Allt om hästpass och chipsmärkning (sammanslagen tråd)

Sv: Nu måste ju alla hästar/ponnyer vara chippade till 2005

Jag ska bara säga en sak: jag kommer INTE att skaffa pass och chippa mina två gamlingar som är utan idag. De kommer nämligen varken att säljas av mig och framförallt inte bli livsmedel. De ska dö hemma och grävas ner här. Dessutom har de bägge fått både pleg och det ena och andra i livet (med livstids karens på) som inte kommer att finnas med i detta nya pass så det är ju helt meningslöst i vilket fall.

Tycker det är bra att alla föl och nyimporterade etc ska ha pass och märkas, men det är ju löjligt när det kommer till äldre hästar tycker jag. Jag skulle kunna skicka bägge mina till slakt för att bli korv och ingen skulle ha en aning om att de egentligen inte var lämpliga för att bli livsmedel.

Vildvittra

Magnum skrev:
Sen sa vet när hon var ute och de andra i stallet hade en del frågor, att om man inte hade tänkt att låta hästen "bli mat" *grymt men det var så vet sa* så var pass inte nödvändigt på de här ÄLDRE hästarna. Så ska de till ett slakteri när det är dags så ska de ha pass.
Men det här är hästar som är äldre än 20 som vi frågade om. Sen var det väl viktigt att de var registrerade däremot och det var de ju..(hbl o arab)

Så är min uppfattning om det hela iaf.

Jordbruksverket uppfattning är utan tvekan att ALLA hästar ska ha pass före utgången av 2005.

Mina båda ponnier som heller aldrig nånsin kommer att lämna gården har båda numera pass med tanke på eventuella veterinärbesök. I och med att det ska göras en ID-bestämning för passansökan passade jag på att chippa dem också som en form av "stöldmärkning".

Kostnaden för New Foresten som redan var registrerad ca 400 kr för chip och ID-kontroll. För shettisen runt 1000-lappen för chip+ID-kontroll+registrering. Sedan tillkom ju kostnaden för passet... Tråkiga pengar, javisst men lika bra att få det gjort nu och inte vänta till december 2005.

Vildvittra skrev:
Jag ska bara säga en sak: jag kommer INTE att skaffa pass och chippa mina två gamlingar som är utan idag. De kommer nämligen varken att säljas av mig och framförallt inte bli livsmedel. De ska dö hemma och grävas ner här. Dessutom har de bägge fått både pleg och det ena och andra i livet (med livstids karens på) som inte kommer att finnas med i detta nya pass så det är ju helt meningslöst i vilket fall.

Tycker det är bra att alla föl och nyimporterade etc ska ha pass och märkas, men det är ju löjligt när det kommer till äldre hästar tycker jag. Jag skulle kunna skicka bägge mina till slakt för att bli korv och ingen skulle ha en aning om att de egentligen inte var lämpliga för att bli livsmedel.

Vildvittra

Problemet kommer när du måste ta ut en veterinär..

Det spelar ingen roll om man själv avser att låta hästen gå till livsmedelsproduktion eller inte. Jordbruksverket betraktar nämligen ALLA hästar som potentiellt livsmedel.

Såvida man inte låter hästen självdö eller avlivar den själv och gräver ner den i hemlighet kommer myndigheterna att upptäcka att hästen saknar pass.

Veterinär som från och med årsskiftet behandlar häst som saknar pass kommer att anmäla detta till Jordbruksverket. Jordbruksverket noterar att det skett ett regelbrott och kommer i sin tur att anmäla ärendet vidare.

Viilken påföljden av "passlöshet" kommer att bli kan inte ansvariga på Jordbruksverket svara på. I första hand kommer det med stor sannolikhet bara röra sig om en uppmaning att skaffa ett pass. (Och är hästen redan död lär det väl kvitta...)

Kan inte utesluta att det inte blir böter om man saknar pass.

Ok, då är jag med igen..
Men om hästen redan är idmärkt tex frysmärkt (travare) måste den alltså ha chip iaf? Den "finns" ju liksom redan?

"Jordbruksverket uppfattning är utan tvekan att ALLA hästar ska ha pass före utgången av 2005."
kan förstå att de vill hålla reda på alla hästar både gamla o unga, men ändå..Min vets förklaring var iaf att "låt gå" om de gamla i stallet(en är redan borta...)kanske fel av vet att säga så, men jag tror inte ägaren kommer skaffa pass iaf, även om det blir lag på det, skulle också tycka det kändes onödigt på såpass gammal häst..

Mit sto född 88 är bara registrerad behövde inget pass . Det var ett visst år. Hon tävlar inte heller. Jag fixade pass till åringen när han var 3 mån. Men jag fick inte tag i någon som kunde chipsmärka honom. Fanns ingen här då.

Nu tar jag det när fölisen föds i maj. Då får vi kolla detta.

Hästpass?

Att alla svenska hästar och ponnysar måste ha hästpass innan utgången av år 2005 är väl ingen nyhet. men vad innebär egentligen det? vad står det i passet och när har man användning av det?

Sv: Hästpass?

Hästens namn, registreringsnummer, färg, tecken, kön, födelsedatum, vilket år den registrerats, eventuellt importeringsår, födelseland, eventuellt chipsnummer, uppfödare och bland vissa raser även ägarens namn och adress, härstamning i tre led.

Sen brukar det finnas plats för att fylla i mankhöjdsuppgifter, övriga registreringar, vaccinationer, signalementsbeskrivning, inspektion och tillägg (om hästen ska exporteras tex), laboratorieundersökningar och medicinsk behandling.

Det ska också fyllas i om hästen behandlats med läkemedel som har betydelse om de ska användas som livsmedel.

Det här är vad som brukar finnas med i svenska pass. De utländska ser lite annorlunda ut.

Jag undrar om någon vet vad påföljden blir om man inte skaffar något pass? Tänker faktiskt högaktningsfullt strunta i det till mina två pensionärer (hbl val, 20 år nästa år, reg på gröna papper, korsningsponnysto, 21 år nästa år, reg i gamla Ponnytävlingsregistret, SPR-T), som har gjort sitt på tävlingsbanorna.

De andra två (hbl sto, 7år, hbl hingst, 2 år) har passen fixade o klara redan, men just för gamlingarna känns det så förtvivlat onödigt. Ingen av dem kommer att säljas (och, JA, jag HAR faktiskt ett "Hästamente " skrivet om jag skulle råka trilla av pinn).

Det enda som skulle kunna få mig att skaffa pass till de två gamla är om man beslutar att vägra ge passlösa hästar veterinärvård (icke förenligt med djurskyddslagen), att de inte skulle få avlivas (nu menar jag inte gå till livsmedel, utan avlivas överhuvudtaget. Inte förenligt med djurskyddslagen heller), eller att deras vetrinärvårdsförsäkringar blir ogiltiga.

Nån som vet vad som faktiskt händer om man praktiserar lite civil olydnad o struntar i passen?

Jag frågade ansvarig person på Jordbruksverket om detta, men fick inget riktigt svar. Det som kommer att hända om man saknar pass är att Jordbruksverket anmäler det vidare i sin tur - därav det luddiga svaret från deras sida, gissar jag.

Det lät som om man i första hand kommer att få någon form av påminnelse/uppmaning om att skaffa pass.

Bötesstraff kan inte uteslutas, men som sagt - i dagsläget verkar det vara oklart.

Haken med det hela är att hästen betraktas som ett livsmedelsproducerande djur, oavsett vad hästägaren anser om saken. Därför kommer frågan att sortera under livsmedelssäkerhet. Med tanke på hysterin kring t.ex. galna ko-sjukan och annat otrevligt är det inte omöjligt att samma regler komer gälla häst som andra livsmedelsproducerande djur i framtiden. Det vill säga: Hårda regler.

Än så länge slipper vi öronmärking, dock...

Det skulle jag också vilja veta.
Jag har ett par äldre avelsston som har den gamla typen av reg.bevis (grönt papper) och t o m ett som är så gammalt att hon enbart har språngsedeln. Alla tre är stambokförda (2 har Elit och ett har A). Jag tänker inte skaffa pass till dem om det inte är absolut tvunget och definitivt inte förrän jag vet att de lever den absolut sista dag som är satt för att skaffa passen. Jag vet att många resonerar på detta vis med äldre hästar som ej kommer att tävlas mer. Mina kommer inte att hamna i livsmedelsproduktionen, utan "stannar" på gården även efter döden.
Så vad kan hända om man struntar i passet?

Hur går det till när du chippar? (Frysmärker ju travhästar) Är det som en spruta och du stoppar i en lite sensor?

Vildvittra skrev:

Vildvittra

Det kommer det ju lag på, och om man inte gör det får man väl vite eller böter... Som någon sa, får du nog problem sen när du tar ut vet.

En grov kanyl och chipet är i storlek riskorn. Samma som till hundar och katter. Brukar inte vara några problem på andra hästar än Alexandras lillfjolla. :D

Magnum skrev:
Ok, då är jag med igen..
Men om hästen redan är idmärkt tex frysmärkt (travare) måste den alltså ha chip iaf? Den "finns" ju liksom redan?

Nej då är den ju redan id-märkt. Varför ska den ha dubbel id-märkning?

Jag lär nog få problem jag med vid chippning så det lä jag inte göra förän det blir tvång. Min ena är fördj*vlig att spruta. Det går men det måste vara en van och snabb veterinär, i slutet utrymme med lågt i tak och brems. Så det lär inte få bli vilken person som helst som gör det på min.

När permanent kanly skulle sättas för snart ett år sen då damen stod med transportsjuka och hade 39 graders feber så krävdes det 2 försök innan kanylen satt..

min ena har pass och chippad.

den andra är chippad men vi väntar på passet (allt är klart och betalt men att få passet verkar ju dröja länge...blä!)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästhantering Som rubriken säger. Jag ger upp snart, jag vill ju kunna rida min häst NU. Jag har ju väntat sen i mitten av februari utan att ens ha...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 670
Senast: bizzy
·
Gnägg Vi har hittat en gård som vi är intresserade av. Jag har tidigare ställt frågan i en tråd, om man faktiskt vill ha häst hemma eller...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 238
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saftinkokta rödbetor?
  • Kontantfritt och diskriminering
  • Ratsit