Alltid lösgjord?

Sv: Alltid lösgjord?

Men diskussionen startade med att du skrev att din häst alltid är lösgjord, den är "naturligt lösgjord" av sig själv:confused: Så fattade jag i alla fall.

Jag behöver aldrig rida min så att hon skall bli lösgjord. Det är hon redan så fort jag sitter upp. Hon har en väldigt naturlig lösgjordhet. Däremot så eftersträvar jag hela tiden mer lösgjordhet dvs man tänjer gränsen för vad hästen kan.

Har aldrig upplevt att min häst skulle vara stel och ovillig i början på ett pass sen vi rättade till ryggen på henne och det är ca 5 år sedan.

Mvh

Tora

Men diskussionen startade med att du skrev att din häst alltid är lösgjord, den är "naturligt lösgjord" av sig själv:confused: Så fattade jag i alla fall.

Precis :confused:

vilken tur ni har som har möjlighet att rida i vatten!! jag gjorde det lite med min gammling, men sen blev det hopplöst att komma fra pga igenvuxit och bommar, och alla andra vatten hade stenbotten..

här finns inte heller nåt vatten med bra botten. :(

när du skriver: man märker snabbt om hästen är lösgjord- menar du då från första sekund du sitter på den? :confused:

*svarar flera med ett inlägg*

Min häst har stått i tre år utan att ha gjort något (dräktig + att hon stukade ett knä när hon drog av sig en sko). Första gången jag red henne på tre år så var hon lika mjuk och smidig som när jag ställde av henne. Ingen stelhet eller liknade. Skillnaden var dock att hon bara klarade två steg i en riktig bra sluta. Eller hon klarade bara av 5 riktigt samlade galoppsprång. Men jag behövde inte jobba ett enda steg på att få henne mjuk och lösgjord eller att få henne gå på tygel och fokuserad (stavas det så?) på mig. Det var bara att sätta sig upp och rida.

Jag har varit med om hästar som är stela och ovilliga att arbeta bara de har stått en månad.

Det kan vara lite svårt att med en gång avgöra om hästen är lösgjord om det är första gången man rider hästen. Vissa hästar kan ju bli lite spända när någon ny ryttare skall rida. Men då är inte heller hästen lösgjord just då. Sen när man lärt känna varandra och hästen slappnar av så märker man om den är lösgjord eller inte. Så en häst kan mycket väl vara lösgjor i grund och botten men inte just nu för tillfället.

För mig är en lösgjord häst mjuk och smidig både till kropp och själ.

Mvh

Tora

vilken tur ni har som har möjlighet att rida i vatten!! jag gjorde det lite med min gammling, men sen blev det hopplöst att komma fra pga igenvuxit och bommar, och alla andra vatten hade stenbotten..

här finns inte heller nåt vatten med bra botten. :(

De riktigt fina naturliga sandstränderna börjar i Kunsbacka och blir bara bättre och bättre ju längre söderut man kommer. Jag måste säga att jag känner mig väldigt glad att jag bor så pass nära. Det är en helt fantastisk möjlighet att kunna träna i vatten på detta sätt, speciellt havsvatten är bra för både ledor, senor och hovar.

I Frankrike är det vanligt att man tränar travhästarna i havet längst deras långa sandstränder.

Länkar till en tråd där jag har lagt ut lite bilder från havsridningen

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=842835

Mvh

Tora

*kl*
Jag är nog faktiskt rätt inne på att "lösgjord" kan betyda olika för olika personer men att vad som är "rätt" beror på vilken nivå man är och vad man kan kräva av just den individen.

Mina krav på lösgjordhet är inte särskilt höga, just för att jag *måste* nöja mig med hyfsat bra för att inte få motsatt effekt genom att försöka och försöka :p utan istället nöja mig när det känns hyfsat bra i hästen. Om man utgår från det så ja - jag får alltid hästen lösgjord åtminstone stundvis i ridpasset (i princip hela ridpasset en bra dag, kortare stunder om hästen är extra stressad för dagen eller vi allmänt har en dålig dag).

För oss innebär lösgjord att takten inte är stressad utan att hästen vågar vila lite i steget, är hyfsat avspänd mentalt (den svåraste biten för oss...) och allmänt känns avslappnad även om den tar i lite, inte spänner fler muskler än nödvändigt.

Självklart är målet att komma ännu längre än så, särskilt vad gäller att komma loss i hela kroppen och kännas mer liksidig/smidig, ännu mer avslappning (tendens att spänna nacken och spänna upp svansen även om den i övrigt går bra) att få ännu bättre genomsläpplighet osv.

Både du och Toto skriver mentalt lösgjord. Då tänker jag att begreppet lösgjordhet måste vara ett mentalt tillstånd - rätta mig om jag har fel...
Genom att påverka hästen fysiskt försöker vi få den att bli "lösgjord"; men själva akten måste väl ske i hästens hjärna?
Eller kan det vara så att en häst kan vara lösgjord, men ändå spänd mentalt?
Kan en lösgjord häst vara spänd rent fysiskt? (Premiss: frisk häst)

Om det är så att det hanslar mer om psyket än kroppen, så kanske detta med att rida i vatten, över stock o sten eller i snön, är ett sätt att få hästen att fokusera? På arbete.

För min del betyder lösgjordhet att hästen är både fysiskt och psykiskt lösgjord. En häst som går och stretar emot för att den är spänd pga tex blåst är inte lösgjord för tillfället.

Är hästen inte frisk i kroppen så är det säkert svårt att bli fullständigt lösgjord. Men är hästen frisk i kroppen så behöver det inte betyda att den automatiskt är lösgjord om inte knoppen hänger med.

Att gå i vatten är en lösgörande övning fysiskt precis som vilken lösgörande övning som helst. Jag upplever det som väldigt effektivt och skonsamt mot hästen. Något som jag absolut skulle prova om jag hade en häst som man fick jobba på att få lösgjord.

Nu tror jag inte att det räcker med bara en gång och så är hästen lösgjord utan det är nog en fråga om två - tre gånger i veckan 20 minuter åt gången i alla fall 3-4 veckor (fast jag märkte en väldig effekt redan efter 1 vecka, den lösgörande effekten var som sagt en bieffekt då jag igentligen red i havet pga hästens hovar).

Har man dock en häst som blir väldigt stressad av det och fortfarande är stressad av det efter några veckor så tror jag att det inte gör samma nytta, då den lösgörande effekten och den stressande effekten tar ut varandra. Men det är bara teorier från min sida och inget som jag har erfarenhet utav.

Min får som jag nämde tidigare ett helt annat steg efter några minuter. Ett långsammare steg men ändå mer kraftfullt.

Men som sagt i Frankrike har man länge vetat om att träning i framför allt saltvatten är väldigt bra för hästarna.

Mvh

Tora

Både du och Toto skriver mentalt lösgjord. Då tänker jag att begreppet lösgjordhet måste vara ett mentalt tillstånd - rätta mig om jag har fel...
Genom att påverka hästen fysiskt försöker vi få den att bli "lösgjord"; men själva akten måste väl ske i hästens hjärna?
Eller kan det vara så att en häst kan vara lösgjord, men ändå spänd mentalt?
Kan en lösgjord häst vara spänd rent fysiskt? (Premiss: frisk häst)

Om det är så att det hanslar mer om psyket än kroppen, så kanske detta med att rida i vatten, över stock o sten eller i snön, är ett sätt att få hästen att fokusera? På arbete.

Håller med föregående inlägg angående att det måste vara både fysiskt och mentalt för att bli riktigt bra. Men att en mentalt lösgjord häst nog har lättare för att bli fysiskt lösgjord. Lite som att vissa hästar mentalt sett har "lättare" för samling än andra redan innan de blivit skolade. :p
Och ja, att få hästen slappna av och bli mottaglig mentalt sett känns som en bra idé.

Helt i sitsen sitter det väl ändå inte. Visst, vikten av en god sits kan inte nog överdrivas men för den skull har ju en ryttare massa nytta av lösgörande övningar för få sin häst fri från spänningar fysiskt, och psykiskt.
Alla spänningar hos en häst kommer inte enbart från ryttaren.
Mkt lättare att sitta mjukt och följsamt på en lösgjord häst.

Instämmer (såklart ;))i att för mkt böjning sabbar takten men det gör ju egentligen allt som får hästen obalanserad och minskar koordinationen. Jag tycker man måste ta med allt i beräkningen. Ja eller snarare ridningen :cool:

Det sitter så pass mycket i sitsen (inte sitta snyggt - utan inverkan med) att det är värt att nämna det.

Jag har aldrig varit med om att det Inte räckt med att placera ryttaren i rätt position

Vi är ändå ett hinder för hästen, frågan är hur mycket.

Grejjen är ju rent generellt att det är människan som kan tala - det är människan som kan "skylla" på den andre...

KL

Är det någon som tänker på var dessa "spänningar" i hästen kommer ifrån? (nu menar jag generellt och inte personligt på någon enstaka häst)

Hur hanterar ni spänningar i er själva?

Om ni är stressade - går ni och gör lite lösgörande då?

Sedan blir jag lite konfys.
Efter viss beskrivningar börjar man passet på en spänd häst och avslutar med en avspänd - var kommer träningen in?

Enligt utbidlningskalan så handlar uppvärmningen lång och låg om tact och losgelassenheit = avspänd.

Sedan komemr arbetsfasen då nya saker lärs in och då när hästen går ur Comfortzonen och in i stretchzonen - så kan man då tappar losgelassenehit om det blir för svårt, då går man tillbaka och hittar det igen med ev. lite framåt nedåt så hästen slappnar av i ryggen och släpper halsen och söker handen igen.

Sedan kan mangöra ett nytt försök.

Det verkar som andra har ett annat upplägg?

Jag tycker det är som med ställning och böjning.
Böjning existerar inte utan ställing medans ställning utan böjning går bra.
Hehe, kanske lite otydligt... Det lät mkt bättre inuti mitt huvud.
Men jag menade psykisk och fysisk lösgjordhet....:angel: Att fysisk lösgjordhet inte kan uppstå utan psysisk. Medans det omvända e fullt möjligt.

Är det någon som tänker på var dessa "spänningar" i hästen kommer ifrån? (nu menar jag generellt och inte personligt på någon enstaka häst)

Efter viss beskrivningar börjar man passet på en spänd häst och avslutar med en avspänd - var kommer träningen in?

Enligt utbidlningskalan så handlar uppvärmningen lång och låg om tact och losgelassenheit = avspänd.

Sedan komemr arbetsfasen då nya saker lärs in och då när hästen går ur Comfortzonen och in i stretchzonen - så kan man då tappar losgelassenehit om det blir för svårt, då går man tillbaka och hittar det igen med ev. lite framåt nedåt så hästen slappnar av i ryggen och släpper halsen och söker handen igen.

Det finns olika sätt att hantera stress. För min del går jag bara ner i stallet och då är stressen borta med en gång.

Andra går och tränar på gymet, går en promenad, läser en bok eller i sämsta fall gör inget alls.

Mycket utav hästens stress är just kopplat till fysisk stimulans, dvs den behöver rörelse för att inte bli stressad. Problemet är om man har en häst som är mycket framåt och inte kan slappna av så går det sällan att rida en sådan häst trött. De brukar bara bli värre ju tröttare de blir. Där måste man hitta andra sätt att få hästen att gå ner i varv än att galoppera den trött.

Mvh

Tora

Eftersom du skriver att inverka med nu så känns det som att vi menar samma sak :)

Sen till det andra så är det väl faktiskt varje ryttares ansvar att i första ahnd leta fel och brister i sin ridning inte hos sin häst??

Vad gäller spänningar tror åtminstone jag att man inte kan tala generellt...visst de flesta verkar ha nån teori om hur fölet ligger i magen och vilket varv den lättare böjer sig i senare i livet..men i övrigt tror jag det är rätt individuellt vilka spänningar ens häst dras med. Alla ryttare är ju olika sneda de med...plus att liten häst kan gå i hagen och spänna sig, halka..osv osv.

Kan inte säga att jag tränar på nått annat sätt än du här efter det lösgörande arbetet börjar arbetsfasen, rakrikta böja o samla. Gå tillbaka vid behov och sen någon form av återhämtningsfas.

Jag tycker det är som med ställning och böjning.
Böjning existerar inte utan ställing medans ställning utan böjning går bra.
Hehe, kanske lite otydligt... Det lät mkt bättre inuti mitt huvud.
Men jag menade psykisk och fysisk lösgjordhet....:angel: Att fysisk lösgjordhet inte kan uppstå utan psysisk. Medans det omvända e fullt möjligt.

Ja, så är det nog.
Upplever att min egen häst blivit mycket mer avslappnad både mentalt och fysiskt efter en kortare period med lite mer intryck än vanligt (mental stimulans) så var det som att något släppte mentalt - hade varit rätt stressad efter flytt och lite annat- men så plötsligt började den söka sig till handen i princip hela tiden, svinga bättre med ryggen och rent allmänt kännas som att den trivdes bättre. Utan någon radikal ändring i ridningen. Kul när man märker sån tydlig koppling mellan mental förbättring/fysisk förbättring! :)

Om vi människor är stressade så är ju en klassiker att göra avslappningsövningar. Att bli medveten om en muskel, spänna den, för att sen "lära sig" slappna av i muskeln. Ibland kan jag köra på lite samma metod med hästarna - lära sig spänna muskeln "ordentligt" för att lättare kunna slappna av, detta förutsätter alltså att man ger hästen en chans att spänna av efter anspänningen.
Men det här är ju att rätta till bieeffekterna av stressen snarare än att ta bort stressen i sig. Att få något annat att tänka på och mental stimulans tror jag är viktiga bitar, är man själv stressad så brukar det gå bättre att coola ner om man rensar huvudet genom att fokusera på något helt annat. Min slutsats är: ju mer fokuserad på arbete, desto mindre stressad. Men man kan såklart inte tvinga eller pressa hästen till att fokusera, då blir det ofta motsatt effekt.

Nä, så fungerar mitt upplägg också. Man måste våga gå ur komfortzonen ibland för att sen hitta tillbaka och börja om. På en lagom nivå. Men ibland kan man behöva jobba länge bara för att få till den första avslappningen, eller att man tappar den pga diverse omständigheter under passets gång. Antingen pga det du beskrev - att man sätter lite mer press på hästen och tillfälligt förlorar avspänningen för att sen gå tillbaka, eller pga störningsmoment där man inte själv riktigt kan korrigera utan det måste ske successivt.

Jo, det kan nog tänkas att han behöver mer utmaningar! Och att sitsen är A och O för att komma till ridning...jag ger nog också många förvirrande signaler, har särskilt på senaste tiden uppmärksammat mina flaxiga:crazy: händer och försöker nu att sitta mer stilla med handen. Ett under ändå att hästen ändå förstår såpass mycket av det man vill!

Måste bara berömma Majolas beskrivning av lösgjordhet! :bow: Precis så känns det! Ryggen kommer upp och svingar (inget mer skumpande utan man kan liksom svinga med hästen) och halsen sänks. Han tuggar på bettet och ger en mjuk kontakt och frustar...:love: Och man åker liksom inte längre, man rider!

Vet inte vilka svar du tänkte på så jag svarar för mej. Nej jag har inget annat upplägg utan ungefär så som du beskriver det.

Ang spänningar så är ju hästar väldigt olika i sin uppmärksamhet på vad som händer omkring dem, det kan man ju se bara man studerar ett antal hästar i en hage tex. Vissa reagerar inte om världen rasar ihop runt dem och andra på minsta lilla intryck. Det gör de även under ryttare. Nya intryck, störningar av olika slag, osv som hästen inte har koll på och kan placera in mentalt kommer att störa hästens uppmärksamhet. Eftersom den vill få koll kommer den att vilja titta, lyssna och komma underfund med saken, så ryttarens begäran om arbete blir störande = hästen spänner sig, den vill hellre titta vad som pågår.... Det kan alltså vara en orsak som inte har varken med ryttarfel, fel hos hästen eller fel i utrustningen att göra.

Som ryttare går ju framridningen då ut på att få hästen fokuserad på arbetet oavsett vad som händer omkring.
Ju mer välriden och välutbildad en häst blir, ju lättare är det ofta att få den att koncentrera på det som ska göras. Men sen kan det finnas dagar (efter vila tex) eller kraftigare störningar som gör det svårare än annars, självklart.

Det är också ofta när hästen skrittas fritt som den "fångar" störningsmomenten, dvs i början av ett pass. När den väl får börja arbeta koncentrerar den sig på det och spänner av.

När jag skrev av variera ridningen utifrån förutsättningarna och behoven den dagen så menar jag just hur man får hästen fokuserad för att kunna komma in i själva arbetet.

I övrigt håller jag helt med om sitsens betydelse.

Först och fråmst måste jag bara tacka för alla "AHA"n jag får när jag läser dina förklaringar och beskrivningar:bow::bow:
Sen passar jag på och frågar när du kan komma förbi och hjälpa mig med sits m.m;):D

Det behövs verkligen tränare/folk i allmänhet som verkligen förklara vad vad de menar och vad "felen" kommer ifrån. Många tränare kan säga vad som är fel och ge en tips på vad man ska göra för att få "bukt" med dem, men det är få som kan förklara så ingående så att man verkligen förstår problemt och vikten i ryttarens inverkan (medvetet och omedvetet).

I mitt fall kan jag vissa perioder känna att flera av de hästarna jag rider dagligen har "samma" problem, för att sen till nästa period inte ha några problem med det, men istället hitta ett nytt problem.
Jag är helt inne på att i 9 av 10 fall så beror det på ryttarens fel och brister i kunskap, snedhet, låsningar,musklatur m.m....
Men eftersom hästar också är levande individer med muskler och skelett, så är det något som säger mig att vissa "fel" faktiskt sitter hos hästen. Dock är det svårt att få "bukt" på dem om ryttaren också har vissa svårigheter och inte kan hjälpa hästen in på rätt spår..... lite svmmligt kanske men hoppas att det går att förstå.

Har på senaste tiden ändrat lite av mina "rutiner" för att förbättra min kropp (musklaturmässigt) t.ex försöker hålla väskan även i andra handen, sopa med "andra" handen m.m
Sen om jag känner att jag är stel i nacken eller något så försöker jag undvika att arbeta hästarna uppsuttet, utan ofta blir det istället longering eller en luffsa lite lugnt i skogen.

Senast ändrad:

Spänningar i hästen, som behöver lösgöras kommer från många olika saker.Några ex: Medfödd oliksidighet. Energi ger spänning.Samling likaså.

Visst är det en bra förutsättning om ryttaren har en korrekt sits, men inte heller de slipper det lösgörande arbetet.

Min dam brukar jag alltid få kroppsligt lösgjord om det är mitt mål med träningspasset. Skrittar jag bara en tur på lång tygel eller kör ett rent konditionspass så brukar jag fuska och mer bry mej om att hästen har roligt än att hon alltid går perfekt.
Den mentala biten är lite svårare då hon är lite nervöst laggd och lätt spänner sej om allting inte är 110% bra + att hon har ganska mkt humör, vilket oftast är positivt men kan göra en dålig dag riktigt dålig.
Går alltid alltså att få henne att svara korrekt på hjälper och gå tillräckligt avslappnat för att hela kroppen ska komma med men inte säkert att hon har "viljan med" så att man får riktig känsla i ridningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025