Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver vara med på allt. Och diskstället ska inte tömmas.
Om du skall vara med på precis allt och ha full kontroll på allt hela tiden. I huset, trädgården och livet.
Så kommer du att gå under av utmattning.
För att komma ur din situationen så måste du börja släppa kontrollen.
Andras sätt att göra saker fungerar också. Kanske t.o.m. bättre. Om du tänker på att de är friska och faktiskt klarar av sin egen vardag.
 
Jag är orolig över kostnaden. Tydligen kommer man inte under tusen kronor i månaden. Och det är inte säkert att jag har en tusenlapp över.

För att jag är rädd för att bli överkörd och för att hemtjänsten kommer att vara stressad när de är här.
Men du verkar ju inte kunna leva som du gör nu, är det inte värt att prova? Klart man kan gå runt och vara rädd för allt och låta bli att göra saker, men det kommer ju inte leda till att ens situation förändras.

Förstår faktiskt inte riktigt, varenda förslag här i tråden har du effektivt slagit ner mer "jag vet att det kommer bli såhär" eller "jag orkar inte".
 
Jag tror ju inte att jag kan få hemtjänst utanför kontorstid så jag kan vara med. Annars är det risk att hemtjänsten t.ex. tömmer mitt diskställ och sen hittar jag inte en pryl i mitt hem. Det är bl.a. sånt jag är rädd för.
Jodå, Hemtjänsten jobbar i princip dygnet runt. Min dotter hade ofta pass som slutade klockan 22 på kvällen, sen tog andra vid som hade nattpass.
 
Jag är orolig över kostnaden. Tydligen kommer man inte under tusen kronor i månaden. Och det är inte säkert att jag har en tusenlapp över.

För att jag är rädd för att bli överkörd och för att hemtjänsten kommer att vara stressad när de är här.
Hemtjänst är inkomstbaserat, det finns alla möjligheter att komma under 1000kr/månad om din inkomst är för låg för mer.
Varför skulle hemtjänsten köra över dig och stressa? De ska vara hos dig den avtalade tiden och tiden ska vara anpassad efter insatsen.
 
Om du skall vara med på precis allt och ha full kontroll på allt hela tiden. I huset, trädgården och livet.
Så kommer du att gå under av utmattning.
För att komma ur din situationen så måste du börja släppa kontrollen.
Andras sätt att göra saker fungerar också. Kanske t.o.m. bättre. Om du tänker på att de är friska och faktiskt klarar av sin egen vardag.
Det blir bara fel då. Exempelvis så dog två av mina pelargoner för att de vattnades utan att jag visste om det.

Och jag vill inte hamna i sitsen att jag inte hittar i mitt eget hem längre. Varje sak ska vara på sin plats.
 
Den som påstått det ljuger.
De räknar ut vad du får betala baserat på din inkomst. Jag levde på socialbidrag ett tag och betalade då inte ett öre. När jag senare fick ersättning från FK betalade jag 400 kr/månad. Har aldrig betalat 1000 kr.
Det kan ju mycket väl bli det med @Wille s inkomst och taxan som den ser ut i aktuell kommun.
Men finns gränser för vad man minst ska ha kvar att leva på och tror det är något maxtaxebelopp också.
 
Är det att se på folk som slavar när man talar om hur man vill ha det?
Många av de människor som min dotter var hemtjänst hos, var EXTREMT noggranna med detaljer. Allt från hur kniv och gaffel skulle ligga när hon dukade fram, till vilken sida kaffekoppen skulle placeras. Att förstå att diskstället inte behöver tömmas vore ju snarare ett plus, dvs mindre jobb för dem.

Hur stressade de är beror på området. Vissa områden har skyhög press på de anställda, andra är betydligt lugnare och utan tidspress. Du bor på landet om jag förstått rätt så din hemtjänst skulle nog ha större tidsmarginaler.
 
Tyvärr verkar det som många av stressmomenten är vad du hört (av vem?), gällande avlopp, hemtjänst, diskriminering osv eller läst på nätet. Att kolla och dubbelkolla alla fakta från säkra källor innan du börjar stressa, måla upp nattsvarta scenarion och katastrof tänka, är nödvändigt även om det är jobbigt. Innan du börjar stressa bör du alltså ta reda på fakta från säkra källor som handläggare, enhetschef osv och ta beslut underbyggda av fakta.

Har du ringt banken och meddelat att du vill sluta amortera? Om inte, gör det nu!

Du bör också vara medveten om att om du har för avsikt att stämma kommunen så kommer det krävas mycket fakta att läsa in och ta till sig. Och mycket energi och tid kommer det att ta.

Som du mår nu kanske det bästa är att ta en paus i studierna, vilket du kan göra, och då också känna efter ordentligt om det är den utbildningen du vill gå eftersom du tidigare i tråden sagt att du inte vill arbeta med det utbildningen leder till. Boka ett möte med AF och diskutera igenom vilka utbildningar faktiskt leder till jobb som du klarar av och kan tänka dig att acceptera. Ett uppenbart plus med att avbryta studierna tillfälligt är att du kan få tillbaka ditt boendestöd.
 
Var sak ska vara på sin plats.

Du beskriver dig ofta som en überpedant med exakt allt i livet, från stort till minimalt smått, men ändå har du också mer eller mindre beskrivit att du bor i kaos och kaos borde vara väldigt mycket jobbigare att leva i för en pedant än att nån grej råkar hamna på fel plats..

Hemtjänsten kan t ex hjälpa dig med att bädda rent, om du plockar så kan de säkert torka ytorna osv, så att boendet blir lite fräschare. Sånt gör mycket för måendet.
 
Jag behöver tala om hur saker ska utföras, hur sopor ska sorteras, att det är förbjudet att vattna mina blommor eller vända på mina blommor. Hatar när folk tar egna initiativ och därmed kör över mig. Två av mina pelargoner dog för att boendestöd vattnade dem för mycket när jag inte såg på.

Med boendestöd har jag varit delaktig i matlagningen.
Du verkar ju mest vilja ha en tjänare att köra med.
Hur skall du då komma ur din situation?
Om allt absolut hela tiden måste göras på ditt sätt så blir det ju som det alltid har varit. Du krånglar till precis allt så att det blir totalt ogörligt och så blir du utmattad och mår dåligt.
Om du vill ha en förändring så måste du göra en förändring.
Du får ingen verklig förändring av att köra med andra och fortsätta med alla dina ritualer för saker och ting. De hjälper dig bara att sitta kvar i den situation som du inte mäktar med.

Du beskriver själv att ditt hem är rörigt.
Du påstår att du behöver struktur i röran.
Men ingen får ändra på någonting alls.

Hur skall det då kunna bli bättre?
 
Rätta mig om jag har fel, men boendestöd är väl till för att en person ska få stöd att göra saker de själva inte utföra? Tex, vara med när man diskar, inte diskar själv. Samma sak med matlagningen, trädgårdsarbete osv. Vara med, stötta om allt trillar ihop när man vattnar blommor för att det blev fel. Om boendestödet har utfört sysslorna har den enligt vad jag har läst ;) inte utfört sitt uppdrag korrekt.

Boendestöd olikt hemtjänst är inte menat att vara permanent utan avsikten är att långsamt trappa ner det allteftersom personen har fått struktur på sin vardag.
 
Och jag vill inte hamna i sitsen att jag inte hittar i mitt eget hem längre. Varje sak ska vara på sin plats.
Så här beskriver du själv din bostad.
Var är ordningen i det?

"Men det där med att jag aldrig lyckas hålla ordning, inte kan improvisera mat och måste följa recept slaviskt, är ju problem som alltid har funnits och det har stört mig i åratal. Jag är ju nämligen pedant egentligen. Jag vill ha ordning och reda. Men i stället omges jag alltid av kaos."
 
Jag ringde och pratade med ett av ombuden. Det var då jag fick uppfattningen att de inte gör något för att man ska kunna jobba/studera och få boendestöd på tid som man kan.

Men nu är det väntetid innan det blir min tur. Och jag vet inte längre vad jag ska be om. Jag vill ju t.ex. inte ha hemtjänst som gör saker i mitt hem när jag antingen sitter vid datorn och studerar eller är hemifrån på skolan.
Jag tror att din sjukdom gör att din hjärna drar slutsatser som gör saker omöjliga fast du inte har belägg för att så är fallet. Jag har noterat i dina inlägg flera gånger på bara några dagar:

* Du har uppfattat att du fått avslag på ansökan om kontaktperson fast du aldrig ansökt.
* Du tackade nej till erbjudandet att få T-shirts bl a pga att du inte hade råd med frakten och att du inte gillade färgen, fast det aldrig nämnts att du skulle betala någon frakt och det fanns fler färger.
* Du avvisade förslaget om att skära morötter med mandolin för att morötter är för hårda, vilket inte stämmer.

Därför tror jag att uppfattningen du fick, att ett personligt ombud inte skulle driva frågan om boendestöd, inte behöver ha något med verkligheten att göra. Sjukdomen styr hjärnan att mot det som är logiskt för sjukdomen, dvs att allt är omöjligt.

Jag antar att detta är något du inte kan styra. Men jag vill uppmärksamma dig på det, för då kan du kanske ändå kan ta ett omtag och fundera på vad som egentligen sägs eller skrivs.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 717
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 211
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 050
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp