Alltid lösgjord?

Sv: Alltid lösgjord?

ja det var lite extra flummigt om du frågar mig :)

det där med konvexa och konkava skallar, längd på öron, ögonens placering etc etc, har ju figurerar sen manna minne. gammal hästkarls teori. så någon TTeam eller TTouch innovation lär det knappast vara. skulle vilja se lite mera vetenskap runt kopplingen temperament och huvudets formation - antar att det är hur hjärnan får plats och påverkas då eller, som skulle påverka hur den är i lynnet?

nä det där tycker jag som sagt är högst tvivelaktigt och skulle knappast bygga ngra uppfattningar runt utan betydligt mer vetenskapliga rön runt det hela : )

Vad är då skillnaden mellan en rak och rakriktad häst?

Jag förklarar gärna, men om man vet förklaringen så vet man också att de behöver inte alls vara rakriktade för att vara lösgjorda.

Ja om du vill veta om jag vet skillnaden så kan du ju inte fråga över internet:rofl:
Jag kan ha en trave med uppslagsverk att slå dej i huvudet med om jag vill det, (men det vill jag inte):rofl:

Vill du förkara så gör det istället. Men du behöver inte göra det för mej. Det finns annars sökfunktion:idea:

Självklart är det inget krav att hästen är helt och hållet raktriktad vilken häst är det?
Men om hästen är alltför oliksidig blir det svårt att få den lösgjord i min definition i alla fall, om du inte i lösgjordheten lägger ner alla andra delar av ridningen och låter hästen gå som den går, bara den är avspänd osv.
Men jag tycker det är en teoretisk diskussion. Jag tycker att alla steg i utbildningsskalan går i varandra hela tiden men i olika grad.
Även samling har olika grader.

Jag förstår vad du menar, i teorin, men att uppfylla definitionen i praktiken tycker jag är mycket svårt om hästen är väldigt oliksidig. Men det kan ju bero på att jag inte fattar förstås vad lösgjordhet är.:crazy:

Tillägg: KL

Jag anser fortfarande inte att det i praktiken går att ha en häst lösgjord utan i alla fall en någotsånär rakriktning. Om jag fattat rätt :amgel:

Även om man går efter definitionerna i ridläran som bla majola citerade.

Om det är något jag inte fattar efter de här diskussionerna i två trådar är vad lösgjordhet är:angel: OCh det verkar inte spela nån roll heller för det tycks alla ändå ha en egen uppfattning om.

Nu snurrar det i huvudet på mig också också av alla termer, men jag förstår vad du menar, och håller givetvis med.

Det du skrev är ju den klassiska devisen "calm straight forward"

Jag inser också att jag inte vet vad en del heter på svenska:confused: Översätta kan jag men inte den korrekta termen.

men om vi köper g's ord så är ju rak en del av den första kvaliteten takt så visst har du rätt.

Och rakriktning är den näst sista kvaliteten som rent konkret handlar om liksidighet alltså att hästen är jämnstark muskulärt.

KL

Nu tycker jag vi kör på Ingelas linje och lämnar bakom oss termer på andra språk, tyska, engelska eller kinesiska för den delen, som anses inte gå att översätta till svenska osv.
förutsättningen för att man som ryttare skall kunna greppa och analysera svårdefinierade element inom ridningen, är att man förstår begrepp, och om man inte ens kan översätta till språket man skall begreppa detta på, så känns en alltför långdragen diskussion om oöversättliga termer mer och mer meningslös.

obs ingen kritik till någon specifik utan detta är riktat rent allmänt! Självklart måste man kunna plocka från andra källor än svenska, det bidrar till att berika, men som sagt, det känns som gränsen är dragen när man börjar anse att det inte går att översätta, förstå eller greppa på det egna modersmålet då blir det liksom bara ett ältande av kunskaper några anser sig besitta, och anser att andra som inte besitter dem, inte kan greppa.

nä det där tycker jag som sagt är högst tvivelaktigt och skulle knappast bygga ngra uppfattningar runt utan betydligt mer vetenskapliga rön runt det hela : )

Haha, inte jag heller! :rofl:
Men oavsett om det stämmer eller ej så är det kul att kolla på vilka hästar "fördomarna" stämmer in! ;)

Och det som var intressant i inlägget var snarare det där med psyket vs. stammen, missförstådda hästar som fått en "tok"-stämpel pga hög intelligens/rastlöshet eller liknande, eller annan anledning.

Att bogen skjuter ut har inget med rakriktigheten att göra. Den hästen är inte rakställd.Två helt skilda saker.

Om en häst sneddar på en volt, varför skulle den inte kunna vara mottaglig för ryttaren?

En häst behöver inte vara rakriktad fär att kunna påverkas av ryttaren.Isf skulle ingen komma någonstans med sina hästar eftersom rakriktigheten kommer så sent på utbildningsskalan.

Kan du verkligen skillnaden mellan rakriktning och rakhet?

En häst som sneddar på en volt pga att bogen skjuter in (inte i pyttegrad utan att det är märkbart) kommer tappa balansen/tekniken och lättare spänna emot när man ger en hjälp. För att den har svårt att lyssna i det läget helt enkelt.

Rakriktad för mig kan även vara på böjt spår och innebär att hästen använder sina 4 bakben lika. Det gör den inte om den lägger mycket vikt på en bog genom att trycka den inåt.

Den mest grova rakriktningen jobbar nog ryttare på betydligt tidigare än skolor och dylikt. Fast snarare att hästen ska vara reglerbar och gå "framåt" utan att trycka hit och dit med kroppen än att faktiskt bära/skjuta jämnt med sina 4 bakben.

Vad menar du med " Eller att hästen skulle vara optimalt lösgjord....någon av Fredriks benämningar"?

Att när man börjar ställa såpass stora krav på avslappning, mottaglighet, avspändhet i alla situationer kanske det stämmer bättre överens med durchlassig eller någon liknande benämning. Men men, same sh*t, different name.

Sedan är det givet så att en häst som inte gått igenom utbildningsskalan vid utbildningen, inte kan vara samlad o rakriktad om den inte är/lärt sig vara lösjord innan under utbildningens gång. Det krävs ju för att man ska lära hästen just både samling och rakriktning.

Annars för den dagliga ridningen, kan man visst rida en häst i samling och rakriktning utan att för den skull ha lösgjort hästen med tillhörande övningar. Man ska inte göra det, det är absolut inte bra, men man kan

Nja. Det beror nog lite på hur man definerar samling och rakriktning.
En häst kan för mig inte vara "äkta" samlad om den inte är avspänd och cool i huvudet. För att den högst sannolikt inte kommer komma loss ordentligt i framdelen om det tar stopp någonstans i överlinjen - vad har man då för nytta av den så kallade samlingen?

Vad gäller rakriktningen så ja, hästen kan vara samlad utan att vara 100% rakriktad. Men börjar det komma för långt bort från dessa 100% så riskerar man att för mycket vikt istället hamnar på framdelen eller ett av bakbenen. Så under en viss gräns ser jag det som rätt meningslöst, större risk för slitage vilket är det motsatta mot vad man vill åstakomma.

Tror vi är rätt överens ändå. För att det ska bli RÄTT så måste alla tre bitar sitta. Men det är en lång väg innan man kommit dit så variationer måste såklart förekomma.

Självklart är det inget krav att hästen är helt och hållet raktriktad vilken häst är det?
Men om hästen är alltför oliksidig blir det svårt att få den lösgjord i min definition i alla fall, om du inte i lösgjordheten lägger ner alla andra delar av ridningen och låter hästen gå som den går, bara den är avspänd osv.

Ja, en del av rakriktningen är ju att få hästen lösgjord nog för att faktiskt kunna använda sin kropp jämnt, känns som att de två sakerna går hand i hand (till en viss gräns?).
Att t ex rida sluta för första gången/gångerna i rakriktande syfte kan ju gå helt åt skogen om hästen har för mycket spänningar eller allmänt för korta muskler för att kunna utföra det :p Att hästen inte ska ha för korta muskler borde också höra till lösgjordhetsbiten?

Nu snurrar det i huvudet på mig också också av alla termer, men jag förstår vad du menar, och håller givetvis med.

Det du skrev är ju den klassiska devisen "calm straight forward"

Jag inser också att jag inte vet vad en del heter på svenska:confused: Översätta kan jag men inte den korrekta termen.

men om vi köper g's ord så är ju rak en del av den första kvaliteten takt så visst har du rätt.

Och rakriktning är den näst sista kvaliteten som rent konkret handlar om liksidighet alltså att hästen är jämnstark muskulärt.

Tack!:D Att du förstod och förtydligade.
Och ang "rak" så vet jag att det beskrivs i termer av liksidighet
(och takten självklart, tack för att du poängterade det, för det glömde jag) även om jag inte har texten framför mej. Det var länge sen jag tittade i den men jag är helt säker på vad som står.
Kom bara att tänka på det.

Så jag håller med dej - igen :eek: :D :bow:

Inte undra på att vi inte är överens!
Vi har inte likadan sorts häst!

När jag läste nu i efterhand så inser jag att det lät konstigt. För när en häst är rakriktad på volt så kan den ju knappast använda alla delar av bakbenen lika mycket samtidigt :p Men den kan alltså vara rakriktad på så vis att hela kroppen är böjd efter volten, att ryggen har en jämn svag böjning så kroppen belastas på ett jämnt bra sätt, inte överdrivet på t ex inner bog.

Hehe mina hästar har 4 bakben ja! ;) Sen att dom är två, det var ju en annan femma. Syftar på yttre delen av bakbenen och inre delen som man brukar klassa som 4 bakben som måste tränas upp att bli jämnstarka innan man har en chans att få dom verkligen belasta jämnt på ett rakt spår (vara både rakställd OCH rakriktad). Syftet med skolorna bl a.

Hehe mina hästar har 4 bakben ja! ;) Sen att dom är två, det var ju en annan femma. Syftar på yttre delen av bakbenen och inre delen som man brukar klassa som 4 bakben som måste tränas upp att bli jämnstarka innan man har en chans att få dom verkligen belasta jämnt på ett rakt spår (vara både rakställd OCH rakriktad). Syftet med skolorna bl a.

Det var dagens bästa, hålla på och skriva 4 bakben !!!
Inte visste jag att du hade 2 hästar och därför 4 bakben. Jösses, då har jag också 4 bakben att hålla ordning på.:rofl:

Det var dagens bästa, hålla på och skriva 4 bakben !!!
Inte visste jag att du hade 2 hästar och därför 4 bakben. Jösses, då har jag också 4 bakben att hålla ordning på.:rofl:

Hon menade hur hästen använder sig av tex höger bak i öppna och höger bak i sluta och vv när det gäller vänster bak = 2 sätt att använda ett och samma bakben = 4 st

Det börjar redan lukta bråkig tråd om detta ämne.:devil:

Har du aldrig hört något uttryck i stil med "skola hästens fyra bakben" tidigare? :p Trodde det var ett allmänt begrepp.
Som sagt, insida + utsida * 2 ben, lättast att träna varje del för sig, försöker man träna båda två blir det ju lätt att den ena sidan överkompenserar.

Nej det är ett Bent begrepp, inte ett allmänt begrepp.

Däremot är jag med på att de olika benen får arbeta olika om hästen är böjd, men hans förklaringsmodell köper jag inte riktigt.

För i att vara RAK utifrån rörelsen innebär också att hästen inte tippar manken, eller tex lägger bäckenet på sned - vilket den naturliga snedheten medför.

Får man bort det där, och rider hästen rak så blir den ren och reglebunden i sin takt = första egenskapen i den tyska utbildningsskalan, spm ju då hänger samman med lösgjordheten = den andra kvaliteten

Kommer man inte åt det där (manken, bäckenet) så - kommar man aldrig till en muskulär liksidighet. rakriktning

Man kommer då möjligen att skola bakbenen och ge dem broilermuskler, men om hästen inte är rakriktad utifrån rörelsern så kommer man aldrig åt att träna överlinjen som senare skall lyft aframdelen när man samlar hästen.

Anledningen att man inte rider böjd och bara hörnpasseringar och stora linjer första året är att det är så muskulärt jobbigt att att vara rak för hästen, det är helt enkelt onaturligt för den i och med dess naturliga snedhet.

Att då också kräva att den skall vara rak på böjda spår är att ställa vädligt höga krav på det bakben som är under hästens kropp, för att iten tala om överlinjen som iten komemr att kara sitt jobb.

Orkar hästen ena sida inte göra sin halva av arbetet så orkar det inte göra mer än hälften av arbetet udner böjning.

Men just detta att rida hästen rak är svårt

Senast ändrad av en moderator:

Att då också kräva att den skall vara rak på böjda spår är att ställa vädligt höga krav på det bakben som är under hästens kropp, för att iten tala om överlinjen som iten komemr att kara sitt jobb.

Orkar hästen ena sida inte göra sin halva av arbetet så orkar det inte göra mer än hälften av arbetet udner böjning.

Men just detta att rida hästen rak är svårt

Så är det, absolut. Det är inte för inte som många "fastnar" i det jobbet skulle jag tro, man lyckas inte få det såpass jämnt att hästen faktiskt kan bli rakriktad och jämnmusklad.
Är precis under inlärning av mig och hästen för att någon gång i framtiden kunna gå bra böjd rakt fram och förhoppningsvis få bukt med "yttre" sidan av vänster bak och att hästen klarar stretcha vänstersidan ordentligt.

Håller med om att det här sättet är svårt, och "meningslöst" i längden om man aldrig tar sig igenom varje kroppsdel till en jämn helhet - mycket krav på föraren/ryttaren.
Samtidigt tar jag hellre tjuren vid hornen och försöker jobba på ett sätt som verkligen blottar hästens fysik för att sen försöka beta igenom det lite successivt. Är ju ändå ett ganska snällt sätt om man tar med i beräkning att man inte kräver många steg i taget och i långsam skritt så hästen har en chans att koordinera sig.

KL

Då jag har lite svårt med läsförståelsen, (vilket ju är dumt när man vill sätta sig in i diskussionen), så väljer jag att göra lite lösryckta REFLEKTIONER.

Hoppas det är ok :o

Det finns, har jag sett redan en hel del fina förklaringar till hästens lösgjordhet, jag skulle bara vilja peta in något till.

Ryttaren har (Enligt mig ) sina 4 balanspunkter som automatiskt arbetar och kordinerar varandra.

Hästen har (Enligt mig) sina 8 balanspunkter (Med ryttare på)att jobba med.

(En balanspunkt =medvetande)

Om Ryttaren håller reda på sina och har dom placerade på rätt ställe (Skuldra, skuldra, höft, höft)

Så har hästen per automatik 4 mindre att medvetet hålla reda på..

Vilket gör att balanceringsprocessen blir mindre brusig.

Om vi tränar hästen utan ryttare att vara medveten, säker, balanserad i sina 4 balanspunkter,om vi har tränat hästen att lägga vikten fördelaktigt och bekvämt bakåt har vi vunnit ännu mer när vi väl kommer upp på ryggen.

Om vi som ryttare har jobbat med våra 4 grundpositioner (Ligga, gå, sitta, stå) och behärskar dessa med balans, har vi vunnit än mer.

Sneda, traumatiserade hästar KAN lära sig och trots sina snedheter vara lösgjorda pga: kompensationen som uppstår, (Sen att det inte håller i längden är en annan sak)

En häst med ryttare som är lösgjord har kontroll, medvetenhet,balans och tycker om sina balanspunkter. Just det där tycka om är viktigt! Stolthet och balans hör oftast ihop!

En häst behöver i mitt tycke inte vara rakriktad för det!

Inte ens rak!

En fördelaktig, ihållande, konstruktiv lösgjordhet dock, kan endast ske på en häst med medvetenhet och tycke om sina balanspunkter.

Ryttaren här har ett stort ansvar såklart, fysiskt och psykiskt att inte bara underhålla hästens balans utan också sin egen.

Vi rider ju hellre en häst med 4 ben än 8. (Igen, enligt mig)

En obalanserad häst balanserar genast upp med huvudet och hamnar på bogarna, detta är inget nytt, en balanserad och medveten häst hamnar på bakbenen och i den balansen kan också hästen vara lösgjord.

Skulle jag som ryttare tex: ha ont i nacken agerar hästen per automatik stödhjul och här kan det inte bli tal om lösgjordhet. snarare taktfel och framåtlutning.

Det var några av mina funderingar det........

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 331
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V