Alltid lösgjord?

Sv: Alltid lösgjord?

Precis! Det var det jag menade, att arbeta vidare utifrån det.

Men, om man kan göra en sak med enbart sätet (balansera upp), varför inte en annan? På något sätt? Med rätt ekipage? Rent hypotetiskt.

Men förklara då vad det är man kan göra med sätet, enbart, som är lösörande allena?

Att jag tror att det inte är omöjligt att "lösgöra" en häst enbart med sätet betyder inte att jag vet HUR det skulle gå till. Jag baserar min tankegång helt på hur stor inverkan sätet/bäckenet har i ridningen på andra sätt.

.... Hm. Börjar nu fundera på om jag inte egentligen menar att man kanske kan få hästen GENOMSLÄPPLIG med enbart sitsen/bäckenet? Genom just att balansera upp sig själv och hästen = tillåta arbete/tillåta att signalerna går fram. Det är förvirrande med alla termer och begrepp. :p

Hur får man en spänning att släppa genom att bara sitta rätt? Säg att hästen har en miniliten spänning och inte ställer rätt i nacken. Trots att man sitter rätt och böjningen funkar i resten av kroppen.
Det är ju liksom fråga om stretching och gymnastisering ibland.
Det finns så himla mkt finlir och olika signaler man kan ge med bett och tygel om man bara har hästen i balans och på hjälperna i övrigt.

Jag ser inte riktigt hur man skulle kunna lösa alla hästens eventuella spänningar genom att sitta rätt enbart.

Som Traloppan sa i en annan tråd: Om man inte ska använda tyglarna kan man ju lika gärna ta av dem.

Men det handlar ju mer om att sätta sig själv och hästen i balans. Vilket visserligen leder till att man sen kan lösgjöra hästen.

Men hästen blir ju per automatik inte lösgjord bara för att den är i balans. De flesta av oss har ju lite naturliga snedheter/svagheter/skavanker. Så även hästarna.

Man kan behöva påminna hästen om att "slappna av här/arbeta här" utöver att bara få den i balans.

Så rätt, och "påminnelsen" är lösgörande arbete, dels för att få hästens snedheter att om inte försvinna, bli mindre.

Vill bara förtydliga att jag är helt med på hur du menar, rider själv enligt de tankegångar du beskriver.

Ja, det är väl just därför jag skrev "med rätt ekipage", kanske då just lösa upp spänningar som beror på fel i just sätet/sitsen? Fast då skulle ju hästen/ryttaren inte behöva ha några spänningar som inte var sitsrelaterade/gick att lösa därigenom. Och det är nog rätt svårt att hitta ett sådant ekipage.

Men som sagt, tror jag förvirrat mig i begrepp. Se ovanstående inlägg till ginnies.

Instämmer the most me både tuaphua och ginnies här!
Bra skrivet där!

Hur får man en spänning att släppa genom att bara sitta rätt? Säg att hästen har en miniliten spänning och inte ställer rätt i nacken. Trots att man sitter rätt och böjningen funkar i resten av kroppen.
Det är ju liksom fråga om stretching och gymnastisering ibland.
Det finns så himla mkt finlir och olika signaler man kan ge med bett och tygel om man bara har hästen i balans och på hjälperna i övrigt.

Jag ser inte riktigt hur man skulle kunna lösa alla hästens eventuella spänningar genom att sitta rätt enbart.

Som Traloppan sa i en annan tråd: Om man inte ska använda tyglarna kan man ju lika gärna ta av dem.

Håller med i stort sett, inte minst om det sista. Men utan tyglar har nog ingen sagt att man ska rida i o f s?:confused:
Det är sätet o resten av bålen, handen, skänkeln, andningen mm mm.
Sen det där man kallar ryttarkänslan som är timingen (håller med axel ang den ekvationen sits -timing:cool:) och inte minst viktigt, förmågan att känna om det ÄR hästen som har den där minililla spänningen i nacken eller om det är jag som faktiskt orsakar den :o Att kunna checka sej själv likaväl som hästen.
Vi är nog på helt olika nivåer i diskussionen här öht, och i alla fall jag har ibland upptäckt att svårigheten att ställa inte var hästens:cool: Vilket inte betyder att inte hästen har snedheter, för det har den självklart.
Jag vet inte på vilken nivå man kan sluta fundera över detta :confused: Inte min i alla fall, fast det säger inte mycket i o f s.

Vet inte vad jag vill säga mer än att det är skitsvårt att rida bra.

Senast ändrad av en moderator:

förmågan att känna om det ÄR hästen som har den där minililla spänningen i nacken eller om det är jag som faktiskt orsakar den :o Att kunna checka sej själv likaväl som hästen.

:bow: Det där gillade jag!

Ang. nivåer, ja, det tror jag med. Det är nog också generellt sett väldigt svårt att diskutera så vida begrepp som t.ex. lösgjordhet, utan missförstånd.

:bow: Det där gillade jag!

Ang. nivåer, ja, det tror jag med. Det är nog också generellt sett väldigt svårt att diskutera så vida begrepp som t.ex. lösgjordhet, utan missförstånd.

Nej, inte som diskussionen var från början, att hästen går att lösgöra enbart med rumpan.

Sedan, om man diskuterar hur man lösgör, då håller jag med om att det lättare kan bli missförstånd.

Varför skulle det inte kunna bli missförstånd då? Det tycker jag det redan varit när begrepp använts olika.

Jag upplever också att vi nog ser för lite till vår egen del. "Hästens svåra varv" kanske egentligen är vårat svåra varv etc. Mer självkritik och självinsikt borde efterfrågas hos alla ryttare. Man gör ofta himla mycket som man inte är medveten om, tyvärr. Och sen så skylls mycket på hästen. "Den är stel/het/galen/gör bara så".

Ang det där med att man inte ska rida med tyglar så syftade jag på att om man kan placera hästen med kroppen helt, dvs putta in här och där och dessutom via balansen kan bestämma tempo och dessutom lösgör med rumpan. Vad ska man då med tyglar till? Varför har vi dem?

Jag använder mina tyglar trots att jag rider med sitsen. Tyglarna kan betyda en del saker som sitsen får svårt att fixa.

Ridning är skitsvårt! Och det känns som att det bara blir svårare och svårare ju mer man lär sig. :D Men inte desto mindre roligt!

KL
Vi påbörjar hästens snedhet när vi hanterar den bara från vä. sida från början.
Märks först när det blir problem att longera i höger varv- från hästens högra sida.

att rida på ett ungerfär lika mkt i båda varven o lika många gånger övningar åt båda hållen- borde ge en ngt bättre förutsättning för mindre snedheter.

Sen kan jag tycka att ju mer muskler hästen får- desto mer att lösgöra:bump:
En unghäst är ju ganska valpig o medgörlig- losgelassen werden.

Senast ändrad:

Jag upplever också att vi nog ser för lite till vår egen del. "Hästens svåra varv" kanske egentligen är vårat svåra varv etc. Mer självkritik och självinsikt borde efterfrågas hos alla ryttare. Man gör ofta himla mycket som man inte är medveten om, tyvärr. Och sen så skylls mycket på hästen. "Den är stel/het/galen/gör bara så".

Ang det där med att man inte ska rida med tyglar så syftade jag på att om man kan placera hästen med kroppen helt, dvs putta in här och där och dessutom via balansen kan bestämma tempo och dessutom lösgör med rumpan. Vad ska man då med tyglar till? Varför har vi dem?

Jag använder mina tyglar trots att jag rider med sitsen. Tyglarna kan betyda en del saker som sitsen får svårt att fixa.

Ridning är skitsvårt! Och det känns som att det bara blir svårare och svårare ju mer man lär sig. :D Men inte desto mindre roligt!

Ja vi är helt överens.:bow: Och visst blir det svårare hela tiden:cool:
Men lika roligt!

Jag har ridit in min slöare vänstersida i min häst. Nu har jag blivit bättre. Men det är en bra bit kvar. Så vi har inget prob i högervarvet. Bara i mitt dåligare vänstervarv. Då han så klart tar till vara på flyktvägarna jag erbjuder där. Mindre jobb, mer springa är min hästs devis.;)

Dock hanteras min häst från alla håll. Och ofta lös. Men jag har ju inte enbart den traditionella skolningen som de flesta runt omkring mig haft.

Men var det tal om bara rumpan? Var det inte sitsen?

Nej, nja, diskussionen utgår från att jag inte håller med inlägg nr 98.
Att en del kan göra det med rumpan, lösgöra en häst alltså.

Från det att inlägg 70 o 45 menar att för att lösgöra en häst räcker det att placera ryttaren i rätt position och vägen att uppnå det sitter helt i sitsen, inte i lösgörande grejjimojs.

Jag menar på att det är helt fel, därav diskussionen om detta.

Sen kan jag tycka att ju mer muskler hästen får- desto mer att lösgöra:bump:
En unghäst är ju ganska valpig o medgörlig- losgelassen werden.

Håller med! Upplever att biffiga hästar är betydligt "jobbigare" att rida rida igenom eller hur man ska säga, än de som är otränade.

Jag har ridit in min slöare vänstersida i min häst. Nu har jag blivit bättre. Men det är en bra bit kvar. Så vi har inget prob i högervarvet. Bara i mitt dåligare vänstervarv. Då han så klart tar till vara på flyktvägarna jag erbjuder där. Mindre jobb, mer springa är min hästs devis.;)

Dock hanteras min häst från alla håll. Och ofta lös. Men jag har ju inte enbart den traditionella skolningen som de flesta runt omkring mig haft.

Känner igen det där översta! :D Jag har en massa problem åt höger när jag rider, först trodde jag det mest handlade om hästen men sen märkte jag att han inte har de problemen utan mig när vi tränade från marken.. :angel: :o

Gör på samma sätt, sitter upp från bägge håll, leder från bägge håll osv. Men det var svårt att lära om hos mig, inte hos hästen - när man har klassisk skolning. :crazy:

Håller med! Upplever att biffiga hästar är betydligt "jobbigare" att rida rida igenom eller hur man ska säga, än de som är otränade.

Jag håller med både dig och Axel där, precis som jag skrivit förut finns det även annat som spelar in,GENERELLT, storlek på hästen, gång, extriör,grad av samling och utbildningsnivå ex.

Jag nämner även att medfödda förmåga också spelar in vad gäller att lösgöra hästen.
Man får inte heller glömma vikten av en väl passande sadel.Utan det hjälper det inte hur bra och ändmålsenligt man sitter, det lösgörande arbetet kommer ändå inte att fungera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 589
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 335
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka