Alltid lösgjord?

Sv: Alltid lösgjord?

Klart att det finns folk som kan se.
Sen kan det bli både bättre o sämre än förväntat.

Jag kan inte se så. Var i min text läste du det?
Köpte den ju nästan osedd!!!
Har skrivit tidigare att jag går på stam, ögon o om det säger -Klick
Vill gärna ha hästar som vill sitta i knät.

Psyket i hantering är viktigt för mig=snäll häst. De gör nästan alltid sitt bästa för en när man sitter på oxå:bow:

Jag är skitdålig (ursäkta språket) på att förklara så jag tar ett exempel från verkliga livet istället:

Min unga dam har nu haft ryttare på ryggen ca 7 gånger totalt. Hon rids i både skritt o trav, är kanonduktig på övergångar och halter. Hon går i en jättetrevlig unghästform med en mycket lätt kontakt, bakbenen skjuter på ordentligt o hon är naturligt lätt i framdelen. Om hon tappar formen något steg så är det inget att bry sig om, hon hittar tillbaka själv. Min känsla är att jag lugnt kan "åka häst", jag sitter still och försöker att inte störa henne, bara visa om vi ska gå framåt, svänga eller stanna.
Hon är otroligt positiv, ber jag henne trava så svarar hon lyckligt: Ja, det gör vi! :love:, ber jag henne stanna så svarar hon: Visst, jag kan!:love: osv osv.

Allt detta sammanfattar jag som att hon har bra ridbarhet.
Hon är tämligen rå, jag inverkar mycket lite än så länge.

Allt detta sammanfattar jag som att hon har bra ridbarhet.
Hon är tämligen rå, jag inverkar mycket lite än så länge.

Fast jag håller inte med.
Du har säker en jättetrevlig och fin häst som är hygglig och lätt osv, men för att definera en bra ridbarhet måste man ha ställt krav på hästen ridmässigt, inverkat och sett hur hästen reagerat på det.

Vissa hingstlinjer vet man ger bättre förutsättningar, andra hingstar ger sämre, stosidan har förstås lika betydelse.

Jag förstår hur du menar och håller delvis med.
Men i mitt fall är hästen oerhört positiv till ridning, hon bär sig lätt själv och jag tror att vem som helst, rutinerad eller orutinerad, skulle kunna rida henne i samma fina form. Hon är positivt inställd till både säte o skänkel. Det är kriterier som för mig räcker för att kallas bra ridbarhet. Jag tycker inte att man måste utbilda hästen först innan man kan börja uttala sig om den är ridbar eller inte.
Hennes mamma var mycket svårriden redan från början, hade dålig balans och var inte alls särskilt positivt inställd till ridning. Hon utbildades till Msv men kunde inte ridas av vem som helst, var dessutom mycket svår att lösgöra. Till stor del förmodligen pga sin exteriör som "satte käppar i hjulet" både fysiskt o psykiskt. Delvis också pga att jag var mindre van som ryttare då och nog också "hjälpte till" att ställa till det för henne.:crazy::o Men hennes ridbarhet var inte särskilt hög.

Jag tycker inte att man måste utbilda hästen först innan man kan börja uttala sig om den är ridbar eller inte.

Jo , så är det.
En häst kan vara hur bra som helst att hantera från marken och rida in, men kan inte ta åt sig kraven vid ridningen och blir motsträvig.

Nu är det säkert så att en trevlig o positiv individ har bättre förutsättningar att klara krav, men man kan inte vara säker.

Tar tyske Weltmyer som ex. Har gett otal avkommer o gdk hingstar med supergång, men är så svår i skallen och trutig, överför detta till avkommorna i stor bemärkelse, att han har dåligt rykte och många är väldigt försiktiga med att skaffa en sådan.

Då borde alltså inte ridbarhet bedömas vid bruksprov o dyl.

Kraven på hästarna där är mkt högre än vad vi ordinära kan föreställa oss. Dessutom sätter de upp testryttare som har till uppgift att känna efter om hästen tar krav. Så självklart, tycker jag att ridbarheten ska bedömas.

Ridbarheten tror jag inte bara hänger ihop med om den har bra balans o är bra styrbar, utan mer viljan till att försöka förstå.

blev förvånad av min stora när den reds in att den var så himla styrbar o inget vingel alls, utom när man skulle hålla sig på mitten av vägarna i trav o galopp.:bump:

förr skrev isisfolket om mkt vilja, men där tror jag att det var framåtbjudningen iom att de oftar tävlar i fartgrenar.

Japp, det tror jag också. Och det märker man redan på den unga hästen, alltså om den är självbärig, i balans, positiv till ridning (accepterar säte o skänkel) samt, som du säger, förstår. Då spelar det ingen roll om hästen är unghäst eller GP-häst. En häst med dessa egenskaper och som kan ridas av alla tycker i alla fall jag är ridbar....
Annars skulle man kanske säga att endast GP-hästarna är ridbara, det är ju bara de som gått att utbilda "hela vägen".

Jag måste hålla med, så det inte blir fel.
Extriöra oförutsättningar till bra ridbarhet ser skarpa ögon tidigt.

Jag undrar då om poängen på exteriör kopplas samman med ridbarhet?
Jag känner till en stosläkt ganska väl och har själv en häst i släkten där exteriören oftast inte är några 10-poängare, däremot är hästarna väldigt ridbara och många hästar tävlar framgångsrikt upp till högsta klasserna i dressyr eller hoppning. Även med medelmåttiga ryttare är hästarna väldigt formbara. Själv tävlar jag inte nuförtiden, tränar mest, men jag känner i känslan när jag rider min 5-åring att han vill göra rätt, framåt men ändå lyhörd, och det är den egenskapen som går igen hos släkten.
En av hans nära släktingar var ute på annons för några år sedan, en ryttare ville ej provrida då hon ej tyckte hästen var snygg nog för högre klasser i dressyr som den såldes som (ganska dyr). När en nästa ryttare sedan kom och provred sa det bara klick och hästen tävlar i dag GP dressyr med framgång, så det är ju en solskenshistoria typ "fula ankungen".

Vad hjälper det om hästen är snygg- om den inte vill:crazy:
Så självklart är det inte samma sak.

Det fins många snygga hästar, även hingstar som inte "går att rida på".

Intelligens OCH skönhet är inte alltid förenat:D

Ridbarhet är för mig samarbetsvillighet.

Ditt sätt att uttrycka dig fick mig att tro det.

Självklart begriper jag att en viss exteriör och ett visst rörelsemönster är det eftersträvansvärda. Jag har bara hört kunniga avelsmänniskor säga att det trots allt är ett lotteri.

Malinsky, givetvis är det så att vissa föl betingar höga priser pga exteriör och mekanik!

Förutsätter ni att man (dvs jag!) är lite dum i huvudet? :D :angel:

Jag har alltid undrat vad det blir av en hel del av de där 10 poängarna när man varit på visningar. Det är väldigt unga hästar det rör sig om och kan man som van domare verkligen "se" ridbarheten på exteriören?
Själv vill jag helst veta hur andra nära släktingar är att rida, jag har lärt mig den hårda vägen då jag haft en mindre ridbar häst tidigare som hade 998 på gångarter, hon köptes ung mycket för sitt utseende och sina gångarter.

Jag har alltid undrat vad det blir av en hel del av de där 10 poängarna när man varit på visningar. Det är väldigt unga hästar det rör sig om och kan man som van domare verkligen "se" ridbarheten på exteriören?
Själv vill jag helst veta hur andra nära släktingar är att rida, jag har lärt mig den hårda vägen då jag haft en mindre ridbar häst tidigare som hade 998 på gångarter, hon köptes ung mycket för sitt utseende och sina gångarter.

Det är svårt hur som helst. Om man ser en rad hästar efter samma hingst eller sto kan man ana en del hur det kommer att bli. Men det handlar ju också om kombinationer och om mer eller mindre benägenhet att nedärva olika egenskaper.

Det är intressant som diskussion eftersom det genetiska har så stor betydelse, det får man aldrig glömma när man pratar om hästar och hur de "är".

Att para 2 superindivider är ingen garanti för en bra avkomma- Nej, men när den är 3 da´r, 3 v o 3 mån brukar vara en god indikation på hur den kommer att se ut som 3åring.

Fast hellre en exteriört korrekt häst med bra skalle än en inkorrekt med bra skalle.

Och hellre en "snygg och dum" än en "ful och dum".

Tycker jag i alla fall.

Det som är viktigast är ju stoets attityd, den som lär upp den lilla.

Ja men inte helt, genetiken slår igenom också. Som exempel är lilla fuxfian :love: en avbild av sin mormor som var ett mycket skarpt fblsto som fick 4 ganska skarpa avkommor och 1 som var en helt annan häst, vänlig och väldigt mån om att ingen skulle bli irriterad på henne :o I det fallet var det en annan typ av hingst, med mycket stark nedärvning av bla ett väldigt samarbetsvilligt psyke.

Mamma själv är en av de skarpare döttrarna och med en pappa som inte är vek heller blir det mycket tufft:o Medan en halvbror med annan pappa är en liten vänlig nallebjörn...
Vårt lilla ponnysto fick 3 föl med samma pappa och de var alla olika:idea:

Ja, bara som illustration:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jag undrar då om poängen på exteriör kopplas samman med ridbarhet?
Jag känner till en stosläkt ganska väl och har själv en häst i släkten där exteriören oftast inte är några 10-poängare, däremot är hästarna väldigt ridbara och många hästar tävlar framgångsrikt upp till högsta klasserna i dressyr eller hoppning. Även med medelmåttiga ryttare är hästarna väldigt formbara.

Både och skulle jag vilja påstå på din fråga.

Hur extriörpoängen ges idag, alltså vilka individer som får höga poäng, skiljer sig en del om man jämför med 20 år tillbaka i tiden.Ex:
Då belönades lågställdhet, nu högställdhet och man vet också att högställda hästar generellt går med lättare framdel och därmed är mer lättridna.
Ex åt motsatt håll:
En häst idag som i sig är förhållande högställd men ändå till detta har extremt långa bakben, får ändå bra poäng ( om man drar en grov enkel jämförelse) fast man vet att just väldigt långa bakben gör individen mycket svårsamlad. Finns stor risk att den hästen vid krav på samling kommer att uppvisa baggighet, alltså dålig ridbarhet, för det är extrört svårt för den.

Annars är det som du säger, stosidan är viktig för individen, men inte på samma sätt för aveln, eftersom de lämnar förhållandevis få avkommor efter sig( undantag hingstmödrar).

Det stosläktet du känner till har säkert en ändamålsenlig extrör, gång och är dessutom både kloka och arbetsvilliga.
Lite utanför ämnet, men till ett sådant sto tycker jag att man kan ta vilken hingst som helst.Det finns ston där allt blir bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 582
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18