Drömmen om Att köpa gård?

Sv: Drömmen om Att köpa gård?

Det kan ni ju se när ni är där, men jag har för mig att jag läste på buke för en halv evighet sen att tvärgående bjälkar räknas som takhöjd. Det kollar du ju enkelt upp efter visning om ni fortfarande är intresserade:)

Jag skulle lätt kunna tänka mig stället!

Tvärgående, vilket håll går de på då? :o
Man brukar ju se balkarna på andra hållet än vad det är i detta stall.
Men bra att veta vad som räknas ju :-).

Från yttervägg till yttervägg (långsidorna) går bjälkarna.
Men man kan höja de tvärgående bjälkarna också. inte lika kostsamt och då kan man lägga på innertak också så man slipper ha öppet upp till nock. Ger dock snedtak invid väggarna, men större delen av taket är bra höjd då.

Om man kollar på bilderna inne så ser det ut som att balkarna går från kortsida till kortsida, sas. De är alltså inte tvärgående då??
Om man även kollar på bilden utifrån, så ser det ut som att väggen fortsätter en bit upp innan taket kommer. Alltså, man skulle teoretiskt sätt kunna höja innertaket en bit utan att komma till snedtaket. Men hur vet jag inte :o;).

Fy så tråkigt :(
Vad gör man då? Är det mkt över er?
Har ni satt ett maxpris, eller hur är er strategi?

ja tråkigt för det var en gård som kändes som den passat oss perfekt.

Vi hade med vårat sista bud redan gått över våran maxgräns som vi hade som utgångsbud med 100' Nu ligger det sista budet på 100' över våran maxgräns. Så det är bara att ge upp. :( Vi har båda konstaterat att vi inte vill leva på makaroner och att vi vill ha råd att underhålla och förbättra och inte bara "bo".

Jaha, jag har ju hört att det är bra om man sätter ett tak så det inte blir för dyrt.
Tråkigt, men hoppas antingen att de ångrar sig eller att det dyker upp något ännu bättre!

Vårt objekt har kompletterats med driftkostnaden, jag hoppades på max 30´, men det är uppe på 38´ :eek:
Tycker att det är mycket.

Nu har jag ju hängt upp mig på driftkostnader och sånt. Och jag vill ha ett hus med vattenburet värmesystem helst, och helst bergvärme.
I detta är det el. Men det finns ju öppen spis eller kakelugn eller vad det är, med kassett i. Och det har jag hör att ska ge bra med värme. Så jag tänkte att det är ett bra komplement. Men tydligen inte??

Vi ska ju fortfarande kolla på gården. Men det ger ju ännu mer frågor.

Dessutom har lite hopp kommit tillbaka om att KANSKE få köpa min farfars hus (som är mitt drömhus:love: och som jag verkligen försöker att glömma), då min farbror tycker att det var för dyrt :devil:! Men tyvärr så köper väl min farbror det iaf... snålisen. :yuck: Men hoppet och den där klumpen i magen kom ändå tillbaka. :bump:

Ja det är så lätt att man rycks med i budgivninen och tänker men 25' till är inte så mycket ... fast i det stora blir det mycket pengar om man hänger på och det drar iväg med 100', 200' och så bara lite till.

Är det driftskostnaden som säljaren angivit? hör med dem hur mycket de har eldat, kolla även hur bra isolerat huset är. Ibland kan man vinna på att tilläggsisolera. man kan tjäna mycket på att elda i kamin. min pojkvän installerade en kamin förra året som han eldar väldigt flitigt i och han har halverat sina elkostnader och har man egen skog krävs det en del jobb att fixa egen ved men den värmer två gånger ;). En luftvärmepump kan oxå vara ett alternativ för att få ner driftkostnader.

Läste någonstans att om man ska investera i ett hus/gård så ska det vara ett ställe man verkligen känner för, så jag håller tummarna för att din farbror inser att hans brorsdotter verkligen ska ha sina drömmars hus!

Hur stort är huset? När är det byggt? Tycker faktiskt inte att det låter mycket för en gård.

I driftkostnaden ingår normalt sett mycket annat med, sophämtning, sotning, vatten m.m.

Beroende på hur värmesystemet ser ut idag, hur husets skick är så får man tänka ut lämpliga åtgärder som sänker förbrukningen sen. Köper ni gården och ska renovera samt ordna värmesystemet, tänk på att inte börja i fel ände. Det vill säga byta ut värmesystemet innan ni eventellt tilläggsisolerar vinden (det är ofta en väldigt lönsam åtgärd), byter fönster eller isolerat på annat sätt. Ett värmesystem kan dimensioneras efter husets behov, isolerar man sjunker behovet och risken är då stor för att man köpt en för stor värmepump tex (pengar i sjön).

Har man direktverkande el kan en åtgärd absolut vara att byta radiatorerna och köpa till ett styrsystem, som balanserar värmen i de olika rummen. En annan åtgärd kan vara en luft-luftvärmepump. Men styrsystem är ofta en bra investering. Problemet är att det finns få styrsystem som är märkesoberoende. Äldre element har ofta sämre verkningsgrad, blir otäckt varma mm, därför kan radiatorbyte+styrsystem vara en bra lösning.

Bara ett styrsystem brukar man säga generar 5-10% lägre förbrukning. Med effektivare element, kan det bli mer ändå.

Senast ändrad:

Ja, det är uppgifter från säljaren för två personer.
Det står också:
Tillkommer ca 8 kbm ved/ år som tas ur egen skog.
Men det är ju 2 ha betesmark och 1 ha "Övrigt", så det är väl inte direkt skogsmark, utan en liten skogsdunge kan jag tänka mig ;)

Ja, jag börjar få lite kalla fötter känner jag, nog mest för driftkostnaden, men även att det ligger en bra bit från mina föräldrar. Min tanke är ju att i framtiden skaffa barn, och då vill jag gärna att de ska ha nära till sin mormor och morfar :) :o. Men så kanske man inte ska tänka ;)
Annars ser den ju riktigt trevlig ut gården! Och min häst vill flytta hem till mig ;)

Sen är det ju farfars hus. Jag har ju drömt om det i några år. Jag hoppas verkligen att min farbror bangar ur, men troligtvis inte:arghh:. Här handlar det om att hans syskon (min pappa och faster) vill ha 700´för huset. Men farbror vill bara ge 600. Mer har han inte råd med. De gick med på 650´(:devil: nedrans klena min pappa o faster, jag betalar ju 700´!!!!) Vet inte hur han ställer sig till det min farbror. Dessutom är hela huset i renoveringsbehov. Tak behövs bytas, ena sidan på tegelfasaden behövs ses över, så småningom nya fönster, nytt kök, nytt badrum. Huset är byggt 58 och är väl inte direkt renoverat nån gång. Så hur ska han ha råd med det hade han tänkt??? :mad:

Haha, nä jag försöker skratta åt det...

ps läste en intressant artikel om att "hästgårdar"

"Mäklare marknadsför iaf varje liten plätt som är större än en villatomt som "hästgård", även om första besök av numera Länsstyrelsens djurskyddsinspektör skulle sätta stopp för det. Dessutom kommer gårdar under 4 ha att framöver omklassas till tomtmark, vilket kraftigt kommer begränsa möjligheten att bruka marken. I princip kommer man då behöva bygglov för att flytta stängsel som är högre än 80cm."

får man länka?
http://cornucopia.cornubot.se/2011/01/smabruks-och-hastgardsbubblan.html

Dvs ska man driva hästverksamhet/tro sig äga en jordbruksfastighet så ska man passa sig för att köpa en för liten gård.

Huset är 95 m2 + 75 m2. Det är byggt 1909, men är inte 1909 och 1929, år som man sätter om man är osäker på när det är byggt?
Och tillbyggt 1992.

Tack för all info och alla tips! Det ska garanteras kollas upp noggrant om vi vill ha den här gården! :)

Oj, intressant läsning och bra info!
Men människan verkar ju aningens bitter på alla andra utom på sig själv. Att alla människor är iq-befriade idioter typ :wtf: Tråkig ton i texterna tycker jag. Synd, för hon verkar ha koll på vad hon skriver om!

Hmm, fick för mig att det är en kvinna som skrivet, eller är det en man?...

Senast ändrad:

hm reagerade inte på tonen, inte förskönade precis ;) Men gillar hellre ett krasst realistiskt och pessimistiskt inlägg i hela "gårdsdrömmen" bubblan.

Attans denna psykiska berg-och-dalbana. Trodde det var över, men inte riktigt än. Pratade med mäklaren idag igen och de högstbjudande hade dragit sig ur. Så nu är vi två med samma bud (om vi kan tänka oss att höja 50') och ev övervägande till vår fördel pga av att vi betonat att vi inte har bråttom med övertagandet. forts följer imorgon...

Oj så spännande!!! :bump::bump:
Hoppas hoppas!!!
Det var ju en positiv berg och dalbana för stunden iaf :)

För oss är det BARA en vecka kvar till visning. Så nu har de impulsiva känslorna hunnit svalna än del ;). Vi är fortfarande positiva till gården, men jag är ju lite tveksam pga uppvärmingen. Jag är ju väldigt för vattenburen värme, men något ska man väl tumma på!
Vi får helt enkelt se vad vi känner när vi är där :).

Om man kollar på bilderna inne så ser det ut som att balkarna går från kortsida till kortsida, sas. De är alltså inte tvärgående då??
Om man även kollar på bilden utifrån, så ser det ut som att väggen fortsätter en bit upp innan taket kommer. Alltså, man skulle teoretiskt sätt kunna höja innertaket en bit utan att komma till snedtaket. Men hur vet jag inte :o;).

Innertaket går att höja, ja. Det man då ska tänka på är att logen kommer bli mindre (alltså det som är ovanför stalldelen) där man t ex kanske vill ha sitt hö osv. Kan vara bra att ha det i åtanke också. :)

Ja väldigt *hua*, pratade med pojkvännen igår och kom fram att vi är "på" inte till vilket pris som helst och överlåter nu förhandlingarna till honom ifall det blir några. Jag är mer "på" och skulle nog acceptera mer än han just nu ;) Vi får se vad mäklaren säger när han ringer idag!

Är det första visningen ni är på? Jag skulle föreslå att ni försöker åka och titta på något mer ställe - även om det inte uppfyller era krav prismässigt och på andra sätt bara för att få något att relatera till. Det är lätt att bli förälskad i det första man ser när man längtar :)

Oj, intressant läsning och bra info!
Men människan verkar ju aningens bitter på alla andra utom på sig själv. Att alla människor är iq-befriade idioter typ :wtf: Tråkig ton i texterna tycker jag. Synd, för hon verkar ha koll på vad hon skriver om!

Hmm, fick för mig att det är en kvinna som skrivet, eller är det en man?...

Det är en man, känner honom.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 522
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 785
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV