Alltid lösgjord?

Sv: Alltid lösgjord?

:bow:

Jag håller med om att man sälla kommer åt allt genom en bra och inverkande sits. Även om det är något som är otroligt viktigt och något som bör komma först.
Jag tillhör dem som rider enligt den klassiska lära och formar hästen med sitsen(inte bara rumpan, utan hela kroppen). Men helt lösgjord blir inte alla hästar av det.

Jag tror inte på överböjning av halsen eller meckande så att man lär hästen att backa av från bettet. Men det går ju att använda handen på annat sätt, i kombination med sits givetvis.

Jag tror många menar samma sak, men benämner det lite olika. Och lägger in olika saker i ordens benämning.
Men sen tror jag även att lösgjordhet betyder olika saker för oss. För en del betyder det bara mjuk och följsam och på hjälperna. Och för andra lite mer, genomsläpplig och allt ovan. Det är lätt att tro att hästen är lösgjord bara för att den inte ger ngt motstånd.

Men i min värld är den inte lösgjord förräns både kropp och psyke hänger ihop. Och kraften går genom hästen både bakifrån och även framifrån om man skulle göra något där. Och hästen kan inte bli lösgjord förräns den och ryttaren är i balans.

Nej, du är allt ute och seglar, herregud, lösgör du din häst med rumpan eller? Omöjligt, skulle jag vilja påstå.

Svarar fast du adresserade till fredrik_, hoppas det är ok.

Det är verkligen inte omöjligt om man med "rumpan" menar bäckenet. Bäckenet och ryttarens kontroll/förmåga att använda sitt bäcken i ridningen är en otroligt viktig pusselbit på vägen till en "lösgjord" häst, även om jag tror det är få förunnat att kunna få en häst "lösgjord" med ENBART det.

Senast ändrad av en moderator:

Mkt bugande nu, men :bow: till dig med, mkt mkt klokt skrivet. :)

Svarar fast du adresserade till fredrik_, hoppas det är ok.

Det är verkligen inte omöjligt om man med "rumpan" menar bäckenet. Bäckenet och ryttarens kontroll/förmåga att använda sitt bäcken i ridningen är en otroligt viktig pusselbit på vägen till en "lösgjord" häst, även om jag tror det är få förunnat att kunna få en häst "lösgjord" med ENBART det.

Vilka är det då som lösgör enbart med rumpan och hur gör de? Eftersom du skrev "få förunnat" så innebär det ändå att du vet en del.

Viktig pusselbit, visst, men för att lösgöra sin häst räcker det inte alls med att vara avslappnad och ha kontroll över bäcknet.

Sen vet jag ingen som kan utbilda en häst med BARA sitt säte.
När den är färdigutbildad(om den någonsin blir det)- ja vissa.

Du går ett steg längre och tar in utbildningen i det hela, en utbildning som går hand i hand med lösgjordhet.
Och det stämmer, ingen kan heller utbilda en häst med enbart säte, hästen måste ju kontinuerligt lösgöras under utbildningen.

Avslutar man hästens utbildning, måste den ändå, om den rids, för att behålla kvaliten i sin utbildning, fortsätta att lösgöras.

Vilka är det då som lösgör enbart med rumpan och hur gör de? Eftersom du skrev "få förunnat" så innebär det ändå att du vet en del.

Viktig pusselbit, visst, men för att lösgöra sin häst räcker det inte alls med att vara avslappnad och ha kontroll över bäcknet.

Vill gärna veta var i min text du ser att jag skrivit att det ÄR få förunnat att enbart kunna rida hästen till "lösgjordhet" med sätet? Jag skrev att jag 'tror', vet gör jag naturligtvis inte. Således kan jag heller inte nämna några namn. Jag kan tänka mig att det är otroligt svårt att rida med enbart sätet, därför tror jag det är få förunnat. Men omöjligt..nej, det tror jag inte.

Jag tror att det kan räcka. Men att det i så fall är väldigt svårt och kräver mycket för att man ska kunna komma dit. Jag tycker att bäckenet har såpass stor inverkan på hästen att det borde vara möjligt att rida enbart med det och dess inverkan, men att det som sagt förmodligen är väldigt svårt att komma dit.

Jag blir lite nyfiken.. Vad är det som gör dig så stensäker på att det inte går att rida med enbart säte?
Att det inte går att "lösgöra" en häst med enbart bäckenet?

Jag blir lite nyfiken.. Vad är det som gör dig så stensäker på att det inte går att rida med enbart säte?
Att det inte går att "lösgöra" en häst med enbart bäckenet?

Jag ska gärna förklara det- senare- men inväntar Fredriks svar om hur man lösgör en häst enbart med rumpan först.

Jag blir också lite nyfiken.... är det så många som tror att man kan lösgöra en häst med rumpan, hur gör man, vibrerar, vinklar,trycker????

Om det nu är flera som tror sig veta att man kan lösgöra med rumpan, då får ni också förklara hur.

Känns som vi har samma fråga till Fredrik_

Instämmer med dig att det är ganska stor skillnad på något som är en pusselbit och något som sägs vara ensam nyckel.

Men..KL
Alla verkar ju överens om sitsens vikt??
Jag tyckte iaf det var lättare att förstå va Fredrik_ menade här:

"Min poäng var mest att kan man inte korntrollera hästens rakriktning med sin position så kommer man inte åt den med överböjning av halsen."

Även om jag inte fattar varför det förutsätt att man överböjer eller bänder om man inverkar med nått annat än sitsen, det e mest det jag reagerade på nu.
Det e ju det känsliga samspelet mellan de olika hjälperna som leder framåt.

Man kan lyfta framdelen med knäna oxå- på ngt vis.

Har fortfarande inte begripit hur:confused:

Kanske du känner till hur man gör:bow:

Okej, ser fram emot det.

Alltså, för mig handlar det ju inte om att man gör ngt "magiskt" med bäckenet/rumpan/sätet utan om att man genom att placera sig själv rätt och kunna använda sitt säte på rätt sätt kan placera hästen där man vill ha den och tillåta den att arbeta rätt utan motstånd från min sida. Att tillåta arbetet/rörelsen/energin/"lösgjordheten" hos hästen med sitt säte och arbeta därifrån. Oftast då i ett samspel med andra hjälper.

Detta är något jag fått lära mig relativt nyligen och jag tycker att det är ett logiskt och fungerande tankesätt, även om jag själv inte är så duktig än.

Men det ingår så mkt mer- än bara sitsen.:mad:

timing o sits är en inte helt lätt ekvation:crazy:

Jag har ändrat lite i mitt inlägg nu, innan jag såg ditt. Håller absolut med, men jag tror fortfarande att det inte är omöjligt att komma till "lösgjordhet" enbart genom sätet. Det är alltså bara vad jag tror, ingenting jag kan bevisa.

Ang timing och sits, tycker att god förmåga till rätt timing hör till en god sits/kontroll över sätet. Även om det är skitsvårt.

Okej, ser fram emot det.

Alltså, för mig handlar det ju inte om att man gör ngt "magiskt" med bäckenet/rumpan/sätet utan om att man genom att placera sig själv rätt och kunna använda sitt säte på rätt sätt kan placera hästen där man vill ha den och tillåta den att arbeta rätt utan motstånd från min sida. Att tillåta arbetet/rörelsen/energin/"lösgjordheten" hos hästen med sitt säte och arbeta därifrån. Oftast då i ett samspel med andra hjälper.

Alltid med samspel med andra hjälper, men nu är du på rätt spår tycker jag.

Men det handlar ju mer om att sätta sig själv och hästen i balans. Vilket visserligen leder till att man sen kan lösgjöra hästen.

Men hästen blir ju per automatik inte lösgjord bara för att den är i balans. De flesta av oss har ju lite naturliga snedheter/svagheter/skavanker. Så även hästarna.

Man kan behöva påminna hästen om att "slappna av här/arbeta här" utöver att bara få den i balans.

Mjaaa. Som sagt, jag tror att det inte är omöjligt. Men att tro är just att tro.

Själv försöker jag rida som jag beskrev, och ja, ALLTID med samspel mellan flera hjälper. Helt enkelt för att det inte funkar för mig och min häst annars.

Känns som vi har samma fråga till Fredrik_

Instämmer med dig att det är ganska stor skillnad på något som är en pusselbit och något som sägs vara ensam nyckel.

Även om jag inte fattar varför det förutsätt att man överböjer eller bänder om man inverkar med nått annat än sitsen, det e mest det jag reagerade på nu.
Det e ju det känsliga samspelet mellan de olika hjälperna som leder framåt.

Jag har samma frågeställning som du, men tänkte komma dit till nästa steg, du förekom mig.

Precis! Det var det jag menade, att arbeta vidare utifrån det.

Men, om man kan göra en sak med enbart sätet (balansera upp), varför inte en annan? På något sätt? Med rätt ekipage? Rent hypotetiskt.

Men det handlar ju mer om att sätta sig själv och hästen i balans. Vilket visserligen leder till att man sen kan lösgjöra hästen.

Men hästen blir ju per automatik inte lösgjord bara för att den är i balans. De flesta av oss har ju lite naturliga snedheter/svagheter/skavanker. Så även hästarna.

Man kan behöva påminna hästen om att "slappna av här/arbeta här" utöver att bara få den i balans.
Klockren:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 589
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 335
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka