Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)
Det här med hästpass tycker jag är totalt hopplöst. Ingen vet något om något. Jag har tolv hästar en har pass. Skulle för ett tag sen sälja en mamma och ett föl till Danmark. Ringde då en veterinär för att fråga hur det fungera med pass, friskhetsintyg, chipsmärkning osv. Veterinären hade inte en aning. Jag fick ta reda på allt och ringa tillbaka. Hur kan jordbruksverket begära att vi ska känna till alla regler och lagar när verken dom eller veterinären har särskillt bra kontroll på det. Efter många om och men kom veterinären ut och utförde signalamentsbeskrivning, chipsmärkning, osv. Det tog henne en halv dag. Jag har tinker skäckar som inte är helt lätta att rita av.
Prislappen för detta blev 1285kr sen tillkommer regristreringsavgifter hos STS. Jag trodde att det fanns vissa fasta avgifter som skulle gälla vid chipsmärkning osv. Jag har då räknat ut om jag skulle göra detta på alla mina hästar även pensionärerna som är mellan 22-29år skulle det kosta mig ca 12000kr. Som om det inte är dyrt nog att ha hästar och alla tillstånd som krävs.
Fyra dagar efter hästarna blivet signalamentsbeskrivna, chipsmärkta, veterinärbesiktade, DNA, Alla handlingarna var klara för passet var klara och det var dax att åka den långa turen över bron till Danmark. 2 Timmars bilfärd från oss till slutdestination. Då får vi reda på att hästen även ska ha ett friskhetsintyg detta trots att veterinärsbesiktningen skedde fyra dagar innan. Ringer då till veterinären igen för att fråga om hon kan utföra detta. Hon har naturligtvis ingen aning men tog reda på det och det kunde hon inte.
Närmsta veterinär som utförde detta fanns sex mil bort. Kontakta denna som kunde göra det men vägra göra det eftersom hästpasset inte var klart. Detta trots att alla handlingarna fanns klara. Vilket skulle resultera i att vi skulle få vänta minst en månad till på att sts skulle bli klara med passet. Då gav vi upp och körde hästarna till Danmark utan friskhetsintyg. Som tur är var där ingen kontroll.
Varför ska allt vara så jä.... komlicerat i detta förmyndar land, där man inte litas på att göra något på egen hand.
Jag kan ju ta hästen till träning i Luleå och köra 200 mil utan att friskhetsintyg krävs eller att bli ifrågasatt. Men inte en kort tur till Danmark på två timmar, nä då måste hästen kontrolleras att den klarar denna långa resa. SUCK Ja blir såååå Trött