Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så här beskriver du själv din bostad.
Var är ordningen i det?

"Men det där med att jag aldrig lyckas hålla ordning, inte kan improvisera mat och måste följa recept slaviskt, är ju problem som alltid har funnits och det har stört mig i åratal. Jag är ju nämligen pedant egentligen. Jag vill ha ordning och reda. Men i stället omges jag alltid av kaos."
Det hör till funktionsnedsättningen.
 
Rätta mig om jag har fel, men boendestöd är väl till för att en person ska få stöd att göra saker de själva inte utföra? Tex, vara med när man diskar, inte diskar själv. Samma sak med matlagningen, trädgårdsarbete osv. Vara med, stötta om allt trillar ihop när man vattnar blommor för att det blev fel. Om boendestödet har utfört sysslorna har den enligt vad jag har läst ;) inte utfört sitt uppdrag korrekt.

Boendestöd olikt hemtjänst är inte menat att vara permanent utan avsikten är att långsamt trappa ner det allteftersom personen har fått struktur på sin vardag.
Rent generellt ska boendestöd vara mer inriktat på att stödja den egna förmågan och ha en mer habiliterande/rehabiliterande inriktning.

Men det kan finnas en massa mellanting där personalen utför mer eller mindre delar av aktiviteterna, i olika grad av samverkan med personen. Eller att de i perioder av svackor/sämre mående gör mer och vid andra tillfällen mindre. Behöver inte alls vara så att det finns förväntningar om att slutresultatet ska vara att en kommer klara sig helt utan hjälp, eller ens förbättras nämnvärt.

Exakt var man brukar dra gränserna kan nog variera lite mellan kommuner och sen kan det även göras undantag i individuella beslut om det finna anledning till det.
 
Men det blir ju inte som ett ägg! Gillar inte heller löskokta ägg men har ofta äggula i min pasta. Prova, vad mer kan hända än att det inte var din grej.

Du är hemskt fyrkantig och avfärdar allt och kan aldrig tänka utanför din box eller ens prova något annat sätt. Bara ditt sätt är det rätta oavsett om det gäller hur du förväntar dig andra människor ska uppföra sig, skola, laga mat, trädgården, städa och livet.

Hur tror du då att något ska ändra sig för dig?

Och har du en hang-up kan absolut ingen annan lösning alls vara möjligt. Nu har du dessutom i din redan snäva värld en ICA butik du vägrar handla i.
Ts har vad jag förstår neuropsykiatrisk funktionsnedsättning så det du beskriver är då helt normalt.
 
Har inte läst allt nu men hemtjänsten får inte lov att gå in om ingen är hemma.
Deras jobb är att hjälpa den som behöver hjälpen och den ska vara delaktig i vad som görs så gott det går.
Men jag tror hemtjänst är svårt att få eftersom @Wille kan klara sig själv. Men det ser säkert olika ut i olika kommuner.
 
Jo men då så behöver man ju kunna ta emot hjälp för att få ordning.
Det är inte en tjänare man behöver utan hjälp med med struktur.
@Wille påstår nu att hon har en plats för varje sak. Vilket jag starkt tvivlar på eftersom det då hade varit lätt att hålla ordning.

Kaos är inte struktur.
Jag tror att @Wille har plats för varje sak egentligen. Jag tror att hon föredrar ordning och reda och var sak på sin plats. Jag tror att hon i grunden ser det som viktigt, så pass att det är väldigt jobbigt när det störs i ordningen.

Jag har inga problem att förstå känslan. Ju sämre jag ser och hör och orkar med desto viktigare är det med "var sak på sin plats", jag orkar inte med kaos. Kaos tar energi.

Jag tror inte att detta är helt ovanligt, och om en sådan pedant person sedan drabbas av utmattning så faller orken att hålla ordning men känslan av kaos är stressande eftersom var sak har sin plats. Så om någon annan lägger något fel så är det inte "bara att lägga rätt" eller "bara att rycka på axlarna" som det är för någon som är frisk. Orken att själv lägga rätt finns inte heller där så man själv bidrar till kaos och gör allt värre. En ond cirkel helt enkelt. Den behöver man hjälp med, och självklart går det att prata med hemtjänsten så att det inte blir en massa felläggande av saker osv.
 
Jag tror att @Wille har plats för varje sak egentligen. Jag tror att hon föredrar ordning och reda och var sak på sin plats. Jag tror att hon i grunden ser det som viktigt, så pass att det är väldigt jobbigt när det störs i ordningen.
Efter att ha läst alla @Wille s inlägg så tror jag att en del av kaoset faktiskt beror på att en massa saker inte har någon bestämd plats att landa på utan bara har hamnat i röra på vägen så att säga. Jag får intrycket att en del av problemet är just att lyckas med att fatta besluten om var saker skall ha sina platser.

Men du kan ju ha rätt och då så blir det ju mycket enklare att komma till en lösning på Willes problem.
 
Efter att ha läst alla @Wille s inlägg så tror jag att en del av kaoset faktiskt beror på att en massa saker inte har någon bestämd plats att landa på utan bara har hamnat i röra på vägen så att säga. Jag får intrycket att en del av problemet är just att lyckas med att fatta besluten om var saker skall ha sina platser.

Men du kan ju ha rätt och då så blir det ju mycket enklare att komma till en lösning på Willes problem.
Jo, men jag tror det är så NU, jag tror att det i grunden var en grundsten det där med att varje sak har sin rätt plats, men att det som med så mycket annat i hennes liv har fallerat eftersom orken inte finns där.
Om orken inte finns där för att upprätthålla ordningen så blir det kaos, som stressad och stör och gör allt till mer kaos. Jag har flera syskon som har liknande tendenser, vikten av ordning, men när allt blir övermäktigt är kaoset inte långt borta alls.
 
Jo, men jag tror det är så NU, jag tror att det i grunden var en grundsten det där med att varje sak har sin rätt plats, men att det som med så mycket annat i hennes liv har fallerat eftersom orken inte finns där.
Om orken inte finns där för att upprätthålla ordningen så blir det kaos, som stressad och stör och gör allt till mer kaos. Jag har flera syskon som har liknande tendenser, vikten av ordning, men när allt blir övermäktigt är kaoset inte långt borta alls.
Jag förstår absolut behovet av ordning.
Men för att få ordning när man har hamnat i kaos så måste man acceptera att det blir en förändring.
Annars så blir där aldrig ordning.

Jag tål kaos mycket bra när jag är utvilad.
Men om jag är överarbetad gör det mig i det närmaste galen.
 
Jag förstår absolut behovet av ordning.
Men för att få ordning när man har hamnat i kaos så måste man acceptera att det blir en förändring.
Annars så blir där aldrig ordning.

Jag tål kaos mycket bra när jag är utvilad.
Men om jag är överarbetad gör det mig i det närmaste galen.
Absolut, jag håller fullständigt med dig.

Jag tror att det dock kan vara svårt för den här förändringen om man inte förstår sina egna behov och varför de finns samt vad de beror på (tex en npf-diagnos eller annat), och om man inte ens har en "sjukdomsinsikt"/"diagnosinsikt" så är det svårt att ta till sig verktygen som finns och som krävs för förändring.
 
Hur det är möjligt att ha problem med precis allting allt allt allt som kommer i ens väg.
När livet slår på en för mycket så händer sånt. Tycker det är mer konstigt att man inte kan förstå att andra kan ha andra upplevelser än man själv har. Är man deprimerad så är det en kamp att resa sig ur sängen. När man gjort det har man förbrukat en stor del av dagens energi och då har man inte ens kommit till göra frukost, klä på sig, diska eller andra nödvändiga saker. I slutändan får man vara glad om man klarar de mest basic grejerna så man har rena kläder och får i sig vettig mat
 
När livet slår på en för mycket så händer sånt. Tycker det är mer konstigt att man inte kan förstå att andra kan ha andra upplevelser än man själv har. Är man deprimerad så är det en kamp att resa sig ur sängen. När man gjort det har man förbrukat en stor del av dagens energi och då har man inte ens kommit till göra frukost, klä på sig, diska eller andra nödvändiga saker. I slutändan får man vara glad om man klarar de mest basic grejerna så man har rena kläder och får i sig vettig mat
När livet slår på en för mycket så händer sånt. Tycker det är mer konstigt att man inte kan förstå att andra kan ha andra upplevelser än man själv har. Är man deprimerad så är det en kamp att resa sig ur sängen. När man gjort det har man förbrukat en stor del av dagens energi och då har man inte ens kommit till göra frukost, klä på sig, diska eller andra nödvändiga saker. I slutändan får man vara glad om man klarar de mest basic grejerna så man har rena kläder och får i sig vettig mat
Jag har förstått detta, men varför ber ts om tips här år efter år efter år när absolut ingenting någon föreslår går hem?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 713
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 211
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 050
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp