Alltid lösgjord?

Sv: Alltid lösgjord?

Absolut, men jag undrade bara vilken utbildning du har? Om F svarar för sin utbildning så kan väl du svara för din?
Menar inget illa.

Visst kan det ha betydelse, framförallt till en början, men själv upplever jag inte att man kan säga utifrån exteriören på en häst huruvida den kommer ha lätt för att bli lösgjord eller inte.

Jag drar lite kort en del extriöra avvikelser jag kommer på.

Trånga ganascher, KAN och som regel försvårar det genomställningen och släppligheten i nacke o ganasch.

Låg halsansättning, i regel i samband med dålig överlinje och då underhals.

Feltippat bäcken.

Dålig skritt, passartad medfödd, dålig galopp, medfödd, ej ren.

Extriört låsta bakknän.

Väldigt långa bakben till inte så långa framben.

Nu vet jag inte om muskelmassa räknas till exteriören rent teoretiskt men jag tycker att med tanke på genomblödningen och cirkulationen så borde det väl finnas en skillnad i hur snabbt/lätt/smidigt mindre muskulösa hästar jämfört med mer muskulösa hästar kan ridas till "lösgjordhet" också (precis som vi diskuterat förut)? Skriver inte detta med tanke på de exteriöra avvikelser du radade upp ut bara rent appropå..

Och "exteriört låsta bakben", vad innebär det? Har aldrig hört begreppet förut. Nyfiken! :)

Är också nyfiken på din utbildning, precis som cristobal. Utan att mena ngt illa.

Nu vet jag inte om muskelmassa räknas till exteriören rent teoretiskt men jag tycker att med tanke på genomblödningen och cirkulationen så borde det väl finnas en skillnad i hur snabbt/lätt/smidigt mindre muskulösa hästar jämfört med mer muskulösa hästar kan ridas till "lösgjordhet" också (precis som vi diskuterat förut)? Skriver inte detta med tanke på de exteriöra avvikelser du radade upp ut bara rent appropå..

Jag tror bara mycket muskler har betydelse om hästen är ganska oriden under en längre tid, eller stelnat till av andra skäl. Annars tror inte jag att det gör arbetet svårare, tvärtom har ju en välmusklad häst (rätt musklad) mer styrka och lättare att utföra det man begär.
Det enda är väl om den som malinsky tog upp, är väldigt spänd så har den ju väldigt mycket mer styrka att sätta emot, placera om ryttaren osv om den är välmusklad.

Annars om hästen arbetar genom kroppen dagligen så ska ju inte musklerna göra någon negativ skillnad alls, tvärtom.

ginnies: mkt felaktiga benställningar kan göra skilllnad liksom mycket dåligt sadelläge/ knepig rygg alltså, mkt kort rygg eller alltför lång rygg osv.osv.
Men jag tänker ändå att det i första hand är ridningen, dvs ryttarens förmåga att hjälpa (o inte hindra ) hästen optimalt, samt inte minst hästens mentala bit, om den är ambitiös och positiv eller om den faktiskt inte vill vara med alls, av något skäl, då hjälper det ju inte hur rätt byggd den är heller. :idea:

Annars om hästen arbetar genom kroppen dagligen så ska ju inte musklerna göra någon negativ skillnad alls, tvärtom.

ginnies: mkt felaktiga benställningar kan göra skilllnad liksom mycket dåligt sadelläge/ knepig rygg alltså, mkt kort rygg eller alltför lång rygg osv.osv.
Men jag tänker ändå att det i första hand är ridningen, dvs ryttarens förmåga att hjälpa (o inte hindra ) hästen optimalt, samt inte minst hästens mentala bit, om den är ambitiös och positiv eller om den faktiskt inte vill vara med alls, av något skäl, då hjälper det ju inte hur rätt byggd den är heller. :idea:

Du har rätt, men jag tog upp enbart extriöra avvikelser för att några frågade om just det.

Jag tar med en till sak nu, munnen. En del munnar är bra genetiskt, andra mindre bra, ex många av Weltmyerhästarna som är så dåliga att de inte vill ha dem i Tyskland för de blir svårare att lösgöra. Jag ska tillägga att Weltmeyer o avkommor är skarpa också, alltså känd dålig ridbarhet.

jag talar öht aldrig i termer av lösgjordhet...

Jag är så tjatig med mitt loselassen att jag enligt vissa borde heta det som nick... ( kanske jag tom tröttnat på mig själv och använt fel ord...)

Losgelassenheit går enligt flera tysktalande inte att översätta, de bästa försöken skulle vara "fri oberörd",ev lössläppt. dvs obehindrad av ryttaren

Så jag försöker göra just så - vara så lite hindrande som möjligt.

det börjar med sadeln :angel:

Det innebär att vara genosmläpplig i mina höftleder

Det innerbär att kontrollera min tyngdpunkt och possiton utifrån varje rörelse, så att jag alltid gör samma sak som hästen. (påstår inte alltid att jag lyckas)

Den bästa utbidlaren här är ju hästen - den talar ju om om det är rätt. Om den är losgelassen.

Om det inte är rätt behövs en instruktör för att tala om vad som felas - vad som hindrar hästen att arbeta fri och obehindrad av ryttaren...

nej - jag vet inte hur man lösgör enhsät.

Men jag har lite hum om hur man rider en häst losgelassen

Senast ändrad av en moderator:

Det blir lite knepigt i en så lång tråd att hänga med i sammanhang när man hoppar lite ut och in:o

Ja, mkt viktigt, för där kom en annan sak, dvs genetiken öht tror jag spelar större roll än man kanske tror, hästar är mkt olika individer och det är faktiskt till en stor del genetiskt. Det får man inte heller glömma.

Fortfarande dock är det ryttaren som gör vad det blir - eller inte blir.
Men det är mkt olika svårighetsgrader, beroende på häst det håller jag helt med om.

Avspänd/ tillfreds är ett lättare ord, men sen räcker inte det om man går vidare.
Med mer energi blir det muskler som tar i- Den måste då spänna sin kropp- som vi måste göra för att få stadga i bålen. Den lagom spändheten är ett villkor för att den ska kunna bära upp sig mer o även sin ryttare.
Sen lär sig hästen att kanalisera sin energi- när den vet att den gör rätt.

Jag tror bara mycket muskler har betydelse om hästen är ganska oriden under en längre tid, eller stelnat till av andra skäl. Annars tror inte jag att det gör arbetet svårare, tvärtom har ju en välmusklad häst (rätt musklad) mer styrka och lättare att utföra det man begär.
Det enda är väl om den som malinsky tog upp, är väldigt spänd så har den ju väldigt mycket mer styrka att sätta emot, placera om ryttaren osv om den är välmusklad.

Ja, det har du ju rätt i. :idea: Jag upplever ju det som Malinsky skrev eftersom min är grov/muskulös i sin typ men också lätt använder den massan EMOT mig eller oss som ekipage i ridningen, då han blir spänd pga att han inte förstår eller annat.

I vårt fall ligger det säkert en hel del i det du skriver också, då ju dressyrpassen blir rätt sporadiska när det inte är sommar (optimala förutsättningar). Det blir lite mellanrum..

Och ja, jag upplever faktiskt den STÖRSTA biten att vara hästens mentalitet/inställning. Och ryttarens för den delen.. Men i kombo då. Min häst har mkt han ogillar i dressyren/ridningen, i början blev han skitsur bara man kortade tyglarna (= krav från ngt håll) :cool: - men glömmer snart bort det bara man lägger korten rätt och får honom att tänka på annat och på så vis släppa de mentala spänningarna lite. Sådana hästar (med fel bagage, som av ngn anledning fått fel inställning eller bara har den från början) är skitjobbiga att arbeta med tycker jag som glad amatör, man börjar på minus redan när man sitter upp. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Tvärr så kan jag inte säga "Ja, det blir han alltid". För allt som oftast går det åt skogen och jag får nöja mig med något mellanting. Det beror helt på mig som ryttare. Jag orkar inte koncentrera mig 100% ända tills han är lösgjord, vilket krävs.

Just nu är vi i en svacka då de flesta ridpass slutar halvdant.

Jag drar lite kort en del extriöra avvikelser jag kommer på.

Trånga ganascher, KAN och som regel försvårar det genomställningen och släppligheten i nacke o ganasch.

Det har min häst. Visst är det lite pyssel med att få hästen slappna av, men när den väl lärt sig det så sitter det kvar = inget som måste jobbas med varje ridpass.

Låg halsansättning, i regel i samband med dålig överlinje och då underhals.

Upplever samma sak där, om de inte är välridna sedan tidigare så visst kan det ta längre tid att lära om. Men när man väl hittat ett avslappnat läge brukar man inte behöva jobba med det varje pass. På tiden jag fortfarande red på ridskola så hade dom t ex en häst som var extremt på detta vis - hjorthals i princip och rätt feljobbad, sänkte ryggen rejält. När den väl hajat (efter kanske 30 minuter eller så :angel: ) att den skulle slappna av och söka sig framåt/nedåt istället så var det en helt annan häst att rida. Men det här är ju om dom är "fellärda" redan från början och när de väl har lärt om så brukar det sitta redan när man tar tyglarna.

Feltippat bäcken.

Feltippat? :confused: Om du menar extremare varianter av arabkors så har jag faktiskt aldrig upplevt dom som svåra att lösgöra, däremot svåra att samla på ett bra sätt. Kräver mer samling innan det blir någon samling om man säger så.

Dålig skritt, passartad medfödd, dålig galopp, medfödd, ej ren.

Förutom islänningar - hur vet man att passtendenserna är medfödda? Har stött på många exempel på hästar med passtendenser som i själva verket går så för att de inte är lösgjorda i sin kropp (spänningar t ex) och som successivt fått bättre gångarter efter ev. behandling och rehabilitering + ryttare som inte främjar att spänningarna kommer tillbaka. Finns säkert undantag men där upplever jag samma som föregående - det är inte lösgjordheten som är svår, det är att få hästen gå med bättre teknik och i bra balans för att "våga" släppa till.

Extriört låsta bakknän.

Bör man verkligen rida en sån häst? Ge gärna bildexempel för jag har svårt att förstå vad du menar.

Väldigt långa bakben till inte så långa framben.

Bättre balans, bättre samling = lättare att slappna av.

Losgelassenheit går enligt flera tysktalande inte att översätta, de bästa försöken skulle vara "fri oberörd",ev lössläppt. dvs obehindrad av ryttaren

nej - jag vet inte hur man lösgör en häst.

Så inga andra hästar än de som tränas av en tysktalande tränare kan vara losgelassenheit? Ingen annan häst kan nå det tillståndet bara för att lösgjordheten och losgelassenheit inte är direktöversättningar av varandra.

Att man i sverige valt ordet lösgjordhet innebär med automatik att det är fel att försöka få en häst lösgjord i efftergift? Eftersom det inte ordagrant betyder exakt samma sak som losgelassenheit? Rent språktekniskt sett?

Pratar vi dressyr eller språkkunskap här?

Inga andra människor än svensktalande kan gå och fika bara för att andra språk inte har en direktöversättning som betyder exakt samma sak på sina egna språk?

Precis så jag tänker! :)
En häst med mycket/starka muskler har mer att sätta emot och mer att jobba sig igenom när man stöter på motstånd, men har egentligen inte större anledning ATT sätta emot pga sin muskelmassa. En välriden välmusklad häst bör vara den typ av häst som har lättast att bli lösgjord.. om vi ska se till muskelmassan.

:bow::bow:
Precis! Dressyren bör ridas utifrån hästens förutsättningar, och just lösgjordheten är det som alla hästar bör kunna komma till även om de därifrån kan ha lättare eller svårare att samla sig och utföra svårare rörelser. Jag själv är ju ingen superryttare men har ändå knappt stött på en enda häst som man inte efter senast ett par ridpass fått hyfsat avslappnad/avspänd (även lösgjord om hästen inte haft för mycket fysiska spänningar). Sen är det ju upp till ryttaren att inte pressa den mer än hästen klarar av för att inte trigga till spänning igen. :idea:

Jag är så tjatig med mitt loselassen att jag enligt vissa borde heta det som nick... ( kanske jag tom tröttnat på mig själv och använt fel ord...)

Konstigt, jag rider för flera tysktalande från Tyskland, ursprung, ingen av dem har problem med att översätta losgelassen.

Det jag menar med extriöra avvikelser som gör att hästen har svårare att bli lösgjord, är att det helt enkelt tar längre tid att nå dit. Och då menar jag inte bara avspänd. Utan lösgjord.
Ta ganaschens betydelse ex, är den trång så kommer den hästen alltid ha svårare med ställningen, man får lägga ner mer tid på just den hästen att få den lösgjord just där.Om man inte underhåller det noga kommer en stelhet lättare att komma fram där och den kommer aldrig att bli lika lätt som en häst med öppen ganasch.

Extriört låsta bakknän,måste lösgöras mer än de som inte har det.Det är möjligt att du tycker att de inte ska ridas alls men jag ser ingen skillnad med att ändra musklerna på något annat ställe.

Och du skriver lättare att slappna av flera gånger, det handlar inte om det. Jag har inte sagt att hästen är svårare att få att slappna av, utan att den är svårare att lösgöra.

Medfödd pass förresten i skritt, hästar som passar, har den tendensen innan man börjar rida. Inte de som får det av ridningen.

Och "exteriört låsta bakben", vad innebär det? Har aldrig hört begreppet förut. Nyfiken! :)

Är också nyfiken på din utbildning, precis som cristobal. Utan att mena ngt illa.

Nu var det extriört låsta bakknän.
Det är när bakknäna har begränsad rörelseförmåga. Om man jämför med stor rörelseförmåga. Allt är relativt.
En häst med stor rörelseförmåga är rörlig i sina bakknän, och behöver inte lösgöras där.
Om de är låsta, och det kan givetvis vara i olika grad,får man arbeta med lösgörande övningar som ger hästen större rörelseförmåga.

Ex på lösgörande övning är att flytta bakbenen korta stunder i galoppen.
Ett annat är att göra en lite kraftigare drivning under några steg, samtidigt som man förhåller, så att hästen galopperar till extra i galoppen, i bak. Vänl.G

Och hör här alla, nej, jag har INGEN utbildning alls. Buss på mig.
Om inte bara ridning räknas, tävling, utbildning av unghästar, samt vissa kurser för tyska tränare.

Om det inte är rätt behövs en instruktör för att tala om vad som felas - vad som hindrar hästen att arbeta fri och obehindrad av ryttaren...

nej - jag vet inte hur man lösgör enhsät.

Ingen större ide att kunna rida sin häst bra först när den är lösgjord om man inte kan lösgöra den dit.Kan man inte det, alltså lösgöra sin häst, då får man ju aldrig hästen riktigt lösgjord, och får inte heller nytta av att man vet hur man rider en lösgjord häst. Nej, det fungerar inte så. För att få sin häst lösgjord måste man kunna lösgöra den, när hästen är hyfsat lösgjord, hur bra man nu får den, då måste man ändå hela tiden passa och lösgöra direkt, fast med mkt mindre hjälp, om det skulle behövas.

Ingen häst blir lösgjord av enbart en bra sits, ja, jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar, utan man måste alltid arbeta med lösgörande övningar.

För övrigt har du valt att inte svara på någon av de frågor jag ställde till dig.

Och du skriver lättare att slappna av flera gånger, det handlar inte om det. Jag har inte sagt att hästen är svårare att få att slappna av, utan att den är svårare att lösgöra.

Jag tror det är förklaringen till en del inlägg om naturlig lösgjordhet osv att man misstar avslappning eller vighet hos hästen för lösgjordhet.

Nu var det extriört låsta bakknän.
Det är när bakknäna har begränsad rörelseförmåga. Om man jämför med stor rörelseförmåga. Allt är relativt.
En häst med stor rörelseförmåga är rörlig i sina bakknän, och behöver inte lösgöras där.
Om de är låsta, och det kan givetvis vara i olika grad,får man arbeta med lösgörande övningar som ger hästen större rörelseförmåga.

Ex på lösgörande övning är att flytta bakbenen korta stunder i galoppen.
Ett annat är att göra en lite kraftigare drivning under några steg, samtidigt som man förhåller, så att hästen galopperar till extra i galoppen, i bak. Vänl.G

Och hör här alla, nej, jag har INGEN utbildning alls. Buss på mig.
Om inte bara ridning räknas, tävling, utbildning av unghästar, samt vissa kurser för tyska tränare.

Okej, då vet jag vad du menade med det begreppet! Tack.
Men ytterligare, vad beror det på? Rent fysiskt? De har begränsad rörlighet, ok, men pga vad?

Vadå buss på? :confused: Det är väl inget fel att inte ha ngn utbildning, tror inte många här har regelrätt sådan. Jag undrade endast för att du verkar kunnig och säker på din sak samt att du frågade efter andras utbildning. Men nu vet jag också varför du verkar kunnig och säker då, du har erfarenhet. :bow:

Jag tror det är förklaringen till en del inlägg om naturlig lösgjordhet osv att man misstar avslappning eller vighet hos hästen för lösgjordhet.

Är övertygad om att det stämmer... Tycker det är svårt att exakt veta vad "lösgjordhet" betyder eller hur man kan beskriva det, det är ett sånt där ord som alla använder helt självklart men som få riktigt kan förklara vad det innebär eller så skiljer uppfattningarna väldigt - själv fastnar jag ofta i tankegången ngnstans vid eftergiven och avslappnad. :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 589
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 335
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka