Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst kan det ha betydelse, framförallt till en början, men själv upplever jag inte att man kan säga utifrån exteriören på en häst huruvida den kommer ha lätt för att bli lösgjord eller inte.
Nu vet jag inte om muskelmassa räknas till exteriören rent teoretiskt men jag tycker att med tanke på genomblödningen och cirkulationen så borde det väl finnas en skillnad i hur snabbt/lätt/smidigt mindre muskulösa hästar jämfört med mer muskulösa hästar kan ridas till "lösgjordhet" också (precis som vi diskuterat förut)? Skriver inte detta med tanke på de exteriöra avvikelser du radade upp ut bara rent appropå..
Annars om hästen arbetar genom kroppen dagligen så ska ju inte musklerna göra någon negativ skillnad alls, tvärtom.
ginnies: mkt felaktiga benställningar kan göra skilllnad liksom mycket dåligt sadelläge/ knepig rygg alltså, mkt kort rygg eller alltför lång rygg osv.osv.
Men jag tänker ändå att det i första hand är ridningen, dvs ryttarens förmåga att hjälpa (o inte hindra ) hästen optimalt, samt inte minst hästens mentala bit, om den är ambitiös och positiv eller om den faktiskt inte vill vara med alls, av något skäl, då hjälper det ju inte hur rätt byggd den är heller.
Jag tror bara mycket muskler har betydelse om hästen är ganska oriden under en längre tid, eller stelnat till av andra skäl. Annars tror inte jag att det gör arbetet svårare, tvärtom har ju en välmusklad häst (rätt musklad) mer styrka och lättare att utföra det man begär.
Det enda är väl om den som malinsky tog upp, är väldigt spänd så har den ju väldigt mycket mer styrka att sätta emot, placera om ryttaren osv om den är välmusklad.
Jag drar lite kort en del extriöra avvikelser jag kommer på.
Trånga ganascher, KAN och som regel försvårar det genomställningen och släppligheten i nacke o ganasch.
Låg halsansättning, i regel i samband med dålig överlinje och då underhals.
Feltippat bäcken.
Dålig skritt, passartad medfödd, dålig galopp, medfödd, ej ren.
Extriört låsta bakknän.
Väldigt långa bakben till inte så långa framben.
jag talar öht aldrig i termer av lösgjordhet...
Losgelassenheit går enligt flera tysktalande inte att översätta, de bästa försöken skulle vara "fri oberörd",ev lössläppt. dvs obehindrad av ryttaren
nej - jag vet inte hur man lösgör en häst.
Men jag har lite hum om hur man rider en häst losgelassen
Jag tror bara mycket muskler har betydelse om hästen är ganska oriden under en längre tid, eller stelnat till av andra skäl. Annars tror inte jag att det gör arbetet svårare, tvärtom har ju en välmusklad häst (rätt musklad) mer styrka och lättare att utföra det man begär.
Det enda är väl om den som malinsky tog upp, är väldigt spänd så har den ju väldigt mycket mer styrka att sätta emot, placera om ryttaren osv om den är välmusklad.
Annars om hästen arbetar genom kroppen dagligen så ska ju inte musklerna göra någon negativ skillnad alls, tvärtom.
ginnies: mkt felaktiga benställningar kan göra skilllnad liksom mycket dåligt sadelläge/ knepig rygg alltså, mkt kort rygg eller alltför lång rygg osv.osv.
Men jag tänker ändå att det i första hand är ridningen, dvs ryttarens förmåga att hjälpa (o inte hindra ) hästen optimalt, samt inte minst hästens mentala bit, om den är ambitiös och positiv eller om den faktiskt inte vill vara med alls, av något skäl, då hjälper det ju inte hur rätt byggd den är heller.
jag talar öht aldrig i termer av lösgjordhet...
Jag är så tjatig med mitt loselassen att jag enligt vissa borde heta det som nick... ( kanske jag tom tröttnat på mig själv och använt fel ord...)
Losgelassenheit går enligt flera tysktalande inte att översätta, de bästa försöken skulle vara "fri oberörd",ev lössläppt. dvs obehindrad av ryttaren
Och "exteriört låsta bakben", vad innebär det? Har aldrig hört begreppet förut. Nyfiken!
Är också nyfiken på din utbildning, precis som cristobal. Utan att mena ngt illa.
Om det inte är rätt behövs en instruktör för att tala om vad som felas - vad som hindrar hästen att arbeta fri och obehindrad av ryttaren...
nej - jag vet inte hur man lösgör enhsät.
Men jag har lite hum om hur man rider en häst losgelassen
Och du skriver lättare att slappna av flera gånger, det handlar inte om det. Jag har inte sagt att hästen är svårare att få att slappna av, utan att den är svårare att lösgöra.
Nu var det extriört låsta bakknän.
Det är när bakknäna har begränsad rörelseförmåga. Om man jämför med stor rörelseförmåga. Allt är relativt.
En häst med stor rörelseförmåga är rörlig i sina bakknän, och behöver inte lösgöras där.
Om de är låsta, och det kan givetvis vara i olika grad,får man arbeta med lösgörande övningar som ger hästen större rörelseförmåga.
Ex på lösgörande övning är att flytta bakbenen korta stunder i galoppen.
Ett annat är att göra en lite kraftigare drivning under några steg, samtidigt som man förhåller, så att hästen galopperar till extra i galoppen, i bak. Vänl.G
Och hör här alla, nej, jag har INGEN utbildning alls. Buss på mig.
Om inte bara ridning räknas, tävling, utbildning av unghästar, samt vissa kurser för tyska tränare.
Jag tror det är förklaringen till en del inlägg om naturlig lösgjordhet osv att man misstar avslappning eller vighet hos hästen för lösgjordhet.