Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nästan all stämningshöjande medicin har depression och eller ångest som biverkning för att man lätt kan få det när man sätter in eller ut medicinen. Det blir svaj på signalsubstanserna och då kan man bli nedstämd och få ångest innan det hela balanserar ut sig och blir bättre. Det är inget att haka upp sig på och helt normalt.

Angående att du inte vågar byta medicin för risken att gå upp mer i vikt så är det inte mediciner som gör att du går upp i vikt direkt utan medicinen påverkar hunger och mättnadskänslan vilket kan göra att man äter mer eller mindre (därför har de ofta både vikt uppgång och nedgång som bieffekt). Det betyder dock inte att man måste gå upp i vikt, istället kan det vara så att om man äter en medicin som får en att må bättre så orkar man börja äta mer balanserat. Ångest och nedstämdhet påverkar ju också apiten, jag har en tendens att småäta/tröstäta när jag har ångest och eller är nedstämd. Mår jag bra så beter jag mig inte på samma vis och går då ned i vikt igen, trots mediciner som påverkar aptiten.
Jag har alltid haft problem med min vikt. En gång lyckades jag gå ner 17 kilo. Det var en ordentlig kamp. Min kropp vill vara fet.
 
Jag kan klara mig på mindre än en heltidslön. Det gör jag just nu. Men det är verkligen inget jag vill fortsätta med. Jag vill ha råd med en häst. Jag vill ha pengar för att leva, inte bara existera.
Ja, det är ju inte omöjligt. Men du får kanske kompromissa. Det kanske inte går att både ha häst, stort hus och trädgård till exempel.

Jag har nu lyxen att för första gången i livet kunna lägga mycket pengar på en dyr hobby, inte riktigt hästdyr men inte långt därifrån om man räknar in ny utrustning, kurser, semesterresor, övernattningar och all bensin ect.

Men jag kommer inte kunna köpa någon bostadsrätt innan jag får ett arv eller vinner på lotto ( jag köper aldrig lotter så...) Jag har en helt okej hyresrätt i en förort väldigtdålig "status" - JAG gillar min förort dock) . Jag la under 600kr på "vanliga" kläder/skor förra året.

Jag orkar inte göra mycket alls efter jobbet i veckorna. Så jag får anpassa mig gällande matlagningen osv.

Sammantaget har jag det väldigt bra, men jag "vaskar " äggvitor och köper microrätter och ibland ser jag inte golvet i min klädkammare för allt på golvet osv
För hade jag försökt få allt "optimalt" hade jag kraschat för länge sedan
 
Senast ändrad:
Jag har fått två mejl idag. En är från en som titulerar sig som enhetschef och den andra är från biståndshandläggaren. Enhetschefen skriver att eftersom jag har blivit beviljad boendestöd kan jag inte få intyg eller avslag på att jag inte kan få boendestöd på tider som fungerar för mig. Biståndshandläggaren vill ompröva mitt beslut. Då lär jag inte bli beviljad boendestöd längre eftersom förutsättningen för mig är att jag bara kan när inte boendestödet jobbar.

Jag skulle vilja få kommunen att backa på faktumet att man inte kan få boendestöd om man jobbar eller studerar heltid. Det känns som diskriminering.

Jag känner numera en aversion mot boendestödet på grund av allt strul. Jag orkar liksom inte ge mig och ta emot boendestöd under skoltid. Jag har ingen ork kvar till boendestöd. Mitt liv är liksom bara kaos och uppgivenhet.

Boendestödet har också hört av sig idag och frågar om allt är bra med mig. Nej, för helvete det är det inte, men jag orkar inte svara, varken på det eller den nästa frågan om vi ska fortsätta med telefonsamtal. Jag känner inget förtroende längre för boendestöd.
 
Jag har fått två mejl idag. En är från en som titulerar sig som enhetschef och den andra är från biståndshandläggaren. Enhetschefen skriver att eftersom jag har blivit beviljad boendestöd kan jag inte få intyg eller avslag på att jag inte kan få boendestöd på tider som fungerar för mig. Biståndshandläggaren vill ompröva mitt beslut. Då lär jag inte bli beviljad boendestöd längre eftersom förutsättningen för mig är att jag bara kan när inte boendestödet jobbar.

Jag skulle vilja få kommunen att backa på faktumet att man inte kan få boendestöd om man jobbar eller studerar heltid. Det känns som diskriminering.

Jag känner numera en aversion mot boendestödet på grund av allt strul. Jag orkar liksom inte ge mig och ta emot boendestöd under skoltid. Jag har ingen ork kvar till boendestöd. Mitt liv är liksom bara kaos och uppgivenhet.

Boendestödet har också hört av sig idag och frågar om allt är bra med mig. Nej, för helvete det är det inte, men jag orkar inte svara, varken på det eller den nästa frågan om vi ska fortsätta med telefonsamtal. Jag känner inget förtroende längre för boendestöd.
Har du fortfarande stödsamtal inom vården?
 
Jag har fått två mejl idag. En är från en som titulerar sig som enhetschef och den andra är från biståndshandläggaren. Enhetschefen skriver att eftersom jag har blivit beviljad boendestöd kan jag inte få intyg eller avslag på att jag inte kan få boendestöd på tider som fungerar för mig. Biståndshandläggaren vill ompröva mitt beslut. Då lär jag inte bli beviljad boendestöd längre eftersom förutsättningen för mig är att jag bara kan när inte boendestödet jobbar.

Jag skulle vilja få kommunen att backa på faktumet att man inte kan få boendestöd om man jobbar eller studerar heltid. Det känns som diskriminering.

Jag känner numera en aversion mot boendestödet på grund av allt strul. Jag orkar liksom inte ge mig och ta emot boendestöd under skoltid. Jag har ingen ork kvar till boendestöd. Mitt liv är liksom bara kaos och uppgivenhet.

Boendestödet har också hört av sig idag och frågar om allt är bra med mig. Nej, för helvete det är det inte, men jag orkar inte svara, varken på det eller den nästa frågan om vi ska fortsätta med telefonsamtal. Jag känner inget förtroende längre för boendestöd.
Men det är ju boendestöd du vill ha, eller hur? Låt inte den kontakten gå dig ur händerna, hur uppgiven du än känner dig. Lite låter det ju som om nåt är på väg att hända, då de kontaktar dig och frågar. Om du då bara struntar i att svara tror de väl att allt är väl och frid och fröjd. Skriv svar och säg hur du har det!
 
Jo, jag ska göra det i morgon när jag har nästa samtal.

Det är inte via vc utan allmänpsykiatrin.
Okej, men det kanske går att ställa frågan där med, om tex om du kan få hjälp med ett ombud som kan stötta upp och driva dina frågor när du själv inte orkar reda i det. Just i skarven mellan landstingsvården och den kommunala har det en tendens att vara rätt struligt.
 
Men det är ju boendestöd du vill ha, eller hur? Låt inte den kontakten gå dig ur händerna, hur uppgiven du än känner dig. Lite låter det ju som om nåt är på väg att hända, då de kontaktar dig och frågar. Om du då bara struntar i att svara tror de väl att allt är väl och frid och fröjd. Skriv svar och säg hur du har det!
Jag är uppgiven. Jag har ingen ork kvar till boendestöd.
Okej, men det kanske går att ställa frågan där med, om tex om du kan få hjälp med ett ombud som kan stötta upp och driva dina frågor när du själv inte orkar reda i det. Just i skarven mellan landstingsvården och den kommunala har det en tendens att vara rätt struligt.
Jag har bett on att få ett personligt ombud. Det ät väntetid på det och de verkar dessvärre inte vara villiga att driva frågan om att få boendestöd kvällar eller helger. De har bara accepterat att man får avstå jobb/studier om man behöver boendestöd.
 
Jag är uppgiven. Jag har ingen ork kvar till boendestöd.

Jag har bett on att få ett personligt ombud. Det ät väntetid på det och de verkar dessvärre inte vara villiga att driva frågan om att få boendestöd kvällar eller helger. De har bara accepterat att man får avstå jobb/studier om man behöver boendestöd.
Personligt ombud låter som en verkligt bra väg att gå. Oavsett väntetid - tiden går ju ändå, som man brukar säga, så håll kvar vid din ansökan. En kunnig och engagerad person som driver dina frågor vore om inte högsta vinsten så näst högsta. Högst ligger ju ditt mående, men detta kunde mycket väl hjälpa dig även i måendet.
 
Jag är uppgiven. Jag har ingen ork kvar till boendestöd.

Jag har bett on att få ett personligt ombud. Det ät väntetid på det och de verkar dessvärre inte vara villiga att driva frågan om att få boendestöd kvällar eller helger. De har bara accepterat att man får avstå jobb/studier om man behöver boendestöd.
Säger ombudet det? Att du måste acceptera?
 
Så det har redan sets ut ett ombud som du har haft kontakt med?
Jag ringde och pratade med ett av ombuden. Det var då jag fick uppfattningen att de inte gör något för att man ska kunna jobba/studera och få boendestöd på tid som man kan.

Men nu är det väntetid innan det blir min tur. Och jag vet inte längre vad jag ska be om. Jag vill ju t.ex. inte ha hemtjänst som gör saker i mitt hem när jag antingen sitter vid datorn och studerar eller är hemifrån på skolan.
 
Jag ringde och pratade med ett av ombuden. Det var då jag fick uppfattningen att de inte gör något för att man ska kunna jobba/studera och få boendestöd på tid som man kan.

Men nu är det väntetid innan det blir min tur. Och jag vet inte längre vad jag ska be om. Jag vill ju t.ex. inte ha hemtjänst som gör saker i mitt hem när jag antingen sitter vid datorn och studerar eller är hemifrån på skolan.
Det låter ju konstigt de ska driva din fråga, de kan givetvis inte styra utfallet. Men de ska vara du i frågorna åt dig.
 
Det låter ju konstigt de ska driva din fråga, de kan givetvis inte styra utfallet. Men de ska vara du i frågorna åt dig.
https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/psykisk-ohalsa/personligt-ombud/om-personligt-ombud/
"
Ett personligt ombud arbetar på uppdrag av klienten och förväntas inte ta några egna initiativ som inte klienten står bakom. Ombudet fungerar som ett redskap för att stärka klienten till att få en ökad tilltro till sig själv och sin egen förmåga, och därmed få bättre kontroll och makt över den egna vardagen.

Arbetet som personligt ombud innebär att tillsammans med klienten identifiera och formulera behovet av vård, stöd, service, rehabilitering och sysselsättning. Det innebär även att tillsammans med klienten se till att insatser från hälso- och sjukvården och socialtjänsten planeras, samordnas och genomförs. Ombud bistår även klienten i kontakterna med olika myndigheter.

Personligt ombud verkar också för att personer med psykisk funktionsnedsättning som grupp ska få bättre livsvillkor. Detta sker ofta genom att de personliga ombuden identifierar brister i samhället som påverkar gruppen negativt och rapporterar dessa till sin ledningsgrupp."
 
Jag ringde och pratade med ett av ombuden. Det var då jag fick uppfattningen att de inte gör något för att man ska kunna jobba/studera och få boendestöd på tid som man kan.

Men nu är det väntetid innan det blir min tur. Och jag vet inte längre vad jag ska be om. Jag vill ju t.ex. inte ha hemtjänst som gör saker i mitt hem när jag antingen sitter vid datorn och studerar eller är hemifrån på skolan.
Men hemtjänst tror jag du kan styra själv. Min dotter jobbade en tid i hemtjänsten och de olika brukarna hade väldigt varierande behov och önskemål. Somliga fick besök åtskilliga gånger under dagen och natten och fick hjälp med precis allt. Några fick ett besök för social samvaro, bara. Och andra fick specifika besökstider för specifika önskemål, det kunde vara när som helst på dygnet och innefatta allt möjligt. Gå ut med hunden, byta sängkläder, se till att mediciner togs, handla mat, osv osv. Allt enligt ens personliga behov och önskemål. Du får helt enkelt tala om när och hur ofta och med vad du vill ha hjälp.
 
Men hemtjänst tror jag du kan styra själv. Min dotter jobbade en tid i hemtjänsten och de olika brukarna hade väldigt varierande behov och önskemål. Somliga fick besök åtskilliga gånger under dagen och natten och fick hjälp med precis allt. Några fick ett besök för social samvaro, bara. Och andra fick specifika besökstider för specifika önskemål, det kunde vara när som helst på dygnet och innefatta allt möjligt. Gå ut med hunden, byta sängkläder, se till att mediciner togs, handla mat, osv osv. Allt enligt ens personliga behov och önskemål. Du får helt enkelt tala om när och hur ofta och med vad du vill ha hjälp.

Insatsen utformas efter den bedömning som handläggaren har gjort av behovet (efter samtal med den enskilde förstås).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 747
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 211
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 050
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp