Alltid lösgjord?

Sv: Alltid lösgjord?

Alla har sina dagar ju men det märker jag nästan direkt på mina hästar när jag hoppat upp så då kräver jag inte lika mycket den dagen utan då kräver jag att de ska vara lösgjorda i en lägre form och göra övergångar mjukt tex. Men de är ju inte alltid lika samarbetsvilliga med det har vi kommit över och ja, jag hittar knapparna varje dag. Men de rä ju viktigt att man varierar deras arbete, tex viss dagar tränar jag på att de ska göra piruttter och mkt tävlingsrörelser, nästa dag bara jobb i låg form, dem tredje dagen jobbar jag bara på att de ska vara lyhörda, osv, osv,

Men jag kan säga att mina hästar för det mesta är lösgjorda när jag hoppar upp och är dom inte det när jag hoppar upp så ska de iaf vara det när jag sen hoppar av.

Nu har ju jag en helt annat "take" än de flesta.

Jag har haft mardrömspass då jag varit "självmordsbenägen" efteråt - och det har alltid berott på mig - att jag inte fått stil på min kropp - den har inte fungerat - den har hindrat hästen att vara losgelassen (vadå miljöskadad :angel: .... lösgjord)

jag har ju en knackig kropp som lätt får låsningar och om jag itne släpper igenom hästen rörelser då kan inte hästen röra sig avspänt. Så är det.

Jag är en person som inte gillar att göra fel - så det värsta för mig var nog att inte förstå hur och varför - varför vissa pass kunde bli skit och andra bättre.

Nu känns det som om jag har mer kunskap om hur och varför- jag kan också checka av kroppen - innan jag rider - så att jag är säker på att jag själv är lösgjord :angel:

Så nu har jag inte de problemen längre

Jag upplever det också lite som att få in en golfboll i ett hål i en uppförsbacke - det finns många "nästan" innan man kan hittat hålet och komma till ridning - och vara kvar där.

Kanske lite som jackos erfarenhet

Själv är jag övertygad om att vägen till att få i bollen ligger i ryttarens kropp

Min har inte varit med om någon trevlig behandling innan, och ibland så är hon lite springig och hänger i handen, men nu har jag lärt mig hur jag ska göra för att få loss henne så allt beror på ryttarens förmåga anser jag.
Visst kommer det dagar då det inte alls känns lösgjort och bra, men jag jobbar tills det känns bra.
Och nu har pollan börjat förstå vad jag vill att hon ska göra, och kommer hon bara över sin surtant tröskel så gör hon allt jag ber henne om.

Lösgjord är iaf något som jag kräver att han ska bli under varje pass. Utöver det har jag olika krav som också ingår i vår träning.

*delvis knapplån* men jag utgår från citatet ovan:

Vad exakt menar ni med lösgjordhet? Hur kan man kräva det? Är lösgjordhet detsamma som att "komma till arbete"? Vad är er "signal" när ni vet att hästen är lösgjord? Med hur låg grad av lösgjordhet nöjer ni er en svår dag?

osv osv...

Hmm. Bra fråga(or)...

Jag får inte alltid min häst lösgjord, för mig betyder det helt enkelt att han blir eftergiven...låter konstigt, men så känns det när man rider honom. Han bjuder ett mjukt stöd på tygeln (ungefär lika i båda sidor, har alltid mer kontakt på vä), vilar på steget och liksom inväntar mina signaler. För mig är detta den form som jag vill ha för att kunna arbeta vidare, han lyssnar, springer inte och jag kan själv slappna av bättre. Nu är ju vi på en lätt nivå, så jag kallar detta för hans arbetsform. Jag antar att om vi vore på en högre nivå skulle man kräva en annan form, en annan samling.

Motsatsen är en häst som hänger i handen, helt stel i vä sida. Visst, han stannar när jag ber om det, går fram när jag ber om det, men flyter liksom iväg och jag får inte honom mellan skänkel och hand. Han är då ofta lite okoncentrerad och tittig. En sådan dag brukar jag träna övergångar och halter, och eftersom han har så lätt för att fatta galopp från halt, gör vi det, en sån dag. Oftast svettas han inte ens efter ett sådant pass trots att vi håller på en timme i ridhuset (har sen en kvarts skrittväg hem).

Min häst är nog extremt sammarbets villig och försöker iaf. Inte alltid det blir så bra:D men men... lösgjord brukar hon bli efter lite uppvärmning. Men om det blåser väldigt mycket, regnar eller om hon rids bland andra hästar blir hon spänd och nervös. Då är det bäst att bara jogga runt lite och försöka coola ner:cool:.... men ofta funkar allt bra.. vi har inte kommit så pass lång i utbildningen pga. dåliga rid möjligheter.

Jag tycker din fråga sätter fingret på min käpphäst

Losgelassen betyder löstillåten - inte eftergiven...

Eftergiven kan hästen bli av ren utnötning - men losgelassen nej

Vad exakt menar ni med lösgjordhet? Hur kan man kräva det? Är lösgjordhet detsamma som att "komma till arbete"? Vad är er "signal" när ni vet att hästen är lösgjord? Med hur låg grad av lösgjordhet nöjer ni er en svår dag?

osv osv...

Lösgjord för mig är när hästen inte erbjuder ngt motstånd, jag kan "placera", böja och forma honom vart och i princip hur jag vill utan spänning.

Han är oftast så från när jag sitter upp, men nu är det som sagt högersidan som han är lite stelare i.

osv osv...
Jag upplever just formuleringen "att kräva det" som svår, men det är kanske hårklyverier? First ask, then...
Då hästen släppt "onödiga" spänningar och ser fram emot vad som ska hända härnäst.
Idag, tex, var det fullständigt uteslutet, med hård vind, de har vilat fem dagar, och ett underlag som kräver skridskor och ishacka.
Tycker i vart fall att jag blir mer o mer observant på hur o när lösgjordhet uppstår, och ofta har det ju en del med hur spänd/avspänd jag själv är.

Jag tycker din fråga sätter fingret på min käpphäst

Losgelassen betyder löstillåten - inte eftergiven...

Instämmer, okej att det "bara" e ord men ändå....
för mig betyder det att tillåtas inverka...att ha lösgjort sin häst så att man kan inverka på ett bra sätt!!
Eftergiven låter för mig mer dominant, alltså dominant på ett negativt sätt. Även om det är som cristobal säger: hårklyverier :)

Absolut inte. Ungponnyn jag rider tenderar att vara väldigt nervig och psykiskt olösgjord, men försöker alltid att avsluta med arbete i avspänd skritt så att han kan få chansen att komma i ro.

Min gamla häst var en riktigt ettrig tokstolle som hade väldigt lätt att bli spänd - tyvärr mestadels p.g.a mig och min sk. ridning. Dock avslutade jag aldrig innan hon var fullständigt lösgjord - både fysiskt och mentalt.

Ha ha och du din stackare kan inte ens skylla på de kvinliga (häst)hormonerna!! - Det kan jag :p.
Skämt åsido men alltså Lancet sammanfattade mina åsikter rätt bra och flera andra också för den delen att.
1. man får utgå från vad man har i början av varje ridpass och det vet man inte förrän man hoppat upp;)
2. Det viktigaste är att det slutar bättre än det började.
3. Kraven kan behöva ändras under resans/rittens gång.
4. Variation förnöjer (hästen) och ökar oddsen till lyckade ridpass.

jag kan säga så mkt att jag har aldrig ridit en häst helt loss själv det krävs enormt mkt från ryttaren ! Jag rider en välutbildad ponny på 17 år (typ) o han vet precis hur han ska göra för att komma undan det vet nog de flesta hästar men traggla inte vidare på nånting om o om igen, gör nånting då o då du vet han har lätt för o ge dig sen!

har aldrig problem pga att han inte är arbetsvillig, det är han alltid. kan bli väldigt het men det är för att han vill så mkt och tycker det är roligt

däremot kan han vara svår om det är nåt som skrämmer honom, då blir han spänd och orolig. såna dagar är det inte nån ide att kräva så mkt, då tar vi ett lugnt joggingpass bara..

Precis såhär är min också.

Jag behöver aldrig rida min så att hon skall bli lösgjord. Det är hon redan så fort jag sitter upp. Hon har en väldigt naturlig lösgjordhet. Däremot så eftersträvar jag hela tiden mer lösgjordhet dvs man tänjer gränsen för vad hästen kan.

Har aldrig upplevt att min häst skulle vara stel och ovillig i början på ett pass sen vi rättade till ryggen på henne och det är ca 5 år sedan.

Mvh

Tora

Jag behöver aldrig rida min så att hon skall bli lösgjord. Det är hon redan så fort jag sitter upp. Hon har en väldigt naturlig lösgjordhet. Däremot så eftersträvar jag hela tiden mer lösgjordhet dvs man tänjer gränsen för vad hästen kan.

Har aldrig upplevt att min häst skulle vara stel och ovillig i början på ett pass sen vi rättade till ryggen på henne och det är ca 5 år sedan.

Mvh

Tora

Då undrar jag om vad vi menar när vi beskriver "lösgjordhet". Jag trodde i början att min första fullblodshäst alltid var "lösgjord naturligt" eftersom det var en vig rörlig häst (som fulllboden oftast är) som inte kändes som om han satt fast nånstans såvitt jag amatörmässigt kunde bedöma:cool:.
Men sen insåg jag att det är EN sak, men att arbeta rakriktad och i avspänning och sitta ihop genom kroppen är ngt annat:cool: Det är inte många hästar som gör varje dag bara utan vidare, (jag är inte själv alltid "lösgjord":crazy:) Ju mer stark och välutbildad en häst är, ju lättare att arbeta den, men för mej finns inte lösgjordheten "naturligt" på det sättet. Den är beroende av hur jag rider, självklart, och vad jag kräver och även faktorer "runt om" som påverkar mej eller hästen. Jag håller ju också väldigt mycket med Fredrik i detta att den egna kroppen påverkar kanske allra mest i slutänden......

Men jag kanske missförstår hur du menar.:confused:

Då undrar jag om vad vi menar när vi beskriver "lösgjordhet". Jag trodde i början att min första fullblodshäst alltid var "lösgjord naturligt" eftersom det var en vig rörlig häst (som fulllboden oftast är) som inte kändes som om han satt fast nånstans såvitt jag amatörmässigt kunde bedöma:cool:.
Men sen insåg jag att det är EN sak, men att arbeta rakriktad och i avspänning och sitta ihop genom kroppen är ngt annat:cool: Det är inte många hästar som gör varje dag bara utan vidare, (jag är inte själv alltid "lösgjord":crazy:) Ju mer stark och välutbildad en häst är, ju lättare att arbeta den, men för mej finns inte lösgjordheten "naturligt" på det sättet. Den är beroende av hur jag rider, självklart, och vad jag kräver och även faktorer "runt om" som påverkar mej eller hästen. Jag håller ju också väldigt mycket med Fredrik i detta att den egna kroppen påverkar kanske allra mest i slutänden......

Men jag kanske missförstår hur du menar.:confused:

:bow::bow::bow:

Det är stor skillnad på att vara lösgjord och lösgjord i arbete på riktigt. Jag tycker mina hästar är hyfsat lösgjorda i arbete men nog fan när min tränare sitter upp som rider möjligvis 3ggr så bra som jag så skulle hon vilja ha dom lite mer lösgjorda och lite mer ditten och datten. Det beror ju på hur duktig man är som ryttare och vilka referensramar man har. Att säga att min häst är alltid lösgjord är ju att lura sig självt ganska rejält eller man kan ju säga att "ja tills någon bättre sitter upp och vill ha dom snäppet mer genomarbetade"

Felknapptryck - skall vara till flash, (men till dig också då ser jag.)

Jag håller med om det du skriver i princip, men kallar det då durchlassigkeit. Alltså genomsläpplig
Medan losgelassen mer handlar om fri från spänning

knepigt med termer, ibland menar man lika, men uttrycker det olika.

Sedan tror jag inte den finns som alltid har hästen losegalssen heller.
Losgelassenheit fysiskt är ju avhängigt av balans (takt) , och vem rider alltid med hsäten i full balans...

Så vi lägger nog in olika betydelse i orden också kanske

Senast ändrad av en moderator:

Hej! KL
Men vilka tecken finns det då, som ni duktiga spanar efter för att kunna säga: NU är h*n lösgjord/lossgelassen/durchlassig?
Säger hästen ngt speciellt?
Eller är det bara genom känsla man kan avgöra detta?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 582
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII