amstaff/pitbull = era erfarenheter tack!

Sv: amstaff/pitbull = era erfarenheter tack!

Jag frågar alltid efter orsaken till omplacering oavsett ursprung och ras just för att få en uppfattning om hunden.

Radon; ser att du skriver att en kamphund inte blir aggresiv utan att man avlar in en annan ras. Kan faktiskt lugnt säga att du har fel eller så har du träffat på rätt hundar. I denna stad så finns det amstaff, pitbull och amstaff/pitbull som är aggresiva och attackerar folk fast iofs är det ägarna som har gjort hundarna sådana. Hörde av min bror att vi har en sådan hund mindre i denna stad och att ägaren står åtalad för djurplågeri pga att den slog hunden med en yxa. Jag vet mycket väl vilken hund det var och jag kan bara säga att den hundens mamma är jag livrädd för! Jag är hundvan och kan gå in i duster med hundar så det ska mycket till innan jag blir rädd för en hund.

Fördomar eller inte. Jag skulle aldrig skaffat en sådan omplacering om jag hade barn. Fick hem en 2-åring för 2 månader sedan, omplacering av en mycket mer lättuppfostrad ras än pb/amstaff, absolut ingen problemhund, men utan uppfostran, han skulle absolut kunnat bita ett barn om det var så. Om min nallebjörn är kapabel till det vad kan då inte en ouppfostrad pb/amstaff hitta på? Staff må kallas nannydog, tvivlar inte ett dugg på deras tålamod med barn, men då hade jag hellre skaffa renrasig valp från en vettig uppfödare.

Kanske inte relevant för fem öre, men ville bara dela med mig.

men jag kan lova att du försämrar dina odds reält med en blandning som har ostabilt psyke eller som har en liiiten gnutta aggresivitet i sig.

sen schäfer inge aggresivitet i sig?? PIRU beskriver i många trådar här att det är just aggresiviteten man tänder i en skyddshund och att de ska ha kamplust. så enligt han har jag förstått att de har aggresivitet i sig.. :smirk:

och sen de hundar som anser farliga - det är hundar som i princip oprovocerat anfaller. alla kamphuner som är rena som jag träffat har man kunnat provocerat hur länge man vill, inte ett jäkla hot får man - bara lek och kamp.

så jag tycker att man försämmrar oddsen om man blandar in raser som inte tillhör deras egen kategori (dvs kamphundar utan aggresivitet.)

Jag frågar alltid efter orsaken till omplacering oavsett ursprung och ras just för att få en uppfattning om hunden.

Radon; ser att du skriver att en kamphund inte blir aggresiv utan att man avlar in en annan ras. Kan faktiskt lugnt säga att du har fel eller så har du träffat på rätt hundar. I denna stad så finns det amstaff, pitbull och amstaff/pitbull som är aggresiva och attackerar folk fast iofs är det ägarna som har gjort hundarna sådana. Hörde av min bror att vi har en sådan hund mindre i denna stad och att ägaren står åtalad för djurplågeri pga att den slog hunden med en yxa. Jag vet mycket väl vilken hund det var och jag kan bara säga att den hundens mamma är jag livrädd för! Jag är hundvan och kan gå in i duster med hundar så det ska mycket till innan jag blir rädd för en hund.

jo men nu snackar jag om svensson hundar som är älskade - de anfaller inte för att de ser en människa på stan.''

de måste väl alla fatta att vilken hund eller vilket djur som helst blir aggresiv om en människa misshandlar den och hotar den. den måste ju försvara sitt liv. det har inget mer rasen att göra :crazy:
så menar du att om man misshandlar 10 amstaffar så det ärr rädda för livet - och du får stöta på dessa hundar - har då dessa hundar representerar rasen och man skall säga att hunden är en aggresiv ras bara för att du träffat på enbart misshandlade instabila hundar som människan förstört???

Senast ändrad:

Allt är relevant i denna tråd förutom anledningen till omplacering.

Just eftersom jag har barn så vill jag ha reda på mer om blandningen innan jag ens väljer att kolla närmare på hunden. Mitt största och första krav är att den klarar av barn, och där är jag stenhård oavsett hund. Även om min son är hundvan och duktig med hundar trots sin låga ålder så skulle jag aldrig känna mig säker om inte hunden är barnvänlig.

Sen har jag väl inte skrivit att hunden är ouppfostrad?? Även om så är fallet med flera hundar av denna blandning.

jag skulle känna mig mest säker med min amstaff runt barn - just för att de går att provocera till 100 utan att de tänder. men nu pratar jag bara om min hund som inte är slagen... - för de vanliga var väl att de var slagna och elaka eller??:

Nej, det har du inte skrivit. Men ofta är omplaceringar mer eller mindre ouppfostrade.

sen schäfer inge aggresivitet i sig?? PIRU beskriver i många trådar här att det är just aggresiviteten man tänder i en skyddshund och att de ska ha kamplust. så enligt han har jag förstått att de har aggresivitet i sig.. :smirk:

.)

Smirka inte åt mig är du snäll. Det är så fruktansvärt otrevligt, och inget du skulle göra öga mot öga med en annan människa.

Jag har inte skrivit någonstans att de inte ska ha kamplust, men det har ju även pitbullen i sig själv. Jag har skrivit att vallhundsraser inte är avlade för att bita sin förare, eftersom du själv nämnde att pitbulls och amstaffs inte är avlade för att bita sina förare. Det är inte taxar, goldens eller pudlar heller, men lik 17 bits de.

fast schäfern avlas väl visst för det om den används i ksyddet? en bra skyddshund ha ju en stor portion aggresivitet som är kontrollbar - och om man avlar på de bästa så vips har man ju avlat en hund efter bland annat aggresivitet.

sen då när det är människor som inte har kontroll över aggresiviteten då??

en kamphund är ju avlad för att aldrig blir aggressiv. då skulle kamperna aldrig fungera - för föraren ska lätt kunna plocka bort sin hund ur kampen. och det skulle inte gå med aggresivitet.
Rätta mig om jag har fel men när det gäller de äkta kamphundarna, dvs de som slåss, så kan väl inte föraren plocka bort sin hund särskilt lätt ur kampen? Det är ju det kamphundar är kända för, att de aldrig släpper släpper taget utan hänger fast och tuggar, hur mycket föraren/ägaren än försöker få bort hunden från den andra. Det behövs väl breaksticks och allt möjligt. På de inspelade hundkamper jag sett i diverse dokumentärer så har människorna iaf haft nollkontroll över hundarna. Dessutom de hundar av kampraser som attackerar människor och hundar "i det vanliga livet", dvs de det står i media om, brukar ju vara näst intill omöjliga för ägaren att få bort från offret.
Men du kanske har sett en annan typ av kamp än vad jag har?

jo du har rätt - de jag menar är att föraren ska kunna plocka bort hunden utan att den ska bli aggresiv mot föraren för att han stör. har problem att uttrycka mig :D

Jaha ja då är det en annan sak, då förstår jag dig och håller med :D

så menar du att om man misshandlar 10 amstaffar så det ärr rädda för livet - och du får stöta på dessa hundar - har då dessa hundar representerar rasen och man skall säga att hunden är en aggresiv ras bara för att du träffat på enbart misshandlade instabila hundar som människan förstört???

Du verkar ha missat mina tidigare inlägg tydligen där jag skrev att jag vill ha min brors amstaff och att hunden ifråga är barn till min brors amstaff och jag anar att han har samma psyke som sin mamma. Eftersom jag skriver i ett annat inlägg att jag är stenhård med att hunden ska kunna gå med barn så bör man kunna lägga ihop 2 och 2, och få slutsatsen till att min brors hund är underbar på alla sätt. Alltså dömer jag inte ut en ras pga vissa aggresiva hundar i staden. MEN jag vet oxå att raserna är lätta att provocera, och att dom har en kamplust.

Alla omplaceringar som jag har träffat har alla varit väluppfostrade och lätthanterliga, så där ser man hur olika det kan vara.

För att jag tycker att dom är lätta att provocera och att dom har en kamplust? Det är väl typ det enda jag skrivit om mina åsikter om raserna.

ja men jag tycker dom har ovanligt hög tröskel för provokation. samma som för staffen - den kallas ju "the nanny dog" just för att barn kan provocera den hur som helst utan att den bryr sig. och precis så har alla amstaffs varit som jag träffat (som haft normal uppväxt och inte blivit slagna). så i det avseendet så har vi olika uppfattning om rasen ja.

Fast att den har blivit slagen är ju sällan den enda anledningen till att en hund bits. Den kan vakta mat, eller leksaker, eller ha dåliga signaler när den tex vill vara ifred.
Därmed inte sagt att jag tror att amstaffen är den enda hund som kan bita ett barn.

ja självklart - men en hund som hoppar på en främmande människa på stan e inte frisk. den ha blivit dåligt behandlad.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 565
Senast: IngelaH
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 462
Senast: KasperTim
·
T
Övr. Hund Jag fick ett mail idag om att Norge förbjudit försäljning och överlåtning av amstaff och amstaffkorsningar.Redan sedan tidigare har det...
2
Svar
29
· Visningar
8 262
Senast: Calazirya
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 463
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka