Alltid lösgjord?

Sv: Alltid lösgjord?

Aha, tack för din personlighetsanalys!

Jag har inte varit så aktiv på Buke på ett tag, men du tycker fortfarande att jag är besserwissrig? Det var bra för mig att veta, jag försöker jobba med min personlighet nämligen!

Samt att du tar att man säger emot dej personligt, utan anledning:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Går vidare..............
DE jag känner lägger samma värdering i ordet lösgjordhet-- rakriktning- att den klarar av allt lika bra i båda varven/ åt bägge hållen- jämnstark.

Att man måste bibehålla lösgjordheten så att det inte blir ngn svagare sida igen:crazy:

Tror att det krävs mer av en häst som faktiskt byggs upp o skaffar den där större massan.
En hälta kan ju skapa skillnad i muskulaturen även när den sen är frisk. Hästar kommer ju som bekant ihåg o kan vilja spara det benet för att det tar emot.

Jag var en grad ironisk. :crazy:

Jag tycker inte riktigt att du, eller någon annan, har "rätt" att göra analyser av mig som person. Jag tycker inte det är hyfsat att göra så.

DE jag känner lägger samma värdering i ordet lösgjordhet-- rakriktning- att den klarar av allt lika bra i båda varven/ åt bägge hållen- jämnstark.

Att man måste bibehålla lösgjordheten så att det inte blir ngn svagare sida igen:crazy:

Jag tycker att det är väldigt svårt att se en häst som lösgjord utan att den är någotsånär rakriktad:confused: Jag kom på att jag har en gammal hopplära (i o f s :D) där det talas om klassiska grunder i ridning och nu minns jag inte namnet på den gamla guru som hänvisades till som ansåg att hästen ska ridas "lugn rak och framåt".

Sedan definieras de tre begreppen, minns inte så noga men lugn är avspändhet och där talas bla om hästens psyke okcså:idea: Men jag minns att slutsatsen är att alla tre hänger ihop:idea:

*kl*
Eventuella personlighetsanalyser görs säkerligen av flera här på Buke. De som sysslar med sånt får gärna hålla det för sig själva, stämningen blir så mycket bättre på forumet då.

/B_A_L, moderator

Jag blev bara full i fniss eftersom jag ändå tycker vi "känner" varandra lite, och ibland undrar man (d v s JAG) hur man (dvs JAG) framstår när man (d v s JAG) får sådana kommentarer. :D

Kanske är det för att jag inte slår mig på bröstet i var och varannan tråd om hur bra jag rider och hur bra min egen häst är, eller vilka svåra övningar vi sätter, som gör att man bemöts på ett visst sätt? *filosofiska stunden*

(Det finns givetvis en anledning till att jag inte gör det, jag tror det kallas självinsikt? :rofl:)

Försöker du också att jobba bort "man" :D

Hörrödu.. nu ska du inte vara taskig och komma med pikar till mig för att jag är bäst på hela Buke och min häst kan göra passagesluta i sömnen.

*fniss*

Jag praktiserar ju fortfarande Jackinskymetoden :rofl:

Ridbarheten tror jag inte bara hänger ihop med om den har bra balans o är bra styrbar, utan mer viljan till att försöka förstå.

blev förvånad av min stora när den reds in att den var så himla styrbar o inget vingel alls, utom när man skulle hålla sig på mitten av vägarna i trav o galopp.:bump:

förr skrev isisfolket om mkt vilja, men där tror jag att det var framåtbjudningen iom att de oftar tävlar i fartgrenar.

tror som du

KL

Angående exteriör och så.

Så visst finns det samband mellan exteriör och hållbarhet och prestation, men ... ofta är sådant vi inte ser mer avgörnade för prestation.

Vi hade ju en bäckenanalys för ett tag sedan, och det visade ju sig att det var inte bara bäckenets lutning, utan mycket mer avståndet mellan höfteledn och bäckenet övre del.

Samt hur långt fram kossbensleden var placerad och andra saker som är svåra att se.

Vidare så är musklernas infästning avgörande för kraftutväxlingen

Därför kan Stefan Holm hoppa så :devil: högt. Fast han inte ser ut som en höjdhoppare - alls:o

Det är som vanligt - mycket med det jordiska.....

att det finns undantag är en sak, men den optimala typen är betydligt lättare att gå på.

Menar du att det finns forskning på hur bäckenenet o dess leder är bäst utformat?Det torde vara mer än så.
Massor med faktorer:crazy:

Sen har de vinnarskalle eller inte. Psyket är helt avgörande.

I ridning är sen det mesta avgörande vilket ryttare som den har.
de flesta hästarna håller om de har en observant o kunnig ägare/ ryttare.

Är du säker på att dina travare inte krånglat för att just extriören gör det svårt för dem att arbeta med kroppen på det sättet du vill?

Ja och nej.
Den ena "vet" jag efter att ha följt den såpass länge att det är mentaliteten som ställer till det mesta. Väldigt bekväm av sig, därför den inte fungerade på travet heller. Visst blev det oftare protester om den kände att den hade en anledning till det, men gränsen för att den skulle försöka slinka undan jobbet var så sjukt låg att det inte bara kan ha varit fysiskt/exteriör. Jobbar man hela tiden med hästen så kan man komma runt det alt. att man har sån pondus och är skicklig nog att "kuva" hästen. Skulle inte säga att den har dålig exteriör, snarare på hyfsat likvärdig nivå mot ett genomsnittligt halvblod - snyggt långt steg som inte är optimalt för samling men inga problem rent fysiskt egentligen att samla till en viss gräns.

Den andra var det en kombination av mentalitet och smärtminne på, så den faller delvis inom det du beskrev. Grejen är att den var ganska "hård", var väldigt samarbetsvillig så länge det passade den men kunde sätta emot mycket och beslutsamt om det INTE passade den. Vilket lyckligtvis var relativt sällan. Eftersom den hade en massa gamla spänningar som successivt försvann men lätt kom tillbaka så hade den lite fysiken mot sig.
Däremot hade den enligt mig mycket bra exteriör för ridning, lätt för samling och rund och fin galopp. Så när väl psyket var med och tekniken rätt inlärd så kunde den gå riktigt samlat och fint.

Senast ändrad:

Nä- det är ett exempel på ett exempel Helge :angel:
Ginnies har ju illusterat det mer generellt, genom att tex nämna en viss Weltmeyer hingst vars avkommor ganska genomgående anses mindre ridbara.

Jag retades bara! :p
Men som sagt, den bedömning är ju en bedömning - vilket säkert stämmer rent generellt eftersom det är just en generell bedömning (beroende på om man har samma kriterier som bedömaren). Men själv anser jag att en mentalitet inte är något beständigt, den kan utnyttjas på så olika sätt. Och triggas av olika saker.
Förstår som sagt varför man gör såna bedömningar, då har man iaf något att gå efter vid köp/avel. Skulle fortfarande inte kunna säga ENBART av varken exteriör eller stam huruvida en häst kommer ha lätt för att bli lösgjord eller inte! ;) Båda i kombination - ja då kommer man iaf lite närmare.

Jag retades bara! :p
Men som sagt, den bedömning är ju en bedömning - vilket säkert stämmer rent generellt eftersom det är just en generell bedömning (beroende på om man har samma kriterier som bedömaren). Men själv anser jag att en mentalitet inte är något beständigt, den kan utnyttjas på så olika sätt. Och triggas av olika saker.
Förstår som sagt varför man gör såna bedömningar, då har man iaf något att gå efter vid köp/avel. Skulle fortfarande inte kunna säga ENBART av varken exteriör eller stam huruvida en häst kommer ha lätt för att bli lösgjord eller inte! ;) Båda i kombination - ja då kommer man iaf lite närmare.

:D
Absolut, självklart ska man inte låsa fast sig vid en enda faktor eller egenskap och använda det enkelspårigt som förklaring till varför det fungerar eller inte gör det. Jag har själv haft hästar som enligt stam bedöms vara svåra i psyket och som enligt vissa egenskaper de uppvisar säkerligen skulle kunna bli krångliga, om de hanterades eller gavs tillfälle att på vissa sätt utveckla eller ta till vara sina sämsta tendenser, men som om de inte gjorts det, är mycket trevliga hästar.

så ja, - absolut.

:D
Absolut, självklart ska man inte låsa fast sig vid en enda faktor eller egenskap och använda det enkelspårigt som förklaring till varför det fungerar eller inte gör det. Jag har själv haft hästar som enligt stam bedöms vara svåra i psyket och som enligt vissa egenskaper de uppvisar säkerligen skulle kunna bli krångliga, om de hanterades eller gavs tillfälle att på vissa sätt utveckla eller ta till vara sina sämsta tendenser, men som om de inte gjorts det, är mycket trevliga hästar.

så ja, - absolut.

Bara för att flumma iväg lite så läste jag (för evigheter sedan) en bok (TTouch eller TTeam-aktig bok?) angående hur man kan "se" på hästen hur den är som personlighet. Att en häst som är konvex på pannan ungefär mellan ögonen skulle vara korkad och en likaså fast längre ner skulle vara tjurig, en häst med två virvlar lite *host* speciell, och med ännu fler riktiga enmanshästar som kan vara väldigt svåra, en häst med en lång virvel skulle vara synnerligen pålitlig osv.
När man då började kolla på hästar man kände åtminstone halvtomhalvt så var det skrämmande hur mycket som faktiskt stämde, MEN - den viktigaste faktorn är ju hur det hanteras/utnyttjas. Även om man faktiskt märkte att en häst "i grunden" var på ett visst sätt så kunde det uttryckas mycket olika ffa i olika situationer.

Som exempel en häst med lite konkavt och ganska uttrycksfullt huvud (skulle tyda på intelligens?) och lång virvel i pannan= pålitlig. Kallblodstravare (btw så skulle stona efter den hingsten vara väldigt svåra! :angel: ) den var rent ut sagt skitsvår att köra. Hur mycket "hästkarlarna" än försökte uppfostra, betsla upp osv. Var kanonsnäll i hanteringen även om den utnyttjade de luckor i hennes uppfostran som fanns, och blev faktiskt en kanonsnäll ridhäst också även om den inte hann utbildas nämnvärt (jag red den som 12-13 åring utan att någonsin uppleva att hästen stack eller bli avkastad! ;) )
Så då är ju frågan - berodde ryktet om stammen helt enkelt på missförstådda hästar? Var det kanske en slump att just stona efter den hingsten var så knepiga? Eller VAR de andra knepiga på ett helt annat sätt än just den här hästen?
Oavsett så upplevde jag själv att hästen var missförstådd. Att den inte kände att den hade någon ärlig kommunikation, blev understimulerad mentalt och helt enkelt inte fattade vad folk ville (mer än att den skulle springa, för springa gjorde den!).

Ursäkta omd et blev lite OT, men sånt tycker jag är skitintressant att spekulera i även om det kan bli lite flummigt! :rofl:

Jag tycker att det är väldigt svårt att se en häst som lösgjord utan att den är någotsånär rakriktad:confused: Jag kom på att jag har en gammal hopplära (i o f s :D) där det talas om klassiska grunder i ridning och nu minns jag inte namnet på den gamla guru som hänvisades till som ansåg att hästen ska ridas "lugn rak och framåt".

En häst behöver inte vara det minsta rakriktad för att vara lösgjord.

Att rida en häst rak och framåt har inget alls med rakriktighet att göra. Ingenting.

Man kan inte få en häst rakriktad om man inte rider på böjda spår, om man väljer rakt spår, då måste hästen vara böjd för att bli rakriktad.

Att rida en häst rak och framåt har inget alls med rakriktighet att göra. Ingenting.

Man kan inte få en häst rakriktad om man inte rider på böjda spår, om man väljer rakt spår, då måste hästen vara böjd för att bli rakriktad.

Det hänger ihop mycket, men sen beror det väl på vilka grader man pratar om.
Skulle en häst vara riktigt ojämn (till den grad att det märks tydligt åtminstone) så ser jag det som svårt att den ska kunna släppa efter. De spänner gärna emot fysiskt om de trycker in för mycket med bogen t ex eller skjuter för mycket med ett ben.

Men då kommer vi till det där med att hästen kan vara "lösgjord" men bara i de situationer den behärskar att vara lösgjord. Att den kanske klarar av att vara lösgjord till en viss gräns - och att man inte kräver så mycket så hästen fortfarande upplevs som lösgjord, att den bara tappar lösgjordheten i vissa situationer, att den kan vara nöjaktigt lösgjord utan att för den skull vara optimalt lösgjord osv.

Lösgjordheten kommer ju trots allt mycket tidigare än samling/rakriktning på utbildningstrappan.

Tvärtom däremot - att en häst kan vara samlad och rakriktad utan att vara lösgjord, det ser jag nästan som omöjligt. Eller att hästen skulle vara optimalt lösgjord, fast då kanske man mer hamnar på någon annan av Fredrik_´s benämningar? ;)

Att det inte alls skulle ha med rakriktning att göra har jag svårt att tro. Om en häst sneddar som sjutton på en volt - hur ska den då kunna vara mottaglig nog för att ryttaren ska kunna inverka?

De spänner gärna emot fysiskt om de trycker in för mycket med bogen t ex eller skjuter för mycket med ett ben.

Eller att hästen skulle vara optimalt lösgjord, fast då kanske man mer hamnar på någon annan av Fredrik_´s benämningar? ;)

Att det inte alls skulle ha med rakriktning att göra har jag svårt att tro. Om en häst sneddar som sjutton på en volt - hur ska den då kunna vara mottaglig nog för att ryttaren ska kunna inverka?

Att bogen skjuter ut har inget med rakriktigheten att göra. Den hästen är inte rakställd.Två helt skilda saker.

Om en häst sneddar på en volt, varför skulle den inte kunna vara mottaglig för ryttaren?

En häst behöver inte vara rakriktad fär att kunna påverkas av ryttaren.Isf skulle ingen komma någonstans med sina hästar eftersom rakriktigheten kommer så sent på utbildningsskalan.

Kan du verkligen skillnaden mellan rakriktning och rakhet?

Lösgjordheten kommer ju trots allt mycket tidigare än samling/rakriktning på utbildningstrappan.

Tvärtom däremot - att en häst kan vara samlad och rakriktad utan att vara lösgjord, det ser jag nästan som omöjligt. Eller att hästen skulle vara optimalt lösgjord, fast då kanske man mer hamnar på någon annan av Fredrik_´s benämningar? ;)

Vad menar du med " Eller att hästen skulle vara optimalt lösgjord....någon av Fredriks benämningar"?

Sedan är det givet så att en häst som inte gått igenom utbildningsskalan vid utbildningen, inte kan vara samlad o rakriktad om den inte är/lärt sig vara lösjord innan under utbildningens gång. Det krävs ju för att man ska lära hästen just både samling och rakriktning.

Annars för den dagliga ridningen, kan man visst rida en häst i samling och rakriktning utan att för den skull ha lösgjort hästen med tillhörande övningar. Man ska inte göra det, det är absolut inte bra, men man kan

Med rak menades rakriktad. Jag citerade inte allt. Jag vet skillnaden på rak och rakriktad:smirk: Det menades inte att bara rida rakt fram....

Tillägg: KL

Jag anser fortfarande inte att det i praktiken går att ha en häst lösgjord utan i alla fall en någotsånär rakriktning.

Även om man går efter definitionerna i ridläran som bla majola citerade.

Om det är något jag inte fattar efter de här diskussionerna i två trådar är vad lösgjordhet är:angel: OCh det verkar inte spela nån roll heller för det tycks alla ändå ha en egen uppfattning om.

Med rak menades rakriktad. Jag citerade inte allt. Jag vet skillnaden på rak och rakriktad:smirk: Det menades inte att bara rida rakt fram....

Vad är då skillnaden mellan en rak och rakriktad häst?

Jag förklarar gärna, men om man vet förklaringen så vet man också att de behöver inte alls vara rakriktade för att vara lösgjorda.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 331
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V