Alltid lösgjord?

Sv: Alltid lösgjord?

Exteriören spelar roll ridmässigt, absolut.
Vad har det att göra med hur lätt en häst skulle ha för att bli lösgjord? Ingenting enligt mig, men då pratar jag om lösgjord = avspänd fysiskt och mentalt, inte någon avancerad variant som jag isåfall inte greppat defenitionen av.

Ju bättre fysik för att utföra det man ber om i ridningen - desto lättare för den att komma till ro mentalt och fysiskt givetvis.

Det jag menar med extriöra avvikelser som gör att hästen har svårare att bli lösgjord, är att det helt enkelt tar längre tid att nå dit. Och då menar jag inte bara avspänd. Utan lösgjord.
Ta ganaschens betydelse ex, är den trång så kommer den hästen alltid ha svårare med ställningen, man får lägga ner mer tid på just den hästen att få den lösgjord just där.Om man inte underhåller det noga kommer en stelhet lättare att komma fram där och den kommer aldrig att bli lika lätt som en häst med öppen ganasch.

Extriört låsta bakknän,måste lösgöras mer än de som inte har det.Det är möjligt att du tycker att de inte ska ridas alls men jag ser ingen skillnad med att ändra musklerna på något annat ställe.

Och du skriver lättare att slappna av flera gånger, det handlar inte om det. Jag har inte sagt att hästen är svårare att få att slappna av, utan att den är svårare att lösgöra.

Medfödd pass förresten i skritt, hästar som passar, har den tendensen innan man börjar rida. Inte de som får det av ridningen.

Fast jag ser fortfarande inte varför det skulle vara något problem om man anpassar ridningen efter hästens förutsättningar. Visst kan det finnas undantag som är riktigt svåra att få lösgjorda, men jag ställer mig då frågande till om de borde ridas överhuvudtaget, om inte då ridbarheten är alldeles för dåligt för det eller om det är något annat fysiskt bakomliggande.
Det där med passtendenser redan innan man börjar rida - inte mycket att hänga i granen eftersom hästar kan ha gått omkull, fått spänningar osv redan som föl eller unghästar. Men visst finns det undantag som sagt.

Vet dock inte om vi kommer så mycket längre i denna diskussion eftersom vi verkar ha olika syn på vad "lösgjord" är.
För mig så är den äkta varianten av lösgjord att hästen är ärligt avspänd i hela överlinjen inklusive nacke och underkäke som jag också ser som en del av överlinjen. Det i kombination med att hästen är avspänd mentalt ger resultatet "lös och ledig" och förenklar avsevärt i det övriga jobbet. Att få de första stegen dit är inte svårt, en häst som har fysiska PROBLEM dvs inte i första hand exteriöra avvikelser utan smärta eller låsningar - den kommer inte komma dit fullt ut utan stanna på en viss nivå. Likaså kommer en häst med mental stress inte komma dit förrän den lärt sig varva ner. På en lägre nivå där man ännu inte kräver en fullständigt ärlig överlinje eller kanske inte kan göra det för att vissa grunder brister, då räcker det med "mentalt och fysiskt avspänd" att hästen är mottaglig för hjälperna och inte överjobbar med fel muskler.

Ju bättre fysik för att utföra det man ber om i ridningen - desto lättare för den att komma till ro mentalt och fysiskt givetvis.

Hur kan det vara så givet? Det har ju med hästens mentalitet att göra. Hästens RIDmentalitet blir vad vi gör den till, så särskilt i början av utbildningen kan ryttaren forma mycket.
Om en ryttare gör ridningen och arbetet svårt - större risk att hästen kommer tycka det är svårt. Om ryttaren ger hästen bra förutsättningar och inte kräver mer än hästen klarar av = gör arbetet enkelt (vilket ju egentligen är en basic-del i grundutbildningen) då ser jag inte varför det skulle vara så givet att hästen har svårare att komma till ro mentalt och fysiskt.

Min enda poäng är att jag inte anser man kan veta hur lätt en häst kommer vara att få lösgjord utifrån grundexteriören. Eftersom det är så många andra aspekter som spelar in. I vissa fall stämmer "fördomen" i andra fall är det precis tvärtom. För om man ser tvärtom så är en bra exteriör knappast en garanti för att en häst har lätt för att bli lösgjord.

Ett väldigt enkelt exempel:

Ta en ung och gänglig häst med väldigt långa ben. Den kommer under ryttare inledningsvis ha lite svårt för att sortera tassarna. Kanske slår den på sig ett par gånger. Jag tycker att det känns ganska naturligt att den hästen har lite svårare att bli lösgjord eftersom den hela tiden måste koncentrera sig på sina ben för att inte göra sig illa.

Det är inget extremt fall och det är inte väldigt tragiskt och det kommer säkert att med vettig utbildning att gå över. Men en häst som sannolikt går och spänner sig lite och inte vågar ta ut sina rörelser 100 % har svårare att bli lösgjord.

Självklart kan man inte jämföra en extreriört fulländad häst med SIS med en krympling som sids av en mästare.

Hur kan det vara så givet? Det har ju med hästens mentalitet att göra. Hästens RIDmentalitet blir vad vi gör den till, så särskilt i början av utbildningen kan ryttaren forma mycket.
Om en ryttare gör ridningen och arbetet svårt - större risk att hästen kommer tycka det är svårt. Om ryttaren ger hästen bra förutsättningar och inte kräver mer än hästen klarar av = gör arbetet enkelt (vilket ju egentligen är en basic-del i grundutbildningen) då ser jag inte varför det skulle vara så givet att hästen har svårare att komma till ro mentalt och fysiskt. .

jag förstår inte vad det är som är så svårt att förstå varför jag tycker det är ganska givet och spelar stor roll. Som Majola förklarat precis. Om det handlar om hästen MENTALT - hur tror du mentaliteten påverkas om den har fysiska hinder? svar: givetvis påverkas det = försvårar oddsen. Liksom ryttarens förmåga att inverka och för hästen att svara på den inverkan lätt och harmoniskt i sin tur - blir svårare. Är väl inte mkt svårare att förstå än som Majola säger: att självklart har en långbent atlet lättare att utan vidare ansträngning och problem skutta över ett staket, jämfört om du ber en fysiskt begränsad person göra detsamma och känna sig tipptopp ganska oberörd samtidigt.

Min enda poäng är att jag inte anser man kan veta hur lätt en häst kommer vara att få lösgjord utifrån grundexteriören. Eftersom det är så många andra aspekter som spelar in. I vissa fall stämmer "fördomen" i andra fall är det precis tvärtom. För om man ser tvärtom så är en bra exteriör knappast en garanti för att en häst har lätt för att bli lösgjord.

och vem har påstått detta? Inte jag iallafall. :D Jag har sagt att exteriören helt klart bidrar, när du frågade varför den skulle spela ngn som helst roll.

Senast ändrad:

Ett väldigt enkelt exempel:

Ta en ung och gänglig häst med väldigt långa ben. Den kommer under ryttare inledningsvis ha lite svårt för att sortera tassarna. Kanske slår den på sig ett par gånger. Jag tycker att det känns ganska naturligt att den hästen har lite svårare att bli lösgjord eftersom den hela tiden måste koncentrera sig på sina ben för att inte göra sig illa.

Det är inget extremt fall och det är inte väldigt tragiskt och det kommer säkert att med vettig utbildning att gå över. Men en häst som sannolikt går och spänner sig lite och inte vågar ta ut sina rörelser 100 % har svårare att bli lösgjord.

Självklart kan man inte jämföra en extreriört fulländad häst med SIS med en krympling som sids av en mästare.

Ett bra exempel, men däremot - kan man säga säkert att en häst med långa ben kommer ha dålig koll på dom? Det är ungefär den här aspekten jag är ute efter. Vissa är "tuffare" mentalt och kommer inte bry sig nämnvärt om den slår på sig, särskilt inte med skydd eller lindor. Snarare kanske det blir en sån häst som går och skadar sig titt som tätt i hagen och alltid kommer behöva skydd vid ridning :p Vissa kanske har bra koll redan för att vara en unghäst - mer självsäker av sig. En känslig individ blir troligen precis som du skriver - rädd att slå på sig och för upptagen med att tänka på det för att slå sig till ro. Dock kanske en häst med samma känsliga mentalitet skulle bli lika känslig för tygeln minsta lilla ryttaren tar tag i hästen, skulle bli lika osäker på hur den ska sätta fötterna i en ny rörelse även om den inte haft långa ben osv. Det är det jag menar med att visst KAN exteriören ha betydelse, men det är inte det avgörande enligt min uppfattning.

jag förstår inte vad det är som är så svårt att förstå varför jag tycker det är ganska givet och spelar stor roll. Som Majola förklarat precis. Om det handlar om hästen MENTALT - hur tror du mentaliteten påverkas om den har fysiska hinder? svar: givetvis påverkas det = försvårar oddsen. Liksom ryttarens förmåga att inverka och för hästen att svara på den inverkan lätt och harmoniskt i sin tur - blir svårare. Är väl inte mkt svårare att förstå än som Majola säger: att självklart har en långbent atlet lättare att utan vidare ansträngning och problem skutta över ett staket, jämfört om du ber en fysiskt begränsad person göra detsamma och känna sig tipptopp ganska oberörd samtidigt.

I staketexemplet så tycker jag det är ganska uppenbart - en utbildningsfråga. Du KRÄVER inte av en individ som inte har förutsättningarna med sig att hoppa över ett högt staket. Då tigger man om stress/spänning. Om man inte först låtit hästen få en ärlig chans att hitta sin teknik och förstå vad den ska göra genom lättare uppgifter.
Så snarare tror jag hästens egna odds för att hitta en vettig ryttare utifrån individen blir sämre än hästens egen förmåga till lösgjordhet ;)

Jisses. Det är omöjligt att diskutera med dig för vad man än skriver så hakar du upp dig på sidospår. du skrev att du inte förstod varför exteriören skulle spela ngn roll ang. hur lätt fallenhet hästen har för att lättare komma till lösgjordhet under arbete. Jag svarade på detta. Nu hakar du upp dig på exempel om stakethoppare. Jag ger upp!

-kl-

Förstår inte diskussionen som uppkommit nu, det är väl himla logiskt att hästens exteriör påverkar dess förmåga att arbeta med kroppen på ett bra sätt enlig människan (lösgjord)? Precis som ryttarens "exteriör" påverkar förutsättningarna för ridning. Det finns miljoner exempel, förstår inte hur man kan tro att exteriören INTE skulle spela in? :confused:

OM det nu är det diskussionen handlar om, reserverar mig för missförstånd då jag inte orkat läsa igenom alla inlägg..

Jag blir lite nyfiken.. Vad är det som gör dig så stensäker på att det inte går att rida med enbart säte?
Att det inte går att "lösgöra" en häst med enbart bäckenet?

Kommer du ihåg den här frågan du ställde till mig för några dagar sedan?
Jag ville inte svara då, jag inväntade Fredriks svar, men det verkar inte komma, och eftersom jag håller vad jag lovat och får förklara B när jag säger A så...

Vi pratar om lösgörning av hästen.

Man kan inte lösgöra enbart med bäcknet för man måste samverka med alla hjälper i det lösgörande arbetet.

Du måste med handen ställa i nacken så mycket du vill för övningen.
Skänklarna används för att driva hästen, och/eller flytta den, utöver det se till att den spårar.
Handen används vid förhållning för att lösgörande övningar ska gå igenom.(Förtydligande förhållning: drivning, säte-handförhållning, följd av direkt eftergift.)

Bäcknets betydelse: Att ha rätt vinkel i förhållande till hästens höft, likaså ryttarens axlar, rätt vinkel gentemot hästens bog.

Observara att man vid ett ridpass inte börjar med lösgörande övningar utan bara rider hästen så att den fungerar, går taktmässigt fram, söker stöd på bettet, även om det räknas till det lösgörande arbetet.

Eftersom jag har tagit det från mitt virriga huvud, och inte skrivit av någon bok, får du ta i beräkningen att jag säkert har glömt något!

Kom på att jag glömde en sak direkt.
Tygeltag i samverkan med skänkel för att hålla bogen på plats, om man inte har det eller om den försöker smita ut.

Men hur vet man då att det är "medfött"? Att man sett det redan på nyfödda föl?

Extriört låsta bakknän, om det syns på föl?
Jag har svårt att tro att man kan dra den slutsatsen redan då, inte heller som unghäst, anledningen är att de växer i perioder, får sämre gång, därav svårigheten att då uttala sig säkert.

Men på en färdig häst, innan man börjar rida, men tror inte så många tänker på det.
Visas de på tester får de ett dåligt gångartspoäng, helt enkelt.

Man ska inte blanda ihop det med en galopp som blir dålig p.g.a. ryttaren.

För att komplicera det hela ytterligare, alla gångarter behöver inte drabbas.

Det är rätt stor skillnad på sits och rumpa.

Ja det kan vara stor skillnad. Allt beror ju på vad man lägger för betydelse i orden.

Hur den tänker - den som skriver

och hur den tänker - den som läser

Eftergiven är ett av de där orden som har olika laddning för oss, tror jag. (Känner igen diskussionen:idea:) För mej är det att hästen "följer med" dit jag vill lägga den, och har inget med bändande att göra.:crazy:

Och ja andra stycker där håller jag med om tyvärr, och att man ser på träningar att folk ställer och fixar när grundproblemet är en hindrande spänd sits som dessutom är i obalans = hästen svarar på ryttarens kroppsspråk inte tygeltagen, eller vad nu ryttaren gör...

Därav att jag försöker kolla av mej själv först, och det börjar äntligen bli lite av automatiskt i alla fall att göra det. För att jag behöver kolla av det :cool: . Och därmed inte sagt att jag lyckas. Ofta - tråkigt ofta, hänger det ihop med mej, visar det sej.:mad: Det är med all säkerhet inte alls så för alla, dock,

:bow:

Ja det blir lätt missföstånd när man inte uttrycker sig korrekt, utan lite mer lättvindligt. :angel:

My bad.

Angående rumpan - men jag tycker att "rumpområdet" (vilket för mig är halva bålen) gör väldigt mycket.

Hur var det nu :confused:

Handen indikerar

sitsen dirigerar

och skänkeln verkställer, om jag minns rätt

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag ser fortfarande inte varför det skulle vara något problem om man anpassar ridningen efter hästens förutsättningar. Visst kan det finnas undantag som är riktigt svåra att få lösgjorda, men jag ställer mig då frågande till om de borde ridas överhuvudtaget, om inte då ridbarheten är alldeles för dåligt för det eller om det är något annat fysiskt bakomliggande.

Det jag har skrivit är att vissa är svårare att lösgöra fullt ut, då med tillhörande lösgörande övningar.
Jag har aldrig sagt att det inte går.
Det jag menar då att det är problemet, att det är svårare, gör att det tar längre tid, inte bara längre tid varje gång man rider, utan även längre tid att komma vidare i utbildningen.
Varför kan man inte rida på en sådan häst? Jag lovar det kryllar av dem på dressyrtävlingar, iaf i de klasser jag rotar i , lätta ,msv.

Mina hästar hamnar i det facket.

Aveln går framåt, vissa hingstar har en lovad naturlig lösgjordhet med stor naturlig bogfrihet. Det är klart att om alla halvblod var byggda som de skulle även mediokra ryttare , som jag, slippa en del lösgörande övningar i den bemärkelsen att uprepandet blev mindre.

Ja det kan vara stor skillnad. Allt beror ju på vad man lägger för betydelse i orden.

Hur den tänker - den som skriver

och hur den tänker - den som läser

Sits är sits,rumpa är rumpa, kan man tänka fel som läsare?
Rumpa, slang för säte möjligtvis, men inte för sits.

. Hästens RIDmentalitet blir vad vi gör den till, så särskilt i början av utbildningen kan ryttaren forma mycket.

Jag vill påstå att hästens ridbarhet är ärftlig. Visst kan en ryttare som uppför sig illa mot en häst förstöra dess vilja att arbeta, men "bra skalle" som förärver sig, finns mer hos vissa hingstar.

Ett bra exempel, tycker jag, och det jag menar är att utbildningen i fallet kommer att ta längre tid, just för att det finns, som här då, en tillfällig svårighet att bli lösgjord..

Man kan lyfta framdelen med knäna oxå- på ngt vis.

Har fortfarande inte begripit hur:confused:

Kanske du känner till hur man gör:bow:

Nej, inte knäna Axel, inte knäna, de ska vara avslappnande.
Man lyfter framdelen med överskänklarna möjligtvis med hjälp av handen, i någon sorts tajming.

Och be mig inte om detaljer, jag blir rätt snurrig när jag ska göra det själv, med andra ord, jag kan inte än, lyckas bara bitvis och med en tränare intill som ser det jag inte riktigt känner än. Förhoppningsvis än.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025