amstaff/pitbull = era erfarenheter tack!

Sv: amstaff/pitbull = era erfarenheter tack!

Jag tror jag förstår meningen med din tråd.

Jag kan såklart inte säga på rak arm att du ska köpa hunden och att inget någonsin kan hända, och jag kommer heller inte hålla med om att hunden aldrig kan uppvisa aggressivt beteende bara för att det inte är schäfer i den.

Däremot tycker jag att det bästa du kan göra, om du är verkligt intresserad är att ta reda på fakta om raserna. (Brukar ju komma naturligt när man är intresserad) och såklart ta reda på fakta om just denna individ. Det är viktigt att veta varför den omplaceras i mina ögon, oavsett varför, så att du vet var du ska ta vid. Det kan ju vara alltifrån "kräver för mkt" och då måste du jobba lite hårdare, till att de faktiskt bara inte har tid, till att det i värsta fall varit någon incident, och då måste du ju känna till det.

Precis vad jag har skrivit i min tråd som folk verkar ha missat.

Jag satte ut en tråd här för att se om det är en hund som kan passa mig, skulle det bli aktuellt med denna hund så kommer jag givetvis ta reda på mer information om själva hunden och mera anledningar till omplaceringen innan jag slutligen bestämmer mig.

Men finns det verkligen ingen här som har erfarenhet av blandingen? eller av dessa 2 raser för sig? Vill man inte skriva i tråden pga diverse påhopps-risk så går det utmärkt att pma :D

Precis vad jag har skrivit i min tråd som folk verkar ha missat.

Jag satte ut en tråd här för att se om det är en hund som kan passa mig, skulle det bli aktuellt med denna hund så kommer jag givetvis ta reda på mer information om själva hunden och mera anledningar till omplaceringen innan jag slutligen bestämmer mig.

Men finns det verkligen ingen här som har erfarenhet av blandingen? eller av dessa 2 raser för sig? Vill man inte skriva i tråden pga diverse påhopps-risk så går det utmärkt att pma :D

Jodå, jag har träffat rätt många av både amstaff, pb och div blandraser med de här hundraserna.
De flesta har varit trevliga mot människor, starka, förbaskat envisa, stor kamplust (ej något negativt) rätt lättlärda men många har haft problem med hundar av samma kön.
Dock så finns det obeskrivligt mycket skit därute som använts i avel. Demodex verkar vara rätt vanligt.

Rent generellt är det en "bra" blandning .

"Raserna" skiljer sig inte nämvärt då Pitbullen avlades fram ur Amstaffen.

Det är goa i människor, envisa som synden, kamplust ( i pos bemärkelse ) ...

Något att ha i bakhuvudet är att pb och blandraser fortfarande i vissa fall avlas för hundkamp. Både i Sverige men framförallt utomlands. En rätt trolig gissning är att hund från sådna linjer har svårare att umgås med andra hundar än en hund som inte blivit avlad för kamp i många generationer.

Absolut, man ska ha i åtanke att hunden kanske inte fungerar med andra hundar.

Det jag syftade på är att blandningen i sig inte är katastrof ...

*KL*

Jag har iof renrasiga amstaffs, en tik och en hane, två ganska olika personligheter. Tiken är väldigt lugn och sansad, envis som synden, ganska svår motiverad men världens snällaste och goaste. Hanen är väldigt aktiv och på språng mest hela tiden, ganska vek, han är ganska krävande men rolig att träna tillsammans med. Även han är en genom snäll hund. Vi har gått alla möjliga lydnadskurser, spårkurser, sökkurser mm och han är alltid med på noterna. Båda är ganska buffliga, "tar plats", älskar människor och är riktiga soffpotatisar inomhus :D Jag tycker det är jätte trevliga allroundhundar som man kan göra det mesta med - en hund att ha roligt med!

Som sagts i tidigare inlägg så finns en risk för könsbundenagg. och det bör man ju ta i beaktande. I mitt fall är det främst vissa individer som jag märker att mina hundar har svårt för, oavsett hane/tik. Även en del hudsjukdomar samt HD/AD fel finns i rasen.

Amstaff/pitbull torde ju vara en av dom "bättre" korsningarna OM föräldradjuren är trevliga, stabila och friska individer. Amstaffen härstammar ursprungligen från Pitbullen (som i sin tur kommer från de engelska staffarna el iaf dess förfäder), och är väl vad man kan kalla en "show-avlad" dito, även om det idag börjar vara stora skillnader mellan de två raserna. Mkt har hunnit hända från 30-talet till idag! Men som sagt så har jag amstaffar och vet ej så mkt om de renrasiga Pitbullsen.

*Är absolut inte för blandrasavel, men ser inget fel i att köpa en redan existerande valp som behöver ett bra hem!*

Lycka till!

Rent generellt är det en "bra" blandning .

"Raserna" skiljer sig inte nämvärt då Pitbullen avlades fram ur Amstaffen.

Det är goa i människor, envisa som synden, kamplust ( i pos bemärkelse ) ...

Jodå en bra blandning.

Men hur har du med historien egentligen?
Amstaffen avlades faktiskt fram av pitbullen. ;):angel:

Ta reda på mer om hunden, känns det rätt, ja slå till.
Men räkna med reaktioner. (som du märker. )

//Lycklig Bastard ägare och pitbull ägare.

Jasså?

På dom sidor jag läst har det varit ungefär såhär i snabba drag .

bull and terrier ( nu mer bullterrier och staffordshire bullterrier ) ---> American staffordshire terrier ---> pitbull. Men jag kan ha vimsat till allt i huvudet ..

Same shit, hade väl föga med tråden att göra iaf ;)

hmm ...

Precis, en kamphund kan ju kampa för kampandets skull. Det gör den iof inte mindre farlig, men det blir inte precis bättre när schäfer eller rottis blandas in.

Men bara för en hund har en massa aggression vilket ex Jääkäri har så betyder ju inte det att han springer runt o biter folk för det utan han har ju ett väl fungerande nervssytem som talar om rätt o fel.Till och med hans höga temrament gör det inte svårare o kontrollera handlingar.

De flesta Schäfrar o Rottisar har faktiskt ett bra nervsystem o kan sotera men sen behöver det ju inte vara så bra det andra det säger jag inget om men de flesta man träffat ligger helt okej på nervsidan.

Början blir sämre där med men ingen panik ännu.

*kl*

Det som jag tycker man ska fokusera på istället för vilken rasinblandning som ger snurrigast hund, är aveln som sådan.

Har man redan tagit steget till att blandrasavla, och tycker att amstaff/pitbull/schäfer verkar vara en tjusig korsning, redan då har man ju ignorerat avelns grundstenar. Troligtvis använder man inte de mest meriterade och åtråvärda hundarna av någon ras, och där blir det fel.

Jag tror säkert att staff/schäferkorsningar biter fler än renrasiga pitbulls i Sverige. Dels baserat på att det FINNS mångfalt fler sådana korsningar än det finns renrasiga pitbulls. De få renrasiga, registrerade pitbulls som finns paras inte hit och dit med andra raser och säljs på blocket.
De som avlar staff/pitbull/schäfer/rottweiler är oseriösa från början, väljer mer än troligt dåliga rasrepresentanter för sin "avel" och säljer till personer som är mindre nogaräknade med hundarnas mentalitet, och inte heller vet hur de ska hantera den.

ja men jag tycker dom har ovanligt hög tröskel för provokation. samma som för staffen - den kallas ju "the nanny dog" just för att barn kan provocera den hur som helst utan att den bryr sig. och precis så har alla amstaffs varit som jag träffat (som haft normal uppväxt och inte blivit slagna). så i det avseendet så har vi olika uppfattning om rasen ja.

Det är ett kännetecken även för bullterriern - mycket hög toleranströskel när det gäller provokation, men när det väl smäller då smäller det med besked.

KisseNova: nu förstår du nog vad jag menar med reaktioner? ;)

Men bara för en hund har en massa aggression vilket ex Jääkäri har så betyder ju inte det att han springer runt o biter folk för det utan han har ju ett väl fungerande nervssytem som talar om rätt o fel.Till och med hans höga temrament gör det inte svårare o kontrollera handlingar.

De flesta Schäfrar o Rottisar har faktiskt ett bra nervsystem o kan sotera men sen behöver det ju inte vara så bra det andra det säger jag inget om men de flesta man träffat ligger helt okej på nervsidan.

Början blir sämre där med men ingen panik ännu.

Hade jag inte förstått det hade jag antagligen aldrig gått nära någon av dina hundar...eller hur?;)

Dock tror jag att även bara "kamp kamp kamp" kan sluta illa, utan inblandning av andra raser. Diskussionen (som den har urartat en smula här) går ju ut på huruvida hunden som KisseNova funderar på kan ställa till skada. Svaret kan ju knappast vara, "Nej, för det är inte schäfer i den?"
Citerar mig själv i ett tidigare inlägg:

Precis, en kamphund kan ju kampa för kampandets skull. Det gör den iof inte mindre farlig, men det blir inte precis bättre när schäfer eller rottis blandas in.

De tre hundar jag känner som bitit flest personer är en dalmatiner, en dvärgspets och en bullmastiff. Ingen avlas vad jag vet för att innehålla något större aggressionspaket?

Dalmatiner kan jag inte uttala mig om, men dom två sistnämnda raserna bär ju på reservation och osäkerhet, där dyker dom flesta betten upp. Bit först tänk sedan.

Jag tror inte ens att det behöver handla om instabil aggression.
Kamphundar kallas ju inte kamphundar för inte, att kampa är deras grej. För att hårddra det, spelar roll om dom kampar med ett däck eller en annan hunds nackskinn. Som calazirya skrev är kampandet "positivt". Jag har sett såna där riktigt otäcka filmer med "pbfights", och jag måste säga att jag tycker inte att det liknar ett vanligt hundslagsmål. Det ryker liksom inte åt alla håll och kanter, och trots vissa hundar har legat där med halvavtuggade ben sitter kampen kvar och likt förbannat sitter "förloraren" till trots i den andres lår in i det sista. En hund som blir förbannad beter sig annorlunda, både mot folk och fä. Men som tidigare sagt, inget av det är ofarligt.

Kamphundar kallas ju inte kamphundar för inte, att kampa är deras grej.

Frågan är ju då hur lång tid det tar att avla bort/minska/förändra kampen? En hundgeneration går ju relativt snabbt. Om vi tar amstaffen så avlas den ju inte på kamp i Sverige idag på samma sätt, åtminstone inte av de uppfödare som är med i SKK.

Bullterriern och Eng Staffen är ju de raser av dom som nämts här som avlats längst på att minska kamplusten.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 565
Senast: IngelaH
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 462
Senast: KasperTim
·
T
Övr. Hund Jag fick ett mail idag om att Norge förbjudit försäljning och överlåtning av amstaff och amstaffkorsningar.Redan sedan tidigare har det...
2
Svar
29
· Visningar
8 262
Senast: Calazirya
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 463
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka