Alltid lösgjord?

Sv: Alltid lösgjord?

Självklart är exteriören en stor faktor i ekvationen. Varför tror du att man talar om ridbarhet och sport och tävlings typ av dressyrhäst till exempel? Och varför tror du att det är mindre lämpligt med vissa raser så som vissa varm och kallblodiga. (jodå, det kan diskuteras om det finns andra anledningar till att "sport typen" ser ut som den gör också, men den största och grundläggande faktorn är ju hur till syvende och sist att de skall kunna röra sig harmoniskt och lätt, och vilka förutsättningar de har rent generellt, att naturligt vara lämpade i dressyren).

Senast ändrad:

Fredrik skapade ju en tråd om vad man menar, kanske är intressant om alla svarar där vad man menar och inte bara ATT hästen är så lösgjord, så ser vi hur vi tänker.:idea:

Du, det är svårt att beskriva både vad man gör och hur det känns, !:cool:

Aha, den tråden missade jag. :idea: Är den ny?

Ja, jag vet. :D

Självklart inte :confused:

Men det gjordes ju en udnersökning av några hippologer angående huruvida det var enighet i olika termers betydelse, och den visade en jättevidd i vad man lade in i olika begrepp.

Däribland lösgjordhet.

Bara denna tråden visar ju att tolkningen av begreppet är rätt skiftande.

Jag använder den tyska termen bara för att vara extra tydlig med vad _jag menar_ med begreppet

Det är ju lättare att diskutera om man är säker på att alla pratar om samma sak.

Senast ändrad av en moderator:

Är övertygad om att det stämmer... Tycker det är svårt att exakt veta vad "lösgjordhet" betyder eller hur man kan beskriva det, det är ett sånt där ord som alla använder helt självklart men som få riktigt kan förklara vad det innebär eller så skiljer uppfattningarna väldigt - själv fastnar jag ofta i tankegången ngnstans vid eftergiven och avslappnad. :o

Anledningen att jag skriver som jag skriver har just med detta tal om "eftergiven" att göra. Vad jag menar och som jag skrivit är att det inte går att bända sig till "lösgjordhet"

Jag är givetvis inte emot lösgörande övningar såsom guinnes beskriver dem, Jag är emot ett ensidigt fokus på eftergivenhet, trots att ryttaren kanske har så dålig sits, följsamhet, och därmed inverkan så att denen i själva verket hindrar hästen. Det ser man ibland...

Lika lite som det går att bända sig till L det så går det inte att åka sig till L heller

Eftersom L är så beroende av takten/balansens så måste man se till att behålla den.

Men också komma till arbete, ryggen kan inte swinga utan sviktande bakknän - ryggswinget är ju fortsättningen på bakbenssviktet.

Så där har ginnies givetvis rätt.

Att komma till ryggswing (en del av L) är ju på mindre fördelaktiga exteriörer inte en piece of cake.

Det behövs både en bra kontroll på den egna kroppen - så inte den också hindrar hästen, och bra ridning.

Så då säger jag samma sak igen

det går inte att stretcha /bända sig till en bättre exteriör.
det behövs då något annat - och den första förutsättningen är ryttaren

Om det skall bli något på hästen med den dåliga exteriören så behöver ryttaren sin sits för att kunna tala "språket" - inverkan korrekt

Balkenhol sa ju på globen sist - Ryttarens sits är språket som hon kommunicerar med. Om man flyttare en bakdel tex - så gör man ju det med sitsen....

Senast ändrad av en moderator:

Eftergivenhet har inget med bända o vrida att göra- varför tror du det?

Det är inte en avknäppt häst som är eftergiven, möjligtvis undergiven.
du kanske har missförstått:confused:

Okej, då vet jag vad du menade med det begreppet! Tack.
Men ytterligare, vad beror det på? Rent fysiskt? De har begränsad rörlighet, ok, men pga vad?

Låsta bakknän...
En oförmåga att röra dem fullt ut.

Men hur det ser ut i knäet eller runtom, alltså grundorsaken, det har jag ingen aning om.
Eller om det beror på en mindre lyckad vinkel, kan vara så men vet inte.

Okej, jag får se om jag hittar det ngn annanstans då! :)

Jag använder den tyska termen bara för att vara extra tydlig med vad _jag menar_ med begreppet

Det är ju lättare att diskutera om man är säker på att alla pratar om samma sak.

Det finns väl ingen möjlighet att fatta bättre bara för man plockar in en tysk term?

Eftergivenhet har inget med bända o vrida att göra- varför tror du det?

Det är inte en avknäppt häst som är eftergiven, möjligtvis undergiven.
du kanske har missförstått:confused:

Jag fattar inte heller här.. Varför dras det på en del ställen i den här tråden likamedtecken mellan eftergiven och att man med monotont nötande får hästen att ge efter? :confused:
Tycker inte alls det är samma sak, eller har det skrivits att det är så någonstans och jag missat det?

Var får du böja och bända ifrån?

Lösgjord har inget med böja och bända i min värld. Däremot blir min häst avslappnad av "stretchjobbet" jag får göra med att leda och "böja" honom rätt mycket - och det är en förutsättning för att komma vidare mot lösgjordhet. Det är ett sätt vi har hittat som funkar för oss båda.

Senast ändrad:

Ja, det funkar i vissa lägen för oss också. Mkt böjande pch mjukgörande av sidorna. Men jag ser inte heller det som samma sak som "bända hästen hit och dit".

På ridbana, eller i ridhus kan jag lugnt säga att min dam i 90 % av fallen blir lösgjord.

Men ute i skog och mark, finns det för mkt att titta på och då gör min balans att jag inte alltid alla gånger, kan få damen att varva ner och "släppa till".

Anledningen att jag skriver som jag skriver har just med detta tal om "eftergiven" att göra. Vad jag menar och som jag skrivit är att det inte går att bända sig till "lösgjordhet"

Jag är givetvis inte emot lösgörande övningar såsom guinnes beskriver dem, Jag är emot ett ensidigt fokus på eftergivenhet, trots att ryttaren kanske har så dålig sits, följsamhet, och därmed inverkan så att denen i själva verket hindrar hästen. Det ser man ibland...

Eftergiven är ett av de där orden som har olika laddning för oss, tror jag. (Känner igen diskussionen:idea:) För mej är det att hästen "följer med" dit jag vill lägga den, och har inget med bändande att göra.:crazy:

Och ja andra stycker där håller jag med om tyvärr, och att man ser på träningar att folk ställer och fixar när grundproblemet är en hindrande spänd sits som dessutom är i obalans = hästen svarar på ryttarens kroppsspråk inte tygeltagen, eller vad nu ryttaren gör...

Därav att jag försöker kolla av mej själv först, och det börjar äntligen bli lite av automatiskt i alla fall att göra det. För att jag behöver kolla av det :cool: . Och därmed inte sagt att jag lyckas. Ofta - tråkigt ofta, hänger det ihop med mej, visar det sej.:mad: Det är med all säkerhet inte alls så för alla, dock,

Lika lite som det går att bända sig till L det så går det inte att åka sig till L heller

Eftersom L är så beroende av takten/balansens så måste man se till att behålla den.

Precis, det tror jag vi är överens om alla.

Så då säger jag samma sak igen

det går inte att stretcha /bända sig till en bättre exteriör.
det behövs då något annat - och den första förutsättningen är ryttaren

Om det skall bli något på hästen med den dåliga exteriören så behöver ryttaren sin sits för att kunna tala "språket" - inverkan korrekt

Balkenhol sa ju på globen sist - Ryttarens sits är språket som hon kommunicerar med. Om man flyttare en bakdel tex - så gör man ju det med sitsen....

Och jag håller med här med: Men jag tror inte nån här föreslår att man ska bända sig till något men att stretcha har för mej en annan innebörd och det kan man göra i stallgången eller när man rider, men så som jag lärt mej stretcha av massör så får man aldrig bända:crazy:

Man kan säga att man stretchar ut ena sidan när man böjer på en volt och det kan ta emot tex för en väldigt stel/spänd/sned häst då man får hålla bogen på plats. Det ser jag ändå inte som att bända.
Men även där kan det, menar jag också, handla om att ryttaren faktiskt behöver flytta sej lite i sadeln så kan hästen böja lättare......

Bara som exempel.

Sen tror jag att det inte finns någon större motsättning utan det var just att säga att det är RUMPAN som blev problem, det handlar ju som du nu skriver om hela sitsen och flera kroppsdelar:idea:

Självklart är exteriören en stor faktor i ekvationen. Varför tror du att man talar om ridbarhet och sport och tävlings typ av dressyrhäst till exempel? Och varför tror du att det är mindre lämpligt med vissa raser så som vissa varm och kallblodiga. (jodå, det kan diskuteras om det finns andra anledningar till att "sport typen" ser ut som den gör också, men den största och grundläggande faktorn är ju hur till syvende och sist att de skall kunna röra sig harmoniskt och lätt, och vilka förutsättningar de har rent generellt, att naturligt vara lämpade i dressyren).

Exteriören spelar roll ridmässigt, absolut.
Vad har det att göra med hur lätt en häst skulle ha för att bli lösgjord? Ingenting enligt mig, men då pratar jag om lösgjord = avspänd fysiskt och mentalt, inte någon avancerad variant som jag isåfall inte greppat defenitionen av.

Om en häst blir svårare att hålla lösgjord i vissa moment/rörelser/när man kräver mer samling/högre form osv så ser jag inte det som ett problem med lösgjordheten i sig utan som att man lagt för stor press på hästen eller att det är någon annan pusselbit som felar (balans, teknik...). HAR en häst dålig exteriör som påverkar ridmässigt så måste ju ridningen anpassas efter det. Och gör den det så ska lösgjordheten inte vara några större problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025