Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Sv: Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Det bästa med det här hästpasseriet måste ju vara väntetiden :crazy: runt 8 veckor väntade jag på mitt till unghästen.....och när det väl kom så hade de satt fel uppfödare och hon hade plötsligt fått helt andra tecken :mad: detta kalaset skulle kosta 1700:- då hon inte var reggad innan (svhbl) så nu ska man skicka tillbaka det felaktiga passet och få det fixat.......undrar om de ersätter nått av alla kostnader med rek.brev :(

Det här med hästpass tycker jag är totalt hopplöst. Ingen vet något om något. Jag har tolv hästar en har pass. Skulle för ett tag sen sälja en mamma och ett föl till Danmark. Ringde då en veterinär för att fråga hur det fungera med pass, friskhetsintyg, chipsmärkning osv. Veterinären hade inte en aning. Jag fick ta reda på allt och ringa tillbaka. Hur kan jordbruksverket begära att vi ska känna till alla regler och lagar när verken dom eller veterinären har särskillt bra kontroll på det. Efter många om och men kom veterinären ut och utförde signalamentsbeskrivning, chipsmärkning, osv. Det tog henne en halv dag. Jag har tinker skäckar som inte är helt lätta att rita av.
Prislappen för detta blev 1285kr sen tillkommer regristreringsavgifter hos STS. Jag trodde att det fanns vissa fasta avgifter som skulle gälla vid chipsmärkning osv. Jag har då räknat ut om jag skulle göra detta på alla mina hästar även pensionärerna som är mellan 22-29år skulle det kosta mig ca 12000kr. Som om det inte är dyrt nog att ha hästar och alla tillstånd som krävs.

Fyra dagar efter hästarna blivet signalamentsbeskrivna, chipsmärkta, veterinärbesiktade, DNA, Alla handlingarna var klara för passet var klara och det var dax att åka den långa turen över bron till Danmark. 2 Timmars bilfärd från oss till slutdestination. Då får vi reda på att hästen även ska ha ett friskhetsintyg detta trots att veterinärsbesiktningen skedde fyra dagar innan. Ringer då till veterinären igen för att fråga om hon kan utföra detta. Hon har naturligtvis ingen aning men tog reda på det och det kunde hon inte.
Närmsta veterinär som utförde detta fanns sex mil bort. Kontakta denna som kunde göra det men vägra göra det eftersom hästpasset inte var klart. Detta trots att alla handlingarna fanns klara. Vilket skulle resultera i att vi skulle få vänta minst en månad till på att sts skulle bli klara med passet. Då gav vi upp och körde hästarna till Danmark utan friskhetsintyg. Som tur är var där ingen kontroll.

Varför ska allt vara så jä.... komlicerat i detta förmyndar land, där man inte litas på att göra något på egen hand.
Jag kan ju ta hästen till träning i Luleå och köra 200 mil utan att friskhetsintyg krävs eller att bli ifrågasatt. Men inte en kort tur till Danmark på två timmar, nä då måste hästen kontrolleras att den klarar denna långa resa. SUCK Ja blir såååå Trött

Men veterinärer har ju ingenting med ett hästpass att göra. De får dessutom INTE göra signalementsbeskrivning om dom inte är godkända id-kontrollanter. Att köra till Luleå eller Danmark är väl lite skillnad va, då det ena är annat land. Det är ju upp till dig att ta reda på vad som gäller, inte veterinärens sak eller hur ? Hade ni haft hästpasset med er hade ni sluppit friskhetsintyget, men eftersom ni inte hade det så står det i SJV föreskrifter att intyg ska vara med. Så inte är det reglerna det är fel på, du hade ju inte läst på helt enkelt.

Identitetshandling
3 § Hästdjur ska vid en utförsel åtföljas av ett hästpass. Detta gäller inte
hästdjur som tillfälligt förts in från ett tredje land och som inte åtföljts av
ett vid införseln. Dessa ska istället vid utförseln åtföljas av en
identitetshandling som innehåller konturdiagram. (SJVFS 2003:68).
Hälsointyg
4 § Hästdjur ska vid utförsel åtföljas av ett hälsointyg på Statens
jordbruksverks blankett E 9.1. Följande villkor ska gälla för hälsointyget.
1. Det ska vara utfärdat inom 48 timmar före inlastning av hästdjuren
för transport till mottagarlandet eller den sista arbetsdagen före
inlastningen.
2. Det ska vara utfärdat på svenska och minst ett i destinationslandet
officiellt språk.
3. Det ska vara utfärdat av en officiell veterinär.
4. Ett hästpass ska uppvisas i original för officiell veterinär i samband
med utfärdande av hälsointyget.
5. Det är giltigt i tio dagar från dagen för utfärdande.
6. Det ska i original åtfölja transporten av hästdjuren till
destinationsplatsen. (SJVFS 2003:68).

Undantag från krav på hälsointyg
5 § Utförsel av hästar som åtföljs av ett hästpass till Danmark, Finland
och Norge får ske utan att hästarna åtföljs av ett sådant hälsointyg som
anges i 4 § under förutsättning
1. att hästarna är registrerade i Sverige, Norge, Danmark eller
Finland,
2. att hästarna ska utföras i syfte att delta i en enskild
tävlingsverksamhet, och
3. att hästarna åtföljs av en tävlingsanmälan som gäller den tävlingsverksamhet
som avses i 2.
Undantaget från kravet på hälsointyg gäller i fem dygn före den första
tävlingsdagen. (SJVFS 2003:68)

Hästpass - jag VET, det finns många trådar...

...som just handlar om detta. Men jag är lite förvirrad. Jag vet hur jag ska göra med min häst - utan härstammning (Svenska Hästavelsförbundet). Men sedan kommer jag till russet och då ska man förstås kontakta Svenska Russavelsföreningen och det har jag gjort och där säger dom att man ska skicka in registreringsbeviset i original, samt konturdiagram. Men min kompis säger att man ALDRIG får lämna ifrån sej ett registreringsbevis!! Hon har själv registreringsbeviset kvar + konturdiagrammet + hästpasset till sin islandshäst. Hur går det ihop egentligen?? :confused: :confused: Hon köpte denna ponny sommaren 2004. Så då har förra ägaren/uppfödaren alltså INTE skickat in registreringsbeviset eller konturdiagram till Svenska Islandshästförbundet!?? :crazy: Någon som kan förklara för mej hur hon kan ha kvar alla papprena och hur jag ska göra!?? :confused: :confused:

Tacksam om någon kan reda ut detta åt mej!!!
Mvh Bella :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästpass - jag VET, det finns många trådar...

hej jag gjorde ett arbete om hästpass om du har någon mail så kan jag maila över det till dig. vet inte om det hjälper men i alla fall!!

ase

min mail om du vill att jag skall skicka över arbetet.

8703soek@gymnasiet.uddevalla.se

Det är kanske andra regler för islänningar.
De flesta föreningar kräver in registreringsbeviset i original vid alla förhållandeförändringar som har med hästen att göra. Oavsett vad din vän säger så är det ju rasföreningen som utfärdar passet och således beslutar om förfarandet kring proceduren.

Antingen skickar du in det de begär, eller så blir du utan pass... :crazy:

//Celia

På Islandshästföreningen sida står ang ägarbyte/pass osv..

Ägarbyte för hästar

Handlingar som skall skickas till avelskansliet för hästar
utan pass:
Obligatoriskt utfärdande av pass sker i samband med ägarbyte.
1. Köpare och säljares namn, adress, tfn (dagtid) och eventuellt medlemsnummer i SIF.
2. Registreringsbevis i original
3. Signalementsbeskrivning utförd av godkänd ID-kontrollant ur kategori . (En för ändamålet speciellt framtagen signalementsblankett skall användas).
4. Kopia på kvitto eller köpekontrakt.

För hästar
med äldre pass utan ägarbevis:
1. Köpare och säljares namn, adress, tfn (dagtid) och eventuellt medlemsnummer i SIF.
2. Sidan 1 (ägande) i orginal från hästpasset.
3. Kopia på kvitto eller köpekontrakt.

För hästar
med pass med ägarbevis:
2. Ägarbeviset ifyllt och undertecknat av köpare och säljare.

Kan tänka mig det gällde det sistnämnda för din kompis.

Ska man skicka in regbeviset i orginal så ska man självafallet skicka in det i orginal om nu det krävs detta för respektive ras...

Tja det är ju samma som för halvbloden , jag skickade in reg bevisen i original i ett rekommenderat brev för säkerhets skull.

Det är klart att jag skickar in det när dom kräver det. Men man blir ju lite fundersam när min kompis sa som hon gjorde. Men jag har ringt dom på Svenska Russavelsföreningen och frågat hur man ska göra och man ska ju skicka in regestreringsbeviset i orginal i ett rekommenderat brev. Så det kommer jag att göra, det är ju dom som vet hur man ska göra. :) Så där hade min kompis fel iallafall angående hur man gör för hästpassen till russ och det har hon medgett nu också att hon hade. :D

Mvh Bella :)

Jo, det stämmer nog.

MEN frågan är ju HUR förra ägaren/uppfödaren har fått hästpasset utan att lämna in registreringsbeviset + konturdiagrammet/signalementsbeskrivning?? Man får väl inte tillbaka det??

Mvh Bella :cool:

Jo, när man ska skicka in registreringsbevisen i original får det ju bli i ett rekommenderat brev.. Förresten hur gör man det????? Opss, kom på att jag inte fattat det riktigt!!! :o :D

Du får gå till posten och göra det, du säger bara att du skall skicka detta brevet rekommenderat och så fixar dom det.

Aha okej. Dom fixar det om man går dit!!! :)
Vad bra, tack då vet jag.

Tycker att det är ett jävla strul, jättedyrt och omständigt. Vi håller på att skaffa pass till ponnyerna på ridskolan där jag jobbar och nu när man fixat allt, chipmärkning, dna, konturdiagram mm och beställt papprena från asrp om registrering, ja då upptäcker vi att vi måste ha dit vet. igen och kolla åldern på hästarna trots att vi vet det och att dom är kollade förr men att det aldrig är dokumenterat, gud vad less jag blir....

Kan berätta en sak! Jag har idag pratat med jordbruksverket med en som ska kunna detta med hästpass gällande mitt gamla sto på 28 år.

Jag fick beskedet att jag inte behöver hästpass om jag inte tänker skicka henne till slakt dvs låta henne bli livsmedel. Däremot är jag tvungen att söka tillstånd för att få gräva ned henne hemma på gården hos länsstyrelsen den dag det blir aktuellt eller tidigare.

Sv: Nu måste ju alla hästar/ponnyer vara chippade till 2005

Jag har varit laglydig nog och skaffat hästpass till min kille. Okänd härstammning.

1 Vetrinär fick komma ut och åldersbestämma hästen mha tänderna och skriva ett papper på det.

2 Idkontrollant kom ut och chipmärkte. Ville man inte chipmärka så kunde man DNA testa hästen.

3 Avritande av hästens kännetecken.

4 kopia på köpebeviset.

Skickade in detta och fick mitt pass.

Gå in på svehast.se och läs där. Mycket bra info för alla de raser och sorter.

Kostnad 200:- för ålderbest, 250:- för chipmärkning och konturritningen, 400:- för själva hästpasset.

Och nej jag har inte läst alla inlägg så om jag skriver nått ni redan kommit på, ursäkta!

Hästpass till Varmblod

Hej!

Undrar över det här med hästpass till varmblod som numer är ridhäst. Hur går man tillväga? Har de egna besiktningsmän som kommer ut eller räcker det med frysmärkningen (tydlig)? Via vilken förening ska man ansöka om passet? Har verkligen dålig koll på det här med passen! Någon som snälla kan hjälpa mig?

Mvh Jeanette

Sv: Hästpass till Varmblod

Kolla på ridtravare.com - där står det utförligt hur du går tillväga

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästhantering Som rubriken säger. Jag ger upp snart, jag vill ju kunna rida min häst NU. Jag har ju väntat sen i mitten av februari utan att ens ha...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 670
Senast: bizzy
·
Gnägg Vi har hittat en gård som vi är intresserade av. Jag har tidigare ställt frågan i en tråd, om man faktiskt vill ha häst hemma eller...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 238
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar