Alltid lösgjord?

Sv: Alltid lösgjord?

*svarar flera med ett inlägg*

Min häst har stått i tre år utan att ha gjort något (dräktig + att hon stukade ett knä när hon drog av sig en sko). Första gången jag red henne på tre år så var hon lika mjuk och smidig som när jag ställde av henne. Ingen stelhet eller liknade. Skillnaden var dock att hon bara klarade två steg i en riktig bra sluta. Eller hon klarade bara av 5 riktigt samlade galoppsprång. Men jag behövde inte jobba ett enda steg på att få henne mjuk och lösgjord eller att få henne gå på tygel och fokuserad (stavas det så?) på mig. Det var bara att sätta sig upp och rida.

Jag har varit med om hästar som är stela och ovilliga att arbeta bara de har stått en månad.

Det här har jag också tänkt på. Kan ju variera väldigt mycket.
Har själv ett exempel på häst som knappt behöver ha stått en vecka (beroende på tidigare skick/kondis/styrka) innan den känns stel, stum och inte så arbetsvillig, det som tidigare gick lätt kan kännas nästan omöjligt osv. Men från gång till gång, har den blivit riktigt bra riden och känts riktigt mjuk och fin innan den ställts av så kan det fungera bra inom några veckor iaf.

Och ett annat exempel på häst som i början av passet går ganska exakt som passet innan slutade, stressat eller lugnt, motvilligt eller medgörligt, mjukt eller stelt. Man kan ha rejäl nytta av att "sluta när det går bra" på den hästen mao, även om det skulle bli ett extremt kort pass. Däremot är det ingen idé att försöka pressa i evigheter om den inte går bra för då blir det i regel bara sämre och sämre, och nästa pass börjar då med ännu sämre förutsättningar :p
Har aldrig testat ställa av den mer än en vecka iofs, och då var den lite överpigg när jag skulle börja rida igen men lika mjuk och arbetsvillig som sista passet innan vilan! :)

Spänningar i hästen, som behöver lösgöras kommer från många olika saker.Några ex: Medfödd oliksidighet. Energi ger spänning.Samling likaså.

Undrar om vi tänker på samma sorts spänning? Funderade lite på det idag. Det finns ju "konstant" dvs långvarig spänning, och så finns det tillfällig spänning som sedan försvinner när rörelsen tar slut..
De flesta "konstanta" anspänningarna av musklerna ser jag som negativ, med enstaka undantag, eftersom det precis som på oss människor kan ge obehag - testat sitta i 90 grader mot en vägg för att träna statisk träning? OBEHAGLIGT! :crazy: och oftast inget som hjälper formen, de statiska spänningarna i hästen. Lite det jag ser som lösgjordhet också att så få muskler som möjligt spänns konstant, och att det öht bara är de muskler som behövs som spänns.

Därmed ser jag inte "energi" som något som orsakar spänning (statisk spänning) bara om den kanaliseras fel - att hästen inte kan nyttja den på ett lösgjort sätt. Likaså samling.

Tror de flesta talar om den statiska "onödiga" spänningen när man pratar om spänning, inte spänning som i den spänning som krävs för att utföra en rörelse...

En häst som uppvisar takt och losgelassenheit sitter inte fast.
Och vägen att uppnå det sitter helt i sitsen. Inte i lösgörande grejsimojs. Först när ryttaren är placerad exkat på hästens tyngpunkt - behöver den inte balansera upp ( kompensera ryttaren) och kan då vara "lös och fri och rörlig."

TOTOLA
Det var ett svar på Fredriks utlåtande ovan.

Och jag håller inte med.Visst är en bra sits viktig, men, menar jag, man får ändå lösgöra en häst.
Det är inget någon slipper ifrån för att sitsen är bra och ändamålsenlig.
Därför tog jag några exempel till varför hästar måste lösgöras, lösgörningen i sig innebär bl.a. liksidighet.

Som medfödd oliksidighet, vilket de flesta har.
Tillfällen när man ber om mer energi kan ge spänning.
Samling ger spänning och man får lösgöra hästen i samlingen.

Alla hästar är olika. En del behöver inte så mycket lösgörande, andra kräver mer. Jag kan ju även där ta något exempel, generalliserande, liten nätt häst är enklare att lösgöra, det är mer arbete med en stor tung.

Gångens betydelse,extriören, förmågan att ställa i ganascherna osv osv, förstår du?

Jag menar det att man under hela utbildningsskalan måste lösgöra, hur mycket beroende på hästens förutsättningar och oförutsättningar.

Därmed ser jag inte "energi" som något som orsakar spänning (statisk spänning) bara om den kanaliseras fel - att hästen inte kan nyttja den på ett lösgjort sätt. Likaså samling.

Tror de flesta talar om den statiska "onödiga" spänningen när man pratar om spänning, inte spänning som i den spänning som krävs för att utföra en rörelse...

Missuppfatta inte mitt inlägg innan, det var inte dig jag inte höll med.

Spänning som du beskriver måste man ha när man utbildar en häst. Man måste t.o.m plocka fram den ibland om man har en häst som inte spänner sig i onödan.
Man kommer inte vidare utan den spänningen- men man måste lösgöra i den också.

Den skall också frusta ( fri från spänning i bålen)

En häst som uppvisar takt och losgelassenheit sitter inte fast.
Och vägen att uppnå det sitter helt i sitsen. Inte i lösgörande grejsimojs. Först när ryttaren är placerad exkat på hästens tyngpunkt - behöver den inte balansera upp ( kompensera ryttaren) och kan då vara "lös och fri och rörlig."

Det känns lätt, helt plötsligt.

och detta med Durchlässigkeit - ja då har man kommit till ridning - då _rider_ man faktiskt hästen, den blir en förlängnning av den egna kroppen och man åker inte med längre.

Har man upplevt det råder ingen tvekan

Det där med frusta vet jag inte om jag håller med om. Jag tycker inte att de hästar som springer runt och frustar hela tiden ser speciellt lösgjorda ut, snarare tvärt om de ser spända ut. Jag har alltid trott att de frustar för att de är just spända och inte riktigt tillfreds med sig själva (och sin ryttare).

Det du skriver i andra stycket finner jag väldigt intressant. Jag har som sagt aldrig upplevt att min häst varit stel eller ovillig, inte ens när hon har stått i tre år. Jag har dock ridit barbacka pga av att jag inte velat lägga pengar på en sadel till en häst som ändå skulle betäckas. Nu tre år senare så tycker jag att ridningen fungerar mycket bättre utan sadel, så vi får se hur jag gör med sadel till gamletanten.

Jag kan inte sitta ocentrerat ens när jag försöker för då glider jag helt enkelt av. När jag red med sadel så har jag alltid trott och tyckt att balansen sitter i mina ben. Nu tycker jag mer att min balans sitter i nedre delarna av magen. Där är min tyngdpunkt och det är med de musklerna jag håller balansen. Kan det vara för att jag sitter mer rätt än förut som jag upplevar att min häst alltid är lösgjord?

Om man tex skall trava barbacka i kothögt vatten på min häst så kan man inte hålla sig kvar på hästen genom att knipa med knäna utan man måste våga släppa sina ben helt och bara hålla balansen med hjälp av nedre delen av magen annars så skumpar man av då det blir så otroligt mycket rörelser i ryggen.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Spänningar i hästen, som behöver lösgöras kommer från många olika saker.Några ex: Medfödd oliksidighet. Energi ger spänning.Samling likaså.

Visst är det en bra förutsättning om ryttaren har en korrekt sits, men inte heller de slipper det lösgörande arbetet.

Man brukar skilja på spänning och spänst, för att klargöra vad man vill ha och inte ha.

Och igen - sitsen handlar inte om att sitta korrekt utan att inverka med den

Det där med frusta vet jag inte om jag håller med om. Jag tycker inte att de hästar som springer runt och frustar hela tiden ser speciellt lösgjorda ut, snarare tvärt om de ser spända ut. Jag har alltid trott att de frustar för att de är just spända och inte riktigt tillfreds med sig själva (och sin ryttare).

Det är helt olika sätt att frusta på......

Man brukar skilja på spänning och spänst, för att klargöra vad man vill ha och inte ha.

Och igen - sitsen handlar inte om att sitta korrekt utan att inverka med den

Jo, men du menade att man inte behövde hålla på med "lösgörande grejjimojs" om man hade en sits som inverkade korrekt.
Jag menar att det är alldeles fel skrivit av dig. Ingen slipper det lösgörande arbetet.

Förklara gärna din översta mening också, skilja på spänning och spänst för att klargöra vad man vill ha och inte ha?

Nej jag tror inte heller att man nånsin kommer undan den lösgörande arbetet, på någon häst. Och en skickligare ryttare har högre krav.

Däremot förstår jag vad Fredrik menar med sitsen eftersom en ryttare lätt kan motverka tex rakriktning med sin egen sits och hur mycket man än arbetar med rakriktande övningar så kommer inte hästen att kunna arbeta rakt (i alla fall inte utan stora probem:crazy:) så länge ryttaren motverkar. Därmed kan den inte sitta ihop genom kroppen och inte kallas lösgjord heller.

OCh detta kan återkomma, när man ökar kraven kan ryttaren krångla till det genom sin egen sits och försvåra för hästen med spänningar som följd. Jag talar bla av egen erfarenhet kan jag säga:cool:

Därför är verkligen sitsen grunden, eftersom den inverkar på hästen hela tiden, oavsett vilka övningar man gör. Sen behövs mer, det tycker jag också, men ibland hade kanske en korrigering av sitsen räckt långt:cool: Särskilt på känsliga hästar.
För särskilt alla oss som inte har kommit så väldigt långt så är det oerhört viktigt att ha koll på sitsen så att man vet vad man jobbar med egentligen..

Senast ändrad av en moderator:

KL
Något säger mig också att det diskuteras äpplen och päron här...
Jag tror att det en person menar med lösgjord betyder bara lugn och följsam för mig till exempel.

Man vill ha en häst som arbetar igenom hela kroppen, som tar i, som väntar på ryttaren men med tryck bakifrån.
Det åstadkommer man inte BARA genom att sitta rätt även om det naturligtvis blir lättare då.

Man stoppar in där det puttar ut, man formar, man lossar, man övertalar...när saker och ting är på plats är det lätt att sitta och det känns som man kan rida vilket program som helst och stöta på vilka svårigheter som helst.

Däremot förstår jag vad Fredrik menar med sitsen eftersom en ryttare lätt kan motverka tex rakriktning med sin egen sits och hur mycket man än arbetar med rakriktande övningar så kommer inte hästen att kunna arbeta rakt (i alla fall inte utan stora probem:crazy:) så länge ryttaren motverkar. Därmed kan den inte sitta ihop genom kroppen och inte kallas lösgjord heller.

Det jag svarade på var Fredriks "Och vägen att uppnå det sitter helt i sitsen. Inte lösgörande grejjimojs"

Det är skrivet som så att man inte behöver lösgöra hästen om sitsen är korrekt, välbalanserad och har rätt tyngdpunkt.
Vilket är fel.

Men en korrekt sits lösgör ju hästen?

Utan sitsen kan inte skolorna verka. Hönan och ägget, i min värld.

Men en korrekt sits lösgör ju hästen?

Utan sitsen kan inte skolorna verka. Hönan och ägget, i min värld.

Hur då? Förklara hur en korrekt sits lösgör hästen, utan att man tar in lösgörande övningar?
Skolorna ex, är i grunden inte alls lösgörande, utan samlande. Hur kan då en häst bli lösgjord av samling, om man inte gör lösgörande övningar i samlingen?

KL
Något säger mig också att det diskuteras äpplen och päron här...
Jag tror att det en person menar med lösgjord betyder bara lugn och följsam för mig till exempel.

Man vill ha en häst som arbetar igenom hela kroppen, som tar i, som väntar på ryttaren men med tryck bakifrån.
Det åstadkommer man inte BARA genom att sitta rätt även om det naturligtvis blir lättare då.

Det håller jag helt med om.

ginnies:
Ok, ja det frågade jag ju också om tidigare:idea: Jag tycker det hänger väldigt nära ihop, dock, sitsen och lösgjordheten men håller helt med om att det inte kommer av sig själv. Det behövs mer, precis som även Malin skriver.

En korrekt sits är en inverkande sits med tusentals verktyg i verktygslådan.

Jag tror vi pratar om olika saker? Du kanske menar de där klassiska bilderna man kan hitta i svenska ridläror på ryttare som i halt uppvisar "korrekt, lodrätt sits"? Jag menar istället det fyrverkeri av hjälpmedel som en korrekt sits innebär.

Nej, nu har jag nog svamlat in mig totalt. Jag vet att man brukar säga att skolorna är samlande. Det är de ju förstås, jag använde terminologin fel.

KL
Man stoppar in där det puttar ut, man formar, man lossar, man övertalar...när saker och ting är på plats är det lätt att sitta och det känns som man kan rida vilket program som helst och stöta på vilka svårigheter som helst.

Ovanstående är för mig en "lösgjord" häst. :bow:
Dock ser jag massor av andra psykiska och fysiska grader i det hela, men dem skulle jag inte kalla lösgjordhet, utan steg på vägen mot lösgjordhet. Du kan inte få "saker och ting på rätt plats" om hästen är spänd/motvillig/ofokuserad/har ont, eller om ryttaren är arg/irriterad/har problem med sin kropp.

Fast det betyder ju inte att allt ramlar på plats av sig självt "bara" för att ryttaren och hästen är mentalt och fysiskt avslappnade/ej motarbetas och är fokuserade på sin uppgift.

Ang. grundfråga. Nej, verkligen inte. :D Så duktig är jag inte, inte på den häst jag har nu i alla fall. Men jag försöker att alltid komma till en viss lösgjordhet vid alla ridpass, och sedan jobba ur det. Går det inte - får jag gå tillbaka. Ibland får jag kanske nöja mig med att förska få endast avslappning och fokus och kan inte ens nosa på själva lösgjordheten. Men så är det med hästar..

Jomenvist pratar vi förbi varandra.

knapplån

Jag använder ogärna termen lösgjord - då det kan betyda vad som helst, och ja - själva ordet - losgelassen betyder ju avspänd kroppsligt och mentalt avspänd.

Och det kan och ska man ju uppnå på en en grön häst som man inte rider krumelurer på.

Och då är det bra att ha den där verktygslådan som Jacko pratar om. Det uppnår man givetvis inte med "skolexemplet på en lodrät sits".

Utan genom att kunna påvera och forma hästen med sitsen.
och givetvis innebär det att stoppa in det som putar ut.:)
Om man då som i det klassiska systemet anser att ryttarens axlar kontrolelrar hästens bogar, och ryttarens bäcken kontrollerar hästens bäcken så kan man ju forma hästen med sin egen position på hästen.
Den sortens rakriktning ingår ju i takten.

Min poäng var mest att kan man inte korntrollera hästens rakriktning med sin position så kommer man inte åt den med överböjning av halsen.

Om man då tex enligt det klassiska systemet skall rida unghästen i en öppen form i princip rakt fram (dvs stora linjer) det första året under hästens grundutbidlning. Då måste man ju kunna hitta det med verktyglådan - inverkan med sitsen = positionen

Det går ju liksom inte att joxa med halsen innan man ridit hästen fram till handen.

Då får man ju hästen aldrig fram till handen...

Senast ändrad av en moderator:

Jo, men du menade att man inte behövde hålla på med "lösgörande grejjimojs" om man hade en sits som inverkade korrekt.
Jag menar att det är alldeles fel skrivit av dig. Ingen slipper det lösgörande arbetet.

Förklara gärna din översta mening också, skilja på spänning och spänst för att klargöra vad man vill ha och inte ha?

Ingen slipper att rida hästen losgelassen - men en del kan göra det med rumpan och en del försöker göra det med att bända...

Ja en idrottsutövare måste uppvisa en viss spänst annars kan den inte prestera alls. Men spänning hindrar prestationen.

Man kan inte hoppa höjd helt avslappnad, men inte om man är spänd heller.

Ingen slipper att rida hästen losgelassen - men en del kan göra det med rumpan och en del försöker göra det med att bända...

Varifrån har du fått det att man kan lösgöra en häst med rumpan?

Nej, du är allt ute och seglar, herregud, lösgör du din häst med rumpan eller? Omöjligt, skulle jag vilja påstå.

KL
Iom att det avhandlades rätt om ofta om att hästen skulle vila 48h. mellan arbetspass, så vet inte jag om det skulle behövas på en som bara lullar runt losgelassen sein.

Om hästen ska arbetas så mkt att den behöver vila dagen efter så kommer nog spänning med på köpet. Jämför hur ni gör på gymmet- tar i.
Frågan är om hästen verkligen behöver ta i så pass, mer att den inte har uthålligheten.

Hästar förstår inte alltid vad vi vill omgående o får då en spänning- tills den fattar.
Därför anser jag att det är ganska bråttom med att få till vissa övningar relativt snabbt- glad avspänd eller förväntansfull häst.

Sen vet jag ingen som kan utbilda en häst med BARA sitt säte.
När den är färdigutbildad(om den någonsin blir det)- ja vissa.

Lite kvällssvammel:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025