Alltid lösgjord?

Sv: Alltid lösgjord?

Absolut!

Det är mycket som ska klaffa för att det ska funka. Du nämner många av de faktorer hos HÄSTEN som spelar in, och sedan är det ju lika många hos ryttaren också. Knepigt.

Ang. tidigare diskussion, har funderat lite (sover dåligt när jag är förkyld :( ) och kommit fram till att jag nog egentligen menar att man kan rida hästen till lösgjordhet med enbart KROPPEN, inte enbart sitsen/sätet. Alltså då, utan tygelhjälper eller dyl. Ju mer jag tänker igenom det och analyserar min egen ridning, desto mer klart blir det att det nog var så jag tänkte... men trallade iväg någonstans på vägen. Eftersom kroppens bas för mig är sätet, tror jag att jag lite "glömde bort" kroppens övriga kroppsdelar och de signaler de kan signalera till hästen.

Fasen vad förvirrande jag är, skyller igen på förkylning. Ursäkta mig. :o

Jag sitter och funderar efter en ridtur med min häst - lyckas ni alltid att få hästen lösgjord under ett ridpass?

Jag skriver mest för att jag undrar hur andra hästar beter sig - är era hästar alltid lika arbetsvilliga och hittar ni alltid knapparna för att få dem att arbeta?

Han har såklart bra dagar också och är då bara så underbar att rida, blir lätt i handen, svävar fram och blir oerhört lyhörd för hjälper från ryttaren. Det är bara så frustrerande att... ja, ni förstår...

Mina hästar går inte lika bra varje dag men det ser jag bara som naturligt. Ibland är de lite stela, har träningsvärk, ja har en dålig dag helt enkelt. Men då får man rida lite lättare. Bara lösgjöra och mjuka upp. Sen ge sig och gå hem. Men de blir alltid eftergivna under passets gång.

Blir de inte det sliter det bara på dem att man rider, om det nu är dressyr man jobbar med. Konditionstränar man är lösgjordheten inte prio 1 men det utgår jag ifrån att alla förstår. Och då tycker jag det inte är någon vits med att rida. 40 minuters träning i att göra motstånd och sen vara klar leder inte någon vart.

Så resonerar jag med mina hästar.

Håller med! Upplever att biffiga hästar är betydligt "jobbigare" att rida rida igenom eller hur man ska säga, än de som är otränade.

Med mina hästar är det tvärtom - den "spinkiga" kan det ta låång tid att få lösgjord, om man ens lyckas med det på ett pass, en vecka, en månad :angel: sitter nog mycket i mig iofs och stelhet i hästen snarare än hästtypen.
Den biffigare hästen (liten köttbulle med stor mage och stora muskler-typen med betydligt bättre kondis) är hyfsat lösgjord redan när man sitter upp, om den inte är för spänd mental av störningsmoment.

Så personligen har jag svårt att tro att det är kondis eller muskelmassa eller ens exteriör som avgör hur lätt en häst har för att bli lösgjord.

Så personligen har jag svårt att tro att det är kondis eller muskelmassa eller ens exteriör som avgör hur lätt en häst har för att bli lösgjord.

Kondisens betydelse har nog ingen nämnt, iaf inte jag.
Men det är självklart att extriören har en viss betydelse om hästen är lättare eller svårare att lösgöra. Men jag skrev också generellt.
Varför skulle inte hästens extriör vara betydande för det lösgörande arbetet?
Du har svårt att tro att det spelar in, jag vet att det gör det.

Framförallt beror det väl på hur hästen rids från dag till dag.....tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

kl

Måste revidera lite :) Nu när pålle är lite mer virrig i pannan än vanligt så är han sällan så lösgjord som tex på sommartid då han är lugnare. Hans lösgjordhet sitter till största delen i skallen, en häst som blir lätt spänd borde mkt lättare få spänningar och tom låsningar i kroppen. Dessa spända muskler och låsningar kan ju "ridas till" - det är oftast inte så svårt på min pålle, svårigheten är just att få skallen att coola ned.

Han blir alltid bättre under ett pass, men jag fixar inte alltid att få "total eftergivenhet".

Upplever samma sak sommartid/vintertid som du gör med din häst, dock blir min lätt lite slö och oenergisk sommartid och på så sätt svår att få energi i i ridningen. Men han är helt klart coolare i huvudet.. :D

Ngt annat, är att vintertid är han betydligt trevligare och mjukare att rida (och coolare, mer uppmärksam på mig) efter någon dags helvila, kanske två dagar. Han är mer motiverad till arbete då, utan att alls vara stressad/övertänd.

Delvis knapplån.

Nej ingen har sagt att man kan rida utan tyglar

Grejjen är att ryttaren själv måste vara det som den begär av hästen. Rak, losgelassen

Konstigare än så är det inte

Och det har säkert med nivå att göra, hur mycket kroppskännedom man har, och hur mycket man inser att den egna kroppen påverkar hästen.

Du har ju kommit långt om du inser att hästen svårighet att ställa kan/kunde beror på dig.:bow:

Det åerkopplar ju också till den tidigare diskusionen på klassisk - att hästen kan bara släppa nacken om den börjat ta vikten bakåt - och för att börja ta vikten bakåt så måste ju de andra fyra kvaliteterna ha uppnåtts. (- enligt utbidlningsskalan)

Och även om inte allt kommer från ryttaren - så sitter ju lösningen alltid i ryttaren.

Annars måste ju hästen bara kompensera på ett annat sätt.

Ungefär som fio skrev i gramantråden - får man ned huvudet så hittar hästen bara ett annat sätt.

Och använder man mer tygel än sits - så kommer man inte till en äkta losgelassenheit, med en häst som ser nöjd ut och en aktiv rygg.

Hästen lär sig då istället bara att hantera obalansens ( och det skriver jag då eftersom takt = balans, och losgelassenheit och takt är beroende av varandra)

Det har nog att göra med synen på det hela.

Its all in the rider :cool:

Ja jag håller med dej :D

Jag tycker att det blir mer och mer som jag inser spelar in, som påverkar hästen, frånsett det uppenbara, som att klara att sitta kvar i sin position i sadeln oavsett, som vidare till mindre detaljer som också har betydelse.:o visar det sej....Och nu pratar jag förstås om hela kroppen, från vikt o balans, till minsta fingerrörelse elller en svag längning av en skänkel osv.

Sen att komma tillrätta med det man vet och verkligen förändra, det är ju inte helt lätt, så det återstår:cool:

Jag tror ju att det här måste man hålla aktuellt hela tiden, hela tiden.
Nyligen red jag för en "extratränare" som genom olika mycket bra övningar hjälpte till att hitta just "vad är jag - vad är hästen" (Jag hade bett om att få jobba med det, det är något vi fokuserar på, men det här sättet att jobba gjorde det så tydligt ang bla ställning, osv. )

Sen fick vi lite peppning i att det faktiskt ställer större krav på ryttaren med en mycket känslig och i det stora hela väldigt lydig häst som lyssnar på allt, och som påverkas så lätt även av de omedvetna signalerna:crazy: ( Vilket delvis motsäger att de tyngre är svårare, men jag vet inte, jag vet bara att det är skitssvårt öht)

Jag tror att det är själva ridningen varje dag, som avgör, att man är nogrann och ställer krav, även på sej själv, och inte hafsar, då har man en häst som är lättare att lösgöra oavsett sort.
Och lägger upp passet utifrån hur hästen är, vissa dagar krävs en sorts framridning och arbete, vissa dagar annnan sort. MEn alltid nogrannheten, det har jag lärt mej, som är en slarvmaja.

Jag tror diskussionerna här hamnar ofta i HÄSTEN eller RYTTAREN (som LO var inne på) men det handlar om båda - och jag tror aldrig att man kan bortse från ryttaren på nån nivå- ni som kommit längre får väl säga emot:smirk:

Det är där svårigheten (en av dem alla) kommer in - att bibehålla avslappning - att sitta rakt över hästen och inte ändra på någonting i ridningen när hästen spänner till.

Jag tycker det är skitsvårt på ren svenska att bibehålla sitsen när hästen släpper ryggen, spänner nacken i en alldeles för hög form och bakbenen är ju inte med i den svängen heller. Men det blir så mycket enklare om man GÖR det.

Det har nog att göra med synen på det hela.

Its all in the rider :cool:

Jag har följt tråden sedan den startades.
Enligt mig har du skrivit mycket felaktigheter.

Har du utbildning vad gällande detta?

Jag undrar fortfarande om ditt uttalande"vägen att uppnå takt o lösgjordhet sitter helt i sitsen och inte lösgörande grejjilimojs"

samt

" jag har aldrig varit med om att det inte räckt att placera ryttaren i rätt position"

Du har skrivit att man enbart kan lösgöra en häst med rumpan, så nu undrar jag-igen- hur gör du när du lösgör med rumpan?

Eftersom du har skrivit att du aldrig har varit med om att det inte räckt att placera ryttaren i rätt position, så undrar jag även där, är det elever som får sina häster lösgjorda gratis bara för de placeras i rätt position eller du själv?

En förklaring av det du har tryckt på här i tråden vore på sin plats.Och jag kan inte mer än undra, när du har dessa åsikter, vet du hur man lösgör en häst?

men det handlar om båda - och jag tror aldrig att man kan bortse från ryttaren på nån nivå- ni som kommit längre får väl säga emot:smirk:

Du har så rätt så, tycker jag! :)

Ang. tränare "vad är jag - vad är hästen", kul! Önskar det fanns sådan hjälp att få här i krokarna..

Tycker att du har alldeles rätt i att det krävs dagligt träning, inte alls hård sdn.

Jag kommer aldrig vidare då hästarna står av olika anledningar:crazy:

vill ju komma över den där tröskeln, men för det så krävs det 1-2 v. träning o jag har inte kommit dit- ännu:angel:.

när hästen sen är lösgjord o stark så blir ju allt så mkt lättare- en fröjd, men vägen dit:crazy:

håller även med Malinsky o LO att hästens temperament gör saker lättare eller svårare.

Att bara sitta rätt o ha en avspänd häst löser inte allt.

Håller med! :idea: Nej, det kanske bara handlar om att känna av vissa dagar, som när man galoppjobbar eller intervalltränar mm ute, tex. Checka av att allt stämmer, bara.

Jag tror jag håller på att bli en sån där petig dressyrkärring på gamla dar :eek::devil:
Blir dock aldrig en sån dressyrkärring som säger "han är så lydig på ridbanan men skenar i skogen:eek:" Då slutar jag nog rida:cool: Eller? Man vet aldrig, osvuret kanske är bäst:rofl:

Att bara sitta rätt o ha en avspänd häst löser inte allt.

Nej det är bara början:cool:

LO: Det var faktiskt jag som hade den frågeställningen själv, utifrån bekymmer i vissa lägen, men fick väldigt bra hjälp att komma underfund med saker.:bow:

när hästen sen är lösgjord o stark så blir ju allt så mkt lättare- en fröjd, men vägen dit:crazy:

:crazy: Vad trött jag blev nu..... :angel:

Kommer aldrig komma längre än till "fungerande ridning" med min nuvarande, men bara att komma dit är STÅNK och ett väldigt jobb.. Nästa gång jag skaffar häst ska det vara med mina egna pengar = VÄLRIDET litet halvblods fuxsto av ädlare modell med lite fbl i (har kärleken i form av en sådan dam på ridskolan men hon är 19 och har fet muskelskada :( sedan länge men vilken häst :love: ).

Jajajaja, allt som inte dödar en gör en starkare... eller kunnigare... eller hur det nu var.

Kondisens betydelse har nog ingen nämnt, iaf inte jag.
Men det är självklart att extriören har en viss betydelse om hästen är lättare eller svårare att lösgöra. Men jag skrev också generellt.
Varför skulle inte hästens extriör vara betydande för det lösgörande arbetet?
Du har svårt att tro att det spelar in, jag vet att det gör det.

Det är lätt att tro att man vet! ;)
Visst kan det ha betydelse, framförallt till en början, men själv upplever jag inte att man kan säga utifrån exteriören på en häst huruvida den kommer ha lätt för att bli lösgjord eller inte.

Framförallt beror det väl på hur hästen rids från dag till dag.....tycker jag.

Ja precis. För mig känns det som en av de avgörande faktorerna - självklart går det inte lika snabbt för en ridskolehäst som rids mest av nybörjare/mediokra ryttare att bli lösgjord som en häst som tränas ändamålsenligt med lösgjordhet som högre prio av en snäppet skickligare ryttare.
Sen finns det ju variationer inom allt, beroende på andra faktorer.

Konditionstränar man är lösgjordheten inte prio 1 men det utgår jag ifrån att alla förstår. Och då tycker jag det inte är någon vits med att rida. 40 minuters träning i att göra motstånd och sen vara klar leder inte någon vart.

Så resonerar jag med mina hästar.

Jag håller med dig o Flashlight, som skrev, beroende på hur de rids dag från dag.

Jag bara undrar då, vad du har för utbildning som kan ta en sådan ton?

Innan vi fortsätter vår diskussion måste jag fråga vad du menar med ton?
Är jag otrevlig?

Att gå in i en tråd och påpeka att felaktigheter skrivits måste väl jag också få göra, mot vem det än gäller?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 589
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 335
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka