Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående kläder så hör med kyrkan om de kan hjälpa till eller om det finns någon annan organisation. Erikshjälpen/röda korset? Där finns det riktigt billiga kläder och köper du 1 plagg där varje månad så blir det inte så hög kostnad per gång.

Som jag skrev, du vet faktiskt inte OM du går upp i vikt av nästa medicin. Lita på läkaren och låt bli att läsa bipacksedeln. Jag tyckte min förra läkare var en idiot rent ut sagt när jag först fick honom och fattade inte alls varför han satte in den medicin jag fick. Åt den bara för att få testa annat senare. Men det visade sig att han tänkte helt rätt och jag fick så lov att erkänna jag faktiskt hade tvång som orsakade rejäl ångest och medicinen hjälper väldigt mycket. Den enda anledningen till att han inte är min läkare idag är för att han bytte tjänst och jobbar inom en annan del av psykiatrin idag.
Jag är kräsen med kläder. Jag vill att de ska vara snygga. Det är långt ifrån alltid som Erikshjälpen har något jag vill ha även om det hänt att jag handlat kläder där. Och de har ändå inte t-shirtar och trosor som jag behöver mest av.
Du missar ju undervisning nu också, vad är skillnaden? Är det bättre att missa undervisning pga inget boendestöd än att missa undervisning pga boendestöd?

Det låter mindre som en rävsax än kompromissläge. Du vill sköta studierna perfekt, men nu verkar ju inte det vara ett alternativ. Om du nu inte kan svara på någon fråga, eller får diskutera med en kursare för att kunna svara, men då får loss tid för boendestödet, så låter det för mig som en möjlig lösning.

Så är det för alla, tänker jag. Ibland går schemat inte ihop, och så får man flytta och pussla och sänka kraven, så att man får ihop det.
Jag har inte missat någon undervisning. Jag har bara inte gjort en uppgift i tid, men jag har fått mer tid för den. Det har även flera av mina klasskamrater fått.
 
Jag är kräsen med kläder. Jag vill att de ska vara snygga. Det är långt ifrån alltid som Erikshjälpen har något jag vill ha även om det hänt att jag handlat kläder där. Och de har ändå inte t-shirtar och trosor som jag behöver mest av.

Jag har inte missat någon undervisning. Jag har bara inte gjort en uppgift i tid, men jag har fått mer tid för den. Det har även flera av mina klasskamrater fått.
Skrev du inte i fredags el torsdags att du missade undervisningen den dagen för att du kände dig nedslagen efter beskedet om att du inte kunde få boendestöd?

Alltså, alternativen är ju att antingen prioritera skolan fullt ut, eller prioritera boendestödet. Så är det ju för de flesta, man blir tvungen att prioritera ibland. Du väljer.
 
Skrev du inte i fredags el torsdags att du missade undervisningen den dagen för att du kände dig nedslagen efter beskedet om att du inte kunde få boendestöd?

Alltså, alternativen är ju att antingen prioritera skolan fullt ut, eller prioritera boendestödet. Så är det ju för de flesta, man blir tvungen att prioritera ibland. Du väljer.
Vi hade ingen undervisning igår utan jobbade bara med ett gäng frågor.

Jag är för övrigt orolig hur det kommer att gå sen när jag jobbar. Jag kommer ju aldrig kunna ta ett jobb som är under kontorstid. Det blir tufft.
 
Senast ändrad:
Jag är kräsen med kläder. Jag vill att de ska vara snygga. Det är långt ifrån alltid som Erikshjälpen har något jag vill ha även om det hänt att jag handlat kläder där. Och de har ändå inte t-shirtar och trosor som jag behöver mest av.

Jag har inte missat någon undervisning. Jag har bara inte gjort en uppgift i tid, men jag har fått mer tid för den. Det har även flera av mina klasskamrater fått.
Majoriteten av alla studenter måste anpassa klädsel och meny efter student-budgeten. Jag har helt andra kläder nu (eller - vanligen, före Corona som har förpassat mig till ett liv i t-shirt, jeans/mjukisbyxor och hoodie) än vad jag hade när jag pluggade. Då var det mer second hand och lågprisgrejor som gällde. Jag handlar fortfarande på second hand, men numera för att hitta unika plagg.

Jag kan skicka dig några t-shirts om du står ut med att det är en företagslogga på dem. Finns i grått, svart, klarblått och kanske någon mer färg med tryck i vitt eller svart med röda detaljer. Bra kvalitet. Många olika storlekar och stora i storlekarna.
 
Majoriteten av alla studenter måste anpassa klädsel och meny efter student-budgeten. Jag har helt andra kläder nu (eller - vanligen, före Corona som har förpassat mig till ett liv i t-shirt, jeans/mjukisbyxor och hoodie) än vad jag hade när jag pluggade. Då var det mer second hand och lågprisgrejor som gällde. Jag handlar fortfarande på second hand, men numera för att hitta unika plagg.

Jag kan skicka dig några t-shirts om du står ut med att det är en företagslogga på dem. Finns i grått, svart, klarblått och kanske någon mer färg med tryck i vitt eller svart med röda detaljer. Bra kvalitet. Många olika storlekar och stora i storlekarna.
Jag köper ju inga kläder alls nu så jag får dra på mig kläder som är lite för små. Det går ju än så länge. Men går jag upp mer i vikt så kommer det tillslut inte att gå.

Tack för erbjudandet om t-shirts men jag har dels inte råd med frakten och vet inte om jag står ut med varken klarblå färg eller loggor med rött.
 
Jag köper ju inga kläder alls nu så jag får dra på mig kläder som är lite för små. Det går ju än så länge. Men går jag upp mer i vikt så kommer det tillslut inte att gå.

Tack för erbjudandet om t-shirts men jag har dels inte råd med frakten och vet inte om jag står ut med varken klarblå färg eller loggor med rött.
Jag hade inte tänkt ta betalt för frakten. Och det finns minst tre olika färger, så klarblått är inte nödvändigt. Loggorna är svårare att göra något åt. Så vi struntar i det.

TILLÄGG: men en fråga infinner sig - hur gör du den dag din arbetsgivare kräver att du har på deras profilkläder och det råkar vara fel färg? Jag (aka chefen) kräver att mina medarbetare har företagets t-shirts när de är ute på publika uppdrag.
 
Jag hade inte tänkt ta betalt för frakten. Och det finns minst tre olika färger, så klarblått är inte nödvändigt. Loggorna är svårare att göra något åt. Så vi struntar i det.

TILLÄGG: men en fråga infinner sig - hur gör du den dag din arbetsgivare kräver att du har på deras profilkläder och det råkar vara fel färg? Jag (aka chefen) kräver att mina medarbetare har företagets t-shirts när de är ute på publika uppdrag.
@Wille - du behöver absolut inte svara på frågan i tillägget jag skrev ovan. Jag borde lagt till det, men det var för sent att ändra. Men det kan vara något att fundera över. Ibland måste man kompromissa.

Det jag verkligen undrar är - hur kan vi här i tråden hjälpa dig? Jag tror som det har skrivits tidigare att kan behöva testa annan medicin och/eller terapi. Finns det något som kan göras för att underlätta den processen?
 
Jag köper ju inga kläder alls nu så jag får dra på mig kläder som är lite för små. Det går ju än så länge. Men går jag upp mer i vikt så kommer det tillslut inte att gå.

Tack för erbjudandet om t-shirts men jag har dels inte råd med frakten och vet inte om jag står ut med varken klarblå färg eller loggor med rött.
Är det bättre med för små kläder än kläder som passar men med fel färg (fanns ju dessutom flera färger)? :confused: Jag går runt hemma med en del t-shirts med företagsloggor på, de passar och är bekväma och jag slipper slita på andra kläder som jag betalt för. Behöver ju inte ha dem på finmiddagen liksom (om jag nu skulle gå på någon sådan 😅).
 
Jag hade inte tänkt ta betalt för frakten. Och det finns minst tre olika färger, så klarblått är inte nödvändigt. Loggorna är svårare att göra något åt. Så vi struntar i det.

TILLÄGG: men en fråga infinner sig - hur gör du den dag din arbetsgivare kräver att du har på deras profilkläder och det råkar vara fel färg? Jag (aka chefen) kräver att mina medarbetare har företagets t-shirts när de är ute på publika uppdrag.
Min gubbe jobbar i knallröd tröja med vit logga. Ser hemskt ut. Men men. Det ska vara så.
 
Vi hade ingen undervisning igår utan jobbade bara med ett gäng frågor.

Jag är för övrigt orolig hur det kommer att gå sen när jag jobbar. Jag kommer ju aldrig kunna ta ett jobb som är under kontorstid. Det blir tufft.
Det kan vara så att du kanske inte kan arbeta 100%, det är inte helt ovanligt att man arbetar 75, 80 eller 90% av olika orsaker. Det har jag jobbat med flera som gör. En del har sjukersättning eller sjukpenning på en del procent, andra har inrättat sitt liv så att de klarar sig på lägre lön än 100%.

Jag skulle också bråka en del om det där med bostödet, finns det ett behov som inte blir utfört på grund av någon orsak, tex arbetstiderna, personalbrist ect så ska det uppmärksammas.
 
TILLÄGG: men en fråga infinner sig - hur gör du den dag din arbetsgivare kräver att du har på deras profilkläder och det råkar vara fel färg? Jag (aka chefen) kräver att mina medarbetare har företagets t-shirts när de är ute på publika uppdrag.
Arbetskläder är arbetskläder. Samma med ridkläder/stallkläder. Då kliver man ju in i rollen som anställd eller ryttare/hästmänniska. I rollen som mig själv vill jag ha sådant som hör till min identitet.
@Wille - du behöver absolut inte svara på frågan i tillägget jag skrev ovan. Jag borde lagt till det, men det var för sent att ändra. Men det kan vara något att fundera över. Ibland måste man kompromissa.

Det jag verkligen undrar är - hur kan vi här i tråden hjälpa dig? Jag tror som det har skrivits tidigare att kan behöva testa annan medicin och/eller terapi. Finns det något som kan göras för att underlätta den processen?
Jag tror i ärlighetens namn att ingen kan hjälpa mig att må bättre. Mitt liv är liksom kaos, jag orkar ingenting och har inga glädjeämnen. Så det är nog inte möjligt för någon på nätet att lösa. Jag är livrädd för att byta medicin. Terapin borde kanske ändras. Jag har gått hos samma psykolog i nästan 2 år och det är nog inget som blivit bättre.
 
[...]
Jag tror i ärlighetens namn att ingen kan hjälpa mig att må bättre. Mitt liv är liksom kaos, jag orkar ingenting och har inga glädjeämnen. Så det är nog inte möjligt för någon på nätet att lösa. Jag är livrädd för att byta medicin. Terapin borde kanske ändras. Jag har gått hos samma psykolog i nästan 2 år och det är nog inget som blivit bättre.
Det menar eller tror jag inte heller. Jag menar hjälp med att kontakta personer eller instanser.
 
Det kan vara så att du kanske inte kan arbeta 100%, det är inte helt ovanligt att man arbetar 75, 80 eller 90% av olika orsaker. Det har jag jobbat med flera som gör. En del har sjukersättning eller sjukpenning på en del procent, andra har inrättat sitt liv så att de klarar sig på lägre lön än 100%.

Jag skulle också bråka en del om det där med bostödet, finns det ett behov som inte blir utfört på grund av någon orsak, tex arbetstiderna, personalbrist ect så ska det uppmärksammas.
Jag har kunnat jobba heltid under några år så jag tror inte jag får någon sjukersättning även om jag skulle få en diagnos.

