Alltid lösgjord?

Sv: Alltid lösgjord?

Lösgjordhet (andra steget på utbildningsskalan) förstår jag som att hästen rör sig taktmässig och fritt utan onödiga spänningar. Musklerna arbetar i en växelverkan mellan an- och avspänning.

Tecken på lösgjordhet är bland annat att hästen ser tillfreds ut, t ex i ögonen och på öronspelet, att det rör sig genom ryggen ("svingar") vilket i sin tur leder till att den låter halsen falla, en sluten men aktiv mun (tuggande, sugande, vad man nu vill kalla det, men inte en "död" torr mun), att hästen bär sin svans avspänt, att den kanske frustar lite...

Genomsläpplighet (Durchlässigkeit) är målet med allt dressyrarbete (all utbildning av hästen egentligen). Jag förstår det som att hästen är villig och förmögen att reagera korrekt och omedelbart på ryttarens hjälper.

Jag har min framridning, som under min hästars utbildning självklart har ändrats 1000-tals ggr. Framridningen bygger på att kontrollera att de tar alla hjälper och att de är lösgjorda. Fungerar inte det så jobbar jag på det tills det fungerar, jag går helt enkelt aldrig vidare förrän de når målet med framridningen.
Självklart finns det dagar då jag rider fram längre än andra. Men det beror nog sällan på arbetsviljan utan på nya trösklar som ska övervinnas eller att någonting inte är helt befäst.

Min drömprins tar alltid tid på sig innan han slappnar av o ger efter, han kan vara så superfin mot slutet av ett ridpass:love:
Men nästa gång jag ska rida igenom honom är han ändå spänd o "struttig" i början... Men vi jobbar på det, givetvis med tränares hjälp, gäller att ha mkt tålamod.
Men jag skulle också vilja att han tyckte det var roligare med dressyrpassen, känner mig också som en "slavdrivare" ibland o att jag pressar honom till ngt han inte tycker är kul:cry: Jag vill ju bara att han ska må bra o att han jobbar på ett korrekt sätt med sin kropp.... Åh alla dessa känslor för detta underbara djur:o

Losgelassen: Som jag och Majola skrev hänger det ju ihop med takten, jag skulle säga "fri från spänning ( släpper halsen var bra :bow: ) En häst som är losgelassen börjar också swinga med ryggen. Den är så fri från spänning i ryggen att bakbenens rörelser går igenom.
Så så länge ryggen inte kommer igång är hästen inte losgelassen:angel:

Psykiskt spänning syns ju också i ansiktet på hästen den skall vara slät (inga rynkor..) och se nöjd ut.
Den skall också hålla svansen lätt buren ( fri från spänning i ryggen)

Den skall också frusta ( fri från spänning i bålen)

Mao inget som man ser varje dag.

Durchlässigkeit bygger på de andra kvaliteterna. En häst som är durchlässig är rak ( har med takten att göra) den sitter altså ihop och är i en sådna balans att den kan rullas likt en boll i önskada riktning. Hästen följer altså alla hjälper för att den kan....

Många tror att det beror på motstånd /ovilja hos hästen när övergångar inte fungerar. Eller ingångar och utgångar ur skolor
Men det har altså med att göra att man inte uppnått kvaliteterna i tillräckligt hög grad så att durchlässigkeit uppnåtts.
Eftersom man har en annan syn, på vad de olika kvaliteterna innebär, har man också ett annat sätt att "hantera det som händer".

Istälelt för att arbeta för takt = rak i balans - Så pratar man om att hästen "sitter fast", och strävar efter att ta bort motstånd.

En häst som uppvisar takt och losgelassenheit sitter inte fast.
Och vägen att uppnå det sitter helt i sitsen. Inte i lösgörande grejsimojs. Först när ryttaren är placerad exkat på hästens tyngpunkt - behöver den inte balansera upp ( kompensera ryttaren) och kan då vara "lös och fri och rörlig."

Det känns lätt, helt plötsligt.

och detta med Durchlässigkeit - ja då har man kommit till ridning - då _rider_ man faktiskt hästen, den blir en förlängnning av den egna kroppen och man åker inte med längre.

Har man upplevt det råder ingen tvekan

Gott Nytt år alla!!!

Senast ändrad av en moderator:

Släpper halsen var tom skitbra :idea: och _när_ den gör det...

För då släpper den ned halsen först när den arbetar korrekt bakifrån. :angel:

Tackar tackar :bow:

Då har min tränare rätt, fast jag bvill gå snabbare fram, så vidhåller hon vikten av takt, och vi jobbar varje pass med sitsen... Visst, det går framåt, men jag vill ju mer!!!
Inom islandsvärlden så pratas det mycket om att få loss bogarna genom att släppa halsen, det känns logiskt. En häst som inte är "loss" i nacken kan inte göra bra ifrån sig i gångartsridningen.

Detta med att ryggen swingar - är det ngt annat än när rumpan svingar?
Min häst har en väldigt fin rumpsving, men jag har fått för mig att det inte är så bra, och då jag sas begränsar rörelsen i sidled, och betonar rörelsen uppåt/nedåt, så tycker jag att hon kortar sig i underlinjen och går renare. Är det olika saker?

Hoppas alla får ett drägligt nytt år!

Jag är inte riktigt hundra på hur du menar, men jag tror du att du till viss del kan uppmuntra korrekt rörelse med din inverkan, men det handlar nog mest om att ryttaren blir stabil och lättburen när h*n inverkar med överskänkeln och säte. Båda strävar liksom uppåt.

Ryggen rör sig ju i tre plan sas.
Dels buktar den omväxlande höger - vänster = vicka på rumpan,
sedan så vrider den sig i sin längdaxel = axial rotation.
och slutligen så buktar den upp ned = Swingar

En häst som spänner överlinjen tappar de de två sista. Det är ju en naturlig reaktion hos unghästen att reagera med att spänna överlinjen inför denna nya vikt, och det anses som den primära träningen går ut på att få hästen att åter röra sig naturligt. Med sviktande bakben, avspänd rygg och alla ryggrörelser. Det ingår i losgelassenehitsbegreppet.

Hoppas att det är drägligt med raketerna i natt.

*knapplån*

För mig är en lösgjord häst som man kan böja och ställa åt "alla håll och kanter" med ytterst små hjälper utan några spänningar från hästens håll. Tex byta från öppna till sluta och tvärtom och hästen bara glider som smält smör från den ena rörelsen till den andra. Att hästen är lika mjuk att ställa både i höger och vänster varv.

Men det betyder också att hästen går att rida med lätthet och att hästen är focuserad på ryttaren och rör sig avspänt men med schvung (hur stavas det?) och är lätt i handen men ändå söker lätt kontakt i tyglarna.

Jag tycker att man känner ganska så omgående om hästen är lösgjord eller inte. Sen kan det finnas olika grader av lösgjordhet men känslan är den samma.

Sen ett litet tips till er som har hästar med spänningar och som är svåra att få riktigt lösgjorda så rekommenderar jag starkt att rida i vatten. Jag brukar bara skritta i 15 - 20 minuter i kothögt - knähögt vatten. Ibland så travar jag några meter men man får vara lite försiktig så man inte överanstränger hästen.

Jag började med att rida ute i havet pga min hästs hovar men upptäckte att en av bieffekterna var att hästen blev ännu mer lösgjord i hela kroppen (både i halsen, bogen och ryggen, tja faktiskt så kändes det som om den blev mer lösgjord i hela kroppen).

Mvh

Tora

Jag avundas verkligen er som lyckas motivera era hästar till arbete - själv känner jag mig som en slavdrivare och sitter ibland och har dåligt samvete för att jag kräver så mycket.:o Vilket jag (när man tänker efter) faktiskt inte gör. Bara ärlig form och en lyssnande häst. Men visst beror det på hur man själv känner sig i allra högsta grad. Jag blir lätt irriterad:eek: för att jag tycker att vissa saker borde han kunna och då är det oftast kört.

Jag undrar om du kanske tvärtom kräver för lite av hästen och väljer ointressanta övningar? Jag vet själv hur det är när man sitter där och tragglar och hästen lixom inte engagerar sig utan bara knallar runt. Då byter jag riktning ofta, gör ökningar och minskningar och är noga med att belöna med eftergift när han gör det jag ber om.

Jag vet ju inte hur du rider men jag märkte också en klar förbättring i min ridning när jag lärde mig sitta mer stilla i sadeln. Innan gav jag massa små signaler (ryck i tyglarna, tryck med benen, viktförflyttning etc.) utan att veta om det och hästen svarade med att bli avtrubbad och ibland "döv" för mina kommandon.
Efter några pass hos en duktig tränare blev jag mer medveten om min kropp och hästen blev possitivare och känsligare! :D

Lycka till med hästen!

Kanske lite svårt just nu, annars en bra grej.
Undrar om det kan funka lite på samma sätt att rida i snö, ngn dec djup?

Det tror jag absolut, även högt gräs skulle säkert fungera. Kan tänka mig att rida över bommar skulle kunna ge något liknade resultat. Men skillnaden är väl att man inte får motståndet som vattnet ger.

Djup snö och att gå i ca 20 -30 cm djupt vatten kan nog vara ganska så likvärdigt.

Mvh

Tora

Jag blir väldigt nyfiken på hur du egentligen menar :confused:

Det där "smälta smöret", gäller det oavsett vilka krav du ställer på hästen och ställer du nånsin mer krav än vad hästen "vill":confused:

Vad händer om någon annan rider din häst, som är på en högre nivå ridmässigt:confused: Det är aldrig några motstånd då heller:cool:

Det handlar ju inte bara om att kunna böja hästen åt alla olika håll utan om att den ska sitta ihop hela vägen när den arbetar. Du menar att hästen gör det oavsett alla dagar?

Utifrån vad du skriver om bla vattnet undrar jag ännu mer över vilka krav du ställer om du tror hästen blir överansträngd om den gör mer än skrittar en stund i kot-knähögt vatten:confused: Det verkar ändå lite överdrivet försiktigt.

.....men jag kanske helt missuppfattar dej.:o

Och vägen att uppnå det sitter helt i sitsen. Inte i lösgörande grejsimojs. Först när ryttaren är placerad exkat på hästens tyngpunkt - behöver den inte balansera upp ( kompensera ryttaren) och kan då vara "lös och fri och rörlig."

Jag håller med i stort sett:bow:

Men jag vill lägga till att hästar är inte robotar som funkar exakt likadant varje dag oavsett. Sitsen är enormt viktig. Men det kommer även in andra saker som man måste hantera som ryttare. Hästen kanske inte orkar det man begär, eller inte vill ta i det man begär, eller är störd av omgivningen och ofokuserad, osv. Det handlar inte om att "sitta fast" utan om att som ryttare hitta sätt att komma runt detta och faktiskt ibland förmå hästen att gå placerad där man vill - fast den inte tycker att det verkar nödvändigt:cool:

Sitsen är grunden och att den är så stabil att ryttaren kan sitta kvar rakt över trots att hästen kanske vill flytta runt ryttaren för att komma undan eller helt enkelt göra något hästen tycker verkar skojigare just då.....Det är ju levande varelser med synpunkter och vilja vi sitter på...

Ju mer stark och välutbildad hästen blir, ju lättare får den att utföra det man begär och då blir det lättare för ryttaren att få med hästen osv. Men vägen dit är inte utan diskussioner:cool:

Jag vet inte vad man kan kalla "lösgörande grejsimojs":confused:
men som jag skrev innan, man får hitta det sätt att få hästen i arbete som passar bäst den dagen och för det man vill göra. Det kan vara att få ut lite spänningar genom tempoväxlingar i galopp, att jobba grunder för att få hästens fokus och mkt rakriktning för att få den ihopkopplad i kroppen. Då rider man ju olika övningar, för att uppnå det man önskar?

Ja, finns massor att skriva om det här, :D

"grejsimojs" är böjande i ffa halsen som hindrar hästen att sitta ihop

Hästens rent sidböjande förmåga är marginell, ber man om mer börjar halskotpelare och rygg att rotera, man kommer då att smedfördela vikten mellan ffa frambenen

Takt - bygger på att belstningen/vikten är liksidig dvs jämt fördelad över benen. Överdrivet böjande hindrar altså takten

och eftersom ,losgelassenheit och takt starkt är beroende av varandra, så hindrar man också losgelassenheit med sidböjande avhalsen.

För hästen kan då inte längre vara så avspänd runt bålen att den kan komma igång och arbeta över ryggen - om den inte jämnt belastar sina ben

Kan ha lite problem med araben då han ogärna arbetar om han verkligen inte vill. Då försöker han att kasta med huvudet, går i sidled och bara rusar på utan att slappna av.
Brukar åd alltid sakta av till skritt, arbeta lite på volter, skänkelvikningar och likande för att få att att bli koncentrearad igen och då tkr han det är roligare att arbeta. Berömman han även väldigt mycket och ger eftergift om han gjort något som jag tkr är bra. Då tycker han att det hela blir mycket mer kul.

xxx Malin

Ok. Då förstår jag vad du menade med just det uttrycket.

Och vägen att uppnå det sitter helt i sitsen. Inte i lösgörande grejsimojs. Först när ryttaren är placerad exkat på hästens tyngpunkt - behöver den inte balansera upp ( kompensera ryttaren) och kan då vara "lös och fri och rörlig.

Helt i sitsen sitter det väl ändå inte. Visst, vikten av en god sits kan inte nog överdrivas men för den skull har ju en ryttare massa nytta av lösgörande övningar för få sin häst fri från spänningar fysiskt, och psykiskt.
Alla spänningar hos en häst kommer inte enbart från ryttaren.
Mkt lättare att sitta mjukt och följsamt på en lösgjord häst.

Instämmer (såklart ;))i att för mkt böjning sabbar takten men det gör ju egentligen allt som får hästen obalanserad och minskar koordinationen. Jag tycker man måste ta med allt i beräkningen. Ja eller snarare ridningen :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Jo, du är nog hundra...
Tidigare då jag i min iver följde hästens rörelser i sidled (rumpvick), mer än ryggswinget, kändes hon inte alls lika lösgjord som nu, då det känns som att jag genom annan sits (det axiala & ryggswinget) kan släppa fram o upp hennes rörelser också. (Tack även Flash)

Men apropå ställningsövningar - hur var det med endorfinerna som ska lösgöras; var inte det då man gjorde ngt med nacken (böjning?)?

Jag är inte riktigt hundra på hur du menar, men jag tror du att du till viss del kan uppmuntra korrekt rörelse med din inverkan, men det handlar nog mest om att ryttaren blir stabil och lättburen när h*n inverkar med överskänkeln och säte. Båda strävar liksom uppåt.

Ryggen rör sig ju i tre plan sas.
Dels buktar den omväxlande höger - vänster = vicka på rumpan,
sedan så vrider den sig i sin längdaxel = axial rotation.
och slutligen så buktar den upp ned = Swingar

En häst som spänner överlinjen tappar de de två sista. Det är ju en naturlig reaktion hos unghästen att reagera med att spänna överlinjen inför denna nya vikt, och det anses som den primära träningen går ut på att få hästen att åter röra sig naturligt. Med sviktande bakben, avspänd rygg och alla ryggrörelser. Det ingår i losgelassenehitsbegreppet.

Hoppas att det är drägligt med raketerna i natt.

Jag blir väldigt nyfiken på hur du egentligen menar :confused:

Det där "smälta smöret", gäller det oavsett vilka krav du ställer på hästen och ställer du nånsin mer krav än vad hästen "vill":confused:

Vad händer om någon annan rider din häst, som är på en högre nivå ridmässigt:confused: Det är aldrig några motstånd då heller:cool:

Det handlar ju inte bara om att kunna böja hästen åt alla olika håll utan om att den ska sitta ihop hela vägen när den arbetar. Du menar att hästen gör det oavsett alla dagar?

Utifrån vad du skriver om bla vattnet undrar jag ännu mer över vilka krav du ställer om du tror hästen blir överansträngd om den gör mer än skrittar en stund i kot-knähögt vatten:confused: Det verkar ändå lite överdrivet försiktigt.

.....men jag kanske helt missuppfattar dej.:o

Nu hänger jag inte riktigt med. En duktig ryttare känner av precis hur mycket hästen orkar och kan. Man kan ha olika grader på en öppna. Jag börjar med det hästen orkar för att sedan be om pyttelite till. Inte så pass mycket att hästen tycker det är jobbigt men bara lite till, bara några steg. En häst som är riktigt lösgjord klarar det utan problem och utan några protester och utan att den tycker det är jobbigt. Snarare är det tvärtom, när hästen tycker att den är duktig så blir det roligare för den att jobba.

Nästa gång så kan jag börja med den högre graden men begära pyttelite till igen, utan att den tycker det är jobbigt. För varje gång så begär man lite mer men aldrig så att man pressar hästen och bråkar med den. Utan bara begär lite till. Resultatet blir att man får en häst som alltid försöker lite till utan något motstånd.

Jag förstår inte varför en ryttare som är duktigare än mig skulle tycka att min häst är stelare än vad jag tycker. Det är just det som gör en skicklig ryttare, att kunna läsa av vad hästen orkar och få den att göra lite till, men utan att hästen upplever att det är jobbigt.

Som jag skrev tidigare
"Jag tycker att man känner ganska så omgående om hästen är lösgjord eller inte. Sen kan det finnas olika grader av lösgjordhet men känslan är den samma."

När man sitter på en riktigt lösgjord häst så är den en väldigt speciell känsla, det går inte att ta fel på. Allt är plösligt väldigt enkelt - upp till den grad som hästen orkar och en liten bit längre än så.

I början när man börjar med vattenträning så måste man vara försiktigt. Det är mycket tungt att gå i vatten. Sen är den lösgörande effekten lika effektiv i skritt som i en snabbare hastighet. Då det inte är hastigheten som är avgörande för lösgjordheten så finns det ingen anledning att ha ett högre tempo. Det är hastigheten som sliter på hästen. Sen är det inte heller min mening att hästen skall uppleva det som jobbigt utan bara som roligt.

Personligen så upplever jag att hästen även mentalt slappnar av att gå där och skritta i vattnet. Steget blir annorlunda efter ett tag. Långsamare men ändå mer kraftfullt.

När hästen travar i vattnet så blir det en enorm rörelse i ryggen. Man skjuts upp med en väldigt kraft. Så nog kan hästen bli trött och överansträng väldigt lätt av vattenträning.

Det är alltså inte frågan om att bara nöja sig med något så lite som att bara skritta runt i vattnet. Det är frågan om att kunna läsa av hästen sin häst och bara begära det den klarar av men få den att utträtta lite mer än det, utan att det blir jobbigt på något sätt. Det är så man får hästar att bli positiva till arbete.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 582
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18