Alltid lösgjord?

Sv: Alltid lösgjord?

Men är "ridbarhet" ngt som hästen lär sig - är inte det en del av hästens mentalitet - typ. En förmåga kanske är bättre ord.

Jag tror att hästens vilja och ridbarhet spelar lika stor roll som exteriören. En häst kan ha hur perfekt exteriör som helst, men om den helt enkelt inte vill?? Eller en exteriört sämre häst kanske har både vilja och hjärta av guld och gör allt för sin ryttare?

Min pålle har inte jordens bästa exteriör (minst sagt) men har en ridbarhet och vilja till jobb som uppväger en hel del.. När han är på humör dvs :angel:

Jo absolut, men om man bortser från riktigt skickliga proffs (som inte alla har privilegiet att vara eller köpa häst från :angel: ) som förhoppningsvis kan plocka fram det bästa ur hästen både mentalt och fysiskt, så tror jag man kan påverka ridmentaliteten väldigt mycket både till det positiva och det negativa hållet. Fysiken är som den är, även om den kan kompenseras och förbättras lite muskulärt genom bra träning.

Som exempel så är många hästar olika vid ridning och annan hantering. Vissa som natt och dag. Det tycker jag personligen tyder på att man lyckats plocka fram det positiva ur hästen (eller en annan aspekt åtminstone) vid den "bra" biten och lyckats mindre bra på den andra biten. Det är samma psyke vi pratar om, varken häst eller ryttare blir helomvänd bara för att ryttaren sitter upp...

Tror som sagt att exteriören HAR lite att göra med hästens förmåga att bli lösgjord, men inte det avgörande, och likaså så "går" det att förutspå en del i hästens ridbarhet och psyke redan innan man sitter upp. Men inte heller det avgörande eftersom det är andra aspekter som spelar roll. Kanske framförallt hur välridna de är och hur mycket ryttaren prioriterat lösgjordhet, hur mycket de trivs med jobbet, mentaliteten osv.

Jo, lösgjordhet beroende av extriören men inte med samlingen.
Vissa av de saker jag rabblade upp ger problem för framtida samling, med det tog jag inte upp.

Fast ärligt talat så är jag av åsikten att om en häst har svårt att bli lösgjord (och det inte sitter i huvudsak mentalt) till så hög grad att det knappt är möjligt, då bör inte hästen ridas. Eller så bör man se efter om man på något sätt kan underhålla kroppen till att fungera bättre trots att den har dålig exteriör.

Nu blir det kanske en erfarenhetsfråga (och jag tror INTE att jag har mer erfarenhet än dig, däremot olika upplevelser :p ) men själv upplever jag som sagt att om en häst väl lärt sig att gå lösgjord så trivs den i det läget och kommer hamna där lättare och lättare tills den nästan är lösgjord redan när man suttit upp - om inte ryttare eller sadel t ex motverkar det. Det förutsätter ju också att man kommer förbi de mentala spärrarna som kan ställa till det. Ligger muskelspänningar eller mentala issues mot ridningen kvar så är det inte konstigt om hästen inte blir avspänd. Skulle det enbart vara fysiken det sitter i, då skulle jag bli orolig :p

Ridbarhet är inte minst det mentala, det är sant.

Nu kanske jag får nåt i huvet jag med :cool:, men jag tycker man kan se rätt tidigt hur ett föl är i psyket någotsånär och att grunddragen i en hästs psyke finns med från början. Det gör att man kan ana i alla fall hur hästen kommer att vara ur mental synpunkt som ridhäst.

KL
Och ja, jag kan gärna leasas som konsult mot bra betalning:angel: :rofl:

Om man utgår från sin egen hantering, personlighet och ridning och det är man själv som ska rida in hästen - ja då tror jag det kan stämma. För att man kanske av erfarenhet vet att denna personlighet har jag lätt för och kan samarbeta bra med, denna personlighet brukar jag kunna få arbetsvillig, denna har mycket energi, det kommer jag kunna omvandla till bra arbete och samling!
Däremot generellt tror jag inte det håller just eftersom en personlighet är en personlighet och kan bemötas olika - inte svart eller vitt..

Ridbarheten tror jag inte bara hänger ihop med om den har bra balans o är bra styrbar, utan mer viljan till att försöka förstå.

För att ge sig in i en meningslös diskussion, så skulle det mesta gälla vilja att lära sig så skulle många varmblodstravare ha extremt hög ridbarhet! ;) Men så är det ju inte, utan hur viljan utnyttjas, utbildningen, tekniken och exteriören lite i en blandad kompott.

Tror som sagt att exteriören HAR lite att göra med hästens förmåga att bli lösgjord, men inte det avgörande, och likaså så "går" det att förutspå en del i hästens ridbarhet och psyke redan innan man sitter upp. Men inte heller det avgörande eftersom det är andra aspekter som spelar roll. Kanske framförallt hur välridna de är och hur mycket ryttaren prioriterat lösgjordhet, hur mycket de trivs med jobbet, mentaliteten osv.

Fast så enkelt är det inte. Jag håller med Ginnies ang. nedärftligheten eller tendensen hos vissa individer att helt enkelt inte ha hög ridbarhet. Oavsett ryttarens förmågor, skicklighet samt prioriteringar gällande god utbildning och prioriterande av lösgjordhet och jobb. Har flertalet ggr stiftat bekantskap med individer som har oerhört lätt för sig, är oerhörda talanger, som skickliga GP ryttare tagit med sig upp på GP nivå, men där det sen fallerat på att hästen faktiskt inte uppskattar det hela, och inte vill vara med och gå GP eller vidare.
exempelvis. Min fd tränare har en sån häst bakom sig, den är fortfarande helt underbar, - den har otroligt lätt för sig, är oerhört välriden - men vill helt enkelt inte vara med på tåget. Det är en sån häst som rent principiellt får 70 % bara den visar sig i ett MSV B program, men som helt enkelt har sin gräns rent mentalt för vad den vill vara med på. Så den är såld sen länge, är fortfarande lika fin och har lika lätt för sig - rent principiellt. Och den har ridits och hanterats oklanderligt av en mycket mycket skicklig och väldigt finstämnd ryttare, med många succeer i form av andra hästindivider, dvs en mycket gedigen resume gällande det.

Senast ändrad:

För att ge sig in i en meningslös diskussion, så skulle det mesta gälla vilja att lära sig så skulle många varmblodstravare ha extremt hög ridbarhet! ;) Men så är det ju inte, utan hur viljan utnyttjas, utbildningen, tekniken och exteriören lite i en blandad kompott.

Vad bra att du tog upp travare. Där fick jag ett bra exempel för travare har faktiskt väldigt hög ridbarhet om man bara pratar skalle.
Inget är besvärligt för en travare.

De är alla avlade på en annan extriör än halvbloden, och där har man alltså många ggr förhållandevis stora problem med ridningen. Fast de försöker så går det bara inte, extriören stoppar.
Och, jag vet, det finns alltid undantag, men inte särskilt många.

Malinsky, givetvis är det så att vissa föl betingar höga priser pga exteriör och mekanik!

Förutsätter ni att man (dvs jag!) är lite dum i huvudet? :D :angel:

No way! :D (ang dum i huvudet)

Jag uppfattade det som att du tycker att det inte alls går att se om en häst har förutsättningar att bli bra eller inte. Missförstod, sorry!! :o

;)

Fast så enkelt är det inte. Jag håller med Ginnies ang. nedärftligheten eller tendensen hos vissa individer att helt enkelt inte ha hög ridbarhet. Oavsett ryttarens förmågor, skicklighet samt prioriteringar gällande god utbildning och prioriterande av lösgjordhet och jobb. Har flertalet ggr stiftat bekantskap med individer som har oerhört lätt för sig, är oerhörda talanger, som skickliga GP ryttare tagit med sig upp på GP nivå, men där det sen fallerat på att hästen faktiskt inte uppskattar det hela, och inte vill vara med och gå GP eller vidare.
exempelvis. Min fd tränare har en sån häst bakom sig, den är fortfarande helt underbar, - den har otroligt lätt för sig, är oerhört välriden - men vill helt enkelt inte vara med på tåget. Det är en sån häst som rent principiellt får 70 % bara den visar sig i ett MSV B program, men som helt enkelt har sin gräns rent mentalt för vad den vill vara med på. Så den är såld sen länge, är fortfarande lika fin och har lika lätt för sig - rent principiellt. Och den har ridits och hanterats oklanderligt av en mycket mycket skicklig och väldigt finstämnd ryttare, med många succeer i form av andra hästindivider, dvs en mycket gedigen resume gällande det.

Vill du börja dra upp det som ursäkt för att EN häst inte hade lätt för att bli lösgjord, så visst! ;) :angel:
Men jo, det här är jag med på. Det är ju det - det finns undantagsfall inom allt, och just vad gäller lösgjordhet så känns det som att "alla" har undantagsfall. Den ena pga felinlärning, den andra pga dåliga erfarenheter, nästa pga exteriören ev. i komination med psyke som förstärker det, nästa pga ryttarens oförmåga eller egna spänningar, nästa pga muskulära problem t ex spänningar eller andra småsaker/problem (som kanske t o m redan är läkt men att hästens skyddsmekanism sitter kvar) som gör att den får svårt att bli avspänd. Nästa pga att den inte har teknik och balans till att gå i ett läge där den kan vara avspänd, fast det kan ju nästan klassas som en utbildningsfråga.

Men nyckelordet här känns fortfarande som psyke/mentalitet. Inte nödvändigtvis att hästen "är" sådan utan förmodligen oftare pga omständigheterna.

Vad bra att du tog upp travare. Där fick jag ett bra exempel för travare har faktiskt väldigt hög ridbarhet om man bara pratar skalle.
Inget är besvärligt för en travare.

De är alla avlade på en annan extriör än halvbloden, och där har man alltså många ggr förhållandevis stora problem med ridningen. Fast de försöker så går det bara inte, extriören stoppar.
Och, jag vet, det finns alltid undantag, men inte särskilt många.

På de två varmblodstravare jag har haft har det iofs varit tvärtom. (Säger inte att det är så generellt.) De har varit väldigt samarbetsvilliga så länge man jobbat MED deras psyke och varit väldigt pedagogisk, ställt väldigt låga krav och gett mycket belöning, tagit stor hänsyn till deras känsliga natur.
När man satt press på dom för att komma ett steg till (kanske lite för snabbt enligt deras mening :p ) så har den ena börjat göra 180 graders vändningar, stegrat sig, bockat osv. Protesterat helt enkelt. Den andra har blivit anti och plötsligt en sån som bara letar efter en ursäkt att slippa jobba ("usch min sadel trycker liite, jag kan inte gå! gaah, den där stenen var inte här igår! vi kan inte gå här! skänkel? nej nu förstår jag inte... vad vill du? det här gåår inte, jag har träningsvärk sen dom två stegs öppna du krävde igår! står kvar här istället" ) nu överdriver jag såklart lite, men poängen är att de nog ändå var lite speciella ridbarhetsmässigt :angel: däremot hade den ena riktigt fin exteriör för ridning tycker jag dock med riktigt kass teknik som behövde läras bort innan det var någon idé att fortsätta med mer avancerat. Och den andra hade lite för kass ridbarhet "mentalt" för att kunna ta sig långt, hyfsad exteriör - snyggare steg men inte lika lätt för samling.

Rent överlag tror jag dock det finns många travare som inte är som mina exempel :angel: den ena hade också rätt goda skäl efter att ha gått med ryggproblem och förmodligen var orolig att det skulle göra ont. Men rent överlag tror jag också det är TEKNIKEN snarare än exteriören på många som behöver förbättras grovt, och att inte så många tänker på det eller klarar av att utbilda till det - man får inte så mycket gratis. Sen finns det dom med riktigt kass eller halvkass exteriör också givetvis, men jag själv har stött på förvånansvärt få varmblodstravare med sån exteriör. Taskig balans i exteriören (tanig framdel) är väl det vanligaste jag kan komma på.

Är du säker på att dina travare inte krånglat för att just extriören gör det svårt för dem att arbeta med kroppen på det sättet du vill?

Jag blev bara full i fniss eftersom jag ändå tycker vi "känner" varandra lite, och ibland undrar man (d v s JAG) hur man (dvs JAG) framstår när man (d v s JAG) får sådana kommentarer. :D

Kanske är det för att jag inte slår mig på bröstet i var och varannan tråd om hur bra jag rider och hur bra min egen häst är, eller vilka svåra övningar vi sätter, som gör att man bemöts på ett visst sätt? *filosofiska stunden*

(Det finns givetvis en anledning till att jag inte gör det, jag tror det kallas självinsikt? :rofl:)

Måste inflika, jag sitter och skrattar mitt i allt mitt elände åt dina inlägg just nu. :D Tack, det känns bra att fnissa lite. :bow:

Vill du börja dra upp det som ursäkt för att EN häst inte hade lätt för att bli lösgjord, så visst! ;) :angel:
Men jo, det här är jag med på. .

Nä- det är ett exempel på ett exempel Helge :angel:
Ginnies har ju illusterat det mer generellt, genom att tex nämna en viss Weltmeyer hingst vars avkommor ganska genomgående anses mindre ridbara.

Senast ändrad:

du kommer ofta med konstiga påståenden:confused:
-Att ingen kan se hur en fölunge kommer att utvecklas.

Många åker o köper upp föl för att sedan göra en bra vinst eller letar efter fina ämnen till sig själv- innan ngn annan hittar dem:smirk: eller kostar skjortan.

att de växer ojämnt är ju förklaringen till att man sällan visar åringar o 2åringar.

Sen är det tur att proffsen inte alltid har rätt.
kommer ihåg när min val. visades som föl.
Då var det en kvinna som sa- Den DÄR blir inte större än 160 cm:eek:
Han var född sent o blev som tur var inte så liten.:banana:

Kanske är det för att jag inte slår mig på bröstet i var och varannan tråd om hur bra jag rider och hur bra min egen häst är, eller vilka svåra övningar vi sätter, som gör att man bemöts på ett visst sätt? *filosofiska stunden*

Nej det är det inte. Det är för att du emellanåt väver in ganska mycket besserwisser i det du skriver FAST du inte gör det du skrev ovan.
Samt för att du känner dej personligen utsatt ofta när man säger emot ett av dina inlägg:cool::crazy: Det blir lite trist. Men det kanske beror på vem som säger emot, jag vet inte. Det gäller i alla fall mej. Kunde tagit det i pm men du frågade i tråden så.....lämnar ämnet med det.

Aha, tack för din personlighetsanalys!

Jag har inte varit så aktiv på Buke på ett tag, men du tycker fortfarande att jag är besserwissrig? Det var bra för mig att veta, jag försöker jobba med min personlighet nämligen!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 331
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V