Wille
Trådstartare
Jag har alltid haft problem med min vikt. En gång lyckades jag gå ner 17 kilo. Det var en ordentlig kamp. Min kropp vill vara fet.Nästan all stämningshöjande medicin har depression och eller ångest som biverkning för att man lätt kan få det när man sätter in eller ut medicinen. Det blir svaj på signalsubstanserna och då kan man bli nedstämd och få ångest innan det hela balanserar ut sig och blir bättre. Det är inget att haka upp sig på och helt normalt.
Angående att du inte vågar byta medicin för risken att gå upp mer i vikt så är det inte mediciner som gör att du går upp i vikt direkt utan medicinen påverkar hunger och mättnadskänslan vilket kan göra att man äter mer eller mindre (därför har de ofta både vikt uppgång och nedgång som bieffekt). Det betyder dock inte att man måste gå upp i vikt, istället kan det vara så att om man äter en medicin som får en att må bättre så orkar man börja äta mer balanserat. Ångest och nedstämdhet påverkar ju också apiten, jag har en tendens att småäta/tröstäta när jag har ångest och eller är nedstämd. Mår jag bra så beter jag mig inte på samma vis och går då ned i vikt igen, trots mediciner som påverkar aptiten.