Jag kommer inte att orka bråka om boendestödet. Även personligt ombud säger att det inte går att göra något åt det faktum att boendestöd endast jobbar kontorstid.
 
Förlåt nu om jag låter tuff, men vad tänker du att vi i tråden ska hjälpa dig med...? 🙂 Du har fått massvis av bra tips på både matlådor, studietips och råd om boendestöd/terapi/medicin, men ingenting verkar riktigt nå fram till dig. Jag vet hur det är att må dåligt och ha det tufft men för att vara riktigt krass måste man vara villig att faktiskt göra förändringar (om än pyttesmå) om ens situation ska förändras.
 
Jag har kunnat jobba heltid under några år så jag tror inte jag får någon sjukersättning även om jag skulle få en diagnos.
Det är inte lätt att få sjukersättning på deltid, men inte heller helt omöjligt om man har tillräckligt svåra problem, har en bra läkare och dessutom har provat olika arbetsmängder. Att man har arbetat heltid tidigare behöver inte innebära att man kan det för all framtid. (jag har en del professionell erfarenhet inom ämnet).

En del har förebyggande sjukpenning för att tex träffa psykolog på arbetstid osv.

Vissa jag känner går ned i tid på andra sätt, genom att anpassa sina utgifter så att de klarar sig på mindre än en heltidslön.
 
Det är inte lätt att få sjukersättning på deltid, men inte heller helt omöjligt om man har tillräckligt svåra problem, har en bra läkare och dessutom har provat olika arbetsmängder. Att man har arbetat heltid tidigare behöver inte innebära att man kan det för all framtid. (jag har en del professionell erfarenhet inom ämnet).

En del har förebyggande sjukpenning för att tex träffa psykolog på arbetstid osv.

Vissa jag känner går ned i tid på andra sätt, genom att anpassa sina utgifter så att de klarar sig på mindre än en heltidslön.
Jag kan klara mig på mindre än en heltidslön. Det gör jag just nu. Men det är verkligen inget jag vill fortsätta med. Jag vill ha råd med en häst. Jag vill ha pengar för att leva, inte bara existera.
 
Jag kan klara mig på mindre än en heltidslön. Det gör jag just nu. Men det är verkligen inget jag vill fortsätta med. Jag vill ha råd med en häst. Jag vill ha pengar för att leva, inte bara existera.
Men då kanske du skulle ta till dig råd och tips du har fått i tråden. Men du vänder bara ryggen till och pekar finger åt allt. Ingen än du själv kan ta dig ur detta eftersom du inte vill ha hjälp.
 
Nej, det är inte en antidepressiv medicin som har depression som biverkning. Den medicinens syfte är att minska ångest, vilket jag är tveksam till om den gjort.

Jag måste ta igen undervisningen för att få min ersättning, men vet inte om det är möjligt alls. Jag sitter liksom i en rävsax om jag inte kan ta igen undervisningen.
Nästan all stämningshöjande medicin har depression och eller ångest som biverkning för att man lätt kan få det när man sätter in eller ut medicinen. Det blir svaj på signalsubstanserna och då kan man bli nedstämd och få ångest innan det hela balanserar ut sig och blir bättre. Det är inget att haka upp sig på och helt normalt.

Angående att du inte vågar byta medicin för risken att gå upp mer i vikt så är det inte mediciner som gör att du går upp i vikt direkt utan medicinen påverkar hunger och mättnadskänslan vilket kan göra att man äter mer eller mindre (därför har de ofta både vikt uppgång och nedgång som bieffekt). Det betyder dock inte att man måste gå upp i vikt, istället kan det vara så att om man äter en medicin som får en att må bättre så orkar man börja äta mer balanserat. Ångest och nedstämdhet påverkar ju också apiten, jag har en tendens att småäta/tröstäta när jag har ångest och eller är nedstämd. Mår jag bra så beter jag mig inte på samma vis och går då ned i vikt igen, trots mediciner som påverkar aptiten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 749
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 211
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 050
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp