amstaff/pitbull = era erfarenheter tack!

Sv: amstaff/pitbull = era erfarenheter tack!

Nej det är en ligamentskada på svansen så den är lindad där och lite krökt nu :D

Snälla inga fler valpbilder, jag blir så valp sjuuuuk!:angel:

Vill ha!:love:

Nu har jag inte lästa alla inläggen och jag jag är ingen expert på hundraser men jag själv har en amstaff/pitbull korsning. en kastrerad hanhund.. han är nyss fyllda ett min bebis :).
Jag har bara possitiva saker att säga om mina erfarenheter. jag upplever han som väldigt förarvek och försiktig mot nya saker men samtidigt bufflig och klumpig. en självständig hund med mycket energi. men jag anser inte att dom behöver mer motion eller uppfostran än vad tex en schäfer gör..
Alla hundar behöver motion och hjärngympa och en bra fast hand med en balanserad uppväxt som innehåller lydnadsträning och kärlek..

jag har haft olika hundraser i mitt liv och jag har inte uppfostrat dom efter rasen utan jag har uppfostrat mina hundar till trevliga familjehundar som kan vardagslydnad - gå lösa ( och lita på att de fungerar ) kom, sitt , ligg ,stanna ja ni fattar poängen..
Men min amstaff/pitbull är uppfostrad precis på samma sett som min berner senner var och båda är 2 mycket trevliga hundar som är possitiva och lätta att ha och göra med.. man ska inte göra de svårare än de är.. Dom föds inte aggresiva mot andra hundar utan de är nått som kommer med åldern men de kan man träna bort genom mycket möten med hundkompisar ( snälla sådana )..

Hoppas de jag skriver inte låter för förvirrande :crazy:.
men jag har svarat genom mina egna erfarenheter, och som sagt jag är ingen expert men jag skulle lätt kunns skaffa en sån blandning igen jag är inte avskräckt, snarare tvärt om jag har fått mersmak :love:
Tack för ordet. :bow:

Jag kollar efter enbart amstaff oxå, finns på deras forum tex just för att ta reda på mer om rasen. Att jag ens funderar på denna hund är som jag sagt genom hela tråden beror på att det är en avkomma efter min brors hund som jag hellre vill ha. Men det är min brors hund och jag får respektera att han inte vill sälja hunden. Skulle aldrig ta vilken amstaff, pitbull eller amstaff/pitbull som helst.

Eventuell ska jag åka och kolla på en renrasig amstaffhane.

Men nu frågade jag ju inte dig ;)

Jag har läst tråden och et varför du fastnat för just den hunden :)

jag säger såhär behandla hunden som du skulle behanda vilken hundras som helst. det är inte som att pitbull rasen är farlit.
enligt mig är rasen världens underbaraste ras.
så mitt råd är att uppfostra han/hon som en familjehund bara. pitbulls är en riktig sälskaps hund .
jag säger detta från egen erfarenhet då jag har en renrasig pitbull och han är världens underbaraste hund.
och jag har uppfostrat han som ja skulle uppfostrat vilken ras som helst.
långa promenader eftersom dom har väldigt mkt energi och när ja leker med han så låter jag han aldrig vinna.
jag ser oxå till att tex när han leker med sina leksaker så ska ja kunna ta dom ifrån honom genom att jag tar den ifrån honom och sen säger jag vsg och ger han den och det har funkat helt utmärkt.
samma sak har jag gjort med mat/vatten skålarna.
och han är helt klockren idag.:)

Senast ändrad av en moderator:

*tråden är 6 månader gammal, och jag har redan haft en pitbull/amstaff som fick flytta till min släkting istället. Dock inte samma som i tråden*

långa promenader eftersom dom har väldigt mkt energi och när ja leker med han så låter jag han aldrig vinna.

Själv låter jag gärna min hund vinna när jag belönar henne. Jag vill att hon ska bli glad av att bli belönad.

Knapplån.

Mina får också vinna bytet, trots att dom är Amstaffar. En ypperlig belöning efter utfört arbete, med en stunds kamp och sen en vinst.

Båda mina kan släppa allt ändå, dom gör det faktiskt med glädje till och med. Tiken är något segare än hanen, men vi har ju haft lite språkproblem i början :angel:

Det flesta "pitbulls" man ser ute är blandraser med amstaff.. jag skulle säga 90%... det finns en extremt liten del renrasiga pitbulls i landet.. Jag har själv en blandningen Amstaff/ptb han var också omplacering och det var ett helsike det första 4 åren jag fick honom när han var 2 år.. Men idag är han underbar. Det finns tyvärr små stressmoment kvar men det kommer jag nog aldrig få bort tyvärr.. Dock är han lydigaste hunden i området och vi får massor med beröm av hundägare och grannar.. *skryta* :laugh:

34053-1057291628098276.jpg

Vad fin han var :d

Något jag upptäckt, vilket jag inte vet har med en eller båda raserna att göra, är att det är smarta hundar som kräver arbete med hjärnan likväl som kroppen. Detta är verkligen en ras för mig , blir absolut en amstaff eller amstaff/pitbull i framtiden när sonen är äldre.

Ska se om det finns möjlighet att träffa min före detta hund nu när jag ändå är i samma stad. Vill se hur han utvecklas, eftersom det är en hund som ligger mig varmt om hjärtat fortfarande.

men allvarligt??

jag gjorde en snabb jämförelse om hur två hundar behandlats - en som är behandlad med respekt, uppfostrad, ej slagen och är trygg i sin mattes närvaro. den andra är knäckt och misshandlad - då älskar man inte sin hund.. ska jag göra utförligare beskriviningar?? ta upp träningsmetoder, måltider, antal borstningar bla bla bla,,

du fattar nog vad jag menar när jag ställer två jämförelser mot varann på de sättet. men det känns jäkligt onödigt att dra upp rspektive hunds hela livshistoria för att nån ska förstå så då är det väl lätt att bara säga älskad och slagen - de har nog helt olika innebörder.

för jag tycker att älskar man sin hund så slår man den ej, och slår man sin hund så älskar men den inte..

sen finns det självklart osäkra hundar i botten - men jag tror inte att en hund blir de va sig själv. en hund föds inte osäker på männikor. den föds för att vara oss tillags. så om en hund e osäker så anser jag den vara dåligt behandlad i nått led.

jag håller med dej

Snälla snälla du! Läs på innan du kommer med dina påståenden!
Du gör alla med sk. kamphundar en otjänst när du skriver som du gör!
tror du på fullaste allvar att pitbullen slåss med sndra hundar för att den tycker att det är kul!!???!:eek:
Jag hoppas att alla som läser dina inlägg förstår hur missvisande dom är. Läs på!!!!!!

:banana::rofl::bow::bump::bow

oja min hund kräver extremt mycket aktivering och motion.. Han är outröttlig och dom jag känner av samma ras "blandning" är precis lika dana.. MIn är dock glad i allt jag gör med honom.. Lydnad, apportering, spår, agility.. Men han har också lite för mycket "på-knapp" och en väldigt liten "av-knapp" så det är mycket sånt jag har fått träna på, dessutom har han jättesvårt med andra hanhundar. Där kommer kampviljan direkt in om han råkar i slagsmål..

Har också tränar enormt mycket på att vara lugn i stökiga miljöer och när han är uppstressad.. På min hund är det 100 eller 0 i hastighet dygnet runt.. Han klarar inte av att ligga hemma dagarna i ändan om matte är trött så nej nej här måste man ut och jobba i alla väder.. Jag och många andra tycker att han är som en malle men med en boxers glädje och barnslighet och envishet..

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 564
Senast: IngelaH
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 462
Senast: KasperTim
·
T
Övr. Hund Jag fick ett mail idag om att Norge förbjudit försäljning och överlåtning av amstaff och amstaffkorsningar.Redan sedan tidigare har det...
2
Svar
29
· Visningar
8 262
Senast: Calazirya
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 463
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka