Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hemtjänst tror jag du kan styra själv. Min dotter jobbade en tid i hemtjänsten och de olika brukarna hade väldigt varierande behov och önskemål. Somliga fick besök åtskilliga gånger under dagen och natten och fick hjälp med precis allt. Några fick ett besök för social samvaro, bara. Och andra fick specifika besökstider för specifika önskemål, det kunde vara när som helst på dygnet och innefatta allt möjligt. Gå ut med hunden, byta sängkläder, se till att mediciner togs, handla mat, osv osv. Allt enligt ens personliga behov och önskemål. Du får helt enkelt tala om när och hur ofta och med vad du vill ha hjälp.
Jag tror ju inte att jag kan få hemtjänst utanför kontorstid så jag kan vara med. Annars är det risk att hemtjänsten t.ex. tömmer mitt diskställ och sen hittar jag inte en pryl i mitt hem. Det är bl.a. sånt jag är rädd för.
 
Jag tror ju inte att jag kan få hemtjänst utanför kontorstid så jag kan vara med. Annars är det risk att hemtjänsten t.ex. tömmer mitt diskställ och sen hittar jag inte en pryl i mitt hem. Det är bl.a. sånt jag är rädd för.
Hemtjänst pågår dygnet runt, och är det tömning av diskställ som du behöver hjälp med verkligen? Du behöver inte skapa problem innan de finns, jag har fått för mig att du behöver stöd med matlagning och komma igång? Då är det det du får hjälp med.
 
Hemtjänst pågår dygnet runt, och är det tömning av diskställ som du behöver hjälp med verkligen? Du behöver inte skapa problem innan de finns, jag har fått för mig att du behöver stöd med matlagning och komma igång? Då är det det du får hjälp med.
Jag behöver även hjälp med disk och städ. Ska någon utomstående diska kan denne få för sig att diskstället behöver tömmas. Det har i alla fall boendestödet gjort. Själv tycker jag det inte behövs alls. Utomstående har liksom ingen aning om hur jag vill ha det och det kan bli fel.
Varför skulle du inte få det utanför kontorstid?
För att jag inte kan få boendestöd utanför kontorstid. Varför skulle det vara annorlunda med hemtjänst?
 
Jag behöver även hjälp med disk och städ. Ska någon utomstående diska kan denne få för sig att diskstället behöver tömmas. Det har i alla fall boendestödet gjort. Själv tycker jag det inte behövs alls. Utomstående har liksom ingen aning om hur jag vill ha det och det kan bli fel.

För att jag inte kan få boendestöd utanför kontorstid. Varför skulle det vara annorlunda med hemtjänst?
För att hemtjänsten jobbar dygnet runt, men tydligen inte boendestöd.
 
Jag behöver även hjälp med disk och städ. Ska någon utomstående diska kan denne få för sig att diskstället behöver tömmas. Det har i alla fall boendestödet gjort. Själv tycker jag det inte behövs alls. Utomstående har liksom ingen aning om hur jag vill ha det och det kan bli fel.

För att jag inte kan få boendestöd utanför kontorstid. Varför skulle det vara annorlunda med hemtjänst?
Återigen, hemtjänst jobbar dygnet runt, makens faster exempelvis har hemtjänst som kommer från 7:30 för morgonrutin, 12 för lunch och 20 för kvällsfika och 22 för att se till att hon kommer i säng för det är så hon vill ha det och handläggaren har godkänt det. När sonen som bor på samma gård inte är hemma kommer de oftare.
Till viss del får man anpassa sig när man behöver hjälp och stöd, men ber du att få vara med när diskstället plockas ur är det ingen som kommer att förvägra dig det.
 
Hur skall det gå till då?
Vad exakt skall hjälpen göra?
Jag behöver vara delaktig. Hemtjänst får alltså inte komma när jag är upptagen. Det ska diskas, städas och mat behöver fixas. Jag lever på färdiga rätter nu och det är lite vanskligt för min mage. Jag har kollat restaurangers utbud av matlådor men de har sällan vegetariska alternativ plus att jag behöver veta när jag kan åka och hämta.
Du kommer att få spunk när dina klasskompisar hjälper dig med trädgården.
De kommer inte göra exakt på det sätt du vill.
Fixar du det?
Hur fan vet du det? Jag har en mun att prata med och kan ge instruktioner.
 
Återigen, hemtjänst jobbar dygnet runt, makens faster exempelvis har hemtjänst som kommer från 7:30 för morgonrutin, 12 för lunch och 20 för kvällsfika och 22 för att se till att hon kommer i säng för det är så hon vill ha det och handläggaren har godkänt det. När sonen som bor på samma gård inte är hemma kommer de oftare.
Till viss del får man anpassa sig när man behöver hjälp och stöd, men ber du att få vara med när diskstället plockas ur är det ingen som kommer att förvägra dig det.
Jag behöver vara med på allt. Och diskstället ska inte tömmas.
 
@Wille Jag har haft hemtjänst istället för boendestöd en gång i tiden. Det var anpassat precis som boendestöd var. Ingen kom och tog över utan vi hjälptes åt så som vi kommit överens om på en tid vi kommit överens om. Det kostade en slant men det var anpassat efter inkomsten.
Jag tycker absolut att du borde ge det en chans så du får den ordning du behöver.
 
Jag behöver vara delaktig. Hemtjänst får alltså inte komma när jag är upptagen. Det ska diskas, städas och mat behöver fixas
På vilket vis behöver du vara delaktig?
Är du med och diskar eller ger du bara instruktioner om hur det skall utföras?
Är du med och lagar mat rent handgripligen eller talar du bara om hur du vill ha det?
 
@Wille Jag har haft hemtjänst istället för boendestöd en gång i tiden. Det var anpassat precis som boendestöd var. Ingen kom och tog över utan vi hjälptes åt så som vi kommit överens om på en tid vi kommit överens om. Det kostade en slant men det var anpassat efter inkomsten.
Jag tycker absolut att du borde ge det en chans så du får den ordning du behöver.
Jag är orolig över kostnaden. Tydligen kommer man inte under tusen kronor i månaden. Och det är inte säkert att jag har en tusenlapp över.
Varför är du så motvillig till att testa? Utan att testa och se hur det fungerar med t ex hemtjänst har du ju ingen aning om hur det kommer bli. Och det verkar ju som att du inte klarar vardagen som den ser ut nu, så vad har du att förlora?
För att jag är rädd för att bli överkörd och för att hemtjänsten kommer att vara stressad när de är här.
 
Jag är orolig över kostnaden. Tydligen kommer man inte under tusen kronor i månaden. Och det är inte säkert att jag har en tusenlapp över.

För att jag är rädd för att bli överkörd och för att hemtjänsten kommer att vara stressad när de är här.
Den som påstått det ljuger.
De räknar ut vad du får betala baserat på din inkomst. Jag levde på socialbidrag ett tag och betalade då inte ett öre. När jag senare fick ersättning från FK betalade jag 400 kr/månad. Har aldrig betalat 1000 kr.
 
På vilket vis behöver du vara delaktig?
Är du med och diskar eller ger du bara instruktioner om hur det skall utföras?
Är du med och lagar mat rent handgripligen eller talar du bara om hur du vill ha det?
Jag behöver tala om hur saker ska utföras, hur sopor ska sorteras, att det är förbjudet att vattna mina blommor eller vända på mina blommor. Hatar när folk tar egna initiativ och därmed kör över mig. Två av mina pelargoner dog för att boendestöd vattnade dem för mycket när jag inte såg på.

Med boendestöd har jag varit delaktig i matlagningen.
 
Jag är orolig över kostnaden. Tydligen kommer man inte under tusen kronor i månaden. Och det är inte säkert att jag har en tusenlapp över.

För att jag är rädd för att bli överkörd och för att hemtjänsten kommer att vara stressad när de är här.
Har du testat hemtjänsten och slutade för att du tyckte dom stressade eller har du bara fått för dej att dom kommer stress?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 747
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 211
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 050
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp