har även en granne som precis sålt av 7 ovaccinerade/vet besiktigade staff/rottis valpar för att kunna dra på semester...fint!

Men om du tycker det, förståndigt iof, varför funderar du på en sådan ras när du har ett litet barn?

Jag är förståndig men tack ändå. Hade jag inte varit det så hade jag tagit hunden utan att tveka, jag hade tagit vilken amstaff/pitbull som helst på blocket utan att ta reda på fakta. Men detta är en hund som jag lätt kan få all information om även om hans uppfödare skulle ljuga. Sen har jag inte heller skrivit min hela åsikt om raserna utan 2 små korta ord varav 1 ord är ren fakta; det är en kamphund.

Nu frågar jag inte för att vara spydig på något sätt, men hur mycket FAKTA besitter du igentligen om kamphundsraserna.

Nu talar jag INTE om det du läser/hör i media, utan om relevant och sanningenlig fakta!

Jag talar heller inte om kompisens barns granne som har någon kamphundsliknande best, utan som sagt fakta!?

Senast ändrad:

jag skulle känna mig mest säker med min amstaff runt barn - just för att de går att provocera till 100 utan att de tänder. men nu pratar jag bara om min hund som inte är slagen... - för de vanliga var väl att de var slagna och elaka eller??:

Tror du verkligen att det är så enkelt som att "är man snäll mot hunden så blir den snäll?".

Många pb/amstaffkorsningar har avlats från ren skit de senaste åren. Jag hade mkt kontakter med de som sysslade med de pb när rasens "exploderade" i sverige i början/mitten på 90talet. Och det avlades och avlas på vad tusan som helst bara den har minsta likhet med en pb el. amstaff. Syskonparningar, avel på uppenbart aggressiva och rädda hundar. Har du ett mentalt vrak så hjälper det inte så mycket om du "inte slår den" eller itne och vice versa.

AVELN.

Varför tror du att man har mentaltester och liknade? Det är mindre för att se hur varje hund är än det är för att utvärdera aveln. Visa saker bla rädsla har mycket hög nedärvbarhet.

Fast det stämmer faktiskt det radon skriver. En tjej på stallet jobbar på Hall och det har ju preci startats en förundersökning här i Botkyrka med tanke på "kamphundsproblemet" för att man ska kunna vidta åtgärder. Det har visat sig att dom aggressivaste hundarna som angripit både människa+djur är korsningar av amstaff el pitbull och schäfer eller rottweiler ev dobermann. Kamphundar har ju sällan mycket till aggressionspaket, det är bara "kamp kamp kamp" , blandar man in en ras som har ett naturligt aggressionspaket slutar det ofta ganska illa.

Jag håller inte med om sättet som det skrivs på. Det skrivs för att vinkla bort uppmärksamheten från staffar/pitbulls som potentiellt farlig hund, och för att lassa över felet på brukshundar. Självklart blir inte en pitbullkorsning bättre för att man blandar in en instabil schäfer tex, du om någon vet ju hur mkt jag är emot blandraser.

Dock tror jag att även bara "kamp kamp kamp" kan sluta illa, utan inblandning av andra raser. Diskussionen (som den har urartat en smula här) går ju ut på huruvida hunden som KisseNova funderar på kan ställa till skada. Svaret kan ju knappast vara, "Nej, för det är inte schäfer i den?"

De tre hundar jag känner som bitit flest personer är en dalmatiner, en dvärgspets och en bullmastiff. Ingen avlas vad jag vet för att innehålla något större aggressionspaket?

Vad vill jag ha sagt med detta då, jo att en hund kan bitas av många orsaker, ren jaktlust, osäkerhet/avståndstagande, överraskning, kamplust, aggression osv

Jag kan ha fel men du verkar vara en av de få som förstår anledningen till min tråd. Jag satte inte ut tråden för att diskutera deras kamplust, olämpliga barnhundar osv utan för att få mer information om raserna eftersom jag sett både bra och dåliga exemplar av dessa. Jag är själv emot blandrasaveln speceillt mot dessa raser som är redan utsatta för fel avel. Men jag tar inte heller vilken hund som helst utan detta är en avkomma till en tik som jag vill äga själv. Har bett att få köpa min brors hund men som sagt det är hans hund och han vill inte sälja henne. Det är bara att respektera hans beslut och se mig om efter andra hundar, och nu är det så att det finns en avkomma efter henne och då blir jag intresserad. Det är inte alls säkert att han är som sin mamma men som jag skrev innan så anar jag att det är en lätt hund för något annat skulle inte min bror klara. Min bror skulle aldrig våga gå in i duster med hundar, eller lägga ner dom på marken om det krävs. Sen att dom kanske inte är så lätta mot andra hundar är inte hundarnas fel, utan en osäkerhet från deras sida.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 565
Senast: IngelaH
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 462
Senast: KasperTim
·
T
Övr. Hund Jag fick ett mail idag om att Norge förbjudit försäljning och överlåtning av amstaff och amstaffkorsningar.Redan sedan tidigare har det...
2
Svar
29
· Visningar
8 262
Senast: Calazirya
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 463
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka